Jump to content
PyroForum.nl

Ammoniumnitraat


Recommended Posts

Hallo,

Ik hoop dat ik hier de goede thread te pakken heb, anders mijn excuses. Ik heb vrij weinig pyro-ervaring en had een vraagje over NPK stikstofmest.
In het verleden had ik altijd zakken waar expliciet kalkammonsalpeter op stond, die waren nu echter niet te vinden en dus heb ik hier een zak NPK stikstofmest met NPK waarden 12-10-18 bestaande uit:

12% Stikstof (N) waarvan:
2,5% Ammoniumstikstof
9,5% Natriumstikstof

10% Fosforverbending (ben de naam even kwijt) (P2O2)

18% KaliumOxide (K2O)

Als ik het goed heb bevat deze mest dus wel ammoniumnitraat (ongeveer 5% van de stikstofverbinding zou ammoniumnitraat moeten zijn dus 5% van 12% dus 0,6% van de hele zak, dus ruwweg 15 gram voor een 2,5 kilo zak. De zak zelf is waardeloos, dat snap ik, maar is mijn redenering goed of zit ik er helemaal naast? En omdat dit geen KAS is, is het dan nog steeds mogelijk op de gebruikelijke wijze ammoniumnitraat hieruit te zuiveren of niet?

Verder vraag ik me af of uit deze zak KaliumNitraat te zuiveren is en zo ja, wat is de redenering hierachter dan? Volgens de berekening van D.L. op pagina 8 van het Kaliumnitraattopic (https://pyroforum.nl/index.php?showtopic=108&st=150) heeft 100% kaliumnitraat een molmassa van K = 39 + N =14 + 3*O =48 =101g/mol, met als N waarde 14/101*100 = 13.86 en als K waarde 39/101*100 = 38.61.

Is het dan correct als ik omrekening en zeg, bij de 12-10-18 NPK zak, dat het kaliumnitraat wat hieruit te winnen is een zuiverheid van tussen de 18/38.61 = 46,6% en 12/13.86 * 100 = 86,5% heeft? Vrij waardeloos neem ik aan, maar is dit nuttig genoeg voor pyro doeleinden of aan wat voor percentages moet ik dan denken en met wat voor toegestane deviatie? Als laatste vraag, kaliumnitraat zuiveren uit zo'n zak NPK stikstofmest, daar kon ik zo 1,2,3 geen topic over vinden, heeft iemand misschien een link daarnaar?

Alvast bedankt voor de antwoorden ;)

Alvast bedankt voor het antwoord

Link to comment
  • Replies 100
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic


×
×
  • Create New...