Jump to content
PyroForum.nl

Ammoniumnitraat


Recommended Posts

  • 1 month later...
  • Replies 100
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Misschien niet de ideale thread hiervoor, maar ach..

Either way; Ik meen mij te herinneren dat ons enige tijd geleden en verbod/controle op de verkoop van kunstmest op basis van ammoniumnitraat belooft is. Nu was mijn goede vriend Peter toevallig vandaag in het oosten van het land en aangezien hij toch naar een welbekende winkelketen moest om enig tuinmateriaal aan te schaffen, besloot hij voor de grap eens te vragen of ze ammoniumnitraat(kunstmest) te koop hadden.
In de eerste instantie werd wat leek op een scherpe opmerking - door een aldaar werkzame boer - op Peter afgeschoten, maar dit bleek een losse flodder: De goede man kwam met landbouwadviezen. Een korte twee minuten later kocht mijn vriend zonder problemen en voor slechts een tientje de 25 kilo de eerder besproken kunstmest in. (Voor de tuin, uiteraard.) Een behulpzame boer en zijn steekkar hielpen zelfs alles naar Peter's auto te brengen.


Iemand een update op het zogeheten verbod voor me?

Link to comment

Zover ik het allemaal begrepen heb is het niet verboden, slecht aan legitimatie plicht onderhevig.
Kortom als men dat koopt moet deze ID tonen en word vervolgens geregistreerd voor de aankoop.
Peter kent een tuincentrum dat het simpelweg niet meer verkoopt omdat zij geen zin hadden om mee te doen aan de hypocrisie, aldus het tuincentrum.
Overigens geloof ik niet dat ze er zich overal aan houden.
Imo gaat het allemaal ook veel te ver.
Net alsof het ook maar enig nut gaat hebben.

Politici zouden zich iets minder bang moeten laten maken door de illusie van "terrorisme".
Een begrip dat gesynthetiseerd is door de US om weg te komen met angstpolitiek.
Schande.

Edited by User1
Link to comment

Ik vind je uitspraak pakkend en sluit me er bij aan. Ik snap ook niet dat de overheid zich zo sterk laat beinvloeden door angst, waar zijn ze nou eigenlijk bang voor? Ze staan door hun arrogantie te ver van de wereld af om in te zien dat hun maatregelen geen enkel positief kunnen hebben op de veiligheid.

Link to comment
  • 1 month later...

Is het mogelijk als je het verdampt dat er dan kleine deeltjes Ammoniumnitraat de lucht in zweven? Ik ben het namelijk op dit moment aan het indampen alleen het ruikt niet echt naar water of iets. Maar meer naar die kunstmest zelf.

Trouwens ik ben nu bij een stage waar de vloeistof bruin is gekleurd wat betekent dat ik er bijna ben. Maar wat nu? Het verdampen gaat nauwelijks en als ik het meer verhit dan valt de ammoniumnitraat uit elkaar.

Ow shit ik heb al het water verdampt en de ammoniumnitraat zit gewoon vast aan de pan. Hoe kan je dit het beste in mootjes hakken? Als ik met een hamer en een bijtel er in ga slaan maak ik de pan kapot, hoe doen jullie dat?

Edited by Morteus
Link to comment

En hoe maak je het klein? ik bedoel mijn klonten zijn enorm hard. Ik kan ze niet zomaar kapot slaan zelfs een mixer loopt er gewoon vast van. Trouwens als ik het wil detoneren met AP. Moet het dan in poeder vorm zijn of kan het ook in een blok zijn?

Edited by Morteus
Link to comment

Het is inderdaad een erg hygroscopische oxidator ,dat is het nadeel maar het ontsteken is geen probleem vanwege de houtskool.
Deze moet overigens wel echt zeer fijn zijn om te voorkomen dat je te veel oranje spetters gaat zien.

Dat ammoniumnitraat coomercieel niet wordt toegepast is logisch , het kan niet lang genoeg worden bewaard zonder waterdichte verpakking. Maar voor ons kan het wel degelijk een interessante oxidator zijn omdat er makkelijk aan te komen is (en goedkoop)
en omdat er maar weinig brandstof voor nodig is . 15 % houtskool 10% Al van het juiste soort en de rest AN.
Overigens heb ik het hier wel over fontijnen met minimaal een kilo sas, kleiner zou ik ze niet bouwen.

Het is zaak er voor te zorgen dat de druk goed kan oplopen. Ik heb er zelf al meerdere van gemaakt en was er tevreden over.
Je hebt een nagenoeg rookloze fontijn welke lang duurt en hoog komt.

De reactie is overigens te versnellen met kleine hoeveelheden rode fosfor of koperpoeder .

Edited by Atmosphere1
Link to comment

Peter heeft ooit nog weleens in leuk proefje gedaan met AN.
Hij nam een koperen buis en plaatste daarin AN samen met een propje koperdraad.
Onder de buis werd een gasbrander geplaatst.
Peter nam wat afstand.
Na een paar minuten werd de brander weg gehaald en een ontzettend krachtige gas/rook stroom spoot uit de buis.
De krachten die hierbij vrijkwamen waren indrukwekkend.
Peter denkt dat het genoeg was om iets heel erg hoog de lucht in de schieten.
Ook ontstond er in zeer korte tijd zoveel rook dat peter geen hand voor ogen meer zag.

Edited by User1
Link to comment
Weegt het recrystalliseren dan nog wel een beetje op tegen gewoon KNO3 gebruiken?
Het is wel lekker cheap vermaak. :)


In de meeste gevallen niet als het gaat om wat werkt het snelst . Het mooie van een grote AN fontijn is de druk die steeds verder oploopt
tot een bulderend geluid . De AN hoeft overigens niet fijn te zijn.
Link to comment

Als je wil kun je gewoon ook zuiver ammoniumnitraat kopen dan, kun je zo halen.
Maar beschreven fontijn kun je dus met elke oxidator maken, maar ook nog eens met die andere heel goedkope kunstmest ook zo recht uit de zak, De meesten weten wel welke ik bedoel.

Tip: Ikzelf coat de aluminium bij zo'n fontijnen met een hulpstof om de alu te verbranden, Dus dan blijft de basic heel goedkoop, maar is het zilver en sterren effect nog veel beter!
En vette fontijn van 5 kilo kost je dan max een euro of 3.5

M.V.G. Jason

Edited by Jason
Link to comment

Ik maakte eerder altijd gewoon een fonteintje van de welbekende "uhgu" kunstmest en verf aluminium. Maal gewoon de ammoniumnitraat bevattende substantie fijn tot een poeder en voeg een brandstof toe, houtstkool en grove aluminium geven al een heel erg leuk effect. De fontein heeft overigens de grootte van een pvc buisje 3/4" en 100mm lang. (dus zeg maar 20g sas). Samen met de aluminium wordt de sas natuurlijk op een groot vel voor de zekerheid gediapeerd. De sas wordt in de buis geperst en met de hand boorde ik altijd een 100% core van ik dacht 4mm diameter. Betere resulaten heb ik bereikt met een houten nozzle die er boven op werd gelijmd.

Het gehalte brandstof is ongeveer tot 15%

De mix is niet erg hygroscopisch (tegen mijn verwachtingen in) kon ik de fonteinen na 2 weken nog gewoon netjes ontsteken met een stukje visco.

Edited by pyrobass
Link to comment
  • 1 year later...

Ik zou het gewoon kopen als ik jou was.
Volges mij krijg je bijna nooit een goiede kwaliteit als je het zelf maakt,
Ligt er aan wat je ermee wil doen natuurlijk..
Wat wou je er eigelijk mee gaan doen? Of heb ik daar overheen gelezen?
Benzine + ammoniumnitraat = ANFO.
Dat is een explosief goedje, makkelijk te maken, hevige explosies.

Mvg, Max

Link to comment
Ik zou het gewoon kopen als ik jou was.
Volges mij krijg je bijna nooit een goiede kwaliteit als je het zelf maakt,
Ligt er aan wat je ermee wil doen natuurlijk..
Wat wou je er eigelijk mee gaan doen? Of heb ik daar overheen gelezen?
Benzine + ammoniumnitraat = ANFO.
Dat is een explosief goedje, makkelijk te maken, hevige explosies.

Mvg, Max

Aan wie stel je deze vragen of waar maak je deze opmerkingen over?
Zelf maken is nogal tijdverspilling, maar makkelijk zuiver te doen.
Je kan beter kas purificeren tot zuiverder als 99%.
Voor ANFO is kas zonder te zuiveren al zuiver genoeg, laat staan gepurificeerde kas of zelfgemaakte AN.
Verder is ANFO met benzine ongebruikelijk, en verdampt sneller als de gebruikelijke diesel. Edited by High Density
Link to comment

×
×
  • Create New...