Jump to content
PyroForum.nl

Ammoniumnitraat


Recommended Posts

Ik denk dat dit dingen zijn waar een je een antwoord op kan zoeken, maar ik wil wel zeggen wat ik weet. Volgens mijn weten ( ik weet niet of het juist is natuurlijk) is het niet giftig maar je moet het niet expres inademen. Ik ben toch nog niet doodgegaan of koppijn gekregen. Ik dacht als je vast An opwarmt (ontledingstemperatuur) dat er dan lachgas vrijkomt ofzoiets. Ik slaag alles op in zalfpotten van de apotheek, en dan in een muntie bakje van het leger.

Edited by danny db
Link to comment
  • Replies 100
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Het valt me op dat mijn yield bij het zuiveren van KAS altijd extreem laag is. Ik gebruik KAS recht uit de zak met een onbekend vochtpercentage, en een stikstofgehalte van 27%, welke neerkomt op ongeveer 77% NH4NO3. Mijn opbrengst is na het indampen vaak rond de 55-60%. Ik heb het idee dat in het laatste stadium van het indampen erg veel ammoniumnitraat ontleed, aangezien de damp ook niet helemaal als shonene waterdamp ruikt. Hebben meer mensen hier last van?

EDIT: De volgende keer zal ik ook het filtraat drogen en wegen, dan kan ik precies berekenen hoeveel NH4NO3 verdampt, en hoeveel % kalk er in zit.

Edited by Leander
Link to comment

Tot hoever damp je het in? (temperatuur?)
ik houd het stabiel bij een graadje of 110/120

Ik heb eigenlijk nooit op yield gelet :D

aangezien de damp ook niet helemaal als shonene waterdamp ruikt. Hebben meer mensen hier last van?
ik ruik het wel een beetje, maar ik rook, dus dat werkt ook niet helemaal optimaal meer.
Link to comment

@Leander:

Ik denk dat je altijd wel een aantal procent van je AN mee verdampt. Als ik AN indamp dan ruik ik na een tijdje idd. ook wel wat meer dan waterdamp alleen, waarschijnlijk dus lachgas wat al verteld werd . Maar zo erg is het toch niet als je een x aantal percentage verlies hebt?

Edited by timberman
Link to comment
  • 9 months later...
  • 2 months later...

Sorry voor de bump maar ik heb even een vraagje en het lijkt me absoluut niet nodig om hier een nieuw topic voor te openen.
Als er over KAS wordt gezegd dat het 74% ammoniumnitraat bevat, wordt er dan bedoeld dat 74% van het gewicht ammoniumnitraat is, of 74% van de moleculen? Zelf denk ik de laatste, maar ik moet het even met zekerheid weten.

Link to comment
  • 8 months later...

Ik vind dit toch wel even de moeite waard om te posten. Dit is een prachtig naslagwerk over zgn "kitchen improvised fertilizer explosives", explosieven op ammoniumnitraat meststof basis. Dit boek is vooral bedoeld voor boeren die bijvoorbeeld snel van een boomstronk af willen. Het bevat talloze composities met als hoofdstof ammonium nitraat. Neem maar eens een kijkje, het is zeker de moeite waard.

Helaas is het geen PDFje maar een link (weet iemand hoe je zoiets kan downloaden en om kan zetten in een pdfje?)
Kitchen Improvised Fertilizer Explosives

Link to comment

Ik vind het boek prima bruikbaar. De data mbt gevoeligheid en dichtheid zijn redelijk nauwkeurig. Daarnaast zijn de grafieken vooral aan het begin ook zeker de moeite waard.

Natuurlijk staan er fouten in, zoals ANNM dat astrolite genoemd word, en AN/Mg composities, die belachelijk reactief zijn, maar met een beetje kennis van zaken is het kaf wel van het koren te scheiden. :P

Link to comment
zoals ANNM dat astrolite genoemd word

Was me niet eens opgevallen.
Weet je toevallig iets meer over AN/Mg composities? Is merkwaardig weinig over te vinden. Het is een tijdje mijn favo geweest, omdat het belachelijk makkelijk te detten was, een rietje vol (ik zeg niet welke primary anders krijgen we weer een eindeloze offtopic discussie :P ) van rond 5 cm deed de truc al, maar, daarna dacht ik eens AN/Al te proberen, met dezelfde cap, en er gebeurde niks. Pas met een booster (zon 20 gram TNP/NG) ging het pas.

Ik weet trouwens niet of dit hier wel thuis hoort dus daarom zet ik er maar even bij hoe ik redelijk pure AN krijg. Ik gebruik altijd Gamekeepers methode. Kost me een middagje. Zak van 5 kg KAS (zo goedkoop mogelijk= minder kalk vervuiling), los deze op in net genoeg water en laat het een nacht bezinken. Daarna pak ik zo'n slang die gebruikt word door mensen die zelf wijn oid maken, daar zit zo'n mooie haak aan het einde zodat je er geen troep in krijgt, en een pomp (voor dat water van hoog naar laag principe of zwaartekracht, geen idee maar het wekt). Heldere vloeistof in een pan doen en uitkoken B)

Grt, Daan Edited by Daan
Link to comment

Het is niet bepaald verstandig om een van nature zure stof als TNP te mengen met een behoorlijk gevoelige nitraat ester zoals NG.
Het resulteerd waarschijnlijk in iets dat erg gevoelig en onvoorspelbaar is, niet iets dat je wil met HE.

Denk dat dit onderwerp meer raakvlakken heeft met ANFO dan met AN (dat niet in het explosieven thread zit)
vandaar :P

Nu weer ONtopic..?

Edited by User1
Link to comment

Ja, maar weer on topic.
Ik heb zelf het probleem bij de opslag van AN dat het na een klein teidje kletsnat is, zelfs als ik het meeste lucht eruit pers en er meerdere zakken omheen doe. Dus is het misschien een idee om AN te bewaren met een stof die niet met water mengt en waar AN ook niet in op lost, zoals terpentine, en dan vlak voor gebruik het preservatiemiddel laten verdampen aan de open lucht. Kan dit of brengt dit complicaties met zich mee?

Grt Daan

Link to comment

Om AN 99% droog te houden moet je het haast al onder verminderde druk opslaan.

Ik gebruik een tupperware bakje, heb er zelf nooit problemen mee. Maar tegenwoordig over het algemeen extraheer ik alleen AN op het moment dat ik het nodig heb voor een projektje ofzo dus lang bewaren is er meestal niet bij. KAS neemt lang niet zo erg water op als zuivere AN...

Link to comment
ONTOPIC AUB.

Hoe moeilijk is het om zo'n gesprek gewoon even voort te zetten in een HE gerelateerd topic? :P


Ik wil niet brutaal zijn ofzo, maar we zijn nu toch on topic? het betreft de opslag van ammonium nitraat, vind ik persoonlijk wel passen in dit topic, niet in een HE topic.

Grt Daan

(ja het is laat lol) Edited by Daan
Link to comment

×
×
  • Create New...