Jump to content
PyroForum.nl

Ammoniumnitraat


Recommended Posts

  • Replies 100
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Heb jij de kas eerst opgelost in water en toen laten bezinken?
Als jij dit gedaan hebt, blijft er na ongeveer 24 uur, een heldere vloeistof over met een bruin residu op de bodem.

Heb jij deze heldere vloeistof afgetapt en daarna ingedampt?

Dan blijft er na enige tijd indampen een witte(klein tintje geel) smurrie over (als je met een niet te hoge temperatuur hebt gewerkt) Als je wel met een te hoge temperatuur hebt gewerkt, zou de ammoniumnitraat verbrand kunnen zijn.

Link to comment
  • 1 month later...

Heeft iemand eigelijk ervaring met het toevoegen van een solvent om de NH4NO3 uit oplossing te krijgen? Als ik het goed begrijp moet je toch nog eerst de hele boel laten koken totdat een heel deel van het water verdampt is voor het toevoegen van het solvent of niet?

Ik heb het eens op kleine schaal geprobeerd, ik had een bijna gesatureerde oplossing van ammoniumnitraat, zonder die in te dampen of zo heb ik er toen één keer zoveel ethanol bijgedaan maar er gebeurde niets, toen nog eens wat aceton bijgedaan maar weer niets.

Weet iemand wat ik verkeerd doe? Misschien nog teveel water in de oplossing?

Link to comment
  • 3 weeks later...
Het bleef heel lang helder, maar tien er niet veel water meer in zat, was er een vage gelige kleur, maar die ontwikkelde zich naar een caramel kleur en toen echt heel erg donker bruin...heb ik het dan op een te hoge temperatuur gedaan?
Dit komt omdat ammoniumnitraat hygroscopisch, dit wil zeggen dat het water aantrekt. Als je dit dus niet goed opslaat (in de open lucht) trekt het water aan uit de lucht. Dan gaat je ammoniumnitraat dus staat meer water bevatten waardoor deze weer bruin kleurt.
Link to comment
  • 1 year later...

Wat ook nog zou kunnen is dat je de CaCO3 toch niet goed hebt laten bezinken. (Lijkt me overgens wel sterk maar is mij ook al een keer overkomen. )

Dat van die te hoge themperatuur lijkt me niet echt het geval, zelfs als zuivere AN ontleed zou er helemaal geen vaste resudu overblijven. (en als AN helemaal ontleed alleen maar gasvorming NO2 en H2O(g)).
Dus dan moet er wel vuil in zijn gekomen, en dit heeft gereageert met de AN, of zit er bij in gemengt.

Sorrie voor de topicbumb, zal de volgende keer beter lezen. :P

Link to comment

Waarom zuigt iedereen uit?
De eerste keer probeerde we ook uit te zuigen maar de gozer waarmee ik vaak samenwerk kreeg een slok binnen en begon bijna over te geven en we kregen (ook als we heel voorzichtig zogen) nou niet echt goed alles uit de pan.
Dus wat we nu doen:
We nemen een emmer, daar hangen we een doek in met een touw rond de bovenkant dat die niet los kan schieten (ooit gezien op een filmpje waar ze Coke aan het maken waren :P ), toen de hele handel erdoorheen gegooit en de klont kleiachtig materiaal wat in de doek zat goed uitgeknepen (zoals ze ook bij kaas-maken doen).
In de emmer ligt dan een waterige oplossing met erg fijn gruis erdoorheen, wat we eruit filteren door een soort koffiezet-trechtergeval (is te koop bij campingzaken om op de camping koffie mee te zetten) op een bekerglas te zetten en steeds over te gieten in een 3literverpakking (zo'n wasmiddelverpakking).
Het duurt denk ik niet eens beroerd veel langer, maar het werkt perfect zonder rotzooi.

Link to comment

Ik gooi het gewoon door een filter. Regelmatig filtertje verversen en is zo gepiept. Eerste decantaat loopt door als water, en je haalt wel meer vocht uit je kwak als met allen decanteren of afzuigen.

Manier van Peter werkt erg goed voor grotere hoeveelheden.
Zelf ben ik ook geen fan van zuigen aan dingen die geen ijsjes zijn!

Gr33tZ

Link to comment

Als ik het doe (lijkt wel alsof ik over xxx praat ;) ) Zorg ik gewoon dat ik het in een soort bocht zuig waarbij mijn mond hoger is en de bocht lager als het vloeistofniveau, Dan heb je er minder last van.

Wat een ontzettend geile zin zeg :)

Filteren? weet je wat zo'n filter kost? :P

Ik heb ook aardig in de gaten hoe AN smaakt :P

Link to comment

Zuigen aan een dergelijke oplossing? WTF? Nooit gehoord dat het ook lukt als je een slang met water vult en dan in de oplossing doet en dan beide uiteindes open doet dat het vanzelf erdoor stroomt? Om iets over te hevelen moet je echt niet aan de slang gaan zuigen. Mooie Darwin award krijg je als je dan een slok binnenkrijgt.

Filtreren met een doek gaat natuurlijk ook altijd, het is maar wat je het makkelijkst vind.

Link to comment

Ik heb voor de gein wel een keer geprobeerd of een verzadigde oplossing in alcohol/water in de verhouding 50/50 neerslaat als het opgewarmd wordt. Bij hogere temperaturen zou het oplosmiddel zich als alcohol moeten gedragen, maar de AN was te hygroscopisch om neer te slaan (of lost gewoon te goed op). Misschien dat wanner je een verzadigde oplossing in water ineens aanlengt met 300% het volume aan ijskoude spiritus, dat er dan wat neerslaat, maar dat weet ik verder niet.

Link to comment

Bij KNO3 heb ik eens gehoord dat je je KNO3oplossing in ijskoud water kan zetten. Als de oplossing rond de nul graden is is het water na een minimale hoeveelheid al verzadigt met KNO3 en zal de overige KNO3 neerslaan.
Ik heb het eens (zonder succes) met KNO3 geprobeerd, ik weet niet of dit met NH4NO3 wel/ook te doen is?

-- edit --
ik heb net een 4 kilo doos Kalkammonsalpeter gekocht. Op de onderkant van de doos staat:
27% stikstof totaal (N)
waarvan 13,5% Ammoniumstikstof en 13,5% nitraatstikstof
en 4% MgO
betekend dat de rest (69%) gewoon kalksteen is?
en ik zie nergens Ammoniumnitraat staan, word dit soms pas gevormt als je het in water gedaan hebt (ik weet wel dat er NH4NO3 inzit want vorige keren kwam er ook gewoon goeie NH4NO3 uit, dus zal nu ook wel weer het geval zijn)
en zou je ook kunnen uitrekenen aan hand van deze gegevens hoeveel NH4NO3 er in bijv. 100 gram kalkammonsalpeter zit?

Link to comment
  • 2 months later...

Is het gebruikelijk dat je na het koken een soort van witte kaarsvetachtig spul eruit haald en dit dan vervolgens mij gaan afbrokkelen..
Ik heb het toen nog even in de oven gedaan, maar er kwam geen condens vanaf.
Dus toen heb ik het er maar weer uitgehaald..

Volgens mij was ik op een gegeven moment ammoniumnitraat aan het verwarmen :rolleyes:

Edited by Johan6401
Link to comment
Is het gebruikelijk dat je na het koken een soort van witte kaarsvetachtig spul eruit haald en dit dan vervolgens mij gaan afbrokkelen..
Ik heb het toen nog even in de oven gedaan, maar er kwam geen condens vanaf.
Dus toen heb ik het er maar weer uitgehaald..


Best kans dat je ammoniumnitraat lekker aan het klonteren was ja.
Op een gegeven moment is het water eruit en stijgt de temperatuur = gesmolten AN.
Of er lost meer AN op in heet water(supersaturatie) 1 van de 2 gebeurd hier.
te hoge temp = ontleding.

Ik heb er altijd een hekel aan want keiharde brokken zuigen.
Het is ieders eigen manier van werken.
ik houd er een thermometer in en zet hem bij 120 graden oid gewoon op standje 1
daarna laat ik het langzaam kristalliseren en roer het gewoon af en toe door zodat het kristallen net als fijn suiker worden, (in een pan gewoon op een hotplate)
Als er grotere klonten komen rammel ik ze plat met een wtf, Want als je dat meteen doet gaat het makkelijker.

Als ik het dan nog niet fijn genoeg vind, Gaat het in de blender.
En dan heb je poeier :rolleyes:
Link to comment

Ja dan zal dat wel gebeurd zijn..
Ik ben die stukken met een tang kapot aan het drukken, volgende keer zet ik het gas wat eerder uit en zet de bopel in de oven..
Wat zijn die stukken keihard zeg :rolleyes:

Er was inderdaad een moment dat hij kristallen aan het vormen was, dat was het moment geweest dat ik het gas uit had moeten zetten, maar ik liet het toen nog aanstaan.

Jij gooit hem dus ook bijtijds in de oven?

Link to comment
Jij gooit hem dus ook bijtijds in de oven?


Nee ik vind een oven onodig.

ik houd er een thermometer in en zet hem bij 120 graden oid gewoon op standje 1
daarna laat ik het langzaam kristalliseren en roer het gewoon af en toe door zodat het kristallen net als fijn suiker worden, (in een pan gewoon op een hotplate)


Op standje 1 wordt het niet warmer als 100 g met die hotplaat.
Dan methode zie quote.
En daar moet je dus helaas af en toe wel bij zijn, Anders -> Grote bonken.
Af en toe roeren wordt bij bijna vochtloosheid meer scheppen en korreltjes stampen :):o hobby :rolleyes:
Link to comment
Bij KNO3 heb ik eens gehoord dat je je KNO3oplossing in ijskoud water kan zetten. Als de oplossing rond de nul graden is is het water na een minimale hoeveelheid al verzadigt met KNO3 en zal de overige KNO3 neerslaan.
Ik heb het eens (zonder succes) met KNO3 geprobeerd, ik weet niet of dit met NH4NO3 wel/ook te doen is?

-- edit --
ik heb net een 4 kilo doos Kalkammonsalpeter gekocht. Op de onderkant van de doos staat:
27% stikstof totaal (N)
waarvan 13,5% Ammoniumstikstof en 13,5% nitraatstikstof
en 4% MgO
betekend dat de rest (69%) gewoon kalksteen is?
en ik zie nergens Ammoniumnitraat staan, word dit soms pas gevormt als je het in water gedaan hebt (ik weet wel dat er NH4NO3 inzit want vorige keren kwam er ook gewoon goeie NH4NO3 uit, dus zal nu ook wel weer het geval zijn)
en zou je ook kunnen uitrekenen aan hand van deze gegevens hoeveel NH4NO3 er in bijv. 100 gram kalkammonsalpeter zit?


3 van de 4 keer staat er niks op over de "echte" chemicaliën!
Maar ik zeker dat het er in zit!

MVG Lennard
Link to comment

De percentages genoemd op de doos zijn alléén de massapercentages van de stikstof in het pak, niet de hoeveelheid ammoniumnitraat.

De helft van de stikstof zit dus in een nitraat-ion, de andere helft in een ammonium-ion. Tijd voor wat rekenwerk:

Molmassa stikstof: 14,01
Molmassa waterstof: 1,01
Molmassa zuurstof: 16,00
-----
Molmassa nitraat-ion (NO3): 14,01 + (3 x 16,00) = 62,01
Molmassa ammonium-ion (NH4): 14,01 + (4 x 1,01) = 18,05
-----
Molmassa ammoniumnitraat: 62,01 + 18,05 = 80,06
-----
Massapercentage stikstof in ammoniumnitraat: (2 x 14,01) / 80,06 x 100 = 35%
-----
Het totale massapercentage stikstof in jouw pak is 27%. Daaruit volgt dat 27% / 35% = 77% van de inhoud van je pak uit ammoniumnitraat bestaat, en de rest uit kalk en magnesiumoxide. In de praktijk ligt de werkelijke waarde meestal net iets lager, omdat de gebruikte ammoniumnitraat zelden zuiver is. Bij het rekenen kun je er daarom gewoon vanuit gaan dat er 75% ammoniumnitraat in je KAS zit.

Link to comment
  • 1 month later...

hey maar is het nou gevaarlijk om ammoniumnitraat in te dampen? mij lijkt van niet maar ik hoorde een paar domme mensen zeggen dat je dan ammonium damp krijgt ofzo :S maar dat klopt denk ik nie.

Ik heb het al een keer ingedampt gewoon binnen op het gasfornuis maar dat was echt een paar theelepels. Maar als het niet gevaarlijk is om binnen te doen, lijkt mij van niet dan zal ik wel die methode doen waarbij je het indampt en daarna laat kristalisseren, ik heb al een vet mooi alluin kristal gemaakt :D

En nog een manier om het Ammonium aq nitraat aq te scheiden van de andere troep in kas is door het na bezinking gewoon af te scheppen met een pannetje of iets anders zoals pol lepel werkte prima. Ik zal dan wel een voorraad AN vergarena alleen hoe slaan jullie het luchtdicht op? in zo`n zakje met zo`n luchtklem ding zoals bij een wiet zakje? (nee ik rook geeen wiet).

Link to comment

×
×
  • Create New...