Jump to content
PyroForum.nl

Ik ben Tim


Tim

Recommended Posts

Hoi,

Mijn naam is Timmy, ik ben 25 jaar oud, Belg en laboperator van beroep.

Mijn opleidingsniveau is A2 (Techniek Wetenschappen).
Heb ook de opleiding Graduaat Chemie aangevat te Leuven, maar daar ben ik mee gestopt in het eerste jaar wegens een paar operaties en daarna geen zin meer om terug te proberen.

Mijn interesse in wetenschap en scheikunde in het bijzonder is echter gebleven. Ben geabonneerd op EOS en volg steeds op de voet de nieuwste/spectaculairste ontdekkingen op
wetenschappelijk gebied.

Onlangs was ik zoals dikwijls gebeurd, wikipedia aan het afschuimen over diverse onderwerpen toen ik op het onderwerp C-4 stootte. Zo kwam ik dan te weten dat RDX het hoofdbestanddeel is van C-4. Dus typte ik RDX in en zo kwam ik dan weer te weten dat RDX eigenlijk relatief simpel zelf te maken valt. En toen ik vervolgens achter een exacte werkwijze voor het bereiden van RDX zocht, kwam ik op het forum van Gamekeeper Pyro terecht.
Dit leek me zo interessant dat ik me dan ook maar direct heb geregistreerd.

Zo, dat lijkt me het belangrijkste over mezelf. Als er nog iets is, dan mag je het altijd vragen.

Greetz

Tim

Link to comment
Dus typte ik RDX in en zo kwam ik dan weer te weten dat RDX eigenlijk relatief simpel zelf te maken valt.
Zozo, ik heb respect voor jou! :D
Maar het ziet er naar uit dat je best een aanwinst voor het forum kan zijn. :P

Welkom iig!
En als ik jou was zou ik beginnen met simpeler HE's dan RDX, maar dat is mijn mening. :)
Link to comment

Welkom, eindelijk nog eens iemand die het serieust meent. :) Wel leuk dat je via Wikipedia op Gk uitkwam (ook al is het maar via via). Lees de regels eens toe en je kan beginnen! Weet wel dat theorie voor praktijk komt en begin inderdaad liever met wat simpelere dingen dan RDX. Veel succes nog!

Link to comment

Ik zal alvast een paar reacties geven op wat RSDZ vroeg.

Spectaculaire dingen moet je van mij nog niet snel verwachten hoor. Ik ben dan misschien wel een laboperator, maar mijn vakgebied is kunststofchemie niet zozeer explosieven :P

Ook zou ik nog willen vragen wat dan toch zo moeilijk is aan het maken van RDX? Ik heb de werkwijze overgenomen van de chemical library op de site van gamekeeper pyro zelf. En dat lijkt me toch heel eenvoudig niet? AP is natuurlijk nòg simpeler te maken maar integendeel tot RDX is het levensgevaarlijk spul. RDX is "oerstabiel", dus ik dacht daar mee te beginnen, zodat ik mezelf al niet direct ga opblazen. Of ben ik hier verkeerd?
Zoals ik al zei, ben ik (nog) niet thuis in de "explosieven bussiness" en heb ik dus ook maar pas toen ik hier terecht kwam, geleerd dat je een primair explosief nodig had om RDX te detoneren. Dus ik zal noodgedwongen wel eerst met iets anders dan RDX moeten gaan experimenteren.
Tenzij natuurlijk die zogenaamde blasting caps, die voor professioneel gebruik met C-4 aangewend worden, makkelijk en goedkoop te verkrijgen zijn. Maar iets zegt me dat dit niet het geval is :)

Greetz

Tim

Link to comment

SA (Zilveracetylide) is een prima Primairy, en erg simpel te maken.
Alles wat je nodig hebt is een gram zilver, een paar ml HNO3, en een bron voor acetyleen. (Carbied of zuiver uit een fles)
Synth is zo te vinden
Als je een gram SA weet te maken heb je genoeg voor zeker 10 dets.

Verder moet je een booster hebben als je RDX wil afzetten, TNP (TriNitroPhenol) is een niet al te moeilijke schijnt het, die heb ik zelf nog niet gemaakt.

Edit: Dit moet natuulijk eigenlijk in het Explosieven deel besproken worden..

Link to comment

Ja, laten we niet teveel afdwalen van het topic. Wat ik nog wel wil zeggen is: we raden aan om eerst een simpele nitratie te doen zoals NC zodat je het proces al leert en weet te beoordelen etc. Dan kan je naar moeilijker nitraties of syntheses overstappen. Als je puur theoretisch kijkt dan is geen enkele (er zijn wel enkele natuurlijk :) ) HE synthese echt moeilijk. Mja, dit is een welkom topic, dus verdere vragen/opmerking etc. in het explosieven gedeelte al dan niet onder het bestaand topic van RDX.

Link to comment
×
×
  • Create New...