Jump to content
PyroForum.nl

Hulzen


gamekeeper

Recommended Posts

Geef mij maar slappere stroken papier, die zijn veel makkelijker tegen elkaar te lijmen en op te rollen. Zo weet ik zeker dat ze goed tegen elkaar zitten en er geen aders ontstaan. Als ik extra sterke hulzen nodig zou hebben rol ik er gewoon een meter extra omheen.

Link to comment
  • Replies 132
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ik heb gister een huls gerolt, 1 meter lang en 20 cm breed, de binnendiameter is 1,6 cm geworden. Tijdens het rollen ging het een beetje scheef, maar dat leek mij niet zo erg... Nadat ik het gerolt had kon ik het nog vrij makkelijk indrukken, is dit normaal ? Moet ik dus een paar dagen wachten ?

Link to comment

Je kon de huls makkelijk indrukken nadat je hem van de buis had gehaald? Ja natuurlijk moet je dan nog wachten, je lijm moet toch nog drogen slimmerik. :wink:
Of kon je hem nog indrukken terwijl hij nog om de buis zat? Kwestie van strak rollen (dat vergt wat oefening) en je zal hem altijd wat kunnen indrukken dan denk ik.

Link to comment
Die hulzen zien er echt goed uit man, het lijkt wel van dat karton net als bij een wc-rol, omdat het schuin afloopt aan de binnenkant. Maar het lijkt mij dat dat gewoon een roltechniek is of niet ?


Ja zien er zeker goed uit, mooi dik.

Alleen jammer dat er geen bijhorende doppen bij zitten.

En er zijn inderdaad 2 versies
-- parallel gerolde(dit is zegmaar hetzelfde als hoe je rolt als je ze zelf maakt van 1 lange strook.

-- En spiraal gerolde (hetzelfde als een soort wc-rol) bestaande uit allemaal losse stroken.

I
Link to comment
  • 2 weeks later...

ik heb vandaag weer een rol kraftpapier gekocht. Was 3.35 euro, voor echt een hele grote rol. Kan ik weer mooi wat hulzen van rollen. Ik gebruik hobby-lijm voor papier en karton, werkt prima. Hulzen worden heel hard.

ps. Ik had laatst een viuurpijl gemaakt met zo'n huls, toen de lading ontbrande ontstond er hitte ( duh ) en mwerd de lijm weer slap, en de huls dus ook. Wel grappig :wink:

Link to comment

Ik had laatst ook een huls gemaakt, alweer een tijdje geleden(kheb al een paar weken niks meer gedaan) en die huls had ik toen ie droog was bekeken. Hij is gerold van een 1 meter lange strook kraft papier en met huislijm geplakt(geen pritt.. van dat vloeibaar spul). En het lijkt net ofdat er lucht tussen de laagjes zit, de wand kan ik indrukken... maar meer ook niet dus hij is vrij stevig. Mijn vraag is nu hoe het komt dat de laagjes niet zo dicht op elkaar zitten maar dat er dus lucht tussen zit.

Link to comment

Kraftpapier is erg makkelijk te krijgen en heel erg stevig. Lijm moet ja. Hoe ik het altijd doe:
Ik rol eerst 1 laag kraft papier om een houten stok. Dan doe ik heel erg veel lijm, en dan ga ik weer rollen. Als ik 4 lagen hebt is de lijm een beetje op, rol ik nog een paar lagen, dan weer lijm voor enekel lagen, dan rollen en klaar.
Soms maakm ik veel lagen met veel lijm, soms heel dun. Verschild voor wat ik ze grbuik, vuurpijlen knaller potjes enz.
Vandaag weer een nieuwe pot hobby-lijm gekocht voor 2,50. Dit werkt bij mij altijd goed.

Link to comment

Bij mij wordt het geen kliederboel hoor, je moet netjes werken en de lijm gelijkmatig over het kraftpapier verdelen ( belangrijk ! ).
Ik ''spuit'' altijd dikke strepen lijm, rol dan wat en dan meer zo'n lijn. Werkt erg goed. Ik heb er net weer eentje gemaakt op deze manier. Is erg mooi en strak geworden. Hij is nu al 10 minutjes tegen de verwarming geplakt en draaogt al aardig goed ( wordt goed hard ! ) met mijn nieuwe lijm :wink:

ps. Rare opbouw van je post ?

Link to comment

Bedankt alweer

maar word zoun huls niet te duur ?
kraftpapier kost tueen de 3 tot 3,50 ...
Habboy-lijm goede... tussen de 2 tot 3 ....
dan kan je mischien 3 a 4 hulzen maken...

Maar je hebt dan een huls hoe maak je dan de ronde kant dicht ( de ronde gaten ) 1 met gat voor ontsteking...

Bedankt vast :) !
Maarten

Link to comment

Pfff Maarten je gaat nu wel erg lang door hoor, andere mensen hadden al lang stop gezegt. Maar goed.

Die hulzen zijn niet duur. Heb jij eigenlijk wel zelf een rol kraftpapier en lijm ? en heb je het zelf wel eens gedaan ? Dan zul je het namelijk zelf wel merken !!! En een ''huls'' heeft geen standaard maat, dus als je zegt ''3 of 4 hulzen uit 1 rol'' is het een beetje vaag.
En ik snap echt niet hoe je aan 3 of 4 hulzen komt. Mijn hulzen zijn altijd klein en dus. Stel je zou met kraft papier en lijm een mortier huls maken ( wat niet kan ) zou het eerder in de buurt van 3 , 4, komen. Ik snap je nu niet meer.

En met '' hoe maak je dan de ronde kant dicht '' bedoel je denk ik '' hoe maak ik een eindstop'' , zo heet dat namelijk.
Ik deed vroeger met aluminiumfolie, nu met gips, en heb vandaag wat goede klei geregelt en daar ga ik nu mee kijken.

Groetjes, Yellow :wink:

Link to comment

Heej mensen,

Die how-to-hulzen-rollen komt er aan. Als ik het doe, doe ik het goed en maak ik er veel werk van. Ik weet dus niet wanneer die komt, misschien vandaag nog wel. Zal ik een foto-tutorial maken of met film ? Ik heb een foto camera, je maakt hiet hele mooie foto's mee, en slechte filmpjes. Het kan wel, maar is niet zo mooi. Ik denk dus dat het met foto's word.
Ik ben ook niet de grooteste expert, maar ik kan het toch wel goed :wink: .
En een kogelmolen van knex, daar ben ik benieuwd naar !!! Wat voor motor gebruik je ?

Groetjes, yellow :)

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...