Jump to content
PyroForum.nl

Hulzen


gamekeeper

Recommended Posts

  • Replies 132
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • 2 weeks later...

Mijn huls van krantenpapier is best sterk geworden. De maten zijn 10 breed en 60 cm lang. Ik rolde hem op een eletrakbuis van 15 mm. De wand is ongeveer 1.5 mm. Ik heb houtlijm gebruikt.

Ik heb hem langer gemaakt dan ik eerst wou. Het leek me toch beter om hem wat sterker te maken.

Link to comment
Gebruiken mensen hier ook  PVC als huls?

p.s.
(ik wet dat het slechter is enz., ik vraag dit uit nieuwschierigheid)


Ik heb tijden met pvc gewerkt (3.5 cm doorsnede 3.5 mm dikte), beton erin, sas erin, weer beton erin einddop erop doen en klaar is kees

(voor deze dikte is het wel handig als je nog een pin met schroefdraad erin doet en afsluit met ringen en moeren, dit weerhoud het ervan dat de einddoppen eraf vliegen, en dus niet optimaal knalt.)
Link to comment
Ik vind de rol van aluminium folie te slap. Het is beter om hem van kraftpapier te maken.

Ik gebruik die buizen van 'Dummy potten' mocht ik een keertje meenemen bij Ertbrand in Belgie.

(Het was een pot van diamond ik heb er nog wat fotos van maar hij was echt zo sterk!)

Slechte foto's heb ik met de webcam gemaakt :)



Link to comment

heey,

Ik wil een "bom"gaan maken van buskruit uit rotjes.
ik wou zo'n 75 gram gebruiken. Ik heb nu al 2 hulzen gemaakt,
eentje van een aluminiumfolie rol, een eentje van wc papier
rolletjes met een huls dikte van 6mm. Mijn vraag is welke ik het
beste kan gebruiken?

mvg, joren

Link to comment
heey,

Ik wil een "bom"gaan maken van buskruit uit rotjes.
ik wou zo'n 75 gram gebruiken. Ik heb nu al 2 hulzen gemaakt,
eentje van een aluminiumfolie rol, een eentje van wc papier  
rolletjes met een huls dikte van 6mm. Mijn vraag is welke ik het
beste kan gebruiken?

mvg, joren

Het enige wat je hoort is flap en je ziet een beetje rook en vlam. niet doen dus zou ik zeggen, zonde van je tijd.
Link to comment
Ik heb pas een rol kraft papier gekocht van 10 meter, voor 2,75 ... Het lijkt een beetje dikke kaft-papier en bruin van kleur, ik denk dat ik veel nodig heb om een stevige huls te maken of niet ?


Is die ook een meter breed? Is het 70 grams? Ik heb namelijk precies dezelfde en rol mijn hulzen altijd van 1 meter brede stroken papier met houtlijm en die zijn na een dagje of 4 toch kei- en keihard. (gebruik gewone houtlijm en niet de sneldrogende, daar heb ik alleen slechte ervaring mee).
Link to comment
  • Root Admin
heey,

Ik wil een "bom"gaan maken van buskruit uit rotjes.
ik wou zo'n 75 gram gebruiken. Ik heb nu al 2 hulzen gemaakt,
eentje van een aluminiumfolie rol, een eentje van wc papier  
rolletjes met een huls dikte van 6mm. Mijn vraag is welke ik het
beste kan gebruiken?

mvg, joren
Eerste post gaat meteen over dingen die hier niet gewenst zijn... goed begin!

Overigens welkom op het form, lees de regels: http://pyroforum.nl/viewtopic.php?t=134
Link to comment


Is die ook een meter breed? Is het 70 grams? Ik heb namelijk precies dezelfde en rol mijn hulzen altijd van 1 meter brede stroken papier met houtlijm en die zijn na een dagje of 4 toch kei- en keihard. (gebruik gewone houtlijm en niet de sneldrogende, daar heb ik alleen slechte ervaring mee).


Er stond nergens hoeveel gram het is, maar idd hij is 1 meter breed... Ik heb nog geen houtlijm, als je gewone huislijm pakt, is dat dan ook goed ? Zo nee, waarom niet ? Ik denk dat het vooral komt dat het misschien niet goed plakt bij kraft papier, of is dit ook weer onzin ?
Link to comment

Volgens de toepaasing is het ook geschikt om papier te lijmen, en naar mijn ervaring doet het dat ook prima.
Je kan vast ook wel huislijm gebruiken, eigenlijk bijna elke lijm volgens mij waarmee je papier kan lijmen. Houtlijm vind ik er gewoon erg geschikt voor en is ook niet zo gigantisch duur.

Link to comment

Vrijwel alle professionele hulzen/kokers zijn gemaakt van 90 grams kraftpapier. kraftpapier (kraft-sterkte) is gemaakt van vrij lange vezels waardoor het erg sterk en scheurvast is.

Kokers van keukenrol, aluminiumfolie, etc zijn te zwak en scheuren snel.

Redelijk zijn kokers van fax-rollen, maar die hebben een kleine diameter.

Lijmen met verdunde houtlijm is het sterkst, alternatieven zijn:
Lijm voor vinylbehang (soort pasta) of gewoon behang.

het laatste is het minst sterk.

Het belangrijkste bij het rollen is dat ER GEEN LUCHT TUSSEN de gerolde lagen zit anders verliest de koker zijn sterkte al direct. Eerst rollen om b.v. een koperen pijp op een vlakke ondergrond (b.v. meubelpaneel uit de DHZ zaak). Dan op een zeer vlakke plaat (formica of glas b.v.) stevig in dezelfde "rolrichting" een paar keer rollen zodat alle lucht eruit is.

Nooit geforceerd drogen, gewoon aan de lucht en wachten. Zeker bij de witte houtlijm anders gaat de rol "ribbelen".

greetz

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...