Jump to content
PyroForum.nl

(Elektrische) ontsteking op AFSTAND


yellowcard

Recommended Posts

  • Replies 504
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

als reply op flashman:
ik snap niet wat je moeilijk doet, het is een stuk makkelijker

je neemt een extra batterij (9v bijvoorbeeld), een relais, en een paar stukkies draad.

de snoeren van de LED verleg je naar de relais (LED zelf eraf halen uiteraard), dan heeft je relais nog twee pinnetjes, daar sluit je de batterij en gloeidraad op aan.

Schema
ik zou níet weten hoe je een relais tekent in een schema, dus heb ik het maar een beetje duidelijk gemaakt, iedereen weet wel hoe zo'n ding werkt neem ik aan?

Stijn


Dat bedoelde ik ook :oops:
Link to comment
aha :wink:  
een relais is simpel
je weet hoe een elektrische magneet werkt, spoel, ijzer erin, stroom door de spoel, ijzer wordt magnetisch. in een relais zit zo'n magneet, en een contactje, een ijzeren contactje, dat wordt aangetrokken door magnetisme

als je dus een kleine stroom door je relais stuurt (door de magneet), dan zet dat je tweede stroomkring aan, waar dan een veel grotere stroom doorheen kan!

nadeel: relais zijn duur..


een beetje omslachtig als je het mij vraagt...
je kan simpel een transistortje plaatsen i.p.v. die relais, als je het mij vraagt... 100X simpeler.
ik maak wel ff een schemaatje in paint 8) (photoshop ligt van de computer)


Tadaa, vind ik persoonlijk simpeler


Cold As Ice
Link to comment

Ik maak mijn ontstekers ook altijd op deze manier met een transistor.

Ook ik heb met weerstanden gewerkt, welke roodgloeiend worden. Vaak werkt 1 ohm al of op 9 volt batterij. (0,5 ohm werkt zeker). Maar in plaats van een weerstand kan je beter constantaandraad nemen.(goedkoper en makkelijker aan te komen).

Link to comment

Hoe krijg je een potloodlpunt roodgloeiend met een 9v batterij? Bij mij wordt die alleen een beetje warm... Ik heb het ook al geprobeerd met een <1mm grafietstaafje, die wordt niet roodgloeiend met 1 9v blok, ook niet met 2 in serie. Alleen met de adapter van een halogeenlamp lukt dat me (12V Max 20 Watt en 50 hertz, dus ~)

btw een gsm lijkt me wat duur, probeer een goedkope walky talky ofzo.

Link to comment

Er zit idd een vlak stuk aan de transistor als je van bovenaf kijkt
het middelste pootje is de basis(waar de 0,5 Volt op moet)
als je tegen het vlakke stukje aankijkt moet de linkerkant de collector zijn(waar de 12 Volt ingaat) en rechts van de basis zit de emiter: waar dus 12,5 Volt uitkomt...
maar het kan ook andersom zitten, dat ligt aan het type transistor dat je hebt...
kijk maar:

Link to comment

In een transistor zit toch alles mooi gescheiden?
Je basis geeft een signaal, daardoor gaat een poort tussen de emitter en collector open..

Dus geen 12,5, gewoon 12 volt.

Ik zou trouwens triacs met koelplaat adviseren als je met 12 volt en een aantal ampere werkt. een triac is gewoon een grote transistor (qua aansluiten)

Dat was de reden waarom ik een relais koos, dit is simpeler. En met een transistor was ik nooit zeker hoe ik hem aan moet sluiten, echter na een beetje research zo gevonden.

Mzzls
Stijn

Link to comment

Lol jullie praten erover, en het komt een beetje terug, maar het is al 5 jaar geleden dat ik dat soort dingen moest leren joh! Maar opzich lijkt me dit wel een mooi systeem! Het enigste wat je nodig hebt, is een ontvangend ding, een transistor, 9v batterij (of 12 v wat jij wil :P) en een grafietstaafje/constaandraad.

Link to comment
Guest
This topic is now closed to further replies.
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...