Jump to content
PyroForum.nl

(Elektrische) ontsteking op AFSTAND


yellowcard

Recommended Posts

  • Replies 504
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ik gebruik dezelfde methode als Floriaan, maar dan met een 12 V accu ongeveer 1,3 A.
Deze is afkomstig uit een oud race wagentje (radiografisch bestuurbaar).

Ongeveer 20 meter snoer er aan en een paar leuke druk knoppen ingebouwd met daarover van die plastic bescherm hoesjes die je eerst weg moet klappen voordat je de knop kan in drukken. Het geheel heb ik in een 'ontruimings' kastje ingebouwd wat wel een leuk effect geeft :lol:. Verder heb ik er nog een switch (draaibaar) op gezet zodat ik 2 dingen snel achter elkaar kan afsteken.

Gewoon constantaandraad ertussen en klaar :blush:.

Mss dat ik er nog wel eens wat foto's van maak ^^.

Link to comment
Mss dat ik er nog wel eens wat foto's van maak ^^.


Klinkt goed, ik wil die van mij nog wat verbeteren want heel betrouwbaar is het niet.
Ik zie graag foto's, zodat ik er ook nog van kan leren :blush: Ik moet ten eerste mijn ampere maar wat opschroeven, is nu niet hoog genoeg denk ik.
Link to comment

Ik heb het toch iets aangepast:
Ik gebruik een dunner draadje en ik wikkel het niet meer om elkaar heen, het zier er ong. zo uit:

Het draadje kan dichter bij elkaar geknepen worden, en zo bv. in een pijl gedaan worden, geen staalwol nodig :blush:
Wel moet ik na elke ontsteking even een stukje afknippen een een nieuw draadje monteren. No problem.

Edited by Floriaan
Link to comment
  • 1 month later...
Guest flame

Hoi ik heb ook een suggestie. Ik heb hier laatst wat over gelezen. Je kan ook een halogeen lampje kopen. Hier haal je het kopje van af. Dan doe je er priemere springstof in en sluit je het af met klei of iets dergelijks. Doordat je het kopje er afhaalt ontsnapt het halogeen gas en wanneer je er dan stroom op zet brandt het lampje door. Wat natuurlijk genoeg warmte geeft om priemere springstof te doen ontbranden.

Deze stop je dan in een booster of je eigen springstof om je explosie te vergroten. :P:P

greetz Flame

Weer een zeer intelligente post. En wel van iemand die gisteren een warning heeft ontvangen. Dan is het natuurlijk niet de bedoeling dat je gewoon een nieuw account aanmaakt om onder je warning-periode uit te komen! Dit account, de vorige en het IP adres gaan netjes naar de 'banned' groep. T.

Link to comment
  • 1 month later...
  • 4 weeks later...
Ik heb het toch iets aangepast:
Ik gebruik een dunner draadje en ik wikkel het niet meer om elkaar heen, het zier er ong. zo uit:

Het draadje kan dichter bij elkaar geknepen worden, en zo bv. in een pijl gedaan worden, geen staalwol nodig :D
Wel moet ik na elke ontsteking even een stukje afknippen een een nieuw draadje monteren. No problem.


Hey,
Hoe bedoel je dit want dit lijkt me nog wel wat :o . Kun je hier wat meer uitleg over geven en mischien een tut? Voor de modelraketten lijkt me dit echt HET idee, want het ziet er wel simpel uit. :huh:

bye, jouri
Link to comment
Hey,
Hoe bedoel je dit want dit lijkt me nog wel wat :o . Kun je hier wat meer uitleg over geven en mischien een tut? Voor de modelraketten lijkt me dit echt HET idee, want het ziet er wel simpel uit. :huh:

bye, jouri


Principe is heel simpel, doordat het kopere dunne draadje zeer weinig weerstand heeft (kortsluiting) gaan er ernorm veel electronen stromen en word het draadje gloeiend heet (rood gloeiend) en dit is dus genoeg om je primary/raketbrandstof etc. te onsteken.

Gebruik dit zelf ook altijd, strip gewoon een koper draadje van een stuk draad af zet het over je 2 polen heen en je hebt niet veel amperage nodig om de boel te laten fikken :D .
Link to comment
Dat dunne draadje moet dus juist veel weerstand hebben.

Anders gaan de elektronen er zonder problemen doorheen en wordt het dus ook niet roodgloeiend.


Tuurlijk niet, als iets een hoge weerstand heeft zal het dus ook nooit warm worden. Als jij een dik draad kort gaat sluiten gaat er weinig gloeien, dit omdat (in dit geval leidings weerstand) veels te groot is.

Jij beweert dus dat iets met een hoge weerstand snel roodgloeiend wordt omdat deze heel moeilijk de electronen er door heen laat, dit is dus niet zo. Dan zou in jouw theorie een stuk plastic (iets met zeeeer hoge omhse weerstand) binnen no-time roodgloeiend worden... :o

Een dun koper draadje heeft een heel lage ohmse weerstand, hierdoor kunnen de electronen er makkelijk doorheen en aangezien ze met zijn heel velen (afhankelijk van je voeding) daar met ze allen tegelijk door heen gaan vloeien onstaat er zoveel warmte. Edited by timberman
Link to comment

@jouri_pyro:

Nou dat ligt aan een aantal factoren, je moet even kijken hoeveel ampere die accu is.
Ik weet dat ik met mijn 1.2 ampere accuutje en een 10 meter audio kabel heel goed een dun draadje kan laten door branden.

Ik zou als ik jouw was gewoon even proberen met die spullen die jij hebt, een boormachine accu levert toch al gauw meer dan 1 ampere (en zijn rond de 12v), dus dat zou heel goed moeten kunnen mits je niet een hele lange (dikke) draad gaat gebruiken (pak gewoon zoals mij audiokabel ofzo).

Link to comment
Ik zou als ik jouw was gewoon even proberen met die spullen die jij hebt, een boormachine accu levert toch al gauw meer dan 1 ampere (en zijn rond de 12v), dus dat zou heel goed moeten kunnen mits je niet een hele lange (dikke) draad gaat gebruiken (pak gewoon zoals mij audiokabel ofzo).

Ik heb het net geprobeert met een (redelijk) dik nachtlampjesdraad met een schakelaartje erop :D , en het werkte :D . Het draad was ongeveer 50 CM lang.

Ik heb het ook nog geprobeert met een 5M lange snoer ertussen, wel wat vertraging maar het lukte. Ik zette de schakelaar om en een halve seconde later brande de draad door :huh: .

Dus bedankt voor de tips.
bye, jouri :o
Link to comment

Wat bij mij altijd werkt is ,
Je pakt een accu van een boor ( of iets anders dergelijks) je bevestigd + en - pool aan een stukje grafiet. Als je de + en de - pool nu op je stroom bron houd zou dit rood gloeiend moeten worden. Grafiet haal ik uit vullingen van vulpotloden.

Edited by kclo3
Link to comment
Wat bij mij altijd werkt is ,
Je pakt een accu van een boor ( of iets anders dergelijks) je bevestigd + en - pool aan een stukje grafiet. Als je de + en de - pool nu op je stroom bron houd zou dit rood gloeiend moeten worden. Grafiet haal ik uit vullingen van vulpotloden.

Dat snap ik niet helemaal :o , zou je daar een schema van kunnen maken want klinkt wel handig. Past ook precies in een raket motor.

bye, jouri
Link to comment
Tuurlijk niet, als iets een hoge weerstand heeft zal het dus ook nooit warm worden. Als jij een dik draad kort gaat sluiten gaat er weinig gloeien, dit omdat (in dit geval leidings weerstand) veels te groot is.

Jij beweert dus dat iets met een hoge weerstand snel roodgloeiend wordt omdat deze heel moeilijk de electronen er door heen laat, dit is dus niet zo. Dan zou in jouw theorie een stuk plastic (iets met zeeeer hoge omhse weerstand) binnen no-time roodgloeiend worden... :o

Een dun koper draadje heeft een heel lage ohmse weerstand, hierdoor kunnen de electronen er makkelijk doorheen en aangezien ze met zijn heel velen (afhankelijk van je voeding) daar met ze allen tegelijk door heen gaan vloeien onstaat er zoveel warmte.


Een klein draadje heeft meer weerstand, en dus daarom gaat deze gloeien. Bij een dikdraad is de weerstand veel kleiner en daarom gaat deze niet snel gloeien. ExplosiveCoek had het wel goed.
Link to comment

Dat is echt een stom idee. Door de twee polen met een goed geleidend materiaal te verbinden maak je kortsluiting, wat echt niet goed is voor de levensduur van je batterij. Ontstekers kun je prima maken met grafiet, maar zorg er dan wel voor dat je dat op zo'n manier doet dat je verbinding direct doorbrand waardoor het electrisch contact verbreekt. Dat kan bijvoorbeeld door de bekende grafiet/nitrocelluloseontsekers, maar ook met simpelere oplossingen als dun nichroomdraad of de gloedraad van een klein lampje. Zelf gebruik ik hiervoor 8Ω koolstofweerstanden die 0.2 watt trekken. Die kun je kopen bij Conrad voor een paar euro per honderd stuks.

Link to comment

Mensen schijnen hier weinig van elektronica en natuurkunde te snappen :o . Een dun draadje brandt niet zozeer snel door omdat deze een hogere weerstand heeft, maar omdat deze een kleinere oppervlakte heeft. Hierdoor kan de ontwikkelde warmte niet snel genoeg afgevoerd worden, waardoor de temperatuur oploopt tot het smeltpunt/ontbrandingspunt. Een dikker draadje heeft een grotere oppervlakte, waardoor hierbij de warmte beter afgevoerd wordt, en het draadje minder snel doorbrandt. Daarnaast zal het door de soortelijke warmte van het materiaal ook langer duren voor het smeltpunt bereikt wordt, waardoor er meer geleiding van warmte naar de aan- en afvoerdraden plaatsvindt. Ook dit heeft een sterk effect op de tijd en hoeveelheid energie die nodig is om het punt van ontsteking te bereiken.

Wat betreft de weerstand van het draadje, een lagere weerstand betekent dat er meer energie per tijdseenheid door het draadje loopt bij een bepaalde spanning. Bij twee identieke draadjes met een verschillende weerstand zal het draadje met de laagste weerstand het snelste warm worden als er spanning op gezet wordt.

Uit bovenstaande kun je concluderen dat een dun draadje met een lage weerstand de snelst reagerende ontsteker zal opleveren. Deze soort ontstekers kunnen echter stroomsterkten veroorzaken van ruim boven een ampere, waardoor bij lage voltages de afstand tot de ontsteker beperkt moet blijven. De aan- en afvoerlijnen hebben dan namelijk meer weerstand. Ook is dat niet echt geweldig voor de levensduur van de spanningsbron. Ideaal is het daarom om een wat hogere spanning -ergens rond de 24 tot 48 volt- te gebruiken, in combinatie met een rijtje condensatoren voor de stroomstoot.

Link to comment

Ok, ik heb op de jamesyawn website gezien hoe je een elektrische ontsteking kon maken.
Het is eigenlijk heel eenvoudig.

Je hebt nodig:
Netwerkkabel (ongeveer 7 meter)
Accu 12 Volt (van boormachine)
Een kleine stukje koperdraad (zit ook in de netwerkkabel)

Werkwijze:
-Haal de oudside cover van de netwerkkabel open, je houdt nu gekleurde draadjes over.
-Haal de gekleurde draden uit elkaar.
-Je hebt maar 2 kleine draden nodig voor een elektrische ontsteking.
-Haal het plastic aan het eind van de draden voor 1 cm eraf.
-Bij 1 van de uiteinden zet je het kleine stukje koperdraad tussen de twee uiteinden.
-Bij het andere uiteinde moet je de batterij "aankoppelen".
-Het koperdraad aan het eind van het draad wordt zo heet dat het kruit kan ontbranden.

Bij een voltage van 12 kon ik een afstand van 7 meter halen door deze netwerkkabels. Bij een hogere voltage wordt de afstand groter, maar niet evenredig.

Groetjes, KAS

Link to comment

Toch blijf ik eigenwijs :huh:.

Als je een kleiner oppervlakte hebt (zoals jij idd al aangeeft) zal het draadje warm worden. Dit is toch juist wel doordat de elektronen niet allemaal tegelijk door het draadje heen kunnen? De stroom blijft immers hetzelfde (om het maar ff simpel uit te leggen).

Dus stel, ik heb een dikke draad met een groot oppervlakte dus én met een lage weerstand. Ik zorg ervoor dat deze zijn warmte niet kan afgeven.. Dan zou deze ook moeten gaan gloeien volgens jou? Ik ga hierbij uit van een niet al te hoge stroom.

Tot nu toe is mij altijd verteld, kleine opp waar de elektronen doorheen moeten geeft meer weerstand en dus warmte. Langere draad geeft meer weerstand. Over het afgeven van warmte heb ik eigenlijk nog nooit iets gehoord. Ik zal het nog eens navragen :o ^^.

Link to comment

Ik bedoelde echt de oppervlakte, niet de doorsnede. Dat maakt nogal een verschil uit. Er ontstaat meer warmte bij een hogere weerstand als de stroomsterkte gelijk blijft. Helaas betekent een hogere weerstand ook een lagere stroomsterkte bij gelijkblijvende spanning. Daarom is een hogere stroomsterkte en een lagere weerstand meestal gewenst, puur om praktische redenen, ook al zou het idealiter andersom gewenst zijn.

Link to comment
  • 4 weeks later...

Hmm...
Ik ben er nu ook mee bezig en wil het zo profi mogelijk eruit laten zien.
Ik heb een 9 volts batterij gepakt een paar led lampjes 1 rood en 1 groen een sleutel switch een druk switch en nog een on-of switch en 2 bananen connectoren. :o
Nu nog een geschikt doosje vinden.
Een oom van een vriend die is electricien en die zegt dat het wel gaat lukken met een laag voltage als je maar weerstandsdraad gebruikt dus nichroom, ik hoop dat ik hier veel mee mensen hiermee help!

Edited by mitchy112
Link to comment
Guest
This topic is now closed to further replies.
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...