Jump to content
PyroForum.nl

(Elektrische) ontsteking op AFSTAND


yellowcard

Recommended Posts

Ik heb zelf een detonater gemaakt met een accu van 12 volt/2.5 Amp. (€ 16,50). Er zit een flink stuk draad tussen het kastje en de ontsteker, dus dat kun je natuurlijk ook maken.
Ik heb zelf een stukje weerstandsdraad om een lontje gewikkeld en als je daar dan die stroom op zet, vliegt het in de fik. Ik heb er zelf zo'n 70 euro aan uitgegeven, met een stekker, verzonken drukknop, LEDje, sleutelschakelaar en een oplader voor de accu.

Maar met een simpel lang draad, een accu, stukje lont, weerstandsdraad en 2 klemmetjes ben je klaar, en als ik ff snel reken voor nog geen 25 euries, en herbruikbaar.

Je kan natuurlijk ook minder lang draad nemen en voor ca. 8 euro een timer kopen.

Foto's:


Filmpje:
Detonater.wmv

Ohja, en dit is v. 2 van mijn eerste, overgins niet goed werkende, blastboxje.

Link to comment
  • 2 weeks later...
  • Replies 504
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • 2 weeks later...

Ik heb het wel eens gebruikt, maar constantaan of nichroom is echt superieur aan staalwol. Nichroom en constantaan geven een hogere temperatuur per ampère bij gelijke dikte, en worden vrijwel niet aangetast door factoren uit het milieu. Bovendien lopen bij constantaan en nichroom de soortelijke weerstanden minder sterk op bij hoge temperaturen dan bij staalwiol.

Binnenkort ben ik in ieder geval van dat gepruts af, want dan ga ik over op bridgeless ontstekers.

Link to comment

Ik blijf liever heel :rolleyes:

Ik heb redelijke resultaten behaald met BP/grafiet/aluminium, gebonden met NC. Ik verwacht dat magnalium of titanium een beter resultaat zal geven, maar dat komt te zijner tijd wel.
In de huidige fase van onderzoek heeft de ontsteker een weerstand van rond de 500 Ohm en ontsteekt bij ongeveer 0,4 Ampère. Dit houdt in dat de ontsteekspanning minimaal 200 Volt moet bedragen, en dat ik die weerstand een heel eind omlaag moet brengen voor een beter resultaat.
De huidige afstand tussen de contactjes in het mengsel is 0,5 mm, dus waarschijnlijk is meer aluminium en/of grafiet een goede oplossing.

Ik denk dat dit eigenlijk in een ander topic thuishoort trouwens, al is het wel gerelateerd.

Link to comment

Hallo mensen,

Ik ben vanmiddag ook even bezig geweest met elektrische ontstekingen, op afstand uiteraard.

Eerst even bezig geweest met de kerstlampjes, werkt hartstikke goed.
Nu ik dat had moest ik het nog op een afstand kunnen ontsteken, hiervoor heb ik een oude bestuurbare auto uit elkaar gesloopt en het hele elektronica gebeuren wat compacter verpakt.
De draadjes van het motortje(voor/achteruit) afgehaald en deze uit het hele pakket laten steken samen met de antenne.
Op de draadjes kan ik het kerstlampje aansluiten, welke in de device zit of om een lont.

Op de ontvanger zit een aan/uit knop maar op de zender niet dus de batterij doe ik er pas in als ik genoeg afstand heb genomen, het bereik is minstens 15 meter, verder heb ik nog niet geprobeerd maar het is toch netjes.

Hier wat pics:








Greetz, red2devil.

Link to comment

Dankje,

Ik heb het vooral dichtgetapet zodat het een beetje zand/spatwater dicht is, dat als ik bijvoorbeeld iets ingegraven heb dat nadat de explosie niet het hele ding vol met zand zit.

Ik heb hem net weer 2 keer gebruikt, allebei de keren de ontsteking gewoon rechtstreeks in de knaller gedaan en het werkte goed.

Greetz, R2D

Link to comment
  • 2 months later...

Zo, heb ff zitten zoeken of ik hier vind wat ik zoek. Helaas nog niet.
Heb wel wat dingen gezien die erg dom zijn. Hier heb ik het met name over draadloze oplossingen.

Eenvoudige vraag.....waarom mag je op een plaats (mijnen/steengroeven) waar explosieven gebruikt worden geen radio-apparatuur hebben ?!?!

De reden is omdat je buiten eventuele statische ladingen die het teweeg brengt "per ongeluk" om een frequentie kan komen van een ontvanger waar blastingcap op aangeloten is !

En, het apparaatuur wat vele hier willen gebruiken (deurbel, telefoons,...) zitten op frequenties die speciaal vrijgegeven is voor dit soort apparatuur. Er zijn dus nogaal wat apparaten die op dezelfde frequentie zitten !

Dus op het moment dat jij je omgebouwde deurbel ontvanger zit aan te sluiten krijgt jou ontvanger een signaal van bijvoorbeeld een intercom (babycom,....) en schakeld....BOOM !
Ga dus niet dit soort apparatuur gebruiken want je loopt het echt een keer op !!

Wil je persee draadloos....kies dan iets waarbij een code verzonden moet worden alvorens de schakelaar (relais) schakeld. Zoek het dan in de hoek van DTF (juiste frequentie+juiste digitale code=BOOM)
De proffesionals (oa maatschappijen die naar olie zoeken) doen het ook op deze manier.
Heb lang, lang geleden dagje mee mogen lopen met zo'n maatschappij die naar olie zoekt die zo van afstand (radiografisch) ingegraven dynamietstaven lieten springen (mijn eerste ervaring met HE's :P )
Die moesten op exact tijdstip springen om diepte van olie te bepalen en informatie komt terecht in de "control room"

Maar ok, waar zoek ik naar.
Ik zoek naar een goede oplossing om via 12V accu een hoogspanningssignaal over een kabel te sturen om ontstekingen de activeren. Ik wil op grote afstand (lange kabels dus) zonder enige tijdsvertraging (heeft direct aansluiten op accu wel) meerdere ontstekingen exact dezelfde tijd laten afgaan.
Moet dus krachtige puls krijgen die weerstandraad in ontsteking zowat laat ontploffen.

Ik heb toevallig tijdje terug paar mooie elco's gevonden 380uF / 450V die ik hier mischien goed voor kan gebruiken. Nu kan ik lekker zelf gaan experimenteren maar mischien dat iemand al mooi ontwerp heeft ?

Link to comment

Tuurlijk is het niet geheel verstandig om op veel gebruikte frequenties te zenden.
Maargoed ik los dat heel simpel op, zet een timer op je ontvanger zodat er pas geschakeld kan worden na X seconde. Kortom je kunt rustig weglopen en na bijv een minuut pas vuren.
:P

@ HEman : Als je met zoveel joules werkt raad ik je aan met een opengesmolten relay te werken want anders ga je gegarandeerd schakelaars lassen. (heeft mij er al een boel gekost)

grtz

Edited by User1
Link to comment

@HEman: Blokgolfgenerator met een Marx-brug erachter? Dat geeft gemakkelijk honderden kilovolts aan potentiaalverschil, dus 400V moet ook te halen zijn. Voor de blokgolf kun je een NE555 met een paar mosfets gebruiken. De vonkbruggen kun je vervangen door Zenerdioden als je rond de 300 volt bljift. Denk bij het ontsteken ook aan de captiviteit van je kabels, bij hogere voltages kan er een behoorlijke hoeveelheid spanning in achterblijven. O ja, mocht je niet weten waar ik het over heb, begin er dan vooral niet aan. HV is niet echt iets om mee te spelen.

Momenteel is mijn favoriete ontsteekspanning nog steeds 36 volt. Dat is behoorlijk voelbaar, maar nog niet dodelijk. De maximale stroomsterkte die ik ooit gemeten heb is 1,27 A, dus met een 50A relays schakeling zit ik wel goed. Op 50 meter heb je met een 20 Ohm constantaan ontsteker geen merkbare vertraging, en een betrouwbaarheid van 99+%. Mijn enige probleem is tot nog toe het gewicht van m'n detbox, omdat die z'n spanning uit D-cellen ontvangt. Ooit zal ik ze gaan vervangen door oplaadbare NiMH of LiPo batterijen (budgetkwestie).

Link to comment

Ik ben op de hoogte van capacitieve ladingen (heb ik net iets over gemeld in HE/HMTD sectie :P )
En 400V is nog lang geen hoogspanning maar valt nog steeds onder laagspanning (niet te verwarren met zwakstroom) Maar, inderdaad is 400V genoeg om lading in de kabel achter te laten die een blastingcap kunnen ontsteken. Heb mensen de lucht zien inspringen NA het meggeren (meting van aardingweerstand mbv 500-1000V gelijkspaning) van een 300 meter lange voedingkabel die vervolgens via de persoon (het pakken van aders) ontladen werd. Iets wat je niet snel meer vergeten zal ! :D

Ladingen in kabels is eenvoudig op te lossen door te zorgen dat je detonatiekastje in rust toestand kortgesloten contacten heeft over je uitgaande bussen.Voor zwakstroom gebruik je dus een drukschakelaar met NO en NC (Normaly Open = maakcontact / Normaly Closed = verbreekcontact) contacten.
Het NO contact schakeld de spanning op de bussen en het NC contact kortsluit de contactbussen.

En kortsluit altijd de kabels voor het aansluiten van de blastingcap (draden van blastingcap altijd vervoeren in kortgesloten toestand) Buiten capacitieve lading kan blastingcap ook afgaan wanneer je in de buurt komt van zenders of hoogspanningskabels (statische ladingen in de lucht)

Sluit blastingcap aan alvorens deze te plaatsen in de hooflading zodat mocht deze toch afgaan door dat je iets over het hoofd gezien hebt deze niet gelijk de hele boel ontsteekt. Houdt bij het aansluiten van de blastingcap NIET de blastingcap zelf in je handen.

Ik ben professioneel opgeleid betreffende electrotechniek.
Weet dus (bijna) alles van relais, vlambogen,......etc
Electronica is een vroegere hobby van me en heb dus aardig wat kennis in huis van electronica onderdelen, maar ben zeker geen guru op het gebied van electronica !!

Professioneel worden blastingcaps ontstoken met hoogspaningspuls(en).
Maar zoals Miech al terecht waarschuwde, ga hier niet mee spelen als je niet op de hoogte bent van deze materie. De meeste mensen onderschatten al de gevaren van laagspanning.

Een van de redenen waarom ik juist hoogspanning wil gebruiken is het beperken van de stroomsterkte.
Hoef dus geen zware relais te hebben maar moet wel rekening gaan houden met vonkoverslag.

Edited by HEman
Link to comment

Hallo,
ik ben nieuw hier maar ik heb al verschillende elektrice ontstekers gemaakt. Dit is mss een beetje amateuristisch maar het werkt.
Dit is hoe ik het hoe: eerst knip ik een draadje staalwool (draadje van een schuurspons) af
maar ik denk dat constantaan beter is maar ik heb dat nog niet getest
dan vul ik een stuk rietje (ongeveer 2cm) met een klein propje wc papier of zakdoek papier.
Daarna doe ik er een 3 tal luciferkopjes in en dan doe ik een dun velletje wc papier bovenop daarna tape het 1 keer in met elektrical tape. Neem nu je stukje staalwol of constataan en een naald en verbind de naald en draad.steek het dan schuin door het rietje. De 2 uiteinden kan je verbinden aan speaker draad of krokodillenklemmen maar als je kroko-klemmen gebruikt heb je wel een kans dat ze kapotgaan of zwart worden . Verbind dit aan x meter draad en verbind een 9 volt baterij (een volle)

Als je een elektrice ontsteker op afstandsbediening wil maken koop je gewoon een relaitje in de plaats van de moter van je R/C auto

gr33tzzz lootens

Link to comment
  • 4 weeks later...

Terug van weggeweest op dit onderwerp..

Vandaag en gister maar eens aan de slag geweest met mijn nieuwe en hopelijk definitieve ontsteking.
Een lege aluminium koffer (een kleintje) met daarin een draadloze deurbel en een zware accu.
simpel doch zeer efficient circuitje erin dat een relay schakelt en dus de accu verbind met de ontsteker.
Eigenlijk was mijn plan om er een multifuntioneel geheel van te maken dat ook handmatig te schakelen is.
Dit keer besloten niet zoveel aandacht te besteden aan schoonheid desondanks zal ik binnekort wat foto's posten.

Dan heb ik nog een haspel met 100m kabel erop staan kortom in totaal dus zo'n 200m bereik.


Eigenlijk adviseer ik iedereen om electrisch te ontsteken aangezien het gewoon een stukje veiligheid betreft,
zeker wanneer men met HE bezig is.

grtz


whoehoo mijn 99ste post

Edited by User1
Link to comment
  • 1 month later...

Ik heb nog een elektrische vliegenmepper liggen (gebruik ik normaal om m'n broertje van m'n kamer te houden.) Zou zo'n ding een draadje door kunnen branden? Er zit waarschijnlijk maar een paar miliampere op maar aardig wat voltage, via google vond ik een pagina waar ze zeiden dat je de vliegenmepper zelfs nog op zou kunnen voeren. =D

Meting voor opvoeren: 800 Volt
Meting na opvoeren : 1800 Volt (!!!)

Dit is dus aardig wat, als dit bruikbaar zou zijn dan heeft het de volgende voordelen:

-Lichtgewicht
-Goedkoop
-Er hoeven maar 2 penlite batterijen in
-Je hebt maar een klein doosje nodig om alles in te bouwen

Flipje

(Zijn er mensen die dit al eens geprobeerd hebben? Het lijkt me een vrij simpele oplossing.)

Link to comment

Ja ik heb er een tijdje mee geexpirimenteerd.
Mijn conclusie is daat je er erg weinig aan hebt, je kunt er best een stukje staalwol mee laten doorbranden.
maargoed als je er een einde kabel tussen gaat hangen werkt het niet echt goed meer.
Ik zou zeggen lees dit topic eens goed door en je moet genoeg ideeen opdoen.

Link to comment

Ik heb vandaag dus wat geprobeerd met de elektrische vliegenmepper en staalwol maar zelf dat kreeg ik niet aan :)
Toen maar terug naar mijn oude kastje emt 2 parallel geschakelde 9V batterijen, die doet het gelukkig nog steeds goed :)

Flipje,

Edited by flipjuh
Link to comment

Ik heb paar weken terug een hoogspanningsprintje gekocht.
Normaal is dit printje bedoeld om lampen te onsteken met een voedingspanning van 12V
Op dit printje wordt 12V gelijkspanning omgezet naar een wisselspanning van zo'n 15KHz ofzo en vervolgens met een kleine transformator verhoogt naar ruim 1000V.

De stroom is natuurlijk heel beperkt. Je kan er een leuk vlamboogje mee maken.
Maar de geleverde stroom is te laag om een electrische ontsteking (detonator) te onsteken.

Maar....de truce is (beter gezegd...moet gaan worden) om met deze spanning een paar aardige elco's (Electrolytische Condensatoren) op te laden. Ik heb nog een aantal 380uF / 450V elco's leggen.
Als ik er 3 in serie zet vormt dit te samen een elco van 380uF / 1350V
Twee van deze rijen parallel vormt 760uF / 1350V

Hiermee moet toch een aardige pulse op te wekken zijn :)

Link to comment

Je weet wel dat je waardes van concdensatoren niet op die manier mag optellen hoop ik?

Parallelle condensatoren kun je qua opslagcapaciteit wel optellen, omdat het gelijk is aan één condensator met een groter plaatoppervlak. (Denk logisch)
Bij condensatoren in serie is het een ander verhaal, de condensatoren gaan functioneren alsof de ruimte tussen de platen groter is (wat ook logisch is) waardoor de capaciteit afneemt. 1/Ctot = 1/C1 + 1/C2.

Als je een hogere spanning wilt behalen met meerdere condensators in serie, dan moet je ze eerst afzonderlijk opladen (in jou geval met minder dan 450v) en daarná in serie plaatsen. Dit vereist dus een beetje lastige schakeling bij het laden.

Als laatste moet ik zeggen dat je dan ook wel een heel grote energie door je ontsteker pompt. Dit gaat bijna in de richting van EBW. Met een enkele 380µF op +- 300v blaas je ook wel je ontsteker in no-time de lucht in. Vergeet niet de stroompiek aan het begin van het ontladen van een condensator.

Edited by mr.stijntje
Link to comment
Guest
This topic is now closed to further replies.
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...