Jump to content
PyroForum.nl

(Elektrische) ontsteking op AFSTAND


yellowcard

Recommended Posts

Als de eerste keer niet werkt omdat de ontsteking niet deugt, zal de tweede keer waarschijnlijk ook niet werken. Als ik jou was zou ik voor een standaard bridgewire gaan, want ik neem aan dat je heel weinig zin hebt om je device weer uit te gaan graven en te demonteren.

Link to comment
  • Replies 504
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Zoals beloofd zou ik even wat foto's posten..
Het ziet er misschien wat ingewikkeld uit maar het valt bestwel mee.
Zoals mijn box op het moment gechakeld is kun je 'm een keer afvuren.
Ik heb nog een variatie op de huidige schakeling die 2x afgevuurd kan worden.

specs. 2 x 470Uf (400V) condensatoren (parralel)
1 x 8A Diode
3 x Zware schakelaars
1 x relay


Het principe is erg simpel: de condensatoren worden ontladen op een dun gebroken draadje dat in elkaar gedraaid word, er zitten 3 schakelaars voor de ontsteking (puur veiligheid en tegen electrocutie :P )

Voordelen: lange levensduur, hele hete vonk (tevens ook instaat gloeidraad te doen gloeien) , cheap ass

Nadelen: hooguit 2 x af te vuren na opladen in het stopcontact.

Ik heb er ongeveer 1 dag over gedaan om te bedenken, boren, behuizing zoeken, winkelen, expert bellen ;) ..

Ik zal later nog een video posten.. ( de vonk die ervan afkomt is schrikwekkend en is in staat om celluloid lak af te steken tevens is SA een eitje)


greetz proxx

ps. schematica mocht iemand die willen.. roep maar.

Link to comment
  • 1 month later...

Ik ben middels met een nieuw project bezig, dit keer met het oog op compactheid en mobiliteit.
en ik moet zeggen dat dit wel aardig aan het lukken is.

Verder werkt de box op een 1.5v aaa batterij. (dat vind ik erg prettig)

input 1.5v
output 350V

Geladen in 2 condensatoren van 400v en 470uF
De box is in staat om een koperader (uit electriciteitsdraad) compleet te verdampen met een grote flits vonk en een piep in je oren als je ernaast staat.
Ik heb zelf een cascade gebouwd om het voltage op te krikken.
met een indicator led om aante geven in hoevere de condensatoren geladen zijn ( dit duurt trouwens iets minder dan 1 min)
Wat ookwel handig is om te weten is dat een koperdraadje niet meer terug is te vinden na 100m verlengen van de kabel!! (deze is dan wederom verdampt)
Ik heb het hele zooitje in een oud isdn bakje gebouwd.

Voor vragen enzo laat maar horen
een demo filmpje zal ik wel maken zodra mijn camera weer terug is van de fabriek


greetz proxx

Link to comment

Ik heb het gebaseerd op de flitmodule van een wegwerp camera (nagebouwd op iets meer capaciteit)
dat zou je zelf even moeten uitzoeken.
maar ik heb ook wat tests gedaan met een flits module.. dat is erg simpel
weetje een beetje hoe dat werkt??
dat bespaart mij een hoop uitleg.

daarvan heb ik gewoon de schakelaars omgeleid en zwaardere condensatoren aangehangen. en dan in plaats van de flitslamp een zelf ontworpen cheap ass ontstekingskop angehangen met een lange tussendraad mogelijkheid dit past gemakkelijk in een rietje als je snapt wat ik bedoel :)

Wat je hierbij erg goed in de gaten moet houden is dat je printplaat dit eigenlijk niet aankan.
hoe ik dat opgelost heb is door het hele zooitje in te kitten.


ontstekingskop
|
V

Link to comment

Ik vat m. :) Best goed bedacht dan!
Ik zou in dat geval wss zelf een zwaardere print maken, wat aan de print zou het niet houden?

Heb je ook relais gebruikt? Of gewoon hele zware schakelaars? Het is immers een enorme stroom die je daar schakelt. Of heeft de schakeling daar een eigen systeem voor?

Link to comment

Dat is het probleem waar ik zelf ook tegenaan liep en dat is waarom ik dus koos voor deze schakeling, ik denk dat geschakeld wordt voordat de spanning zo hoog is.

uhm.. whaha mijn printje van de camera was frituur er was een baan kompleet verdampt :)
met het afkitten (wat eigenlijk een slecht alternatief is voor epoxy waarmee dat eigenlijk gedaan wordt, en overigens niet te betalen is en van shit kwaliteit is voor de particulier)
is het probleem grotendeels verholpen.

Maar ik snap wat je bedoeld ik heb al voor 25 euro aan schakelaars verkloot met expirimenteren.

greetz proxx

Link to comment

Dat is best verspilling, aangezien een 30A relais maar €5,40 kost bij de locale elektronicazaak. Ik heb zelf een 8A relais gebruikt, maar hij is dubbel uitgevoerd, dus kan tot 16A schakelen (parallel schakeling).
De condensatoren in de schakeling staan ook parallel overigens, maar dat is vooral voor de grotere capaciteit.

Mocht je trouwens echt een enorme capaciteit willen, bij de Kijkshop verkopen ze voor 60 euro een condensator van 1 hele Farad (echt een enorrum ding). Hoe je dat wilt gaan schakelen weet ik niet, want je kunt er een dikke 1000 Ampère uit pompen (wel heel kort overigens xD).

Edit @ hieronder:

Een baan op je print verdampt omg.. tongue.gif Misschien een idee om maar hele banen van 5mm dik koper te gaan maken..
Je kunt je printbanen ook vertinnen of overbruggen met dik draad. Voor een hoog vermogen moet je in ieder geval lekker brede banen etsen in je printplaat. Er is ook een formule om de ideale breedte te berekenen, maar die ken ik niet uit mijn hoofd helaas.
Link to comment

Ah, dat wordt dus toch een zware zelfgemaakte trigger voor mij. :P Of zo'n relais dat wordt gebruikt om startmotors te schakelen! :) (>200A)

Een baan op je print verdampt omg.. :P Misschien een idee om maar hele banen van 5mm dik koper te gaan maken..
Ja, ik ga van de zomer een héle zware EBW bouwen.. ;)

Link to comment

Ik heb het al anders opgelost...
Die doorgefikte baan was een voorbeeldje van wat er op je plaatje gebeurt als je een wegwerp camera sloopt. De echte power gaat niet over de plaat want dat is zoveel kracht in een keer dat er weinig tegen bestend is, hoewel compleet in de epoxy het best zou kunnen werken.
Het grootste probleem is vonk overslag in de schakelaar of relay hiermee raak je heel erg veel kracht kwijt, daarbij gaan die dingen zo naar plastic stinken.
Dit is eigenlijk alleen op te lossen door goede isolatie en zo min mogelijk lucht contact.
Theoretisch voorbeeld is een gas gevulde schakelaar maar die dingen heb ik nog nooit gezien.
Waar is het het meeste moeite mee heb is je vonk plaatsen om het zo maar te noemen.
Er zwerven hier nogwel wat machine schakelaars rond die tot 15A constant kunnen schakelen dat betekend dat die dingen voor een moment makkelijk het dubbele moeten kunnnen hebben.

Wat ik btw niet snap is waarom "iedereen" zo graag met lage spanning werkt, die 100m kabel van mij heeft bestwel een aardige weerstand en van 12 volt blijft er echt niet veel over.
Wil niet beweren dat mijn methode de beste is maar ik heb er wel hele goede ervaringen mee.

stijntje hoe laad jij je condensatoren op ?

greetz proxx

Link to comment
Wat ik btw niet snap is waarom "iedereen" zo graag met lage spanning werkt, die 100m kabel van mij heeft bestwel een aardige weerstand en van 12 volt blijft er echt niet veel over.
Als de stroom maar hoog is...

Ik laad de condensatoren soms direct op op de stroombron, dat kan met accu's wel, maar als je een trafo gebruikt moet je een laadweerstand ertussen zetten zodat je stroombron niet overbelast wordt door het laden.
Link to comment
  • 2 months later...

Ik heb wel eens koperdraadjes verdampt met een paar parralel geschakelde elco's, maar deze gaven lang geen klap. Hiervoor heb je ook eerder keramische condensatoren nodig. Ben het nog wel ooit van plan, maar niet zeer snel.

Een ander probleem waar ik tegenaan loop is de kabel, ik moet een vrij zware kabel vinden.
En dan? Ik maak eigenlijk nooit HE's, dus het is ook helemaal nog niet nuttig.

Link to comment
  • 1 month later...

Hey, ik heb zelf nog 2 elcos ligen, eentje uit een sterke flitser voor op een fototoestel (extra sterke die je er apart op kon zetten)
en ik heb nog een elco uit een voeding van een radio of iets dergelijks.
- 1e staat op: 330V 400μF

- 2e " 385V 68μF

zou je met een of twee van deze elco's een sterke schakeling kunnen maken?

(toen de 1e een keer op was geladen en ik een schroevendraaier er tegenaan hield kwam er een harde pats en een vonk vanaf :P , maar toen ik er een schakelaar tussen had gebouwd en twee draadjes vlak naast elkaar had gelegd kwam er geen vonk tussen, toch maar een klein smeltdraadje tussen zetten?)

Link to comment

Als die elco's echt uit een radio komen, dan was dat gezien het voltage een buizenradio. Voor een schakeling waarvan je betrouwbaarheid vraagt, is dat niet erg aan te raden, gezien dergelijke radio's al meer dan 30 jaar niet meer gemaakt worden.

Verder is het beter om een elco te nemen met een lagere spanning maar een hogere capaciteit (die uF dingetjes die erop staan). Bij een elektrische ontsteking met een gloeidraad is de stroomsterkte van belang, niet de spanning. Ik had zelf een detbox met 8 elco's van 2200uF (17600uF totaal dus) in parallelschakeling, op een spanning van 24Volt. Daarmee kun je gemakkelijk elk denkbaar gloeidraadje tot het kookpunt brengen, en de laadstroom is ook uit een draagbaar object te krijgen (twee scooteraccu's in serie in dit geval).

Link to comment

Deurbellen gaan op het lichtnet.. Ik heb iig geen stopcontact bij me als ik op het weiland een mortier afsteek volgens mij.

Ik ga van 't weekend ook met elek ontsteking prullen, met doodnormale 8,2Ω / 0,25W weerstanden, deze proberen met twee parralelle blokbats.

Link to comment
Guest
This topic is now closed to further replies.
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...