Jump to content
PyroForum.nl

(Elektrische) ontsteking op AFSTAND


yellowcard

Recommended Posts

Hmm vreemd, Ziet er leuk uit btw.

Mijn schakeling heb ik net getest het wijkt idd een beetje af hij schakelt op 1,5 minuut(dit had 2min moeten zijn).

Ik heb het de laatste tijd erg druk met werk, zal me niet lukken om te testen met andere weerstanden.
Jou theorie voor het vergroten van R3 en verkleinen van R2 zou idd tot een oplossing kunnen leiden.

Maar zou je moeten testen.

En

( als je de werking van je schakeling kan waarborgen ).

Dit is de reden dat ik zeg test hem uitvoerig voor je hem gebruikt bij een charge.

Greetjes Nickl
Link to comment
  • Replies 504
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ik heb ook een ontsteking gemaakt, een radiografische. Alleen erg simpel, maar wel goed

Dat oranje lampje wat knippert geeft aan dat de ontvanger iets doet met de signalen die hij opvangt. Knippert die niet, dan gebeurd er niets en kan hij dus ook niet per ongeluk afgaan.
Als ontsteking heb ik een lampje waar het glas vandaan is gehaald.
Op de ontvanger zitten 2 kanalen, dus ik kan er nog een extra ontsteker aan maken (als ik de tijd en zin heb :( )
ASF_0173.ASF

Link to comment

Mooi ding zo'n radiografische ontsteking. Maar vind je niet dat het een beetje lang duurt voor je ontsteking op gang komt? Twee seconde vind ik al aan de lange kant, maar bij 5 sec zou ik me angstig afvragen of mijn ontsteking wel werkt (op de ploflocatie)...

Een vriend van mij heeft voor me ook eens zo'n getimede (niet RC) ontsteking gemaakt met allemaal leuke foefjes, waardoor ik hem nooit heb gebruikt. Het zit zo geschakeld dat je het ding op scherp moet zetten voordat je de det eraan maakt. Als hij scherp is, maakt je je det die al in je booster en primary zit, eraan vast terwijl je een soort van overrule knop ingedrukt houdt. Vervolgens, terwijl je nog steeds die knop inhoudt, stel je de tijd in van +/- 10s tot 2min, en laat je de overrule knop los. Vanaf dat moment ontlaad de condensator, en zal je det ploffen als deze leeg is. Klinkt allemaal dus best lastig, maar dit is zo gedaan, dat als iemand een draadje doorknipt het relais al omschakelt, ook als de overrule knop wordt ingedrukt, of als het draadje van de 9V batterij naar de schakeling verbroken wordt. Is dus best wel grappig, maar ik ga geen det met volledige lading vastknopen aan een elektrische ontsteker die afgaat als ik per ongeluk een knopje loslaat... Vandaar dat ik het ding nooit heb gebruikt, maar het ziet er wel gaaf uit.

btw Als je het draadje van de zelfde 9V batterij naar het constantaandraadje doorknipt, dan heb je hem 'ontmantelt' :(

Link to comment

(@supermantoine) Ik heb pas laat de hendel over gehaald. Het kruit ontbrand bijna meteen nadat je hem overhaalt.

Wat betreft dat lampje, je zet de ontsteking aan (lampje is uit), je loopt weg, je drukt op een knopje en het lampje gaat aan. Voordat het lampje aangaat, reageert hij nergens op. Pas als het lampje aan is, kun je hem laten ontsteken. Zo heb je dus nooit last van dat een signaal per ongeluk de ontsteking laat afgaan :(

Je kunt trouwens op ongeveer 20 meter afstand gaan staan. Je kunt het lampje dan nog zien en dus zien of je nog bereik hebt.

Link to comment
  • 3 weeks later...

Ik heb inmiddels de schakeling uit deze post grotendeels af. Tussen de accu en condensator zit nu een weerstand, om de accu en condensators tegen overbelasting te beschermen. Het geheel wordt ingebouwd in een munitiekistje, met onder het deksel een het bedieningspaneeltje, en daaronder de elektronica en een scoorteraccu. Ik zit nog te denken om ook een ontlaadknop voor de condensators te maken, maar ik weet niet zeker of dit veel zin heeft. Als iemand interesse heeft kan ik ook even een schemaatje maken, stuur maar een PM.

Nog even de gegevens van de gebruikte onderdelen:
Elco's: 2x 63V 4700uF
Laadweerstand tussen accu en elco's: 240 Ohm
Ledjes: 3x 50mA (rood, oranje en groen)
Relais: 24 Volt 100 Ohm 7,43Volt schakelspanning.

Tot slot vraag ik me af waarom zo veel mensen diodes opblazen voor de ontsteking. Je kunt veel beter een dun constantaandraadje of weerstanje (0,25W 0,5 tot 2 Ohm) gebruiken. Dit kost minder, en het (in ieder geval constantaandraad) is veel betrouwbaarder.

Link to comment

Kun je met een kleine condensator de stroom van je luidsprekertje, buzzertje of wat dan ook opbouwen tot hij groot genoeg is om je lampje ofzo op te laten gloeien? (weet niet zeker als ik dit hier goed zeg, het is lang geleden dat ik nog met elektronica ben bezig geweest.)
Dan heb je geen batrij meer nodig en zo'n condensator kost ook niet zo veel.(ben ik juist?)

Link to comment

Kan je als ontsteker niet nog beter dit maken:



Een zekering aansluiten op 2 elektriciteitsdraden met dezelfde lengte,

dan een uiteinde op de batterij aansluiten en de andere op de batterij met een schakelaar ertussen.

Ik snap niets van elektrotechniek dus ik weet niet op hoeveel Volt en Ampere erop moet,

volgens mijn vader geeft zo'n weerstand genoeg warmte af om kruit te ontsteken.(Als je er dus meer stroom op zet dan waar het voor gemaakt is.)



Zekering: Glazen buisje met metalen dopjes waarin een heel dun draadje loopt. (Niet zo'n porceleinen geval.)



Greets

Link to comment

Volgens mij komt al het bovenstaande een beetje hier op neer. Zekeringen die jij bedoelt zijn alleen duurder dan een simpel weerstandje, een klein stukje weerstanddraad, of bridgeless, en het kost meer moeite (glas eraf halen zonder dat verbindingen met uiteinden/draadje breken) en het resultaat zal veel groter zijn.

Voor mijn ontstekingen (geen detonaties) hou ik me bij bridgeless of weerstandjes. Lekker makkelijk, en klein.

Link to comment

Dit weekend ben ik aan de slag gegaan met een RC autootje, gewoon de goedkoopste die ik kon vinden, en het leek me handig mijn ervaringen hier te delen.

Eerst het autootje uit elkaar gehaald en motortje weggesoldeerd, weerstand in de plaats, auto aan, niets. :rolleyes: (10 ohm weerstand, bij radiocentrum hadden ze niks kleiners.)

Weerstandje losgesoldeerd en een stukje NiChroom draad gehaald, vastgesoldeerd, om een lucifer gewikkeld en ja hoor er gebeurde iets, maar niet veel, het draadje werd een beetje warmer en soms(1 op 4 oid) ontbrandde een lucifer erdoor.

Toen heb ik vier batterijen parallel geschakeld(of serie, in ieder geval stonden ze gewoon op elkaar zegmaar..)
en een NiChroom draaje ertussen gedaan, begon meteen te gloeien, terwijl in het autootje ook 4 batterijen gingen.. :mellow:

Heeft iemand een idee hoe ik dit op moet lossen? Of moet ik gewoon een grotere auto hebben?

grtz

Link to comment

In de auto zelf wordt niet de volle spanning & stroom aan het motortje gebruikt. Deze is ook verkleind met weerstanden ed.

Je kunt een directe draad uit het batterijvak maken die je met een klein relais schakelt. (Een transistor is hier te zwak, een triac zou ook kunnen) Dan gebruik je de stroom van de motor om het relais aan te schakelen, en houd je de stroom naar de ontsteker open. Radiocentrum kan je vast wel een klein relais verkopen voor een paar eurootjes. Anders zit er bij mij in de buurt ook nog wel een elektronicawinkeltje die redelijk goedkope onderdelen verkoopt.

Link to comment

Ik had nog een plekje over op het schakelpaneeltje, dus daar komt waarschijnlijk een aansluiting voor een timer, rc ontvanger of iets dergelijks. Nu nog kiezen of ik voor een DIN, XLR of klemaansluiting ga.

Kun je met een kleine condensator de stroom van je luidsprekertje, buzzertje of wat dan ook opbouwen tot hij groot genoeg is om je lampje ofzo op te laten gloeien?

Je kunt een paar condensators van dezelfde soort (elko, folie, keramisch) parallel schakelen, waardoor de totale capaciteit van de schakeling gelijk is aan de optelsom van de capaciteit van alle condensatoren bij elkaar. (lange zin...)
Dan heb je geen batrij meer nodig en zo'n condensator kost ook niet zo veel.(ben ik juist?)
Je hebt nog wel een batterij/spanningsbron nodig om de condensator op te laden. Het voordeel van een condensator is dat je een enorme stoot stroom kunt leveren zonder je accu kort te sluiten.

@Flamekeeper: Als je wilt dat het zekeringsdraadje op de oorspronkelijke manier contact maakt met het kapje, zul je het draadje weer terug moeten solderen. Dat is niet aan te raden zo dicht bij buskruit.

Edit: Post #100 :mellow:
Link to comment
  • 1 month later...

hoi..

Ik ben vanmiddag een tijdje bezig geweest met het bouwen van een ontstekings kastje..
Het ziet er allemaal heel mooi uit. zal binnenkort ook foto's posten.
veelvuldig getest met multimeter..
Het draadje wordt wel warm maar lang niet heet genoeg..
ik gebruik trouwens 0.4 mm weerstands draad (lijkt me goed zat)

Wat is het probleem?? te weinig amps .. zo ja wat kan ik het beste doen..


Greetz proxx

Link to comment

Heb onder tussen ook mijn elektrice ontsteker aangekregen. Werkt helemaal Top! ;) Hij is wel kleiner dan je verwacht :P Ik ga er ook nog een stuk langer speaker draad aanmaken, iets van 10 meter ofzo, want dan kan ik de ontsteker gewoon in de knaller bouwen :P

Het is de Electron Beam Launch Controller van Modelraketten.nl

Link to comment
ik gebruik trouwens 0.4 mm weerstands draad (lijkt me goed zat)

Wat is het probleem?? te weinig amps .. zo ja wat kan ik het beste doen..
Greetz proxx
Te dik draad. Met name als je een klein kastje bouwt heb je verschrikkelijk dun draad nodig, in de categorie van 0,05 millimeter. Met name een 9V blokken leveren weinig stroom, en ik vermoedt dat die er nou juist in zit. Eventuele oplossingen zijn dunner draad of commerciële rocketry ontstekers.

Ik ben zelf in ongeveer de laatste fase van de bouw van mijn detbox, en die werkt met een rij elko's met een totale capaciteit van 17600 microFarad. Dit wordt door een relais het ontstekingscircuit in gestuurd met 12 of 24 volt (hangt er vanaf welke accu ik het eerste heb). Er zitten twee veiligheidsschakelaars op: een die de ontsteekcontacten kortsluit en een (dubbele) tussen de relais en de ontsteekcontacten. De negatieve pool van de accu komt aan een common earth (behuizing) en die kan dan weer aan de grond verbonden worden. Ik denk nog over een externe schakeling voor bijvoorbeeld rc-switches of tijdklokjes.
Link to comment

goedemorgen..

Ik heb gister mijn eerste werkende electrische ontsteking gemaakt.
Heel vet ding werkt alleen ietsjes anders dan die ik hier gezien heb
namelijk met een hele hete vonk dit kan met gemak SA ontsteken..

Waarom werken jullie uberhaupt met een gloeidraad.. ???.
Ik gebruik 2 condensatoren totaal 7Uf en dat is al genoeg, maar binnekort ga ik
hetzelfde proberen met 2X 400 Uf ben benieuwd...

zal later nogwel foto's + schematica posten


Greetz proxx

Link to comment

Dat zou ooknog uitstekend werken maar dan wordt de hobby wel erg duur... ;)
Ik gebruik 2 condensatoren het lijkt een beetje op dat eerder genoemde principe (moet je ff terug bladeren)
het komt erop neer dat de condensatoren (parralel gechakeld) na een schakelaar contact maken

_ - erg dun draadje
| | - Dikke draad (in wanden gebruikt enzo)

de truc is dat de draden nauwelijks contact maken.
(eenvoudig en compact te produceren , verdere uitleg komt nog)

Eigenlijk gewoon kortsluiting dus, op het moment dat de condensatoren ontladen.
ontstaat er een groote vonk met een flinke *pets*
Heet genoeg om een SA te ontsteken (met gemak trouwens)

Ook had ik nog wat vuurwerk kruit liggen en zelfs dat ging van de 10x 6x af.

Op het moment gebruik ik heel erg weinig namelijk 7Uf op 220 volt.

Vanmiddag ga ik aan de slag met 2x 400uF :P:P
en daarvan heb ik hoge verwachtingen.
Ben daarmee van plan om een dubbel ontladings systeem te maken
Mocht het dan niet afgaan bij de eerste vonk kun je nog een vonk produceren.



Binnenkort zal ik foto's + uitleg en schematica. :P

Greetz proxx

Link to comment
Op het moment gebruik ik heel erg weinig namelijk 7Uf op 220 volt.

Is dat wel zo handig? Als je namelijk op de plofplek bent, volgens mij hebben de meeste leden dan geen netspanning bij zich. Draadloze stroom bestaat niet, stroom is gewoon stroom :P. Nee eventjes serieus, hoe denk je dit mee te nemen, of werkt het ook op lagere spanningen/gelijkstroom?
Groeten, Super

Edit: @Keesthemad hieronder: Ik ga er niet vanuit dat iemand zijn detonaties in zijn achtertuin doet, hihi. Kan natuurlijk wel maar leek mij niet verstandig, zeker niet met grote ladingen ;). Kan natuurlijk wel als je een grote tuin hebt...
Link to comment

Ik denk dat het het makkelijkst is om dan een wegwerp fototoestelletje te openen, maar dan moet je wel heel voorzichtig zijn, er zit namelijk een condensator van 10.000 volt (of zoiets dergelijks) in, en dat voelt niet zo fijn aan. Dit geeft ook een harde pets (ik heb er al een aantal kortgesloten, heb ik achteraf wel spijt van want die condensatoren zijn nu dus kapot).
Het is dan alleen nog een kwestie van een langere kabel op de condensator aan sluiten (zodat je ontsteking niet met je device af gaat) en een fatsoenlijke schakelaar op de flits knop aansluiten.

Link to comment

vermoeiende post......

Nevermind, iig die condensatoren zijn oplaadbaar met een stekker in het stopcontact en blijven zowat een dag opgeladen met nauwelijks spannings verlies..
Dat is nu net het mooie eraan.. en doordat ik er twee gebruik kan ik dus ook 2 dets uitvoeren, of als de eerste om wat voor een reden ook niet mocht werken..

Link to comment
Guest
This topic is now closed to further replies.
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...