Jump to content
PyroForum.nl

(Elektrische) ontsteking op AFSTAND


yellowcard

Recommended Posts

Ik heb laatst van een vriend een oude pc geregen, nouja, een deel er van. Ik heb het moederbord met wat dingen er op, en ook de transformator. Bij elkaar beste en groot en zwaar ding...maar hij levert super veel stroom. 12 Volt, en, 9 ampere B) als ik me niet vergis.
Hier kun je dus elk draadje op welke afstand dan ook mee laten gloeien, erg handig. Je kunt er ook goed electrolyses mee uitvoeren. Laatst heb ik er kopernitraat - Cu(NO3)2 - mee gemaakt, gewoon water genomen, KNO3 in opgelost, 2 hele dikke koperen draden ( 2mm dik, 1 draad ) om en stok gewikkeld en in het water gehangen. Stroom er op gezet, en het begon blauw te worden hoor ;) .

Ik ga die ( deel van een ) pc binnekort even inbouwen in een houten kasje denk ik, zodat hij wat makkelijker te vervoeren is, en wat steviger.

En lukt het nu allemaal met die mobiel ? Wekrt ie al ?



En wat heeft dit met het topic te maken? Helemaal niets! Off-topic. Warned. T.

Link to comment
  • Replies 504
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ik heb laatst van een vriend een oude pc geregen, nouja, een deel er van. Ik heb het moederbord met wat dingen er op, en ook de transformator. Bij elkaar beste en groot en zwaar ding...maar hij levert super veel stroom. 12 Volt, en, 9 ampere :P als ik me niet vergis.
Ah, pcvoeding, heb ik er ook nog wat liggen.. ;) Gebruik er ook een als labvoeding ja, 3.3, 5, 7, en 12 volt.
Stroom er op gezet, en het begon blauw te worden hoor :D .
Vergis ik me nou? of is Cu(NO3)2 groen... B)
Link to comment

Nu komt het verhaal hoor Stijn ;) .
Tijdens de electrolyse kleurde heel het water blauw, er ontstont Kopernitaat, Cu(NO3)2 . Toen heb ik het gefilters door en koffiefilter, het Kopernitraat er af geschaapt met een mes en het toen op een stukje Al folie te drogen gelegt. En hoe droger het werd... Hoe groener ! Het is nu hardstikke groen.

Ik heb overal foto's van. Komen eraan.

EDIT: 2 foto's toegevoegt
EDIT 2: meer foto's lukt niet B)

Link to comment

Ik heb afgelopen zondag avond de 1kg CANFO gedetoneerd met telefoon ontsteking. Het is als het goed is gefilmd door een vriend van me broer dus filmpje komt zodra ik hem heb. Ik was deze week naar London met school B) dus heb ook nog niet de krater ofzo gezien. De CANFO stond op het asfalt op een oud landweggetje en het schijnt dat er een krater is in geslagen.

Link to comment

Wat eerder genoemde manier met een stukje staalwol en daar stroom op zetten is inderdaad een hele goede manier.
IK heb verschilende testjes met de hoeveel heden staalwol gedaan met telkens bp erop en het is duidelijk dat hoemeer je neemt hoe langer het duurt... Als je gewoon een heel klein beetje neemt ontbrand je bp vrijwel merteen.
Ik gebruikte ook een 9,6 v accu van een boor.

Link to comment

Probeer ook eens de bridgeless ontsteking van Brainfever. Het schijnt goed te werken. Ik heb niet veel verstand van zo'n ontsteking op afstand, maar een beetje BP op een goed gloeidraadje werkt altijd. Een kerstlampje met BP kun je net zo goed gebruiken. What's the big deal? De stroom kun je dus van een accu, of zoiets als een mobieltje laten komen.

Link to comment

Yippee! Gedaan met lontjes! (alhoewel ik er niet zoveel slechte ervaringen mee heb, ik gebruikte ook een speciaal soort lont - PM me maar als je het wil weten...) ik kan nu eindelijk elektrisch onsteken :).

Het ontstekingsmechanisme ziet er als volgt uit:

(de weerstand is 1.8 kilo-ohm, de diode is een 1N4007, de condensator heeft een maximale werkspanning van 325V en een capaciteit van 400 microfarad)


(om de condensator op z'n plaats te houden, recycleerde ik een siliconenspuit; met de opengewerkte schakelaar kan ik duidelijk zien of ie open of gesloten is)

elektrische_ontsteker.wmv
(let wel dat bij de laatste 2 ontstekingen het geluid enkel van de schakelaar komt).

Ik laad de condensator (komt iirc uit een oud televisietoestel) op door de stekker gedurende 30 s in het stopcontact te steken. Daarna schakel ik de ontsteker (+verlengdraad) aan het circuit en haal ik de schakelaar om, en *pets* het spel ontsteekt :P.
Door het hoge voltage hoef ik niet zo nauw te kijken naar afstanden of naar de weerstand van de bridgeless ignitor (die zelfs rond de 1 kiloohm mag liggen) en heb ik een instante ontsteking; meerdere keren na elkaar ontsteken is ook geen probleem...
Ongeveer 2 uur na het laden is de spanning wel teruggevallen op ca. 100V (exponentiële spanningsvermindering van een condensator), dus ik mag geen úúren wachten met ontsteken.

En nu op naar de plunger blasting box :D

Link to comment

Hij is mooi zeg! Ik denk dat ik ook maar eens aan zo'n idee moet gaan beginnen.

En inderdaad Tynemen, het is een beetje onhandig om per cé 220(of 230) nodig te hebben.

Is het niet mogelijk om een eigen electromotor te maken die je gebruikt als dynamo? Dan kom je op het blastingbox principe. Stroom opwekken en direct gebruiktn.

Link to comment

Tja, door het opladen wordt de handeling idd minder spontaan... Heeft iemand een idee hoe ik dan een echte blasting box kan maken (dus zelf aangedreven)?

De condensator is ondertussen al wat meer in vorm (door zijn hoge leeftijd had hij in het begin veel lek), na 7 uur schiet er nu nog 135Volt over, dus daar hoef ik me al geen zorgen meer over te maken.

Link to comment
  • 2 weeks later...

ik ben zelf bezig met een ontsteker die werkt met een gloeidraadje op 9V.
ik weet nog niet of het gaat werken =P.

ik gebruik gewoon een stukje styroporsnijdraad.
styropor is een soort piepschuim dat je kan snijden met een gloeidraadje.
deze draadjes zijn 0.2 mm en kun je gewoon bij de eerste de beste hobby winkel kopen.


de prijs van het totaal licht tussen de 20 en 40 euro.

Link to comment

Ja ok maar ik maak er ook een mooi doosje, een sleutelschakelaar, een verzonkenknop en een timer en zo.
maar je hebt gelijk als je alleen een draadje een paar meter snoer een een batterij koopt zit je ongeveer aan een tientje

Edit:

Dit is em. hij koste zo'n 25-28 euro.(de foto's zijn een beetje onscherp)

Link to comment
  • 2 weeks later...

Inderdaad een handig dingetje.

Ik ben nu bezig met een oude gereedschapskoffer ombouwen, er komt een 12V loodaccu in en minstens 5 schakelaars, verder is er ruimte voor een paar 10tallen meters draad en constanstaandraad(of iets anders).
Ik kan binnenkort mischien wat foto's plaatsen.


R2D

Link to comment
  • 3 weeks later...
Ik weet 1 hele simpele.
Benodigdheden:
- 1 volle accu (ik gebruik een 9.6 van een RC auto)
- 1 stukje staal wol
- Wat buskruit
- 1 boterham zakje
- 2 lange snoeren (hoeveel afstand je wilt houden)

Neem het boterhamzakje, stop het stukje staal-wol in een punt van het boterhamzakje.
Doe het buskruit over het staal wol heen.(zoveel je denkt nodig te hebben)
Knoop het zakje dicht. Pak dan het snoer stip de uiteinden en een striptang.
Stop 1 kant alvast in de boterham zak bij het staal wol.

Rol het snoer uit, zet het snoer op de polen en je buskruit ontsteekt.

Ik heb er ook zo een als dit gemaakt, maar dan een waarmee je alles kan ontsteken,
Benodigdheden:
- 9V Batterij
- Batterijhouder (voor 9v)
- Dunne speakerkabel (zolang als je nodig heb)
- Kleine fles
- Rotje of iets anders

Sluit de draden aan op de batterij-houder, en hang de batterij eraan. Doe dan het rotje in de fles, en de batterij ook. Pak de draden, ga op een redelijke afstand staan, doe de draden tegen elkaar, even wachten. En je rotje ontsteekt. Ik zal misschien volgende week ff een filmpje posten van de test. Je kan hiermee alles ontsteken behalve het buskruid. Maar als het ''vochtigheid'' is, raad ik je aan de batterij aan de fles vast te tapen, en een dunne plastic fles te gebruiken.



Onzinnige K3wl post over een levensgevaarlijke manier van iets doen wat al meerdere malen hier beschreven staat. Bovendien klop er geen drol van. Een rotje in een fles = stupide, maar er dan een batterij bijgooien (9V blok door een flessehals???) en die kortsluiten is echt onzinnig. WARNED! T.
Link to comment

Ik heb vandaag een mooie relais gevonden (24V/100A), en meteen ook maar een schemaatje gemaakt voor een ontsteker.


(Het is een beetje chaotisch... Ben mijn mooie progje hiervoor kwijt dus heb met paint gewerkt)

Om de relais in het schema te zetten heb ik maar wat geïmproviseerd... (grijze vierkant)
Het idee is dat je als je hem aanzet een groene LED ziet branden, als je de veiligheidsschakelaar omzet een oranje, en als je de ontsteking indrukt een rode.

Link to comment

Nog even een vraag aan Sobrero. Zou je me kunnen uitleggen hoe je die schakelaar hebt gemaakt of de specificaties ervan (type, max voltage en amperage e.d.) Ik ben zelf namelijk ook bezig met een EBW en ik kom nu op het punt van de schakelaar uit. Bij de Conrad hadden ze al niets dat ik kon vinden dat boven de 250V op 8A ging.

Ik heb trouwens ook een 325V condensator en met 400 uF.

[edit] voordat ik het vergeet: Hoeveel watt is je weerstand? [/edit]

Link to comment

Het is een oude, robuuste porseleinen lichtschakelaar, dus in principe gemaakt voor 220V, 6A. Maar porselein kan tegen veel meer hoor, ik denk dat het bij een tiental kilovolt nog niet gaat doorslaan ;) .

En ik schat dat het vermogen van m'n weerstand ca. 10 Watt is. Het is zo'n beige, vierkante weerstand uit een oud tv-toestel, 5cm lang, 1cm hoog en 1cm breed.

Link to comment

Oke, EBW is af. Er komen misschien nog foto's of filmpjes. Nu als laatste nog, voordat ik een gigantische miskoop bega: Wat zou goed draad zijn? In de orde van enkele tientallen meters. Ik ben niet bepaald goed in natuurkunde (vooral niet het deel wat weg is gezakt bij mij), maar zou je dit kunnen uitrekenen? Of is ervaring de beste maatstaaf? Gezien de koperprijs ook zo belachelijk hoog is, heb ik ook geen zin om per meter anderhalve euro uit te geven aan een meter tweelingsnoer.
voor de genen die nog moeten weten watvoor condensator ik gebruikt: Een 325V 400uF.

Link to comment
Guest
This topic is now closed to further replies.
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...