Jump to content
PyroForum.nl

(Elektrische) ontsteking op AFSTAND


yellowcard

Recommended Posts

  • Replies 504
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ik heb nu met heel dun koperdraad een lucifer onstoken.(hetzelfde draad als waar ik het over had in het topic "groene vlam" in offtopic)
Ik had gewoon het stukje draad verbonden aan de draadjes van m'n treinstransformator, en hij werd heet genoeg om de lucifer die erop lag te ontbranden.
Ik ga in het weekend kijken of ik er een kan maken die met een accu werkt.
(accu van m'n vliegtuigcontroller, 9,6 volt.. moet wel lukken)

Link to comment
zijn er explosieven die ontploffen als je er een elektrische stroom op zet
-als er staat dat het door statische elektriciteit kan ontploffen dan door gewone spanning, hoogspanning ook?


het principe is dat je electrische energie omzet in thermische energie(warmte) en daardoor ontbrand je SAS/explosief whatever... :wink:
simpel door energie door een te klein draadje te laten stromen zodat er (teveel) wrijving ontstaat.

Cold As Ice
Link to comment
  • 2 weeks later...

En wat dacht men van een stungun? Ik weet dat ze illegaal zijn in nederland, maar als je naar tsjechiee gaat, of een dergelijk land, kun je ze waarschijnlijk zo kopen! Dat ding zet, uit 2 9v batterijen, een vonk van ongeveer 100.000-600.000 volt (ligt eraan welk model je hebt) om. Als je dat dus goed isoleert, en er netjes lange draadjes aanmaakt, en je legt die in je SAS, heb je natuurlijk een altijd perfecte ontsteking (probeer jij maar eens om een 100k volt stroomschok heen te komen). Maar voorals nog, het is illegaal, dus weet wat je doet :) (maarja, dat is pyro sowiesow :D).

(komt trouwens van www.advancedspuds.com, maar daar wordt het voor spuds gebruikt :P)

Link to comment
  • 2 weeks later...

Koop gewoon een dunne elektrische gitaarsnaar. Die zijn van nikkel/ijzer en 0.23 millimeter of soms nog dunner. Een 9V blok is voldoende om het met sterretjes te laten verbranden. (ik speel gitaar, dus is dat voor mij een voor de hand liggende methode)

Link to comment

Moet het per se van een electrische gitaar zijn ? Nee toch ? Als je gewoon de dunste neemt van een normale gitaar moet het ook lukken lijkt me. Alleen zelf heb ik geen gitaar, mijn tweelingbroer wel maar hij ziet het niet zitten dat ik stukjes van zijn snaar ga zitten afknippen..... :wink:

@ Mich, hoeveel cm draad kun jij tussen je gitaarsnaar en je 9 volt baterij doen dat het nog wel gaat gloeien ?

Link to comment

Zolang het een staalsnarige gitaar is lukt het, nylon isoleert te veel :( .
Ik gebruik maximaal een stukje van zo'n 5 centimeter snaar, maar het gloeit nog wel tot ongeveer 15 centimeter. Mocht je niet aan een dunne snaar kunnen komen, probeer dan eens het windsel om een D-snaar (3e van boven).

Link to comment
  • 3 weeks later...

Beste mensen,

Ik heb laatst een afstandbediening uit elkaar gehaald zodat ik nu een rij van 8 batterijen, 1.5 volt elk, op een rijtje heb keurig met een + draadje en een - draadje.
Nu is het mij gelukt om hier een dun koperdraadje uit een elektriciteitssnoer mee te laten gloeien, alleen als het draad langer werd lukt dit niet meer... :) . Vanaf 2 meter ongeveer.

Nu had ik het idee om dus deze 8 in serie geschakelde batterijen, te verbinden met mijn deurbel, die maar 3 1.5 volt batterijen heeft. Als ik dus deze 8 op mijn deurbel aansluit, en dan 1 meter snoer tussen de bel met alle batterijen en je vuurwerk doet, zou dit moeten lukken toch ?

Alleen ik heb een probleempje: Hoe kan ik deze 8 batterijen in de serie van mijn deurbel schakelen ? Stel ik doe dit voor de 'chip' zeg maar, bij de andere 3 1.5 volt batterijen die er al in zitten, is dit dan niet schadelijk voor de 'chip' ? Want er gaat dan een hoger voltage doorheen.

En toch vind ik het raar, met 8 batterijen moet je toch wel iets kunnen laten gloeien op 2 meter ? Gewoon een dun koperdraadje uit een electriciteitssnoer.

Link to comment

Yellow :) Je moet gewoon echt even naar de hobbywinkel op de hoek om wat constantaandraad te halen. 8x 1.5 volt kan een stukje constantaan op meer dan 10 meter afstand laten gloeien, dus dat werkt perfect.

Je deurbel kan je trouwens wel weggooien als je daar je idee op uitvoert, wat je dan nog veel beter kan doen is het transistorplaatje bovenin het topic ( met die telefoon ) uitvoeren op je deurbel. Zorg er wel voor dat het transistortje op de basis maar 0.7V binnenkrijgt, anders kan je hem weggooien..

sucesss

Link to comment
  • 2 weeks later...

je zou constantaan draad vast kunnen maken aan een koperdraadje, maar of het dat spontaan gaat gloeien betwijfel ik :roll: .

Denk even na, je wilt een draadje laten gloeien-->elektriciteit nodig--->batterijën.

Maar je wilt niet dat je draad gaat gloeien waar het tegen je batterijën aanzit. Dus aan je batterijen maak je koperdraad en aan het einde van je koperdraaad constantaan draad. (vergeet de schakelaar niet :wink: )

Cold As Ice

Link to comment

Ooh dat is mooi daar heb ik er namelijk nog wat van thuis liggen, ik heb namelijk zo'n MagLite zaklamp met 4 D-cellen en die werkt zeker goed (in Amerika gekocht), maar in ieder geval ik ga het eens proberen met een aantal van die batterijen... :)
Die batterijen zijn wel vreselijk duur hier in Nederland...

Link to comment
Guest jaffe

Bedankt,maar kan ik dan bij de electra winkel een batterij houdertje kopen die die batterijen kan hebben :roll: .
gr.Jaffe

Link to comment
Guest
This topic is now closed to further replies.
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...