Jump to content
PyroForum.nl

Chloraat dmv electrolyse


dennisman

Recommended Posts

Ik heb laatst een test cel gebouwt.
Het was een jampotje met 2 anodes van grafiet(uit batterijen) en een cathode van RVS(lepel).
Ik heb hem 5 a 6 uur laten draaien met 6 volt erop.(ongeveer 1,8 ampere)
Toen heb ik het volgegooit met LO-salt en gefiltreert.
Er zat ontzettend veel zwarte zooi in(grafiet).
Maar er kwam maar een paar gram spul af(ik weet niet wat dit was).
Ik heb het probere te laten ontbranden met suiker maar het sputterde alleen wat.
Nu ben ik van plan een nieuwe te gaan bouwen.
Ik gebruik een halve liter gel pot als cel.
De anode die ik heb is van puur platina(geen gein).
Nu weet ik nog niet wat ik als cathode ga gebruiken, kan ik hiervoor gewoon weer een lepel gebruiken?
Zijn er meer mensen met ervaring met een anode van platina?
En laatste vraag hoe kan ik zien of al het NaCl is omgezet in NaClO3/4?
Ik hoop dat iemand mijn vragen een beetje kan beantwoorden.

Youri

Link to comment
  • Replies 669
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ik werk zelf niet met platina maar dat zijn wel goede anodes, maar graag iets meer over de af meting van je anode, hoe groot is de oppervlakte enz.

Dat bepaald hoeveel amp er door je cel heen gaat en hoe snel de omzetting naar NaClO3 gaat.

En die lepel ik zou gewoon een stripje rvs nemen maar daar zijn de meningen ook over verdeeld.

Link to comment

Het is een rond stukje met een soort 'flapje' eraan.
De diameter is 4cm, en 5cm bij het flapje.
Het is rond de 10 gram(gokje).
2^2x3.14=12,56cm^2
niet echt heel groot opp. dus maarja tis super duur spul(30 euri per gram).
Weet iemand of het ook beter werkt dan bijv. grafiet qua snelheid?
En ik heb ooit ook eens wat gelezen over stoffen als natriumchromaat en natriumdichromaat die je aan je verzadigde NaCl oplossing kunt toevoegen om de snelheid van het proces flink op te krikken.(circa 50%)
Is dit veilig te gebruik icm platina en rvs?

Youri

Link to comment

Niemand die mijn vragen kan beantwoorden?
Ik heb mijn nieuwe cel gemaakt en een klein uurtje geleden weer aangezet.
Het RVS begint alweer helemaal te roesten maar het platina vertoont niks van corrosie.
Ik heb er ook geen stoffen ingegooit, die het proces zouden kunnen versnellen.
Het is ongeveer 350ml verzadigde oplossing denk ik.
Kan iemand mij vertellen hoelang dit gaat duren?
De afmetingen van mijn anode staan in mijn post hierboven vermeld.
(De cathode is veel groter)

Youri

Link to comment

Het lijkt erop dat er een veel te grote stroom doorheen gaat. Dan moet je de afstand tussen de elektroden vergroten.
Om maar even antwoord te geven op je vragen, met grafiet gaat het veel langzamer doordat het een hogere weerstand heeft. Natriumchromaat en -dichromaat kun je veilig gebruiken met platina, rvs weet ik niet zeker maar dat kost toch bijna niks. De tijd dat het moet staan kun je alleen berekenen als je de stroomsterkte, rendement en dergelijke weet (dat is best wel nuttige info op zich).

Ik heb trouwens een yield van ongeveer 650 gram natriumchloraat liggen nu, maar mijn bestelling van KCl is nog niet binnen...

Link to comment

Dat het RVS aangetast wordt kan komen door 2 dingen. Je hebt de RVS op de anode aangesloten (de + pool), of de stroomdichtheid is te klein. Als je er te weinig Ampere door je kathode gaat per cm2 gaat het ook corroderen. Maakt de stroom hoger of maak de oppervlakte van je RVS kleiner.

Link to comment

"Anodic protection " Is iets waar je echt op moet letten . Gaat er genoeg stroom door de kathode heen dan wordt ie beschermt tegen corrosie . Wat dat betreft wil je een zo hoog mogelijke stroom ,maar daar zitten grenzen aan natuurlijk, vanwege de weerstand .

Zet je cel ook niet zomaar uit ,haal eerst de electroden uit het electrolyt.

Link to comment

Omdat de cathode word beschermt door de - pool van je spanningsbron.
Als je deze dus eerst uitschakelt word je cathode aangetast door het elecktrolyt.
Als je hem er eerst uit haalt en dan uitschakelt is er niks aan de hand.

Mijn elecktrolyse is trouwens fout gegaan.
De gelpot kon de hitte niet aan, en begon te smelten.
Maarja van dit soort dingen leer je... Ik ga wel weer een nieuwe maken:)

youri

Link to comment

Als je de stroom uitschakelt, stopt de corrosie van je elektroden ook. Er is dan namelijk geen stroom meer die redoxreacties op het elektrode-oppervlak laat plaatsvinden. Het is wel zo dat je ze na gebruik beter even kunt afspoelen, maar dat is om geen verontreinigingen bij latere elektrolyses te krijgen (ervan uitgaande dat je je elektroden voor verschillende synths gebruikt).

Link to comment

In afwachting van mijn wolfraam elektroden(woensdag), dacht ik wtf me kclo3 cell staat nu al zo'n 2 weken niks te doen, dus was vanmiddag ff naar een doe het zelf winkel gegaan, 2 timmermanspotloden gehaalt, ff een half uurtje in heet water, lijm liet los, en ik heb nu 2 redelijk grote(kwa reactieoppervlak) grafiet elektroden.

De cell staat nu aan in een halve liter pot, en hij houdt al een tijdje een lekkere constante temp van 45 C.
Ik laat hem tot morgen ochtend aan staan, dan ga ik ff tjes me yield bekijken.

Maarja mss een tip voor iedereen die moeilijk aan elektroden kan komen, koop timmermans potloden, laat ze lekker in warm water liggen en verwijder de elektroden, ze zijn zo 12 cm lang
(er zitten er 2 in elk potlood :( ) en zo een 0,8 cm breedt...

Ik zal spoedig naar wolfraam overstappen, maarja ik geef grafiet nog eventjes een kansje.... :P




Lttrz

Link to comment

Als je grafiet elektroden wilt gebruiken kun je ook naar een teken/schilder winkel gaan. Daar verkopen ze dikke grafiet staven van ongeveer 5mm diameter en zo'n 15cm lang. Ook kosten ze niet veel geld. Ze liggen meestal dicht in de buurt van de potloden en naast verkoolde wilgentwijgjes (en iedereen weet waarvoor je die kunt gebruiken). Deze koolstof 'elektroden' hoef je verder niet meer te bewerken wat wel moet met timmermans potloden.

Link to comment

Als ik mijn voeding uit zet en de electroden in de cel laat zitten, dan blijft de kathode idd door gassen dus dan gaat er nog wel een reactie door maar ik zou niet weten wat.

Morgen gaat de cel weer aan dit keer ga ik voor het goud KCLO4, de beginstof word NaCl en wat aanpassingen aan de bekabeling 25 kwadraat kabels met kabelschoenen dat bevestigt met een bout en moer aan de electroden, en om de weerstand nog meer te verkleinen de anode en kathode 1,5 cm dichter bij elkaar gezet.

Dus nu zullen de voedingen ook wel wat warmer worden, ook daar heb ik aangedacht met 2 extra ventilatoren op de 12V uitgang.

Ik hoop dat het lukt om van NaCl uit te komen op NaClO4 en dat met een verzadigde op lossing van KCl
om te zetten naar KClO4.

Link to comment

Om chloraat te maken kun je die grafiet-elektrodes wel gebruiken. Je moet wel oppassen dat je echte koolstof koopt, en geen verkoold hout oid. Je kunt ook de koolstofstaven van grote batterijen pakken. Die werken altijd. Die waar ik ze vandaan heb zijn 8 cm lang en 8 mm breed. Voor perchloraat moet je betere (meer inerte) elektrodes hebben.

Link to comment

Ik heb vandaag nog even navraag gedaan bij mijn SK-leraar.
Het is HEEL belangrijk dat je de goede pH-waarde hebt, anders word de chloride omgezet in chloorgas en ontstaat er GEEN chloraat. (wat natuurlijk wel de bedoeling is)

Ik ben trouwens van plan mijn volgende cel van een pindakaas pot te gaan maken:).
Van glas met plastic deksel.

Youri

Link to comment

Vandaag elektroden binnengehad, man wat zijn die dingen dun. :(

Maarja ik had al besloten dat ik er meerdere ging gebruiken, dus nu mss een heel dom vraagje aan jullie.
Als ik op de anode en kathode elk 5 wolfraam elektroden zou gebruiken, hoe zou ik ze dan het beste moeten solderen, ff een simpel voorbeeldje in paint gemaakt.

Ik zat zelf te denken aan voorbeeld 1, door een groter reactie oppervlak zou ik zo denken, maar ik weet niet of het iets uitmaakt.


Ik hoop dat het duidelijk is:


Onder de grijze lijn zit in de cell zelf....



Bvd.



Lttrz

Link to comment

@ Youritje, volgens mij is de pH alleen voor dat de weerstand word verlaagt en er meer amp zal stromen en dan idd ook meer chloraat zal komen.Ik zelf check de pH nooit het is gewoon leiding water pH 7.

@Pepcore zou je ze niet allemaal als anode gebruiken en wat anders als kathode een RVS stripje ofzo,
Ik zal ook voor afbeelding 1 gaan.

@Atmosphere, tijdens electrolyse van NaCl zal er NaClO3 worden gevormd wat dus zeer goed oplost, nou
zit ik met de vraag zal ik er nu ook dagelijks weer NaCl moeten toe voegen?

Link to comment
@ Youritje, volgens mij is de pH alleen voor dat de weerstand word verlaagt en er meer amp zal stromen en dan idd ook meer chloraat zal komen.Ik zelf check de pH nooit het is gewoon leiding water pH 7.

@Pepcore zou je ze niet allemaal als anode gebruiken en wat anders als kathode een RVS stripje ofzo,
Ik zal ook voor afbeelding 1 gaan.

@Atmosphere, tijdens electrolyse van NaCl zal er NaClO3 worden gevormd wat dus zeer goed oplost, nou
zit ik met de vraag zal ik er nu ook dagelijks weer NaCl moeten toe voegen?


Ja , ik zou dagelijks Nacl toevoegen . Gewoon kijken hoeveel er weer in het electrolyt kan oplossen. Wat ik zelf doe is van start gaan met een laagje Nacl onderin het electrolyt , dan heb je continu een verzadigde oplossing en dat komt de electrolyse ten goede . Er kan ongeveer een kilo NaClO3 in één liter oplossen bij 70 graden (als ik het goed heb ) .

Op den duur heb je een procent of 90 NaClO3 en dan begint er NaClO4 te vormen .een NaClO4 oplossing geleidt minder goed stroom dus naar mate er meer NaClO4 wordt gevormt zal de stroom door je cel afnemen.

Tussendoor test ik kleine hoeveelheden electrolyt welke ik eerst omzet naar de K variant ,zuiver ze uit en bekijk de kristal structuur . Hieraan kun je goed zien of je met ClO3 of ClO4 te maken hebt of een combinatie daarvan . Moet je wel ff de kristalstructuren kunnen herkennen.
Link to comment

Pepcore, ik denk niet dat die elektrodes te solderen zijn, maar een kroonsteentje met in elk gat een elektrode moet te doen zijn. (dan de bovenkanten doorverbinden) Deze dingen zijn ook buigbaar, als het niet allemaal recht in je cel zou passen.

Ik ga toch nog maar eens achter elektrodes aan. Ook wolfraam denk ik. (Eerst ervaringen van Pep horen)
Die truc van atmosphere van het laagje NaCl vind ik slim bedacht. :( Best een lekker idee eigenlijk.

Link to comment

Wat de lyse ook tengoede komt is goed roeren.
Ik ben de naam even vergeten, maar je kent ze wel van die magneten met een laagje teflon eromheen.
Daaronder staat dan zon motertje met een magneet erop en die kun je dan aanzetten.(teflon geval in je elecktrolyt)
Als je die dan af en toe even aanzet zou de lyse veel sneller moeten gaan.

Youri

Link to comment

Ik neem aan dat je met "lyse" electrolyse bedoelt, en zo'n ding waar je over spreekt heet een magneetroerder, en het dingetje in je oplossing een roervlo.

Vraag: waarom zou je het ding maar eventjes aanzetten als het je electrolyse ten goede komt? Ik zou hem dan gewoon aan laten staan, daar zijn ze immers voor gemaakt!

Link to comment

Ik heb hier nog effe wat kristalstrukturen van de pagina van Wouter visser


1 is KClO3
2 KClO3
3 KClO4
4 KClO4

Vandaag komt mij buurman aanzetten met een originele elektrolyse voeding instelbaar van 0 tot 40 Volt en 0 tot 50 amp kortsluit beveiligt, daar hebben we wat aan :(

@Atmosphere weet jij ongeveer wat de max voltage de mmo anode kan hebben , (de amp weet ik wel 60 amp)

Link to comment

Nee , dat weet ik niet omdat ze nog nooit zijn beschadigd en ik heb nooit meer dan 6 volt gebruikt .

Dat idee ovrer die magneetroerder is op zich niet verkeerd ,maar bij voldoende stroom door je cel wordt alles al 'geroerd' , en snel ook .

Nu zou het mooi zijn om een oplosbaarheids tabel met exacte waardes bij meerdere temperaturen hier te plaatsen . En dan van de volgende zouten.

NaCl
KCl
NaClO3
KClO3
NaClO4
KClO4

Die kristalstucturen zijn erg handig te wetren ,daar valt veel aan af te lezen .

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...