Jump to content
PyroForum.nl

Chloraat dmv electrolyse


dennisman

Recommended Posts

Jep ik heb 100% gevonden, en spotgoedkoop.
Ik stuur je de link dan zie je het zelf, ff het prijzen schema, want ze zijn natuurlijk in verschillende diktes te koop.

100% Wolfram / per doos 10 st.
Elektrode 1,0 x 150 mm € 4,90
100% Wolfram / per doos 10 st.
Elektrode 1,6 x 150 mm € 6,00
100% Wolfram / per doos 10 st.
Elektrode 2,0 x 150 mm € 8,80
100% Wolfram / per doos 10 st.
Elektrode 2,4 x 150 mm € 11,90
100% Wolfram / per doos 10 st.
Elektrode 3,0 x 150 mm € 19,18
100% Wolfram / per doos 10 st.
Elektrode 3,2 x 150 mm € 20,10
100% Wolfram / per doos 10 st.
Elektrode 4,0 x 150 mm € 34,40

Je heb ze ook nog in legering vorm, met 2% cerium of 2% lanthaan.
Maarja de kosten zijn nog te overzien. :P

En ik denk idd dat ik er meerdere ga gebruiken, maar ik denk er ook over om een 2e voeding er op aan te sluiten(zijn toch maar 10 eu)

Moet ik dan gewoon op die zelfde elektrodes gewoon weer twee krokodillenklemmetjes doen, zodat er 2+ en 2- aan elke elektrode zitten???

En ik wist dat de cathode idd een cathodisch becherming heeft, en zowat elk geleidend materiaal gebruikt kan worden zolang het maar niet reageert met de stukjes die van je anode corroderen...



Lttrz

Link to comment
  • Replies 669
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Na lang niet meer actief te zijn geweest ben ik weer een beetje bezig met scheikunde :P

Ik heb nu een kleinere cell gemaakt van een glazen pot en 2 koolstof elektrodes. als voeding gebruik ik zolang een regelbare transformator van 2 amphere. (ik heb er ook een van 7 amphere maar die is 12 volt)Nu wil ik hem gaan proberen maar hoeveel kaliumchloride of hoeveel natriumchloride moet ik precies toevoegen om kaliumchloraat te krijgen?
srry als dit een beetje een stomme vraag is, want de een doet er alleen natriumchloride in en de ander weer alleen kaliumchloride...

Link to comment

Om te elektrolyseren gebruik je NaCl, dit geleid beter stroom (dus: snellere productie).
Om dan KClO3 te krijgen doe je er lo-salt bij ( <33% NaCl, >66% KCl). De KClO3 zal neerslaan (lost niet goed op in water) de NaClO3 en overige NaCl zullen blijven oplossen (lossen beiden héél goed op).

Jurrrrr

Edit:
Oplosbaarheid in water:
KClO3: 7.3 g/100 ml (20 °C)
KCl: 36.0 g/100 ml (25 °C)
NaClO3: 101.0 g/100 ml (20 °C)
NaCl: 35.9 g/100 ml (25 °C)

Link to comment

Die manier gebruik ik nu ook.
Er staat al 4 uur een cel aan. (Met 2 koolstof staafjes) Met een verzadigde NaCl oplossing. Vormt dus totaal geen neerslag, en hoeveel stroom er loopt is ook niet te zien aangezien ik geen A meter heb, en de bubbeltjes maar minuscuul zijn. (Ook steeds minder, toen hij net aanstond waren er nog aardig wat bubbels, nu bijna niets meer te zien)

Ik ga vanavond eens een verzadigde KCl (Losalt) oplossing erbij doen, en eens kijken of ik neerslag krijg.
Als dat het geval is doe ik het daarna ook met Ba(NO3)2 oplossing om Ba(ClO3)2 te oogsten. :P

Link to comment
Moet dat dan precies 33% NaCI en 66% KCI zijn of kun ongeveer 1/3 NaCI en 2/3 KCI oplossen?


Dat kun je doen als je het leuk vind om 1/3 deel NaCl af te wegen en 2/3 KCl en zo Lo-Salt te imiteren, maar...

De gegeven verhouding is de verhouding van Lo-Salt, een merknaam natriumarm keukenzout. Het gaat puur om het KCl, aangezien je met NaCl geen KClO3 maar NaClO3 krijgt.

Het antwoord op je vraag is dat je dus niet per sé 33% NaCl en 66% KCl moet toevoegen. Je kunt het beste alleen KCl toevoegen voor een hogere opbrengst. Echter bij gebrek aan zuiver KCl kun je zonder dat je je product verontreinigd een natriumarme keukenzoutvervanger toevoegen (als Lo-Salt).
Link to comment

Zoals al eerder gezegd:
NaCl (een kleine letter L ipv I wat voor Jood/Jodide staat) is voor het deel van elektrolyseren, want dit geleid gewoon beter stroom.
En omzetten naar KClO3 doe je met pure KCl of Lo-salt.
(Als je Lo-salt gebruikt, dan kan je gewoon je 'batch' afgieten en het water met opgeloste NaCl (en misschien nog overige NaClO3) hergebruiken.

Jurrrrr

Link to comment
Kan dat ook met KCl? zo ja moet ik dan als ik het KClO3 wil laten neerslaan ook weer KCl gebruiken?


Beetje een domme vraag, waarom zou je als je KCl-oplossing als electrolyt hebt gebruikt, de kalium ionen willen vervangen door kalium ionen. Mocht je toch KCl in je electrolyt hebben gebruikt (ondanks mindere geleidbaarheid) dan slaat je product (KClO3) meteen neer, vanwege de lagere oplosbaarheid van dit zout, en is het dus vrij stom als je dan nog een verzadigde KCl oplossing gaat toevoegen om de kalium ionen te vervangen. Hiermee maak je het opwerken alleen maar lastiger. Niet doen dus.
Link to comment
Moet dat dan precies 33% NaCI en 66% KCI zijn of kun ongeveer 1/3 NaCI en 2/3 KCI oplossen?

PS: zetten jullie dat ding gewoon op je kamer met een slangetje naar buiten ofzo. Of zet je hem echt buiten ergens afgezonderd van mensen?


Mijne staat gewoon op m'n balkon , maar zou ook binnen kunnen en met slangetje naar buiten als de cel verder echt goed dicht zit.


ff wat anders :
Heeft iemand van jullie KClO3 wel eens via thermische oxidatie omgevormt tot KClO4 ?
Link to comment

Volgens mij zijn hier nogal wat misverstanden aan de gang.

Je kan:
NaCl(aq) als elektrolyt gebruiken, dan krijg je NaClO3 oplossing. Hieruit kun je met KCl KClO3 laten neerslaan. Omdat niet iedereen KCl heeft wordt Lo salt wel gebruikt, wat voor 66% KCl is, en voor 33% NaCl.

Je kan ook KCl(aq) als elektrolyt gebruiken, dan slaat je KClO3 gewoon neer en is het een kwestie van filteren.

Je kan ook Lo salt oplossen en als elektrolyt gebruiken. Dan slaat er KClO3 neer, en blijft KCl, NaCl, en NaClO3 in oplossing.

Nu alles duidelijk?

Link to comment

@Mr.Stijntje
Dat is eigenlijk precies wat ik met mijn post wilde zeggen, maar jij stelt het wel wat duidelijker...

@Keesthemad
Nee dat is niet explosief. op die manier kun je bijvoorbeeld van natriumhypochloriet-oplossing kaliumchloraat maken:

http://frogfot.com/synthesis/chloratetherm.html

Hierboven staat dit experiment beschreven.

Ik heb het één keer gedaan, maar mijn yield was 4 gram uitgaande van 1 liter Loda bleekmiddel van 30 cent, en wat KCl. Het was dus niet echt rendabel.

KCLO4 heb ik zo nog nooit gemaakt, maar lijkt me ook niet echt handig aangezien je het ook dmv electrolyse kan doen.

Edit: Het kan inderdaad explosief aflopen...

Link to comment
De link die jij gaf ging over de thermische decompositie van hypochloriet (ClO) tot chloraat (ClO3), nergens wordt wat gezegd over perchloraat (ClO4).


Nee, maar dat zei ik ook niet. ik gaf een link over de decompositie van hypochloriet tot chloraat, en zeg later in het bericht dat ik niet weet of je zo ook perchloraat kan maken want dat heb ik nog nooit gedaan.

De link was alleen ter illustratie dat het niet explosief was.

Hopelijk zijn dan hiermee alle verwarringen de wereld uit geholpen :-)
Link to comment
Je doet er dus een verzadigde oplossing van natriumchloride in. En na een tijdje draaien doe je er een verzadigde oplossing van kaliumchloride in (of losalt) om het te laten neerslaan.


Precies, en dat tijdje mag gerust 24 uur of langer zijn (afhankelijk van de gebruikte stroomsterkte).
Link to comment
Ik heb net Lo salt oplossing bij mijn elektrolyt gedaan, en ik kreeg geen neerslag van KClO3. Dus er is waarschijnlijk totaal geen NaClO3 gevormd.
Wat waren de pH en temperatuur van je cel dan? De pH moet rond de 5,5-6 zitten en de temperatuur rond 60 graden Celsius. Toen ik nog zelf KClO3 en 4 maakte, zuurde ik mijn cel regelmatig aan met HCl en stond het geval op een kookplaatje. Houdt bij het berekenen van het voltage over de cel ook rekening met de weerstand van de cel, en zorg dat je dat compenseert mert een lichtelijk verhoogd voltage.

Edit: Het zou trouwens ook kunnen dat de oplossing niet verzadigd was. Dan zou je het gedeeltelijk moeten inkoken.
Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...