Jump to content
PyroForum.nl

Chloraat dmv electrolyse


dennisman

Recommended Posts

  • Replies 669
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Al het titanium dat niet bedekt word door de MMO coating passiviseert onmiddellijk en word zo beschermt voor verdere corrosie.


Hallo,

Dan passiveert het niet onmiddelijk dacht ik , als je een kant en klare anode koopt zul je zien dat dit nooit bedekt is.
Ik heb nog nooit gehad dat ze hierdoor passiveerden.

Dit komt doordat de stroom toch door het mmo gaat heb ik gelezen.
Iniedergeval klopt jouw redenering niet want het stuk Ti wat eraan zit passiveert ook niet,terwijl deze in de oplossing zit.

@Chemical Pyro :
Dat is niet mijn foto, maar die van pdfbq, ik ga het ook zo doen.
ja idd op maat maken :) .

Als cathode gebruik ik idd Ti van hetzelfde voormaat.


Jurian

EDIT :

OF bedoel je dat het nog wel werkt maar dat alleen de randjes passiveren? Edited by Jurre10
Link to comment
Het blijft wel werken maar er passiveerd een klein laagje op en door dat laagje is het verder beschermt zo als ik het begrijp nu :).

yup, dat zal het wel zijn.
dan passiveert het randje waardoor er dus geen stroom meer loopt(door het randje)
hierdoor wordt het Ti beschermd en, de stroom gaat over de mmo coating (erover niet erdoor had ik gelezen)

Naja, ik hoop dat ik hier gewoon nog even wat KClO3 mee kan maken.

Jurian.
b.t.w kun je met mmo ook NaClO3 of zelfs NaClO4 maken?
KClO4 kan niet maar als je NaClO4 kan maken en je hebt KCl...
Link to comment

Op maat maken:
Neem twee plankjes stevig triplex en klem/plak met tape de anode er tussen. Dan zagen met (ijzer)decoupeerzaag.
De verbinding met de Ti stroomtoevoer zou ik wel schoon schuren eerst.

Je gaat er wel K/NaClO4 mee maken maar dan verniel je er je MMO mee.

Verder mijn complimenten voor de enorme lappen MMO die je daar hebt! genoeg voor een paar honderd kilo NaClO3 lijkt me zo! :)

Edited by pdfbq
Link to comment
Op maat maken:
Neem twee plankjes stevig triplex en klem/plak met tape de anode er tussen. Dan zagen met (ijzer)decoupeerzaag.
De verbinding met de Ti stroomtoevoer zou ik wel schoon schuren eerst.

Je gaat er wel K/NaClO4 mee maken maar dan verniel je er je MMO mee.

Verder mijn complimenten voor de enorme lappen MMO die je daar hebt! genoeg voor een paar honderd kilo NaClO3 lijkt me zo! :)

Hallo,

Dat word dus geen NaClO4 :P
Bedoel je met schoon schuren, het mmo, eraf schuren?

Het zijn grote stukken inderdaad, en dat voor 7euro p/s.
Vanavond maar eens een klein stukje afzagen, en binnenkort wat Ti halen.(nog tips)?

Jurian
Link to comment
Dit zeker niet hij bedoelt het stuk titanium schoon schuren neem ik aan, de MMO er af schuren zou zonde zijn :)
Dat bedoel ik nu juist net wel, spuitelf.

Er kan aardig wat stroom gaan lopen, 20A of meer over 5 volt. Dan wil je zo min mogelijk weerstand hebben anders genereer je alleen maar hitte.

Voor Ti ebay anders betaal je je blauw. Ik heb er echt hele mooie plaatjes vandaan, grade 2 moet je hebben, da's puur Ti, andere legeringen schijnen bijna niet te zagen te zijn en worden misschien toch aangetast. Nieuw is Ti echt heel duur, dus als je niet gelijk iets vind, even zoeken.
Link to comment
  • 3 weeks later...

Ik zit er zelf ook aan te denken om Kaliumperchloraat te produceren voor flash composities, omdat ik Kaliumchloraat toch niet echt betrouwbaar vind. Ik heb wel een goedkope bron gevonden voor Kaliumchloraat, wellicht zou ik dat om kunnen zetten tot Kaliumperchloraat.

Een andere mogelijkheid is om pure Natriumchloride (tafelzout) om te zetten tot Natriumperchloraat en dit te laten reageren met zoutzuur tot Perchloorzuur en Natriumchloride. Dit moet ik dan destilleren om zuivere Perchloorzuur over te houden. Het is wel lastig om te zien hoe ver de elektrolyse gevorderd is, aangezien Natriumperchloraat zeer goed oplost, maar dat maakt in principe niet uit door de destillatie. Het Perchloorzuur laat ik uiteindelijk reageren met Kaliumhydroxide, ook makkelijk te verkrijgen, en zou dan Kaliumperchloraat en Water moeten produceren. Indampen en ik zou dan zuivere Kaliumperchloraat over moeten houden met een hogere opbrengst, maar het proces is misschien wel wat omslachtiger. Ik las hier ook dat de temperatuur van het elektrolysevat invloed heeft op de reactieproducten. Daarom leek het mij in ieder geval leuk een computergestuurde temperatuurcontrole op het experiment los te laten, een PID controller :)

Bij de electrolyse van opgelost Natriumchloride ontstaat er naast Chloorgas toch ook Waterstofgas en Zuurstofgas, omdat het water ook ontleedt?

Link to comment
Hallo,

@pdfbq:
Ik heb dus maar 2x die mmo mesh van : 16,1 CM bij 25,4CM (7euro p/stuk!!!! :P ) gekocht.

Jij hebt me laten zien dat je ze zo een anode vast maakt.:


Dit gaat me waarschijnlijk wel lukken, maar waarmee maak jij de mesh kleiner?
een scherpe tang of echt een zaag? :)

Alvast bedankt,
Jurian

Waarom gebruik je niet de hele plaat? dan kun je een lekere grote cel van bouwen.
Ik zal dan wel voor een regelbare voeding gaan tot een amp of 40-50 moet wel gaan lukken

Mooie electroden zijn het en zeker niet duur,wat ook nog een optie is om die mmo electrode te coaten met een looddioxide dan kan je in een keer door gaan van NACl----NaCLO4

Dit was nog wel een ding voor mij om te doen maar helaas niet meer aan toegekomen.
Link to comment
Dat bedoel ik nu juist net wel, spuitelf.

Er kan aardig wat stroom gaan lopen, 20A of meer over 5 volt. Dan wil je zo min mogelijk weerstand hebben anders genereer je alleen maar hitte.

Voor Ti ebay anders betaal je je blauw. Ik heb er echt hele mooie plaatjes vandaan, grade 2 moet je hebben, da's puur Ti, andere legeringen schijnen bijna niet te zagen te zijn en worden misschien toch aangetast. Nieuw is Ti echt heel duur, dus als je niet gelijk iets vind, even zoeken.

Als kathode is RVS 316 een zeer goed alternatief,eerste keus is natuurlijk wel TI
Link to comment

Dat RVS ook OK is voor de kathode was ik met mijn voorraad Ti even vergeten.
Jurre10 moet ook nog de verbinding maken naar zijn anodes en dan moet je echt Ti hebben. Wel kan hij misschien (omdat hij zoveel MMO heeft) de MMO uit zijn cel laten steken. Niet echt ideaal maar is misschien een alternatief.

Edited by pdfbq
Link to comment

Aangezien je zoveel mmo platen hebt, zou je nog kunnen overwegen om een stuk daarvan te coaten met lood dioxide.Je kunt dan wel perchloraat maken.Ik heb in ieder geval deze mmo platen besteld, en ben nu aan het experimenteren om er een lood dioxide laag op te krijgen.Ik heb een artikel gelezen waar iemand dat had gedaan.Het probleem met titanium is om een goede onderlaag te krijgen waarop het lood dioxide zich kan hechten.Ik heb verschillende pogingen gedaan met platen titanium, maar het lood dioxide bladderde er steeds na korte tijd vanaf.Ik heb mijn mmo in stukken geknipt en ben nu aan het electrolyseren ,het ziet er veelbelovend uit .Zal straks wat foto´s maken en posten.Nog even een vraagje

Hoe dik moet het lood dioxide laag zijn ? Hoe dikker hoe beter of juist niet?

Edited by guladjawa
Link to comment

@guladjawa
Welk artikel? Dat wil ik ook wel lezen :)

Dit topic gaat over looddioxide anodes

Een looddioxide anode gecoat op een geperforerde stalenstrip.
Misschien hoeft op een MMO anode de PbO2 laag niet zo heel dik te zijn omdat de MMO bij onregelmatigheden in je coating minder gevoelig is voor het milieu. Edited by pdfbq
Link to comment
Aangezien je zoveel mmo platen hebt, zou je nog kunnen overwegen om een stuk daarvan te coaten met lood dioxide.Je kunt dan wel perchloraat maken.Ik heb in ieder geval deze mmo platen besteld, en ben nu aan het experimenteren om er een lood dioxide laag op te krijgen.Ik heb een artikel gelezen waar iemand dat had gedaan.Het probleem met titanium is om een goede onderlaag te krijgen waarop het lood dioxide zich kan hechten.Ik heb verschillende pogingen gedaan met platen titanium, maar het lood dioxide bladderde er steeds na korte tijd vanaf.Ik heb mijn mmo in stukken geknipt en ben nu aan het electrolyseren ,het ziet er veelbelovend uit .Zal straks wat foto´s maken en posten.Nog even een vraagje

Hoe dik moet het lood dioxide laag zijn ? Hoe dikker hoe beter of juist niet?



Wellicht is het mogelijk om een oude loodaccu te slopen, hier zitten aan de anode zijde pure PbO2 platen in.
Zeker in de kleine 12Volt en dan 7 tot 14 Ampere dry fit accu's zitten veel 70mm x 40 mm PbO2 platen

Ik ga dit binnenkort testen, maar heeft hier iemand ervaring mee? :)

Gr Dewpoint
Link to comment

Geen ervaring mee maar ik lees wel veel:
http://oxidizing.110mb.com/chlorate/anodes.html

Car battery plates have been suggested as Anodes for cells 1001 times. I have not read any reports of success using them. They will fall apart or passivate soon after going to work. The Lead Dioxide in held in a Lead metal mesh. It is not hard and compact like a proper LD Anode. The Lead mesh is also exposed and will erode.
1002 Edited by pdfbq
Link to comment

Ebay is inderdaad een goede plek om ti en mmo te vinden was je waarschijnlijk voor 30 euro klaar geweest i.p.v van 60 euro.Zoals al had geschreven ben ik bezig om de mmo anodes te coaten met lood dioxide mag ik de resultaten in deze topic plaatsen, of kan ik ze beter in de topic van lood dioxide anodes van dennisman zetten.

Link to comment

Goed zal voortaan on topic blijven.
Gevonden op internet : schakelende voeding, geeft standaard 7,5 volt bij 20Amp, is instelbaar tussen 5,8-9 volt. Niet nieuw
maar wel heel goedkoop.Ik had gelezen dat om perchloraten te maken een iets hogere voltage nodig was dan de standaard 5 volt uit een atx voeding .Kan ik de anodes meteen testen hoe ze het uithouden in een perchloraat cel.

Edited by guladjawa
Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...