Jump to content
PyroForum.nl

Chloraat dmv electrolyse


dennisman

Recommended Posts

Glas is een no go. Lees hier http://www.amateurpyro.com/
Sommige soorten zullen wel gaan maar neem geen risico.

Mij is het niet gelukt een goede MgO2 anode te maken.
This is the place: http://www.5bears.com/mmo.htm voor een setje (MMO + Ti cathode) voor chloraat. Ergens anders wil je niet zijn.

Bedenk je één ding: De standaard maar, dus 7.5 bij 15 cm (3" 6") trekt al makkelijk 30 ampere. Dat gaat niet lukken met één computervoeding.

Hier koop ik mijn Pt anode: http://cgi.ebay.com/New-mini-Platinum-Anod...=item2556cae49d
Dit lijkt heel klein maar 10 ampere is makkelijk mogelijk en daarmee kun je in vijf dagen zo'n 700 gram KClO4 maken
Enige probleem is dat er geen Ti voedings staaf/plaat aan zit. Heb wel een manier om dat de doen.

Ik weet nog niet precies hoe ik mijn NaClO4 ga omzetten naar NH4ClO4. Eerst maar eens een berg schone NaClO4 maken :)
Hmm.. een kilo ammonium perchloraaat zou moeten kunnen voor een euro of 10 alles bij elkaar (stroom anode afschrijving en zouten)

Edited by pdfbq
Link to comment
  • Replies 669
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Maar die pt anode is al snel rond de 25,- , en hoelang gaat die dan ongeveer mee ?
Weet ik niet. Ik heb 'm nog niet op. Je kunt er in ieder geval enkele kilo's KClO4 mee maken op 5.2 volt.

Je kunt inderdaad enkel een Pt anode kopen en daar dan eerst chloraat mee maken en dan perchloraat. Edited by pdfbq
Link to comment
Hmm ja die chloraten vormen toch wel een serieus probleem.
Ben ik niet helemaal met je eens. Mijn ervaring is dat dit met Natrium metabisulfiet simel chemisch te vernietigen is, maar dat is niet iets voor deze topic (meer voor de KClO4 topic) Edited by pdfbq
Link to comment
NaClO4 + HCl ---> HClO4 + NaCl
NH3 + HClO4 ----> NH4+ + ClO4-


@azure. NaClO4, NaCl en HCl deeltjes bestaan in oplossing niet. Ook perchloorzuur zal in oplossing niet voorkomen, het is een sterk zuur.

Bij aanzuren van de oplossing blijven gewoon respectievelijk Na+, H3O+, Cl-, en ClO4- ionen in de oplossing zitten.

En in ammonia vindt normaal het volgende evenwicht plaats:

NH3 + H2O <---> NH4+ + OH-

Bij toevoegen van die ammonia aan de aangezuurde perchloraat oplossing krijg je dan dus:

H3O+ + OH- --> 2 H2O

De oplossing bevat dan NH4+, ClO4-, Cl-, en Na+ ionen over.

Het ammoniumperchloraat isoleren gaat lastig worden aangezien alle ionen in oplossing goed oplosbare zouten geven, maskeren met een complex van natrium en chloride gaat ook niet lukken omdat beide niet als stabiel metaalatoom of ligand optreden.
Link to comment
  • 2 months later...

Ik heb vandaag een voeding gekocht op een markt van het volgende model,

L&C TECHNOLOGY INC. SWITCHING POWER SUPPLY MODEL: LC-235ATX,

Het volgende werd er ook op vermeld,

+ 5V 18 A RED

Lijkt me geschikt voor een chloraatcell :D , Ik ben natuurlijk helemaal blij want alles wat je op de markt koopt kost meestal maar een halve euro zo ook deze voeding.

Nu mijn vraagje ik heb 0 verstand van elektrische dingen al die draden maken me gewoon duizelig zou iemand met verstand van dit soort zaken mij willen helpen de voeding klaar te maken voor een cell :D ,

Natuurlijk heb ik foto's voor jullie jongens,








Best goede foto's voor 'n mobiel vind ik zelf...

Alle hulp welkom,

Hanzzz,

Link to comment
Glas is een no go. Lees hier http://www.amateurpyro.com/
Sommige soorten zullen wel gaan maar neem geen risico.

Mij is het niet gelukt een goede MgO2 anode te maken.
This is the place: http://www.5bears.com/mmo.htm voor een setje (MMO + Ti cathode) voor chloraat. Ergens anders wil je niet zijn.

Bedenk je één ding: De standaard maar, dus 7.5 bij 15 cm (3" 6") trekt al makkelijk 30 ampere. Dat gaat niet lukken met één computervoeding.

Hier koop ik mijn Pt anode: http://cgi.ebay.com/New-mini-Platinum-Anod...=item2556cae49d
Dit lijkt heel klein maar 10 ampere is makkelijk mogelijk en daarmee kun je in vijf dagen zo'n 700 gram KClO4 maken
Enige probleem is dat er geen Ti voedings staaf/plaat aan zit. Heb wel een manier om dat de doen.

Ik weet nog niet precies hoe ik mijn NaClO4 ga omzetten naar NH4ClO4. Eerst maar eens een berg schone NaClO4 maken :D
Hmm.. een kilo ammonium perchloraaat zou moeten kunnen voor een euro of 10 alles bij elkaar (stroom anode afschrijving en zouten)


Kan ik die die MMO + Ti cathode die voor chloraat zijn bedoelt ook voor perchloraat gebruiken ?
Sorry dat ik even van de topic ga maar leek me zo wel geschikt om te vragen :D.
Link to comment
  • 1 month later...

dus als ik het goed begrijp gebeurt er dit:
kaliumchloride>kaliumchloraat>kaliumperchloraat.

Dus als alle kaliumchloride omgezet is in kaliumchloraat, en je laat dit nog elektrolyseren voor een lange tijd, verandert het in kaliumperchloraat.
Dit laat je afkoelen, waardoor het kaliumperchloraat neerslaat.
Correct me if I'm wrong.

Edited by rookbom
Link to comment
  • 4 weeks later...

Een leuk idee voor koolstofanodes: Gebruik gutselektrodes. Lang niet overal verkrijgbaar, maar je hebt voor ongeveer 1 euro een elektrode van 30cm lang. 




Ik heb nog een vraagje over de elektrolyse. Ik ben op dit moment nog op kleine schaal bezig om te testen of het werkt. Dan ga ik daarna op grotere schaal verder. Wat ik me afvroeg is wat de invloed van temperatuur is op de reactie. Werkt het ook bij kamertemperatuur? Of moet je boven de 40 graden ofzo zitten om het goed te laten werken? Ik heb het idee dat er op dit moment nog geen chloraten gevormd worden.

wat gegevens: spanning 5V stroom 0.7A, tijdsduur 5 uur, 100ml elektrolyt met dieetzout

Link to comment

De temperatuur is van invloed op de reactie, omdat deze het evenwicht tussen de hypochloriet en chloraat meer naar links duwt.. Om het anders uit te drukken: is temperatuur dus een factor die het systeem in zijn wezen verranderd.

Dit bovenstaande kan verklaard worden door het feit dat de reactie een endotherme reactie is, er is energie nodig om de reactie te laten verlopen. Het schijnt dat deze reactie onder de 40 graden niet verloopt, er is dus te weinig energie in het systeem om een reactie plaats te laten vinden. Hoe meer warmte in het systeem toe wordt gevoegd, des te meer zal het evenwicht naar links van de reactievergelijking komen te liggen, dit verschijnsel wordt ook het "het principe van de kleinste dwang" genoemd, de grondslagen van dit principe zijn onderandere onderzocht door Jacobus van 't Hoff.

En 0,7 A is veel te weinig om in 5 uur wat zichtbare hoeveelheden chloraat te produceren.

En koolstof elektroden zijn niet ideaal als elektrodenmateriaal, echter op kleine schaal kan het wel werken..

Edited by pyrobass
Link to comment

Des te hoger de temperatuur, des te beter de geleiding van het substraat. Die temp kun je beheersen door bijvoorbeeld je pot in te pakken in iets isolerends, maar van 0.7A zal ie niet echt warm lopen.
Mijn ervaring: Je zet per A per 24 uur 5 gram NaCl om naar 9 gram NaClO3 dus na 5 uur op 0.7A heb je eh... (5/24) * 0.7 * 5 ~= 0.73 gram NaCl omgezet.

Link to comment
  • 1 month later...

hallo allemaal,

Ik ben ook een tijd bezig geweest met het maken van KClO3.
Er ligt nu nog 200gr hier, alleen heb ik hier een probleem, mijn mmo anode doet raar.
Na het goed gedaan te hebben, laat hij ineens haast geen stroom meer door. ^_^

Als ik er 5v op heb met mijn 30A voeding gaat er slechts 0.20A door de cell ^_^
Een kennis denkt dat er een laagje op zit, het is geen glas want ik heb een plastic cell.
Iemand die hier verstand van heeft, en eventueel weet hoe het laagje eraf te krijgen?

m.v.g Jurian

b.t.w ik heb nog een leverancier voor een mmo plaat van 1/16" thick by 6-3/4" wide by 10" long. dus 16,1 CM bij 25,4CM voor 7euro per stuk + 12euro verzenden = 19 Euro :P voor info gebruik PM

Dat ik deze nog niet koop is omdat mijn kleine anode 39euro was --" dus eerst kijken of deze te redden valt.

Edited by Jurre10
Link to comment

Check de MMO zelf eerst met een multimeter. Dus gewoon de twee voelers op de MMO zetten en dan de weerstand meten. Moet klein zijn. Om hem schoon te maken kun je m in zoutzuur 30% latern weken.
Ik had dus een laag glas op m'n anode. Dat kreeg ik er eigenlijk niet meer vanaf. Misschien heb jij meer geluk.

Link to comment
Check de MMO zelf eerst met een multimeter. Dus gewoon de twee voelers op de MMO zetten en dan de weerstand meten. Moet klein zijn. Om hem schoon te maken kun je m in zoutzuur 30% latern weken.
Ik had dus een laag glas op m'n anode. Dat kreeg ik er eigenlijk niet meer vanaf. Misschien heb jij meer geluk.

Hallo,

Al gemeten,hoge weerstand.
Waar wordt zoutzuur voor gebruikt?

m.v.g Jurian
Link to comment
Ik heb geen idee of je een MMO anode sloopt met waterstoffluoride.
Het lost in ieder geval glas op.
Ik denk dat het ook je MMO oplost.
Due to its ability to dissolve oxides, hydrofluoric acid is useful for dissolving rock samples...
verder
Hydrofluoric acid is a highly corrosive liquid and is a contact poison. It should be handled with extreme care, beyond that accorded to other mineral acids...
Nog een reden waarom ik nog niet naar de kei frobel winkel ben geweest om een kilo CaF2 (euro 2,05) te scoren ^_^.
Link to comment

Hallo,

@pdfbq:
Ik heb dus maar 2x die mmo mesh van : 16,1 CM bij 25,4CM (7euro p/stuk!!!! :P ) gekocht.

Jij hebt me laten zien dat je ze zo een anode vast maakt.:


Dit gaat me waarschijnlijk wel lukken, maar waarmee maak jij de mesh kleiner?
een scherpe tang of echt een zaag? :)

Alvast bedankt,
Jurian

Link to comment

Netjes gedaan Jurre :).

Dit gaat me waarschijnlijk wel lukken, maar waarmee maak jij de mesh kleiner?
een scherpe tang of echt een zaag? huh.gif


bedoel je het MMO oppervlak niet gewoon op maat maken :P ?
Ik zou het doen met een scherp tangetje met een zaag moet je het weer tussen de bankschroef doen of dergelijk waar bij de coating er af kan gaan.

Al weet ik niet of het helemaal goed is om het op maat te maken om dat je dan geen coating meer aan de zijkant hebt.

Wel slim met die 3 stukje titanium om hem zo vast te maken :P.

PS: Wat gebruik je nu als kathode een plaat titanium van de zelfde grote als de anode ? Edited by Chemical Pyro
Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...