Jump to content
PyroForum.nl

Chloraat dmv electrolyse


dennisman

Recommended Posts

PVC lijm is ongeschikt voor afdichtingstoepassingen. Als je bijvoorbeeld PVC buis lijmt, doe je niet veel anders dan simpelweg te toplaag van de twee vlakken gedeeltelijk oplossen, dit samenvoegen, en het oplosmiddel laten verdampen. Zelfs bij vullende lijmen is het droge stof gehalte van zoiets echt ontzettend laag. Siliconenkit, afhankelijk van het merk en type, is vaak prima bestendig tegen chloor.

Verder is 75 gram per liter NaCl voor een MnO2 anode sioso al laag. Kun je me trouwens vertellen hoe je adv het soortelijk gewicht deze concentratie bepaald? Dat lijkt me nogal lastig, aangezien de oplossing ook ClO3-, ClO- en OH- ionen bevat.

Link to comment
  • Replies 669
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

PCV lijm bevat aardig wat vulmateriaal.
Ik heb het vaak genoeg gebruikt om dingen af te dichten en het krimt vrij weinig nadat het opgedroogd is.
Volgens wikipedia bevat het vinylchloride.
Er blijft een transparante laag achter nadat het aangebracht is en berust niet of niet geheel op het versmelten van pijp materiaal.

Link to comment

Om kansloze discussies te voorkomen zal ik maar meteen aangeven welke lijm het in mijn geval betreft. Ik gebruik KYKA hard PVC lijm voor binnenriolering en drukleidingen van 40-160mm. Ik heb dit meerdere malen ingedampt, om te kijken of het residu bruikbaar was als chloordonor. Het gemeten droge stofgehalte kwam daarbij niet boven de 20% uit. In beschreef dit als laag, aangezien een zetmeel gebaseerde lijm al gauw op 80% droge stof gehalte kan zitten. Het spijt me. Natuurlijk gebruikt User1 veel betere PVC lijm die naadloos hecht op glas, gangbare kunststoffen niet gedeeltelijk oplost, en perfecte gasdichte afsluitingen vormt, die niet versplintert of afbreekt nadat je het schroefdeksel 2mm draait. Het spijt me dat ik gewoon de compleet verkeerde lijm gebruik. Graag zou ik willen weten waar ik deze fantastische lijm zou kunnen kopen, en ik kan iedereen die dit leest ontzettend aanraden deze PVC lijm te gebruiken voor het bouwen van een chloraatcel.

Link to comment

Wow het is echt niet nodig om zo sarcastisch te gaan doen.
Het enige dat ik zeg is dat een gechloreerde stof een voordeel heeft in een dergelijk milieu.
Ik zeg niet dat deze niet versplinterd of afbreekt of dat het de ideale lijm is om te gebruiken.
Ik stelde het slecht voor als kandidaat.
Daarbij beweer ik ook niet dat je ongelijk hebt in deze kwestie of meer ervaring hebt in het toepassen ervan.

Ik heb PVC lijm een aantal keer gebruikt voor luchtdicht afdichten en dit deed het erg goed zeker als het in meerdere lagen word aangebracht.
En inderdaad voor verwijderbare onderdelen lijkt het mij ook niet geschikt gezien de broosheid van het materiaal.

Ik ga ervan uit leander dat je meer ervaring hebt op dit gebied en dat je gelijk hebt ^_^
I rest my case.

Link to comment
Kun je me trouwens vertellen hoe je adv het soortelijk gewicht deze concentratie bepaald? Dat lijkt me nogal lastig, aangezien de oplossing ook ClO3-, ClO- en OH- ionen bevat.
Haha, ik had al zoiets verwacht. Ik begrijp ondanks mijn totale NULL kennis van chemie ook nog wel dat er niet alleen maar NaCl en NaClO3 in m'n substraat zit ^_^. Ik heb *aangenomen* dat de door jou genoemde ionen een veel kleiner deel van het substraat uitmaken. Dat het dus geen exacte meting betrof ben ik mij van bewust. Wat ik heb gedaan is het volgende.
1. Niet bijvullen met zout maar enkel met water steeds weer tot 1 liter.
2. Soortelijk gewicht van mijn verzadigd zout water gemeten. +- 1.21
3. Soortelijk gewicht van mijn substraat na lopen gemeten +- 1.39
Verder wist ik dat 1 gram NaCl ongeveer naar 1.8 gram NaClO3 wordt omgezet.
Ik denk dat in 1 liter water 300g zout zit. (er gaat 350 gram in 1 liter en soortelijk gewicht zout is iets van 2.1)
Mijn idee was. Volledig omgezet zou zijn 300g NaCl naar 540 gram NaClO3 wat een gewichtstoename van 240 gram is. In mijn substraat heb ik een gewichtstoename van 180 gram, 75% omgezet dus en 25% NaCl over (75 gram per liter)

Als ook ik hier totale onzin uitkraam dan hoor ik het graag van je hoor, er bestaan in ieder geval twee verschillende soorten PVC lijmen (niet merken maar soorten) van die hele dunne, en die heb jij denk ik, of gel/spleetvullend en die heeft User1 (en ik ook trouwens)

edit: er stond 'deze ionen' wat natuurlijk niet slaat op de NaCl en NaClO3 maar op de door leander genoemde - dingen, als dat ionen zijn ten minste :P Edited by pdfbq
Link to comment

Het idee van een dichtheidsmeting voor zoiets was ik eigenlijk zelf nog nooit opgekomen. Het idee is erg interessant, maar of je er nauwkeurige data uit haalt is helaas nog maar de vraag. Als ik binnenkort eens tijd heb lijkt het me wel leuk om hier eens aan te rekenen. Het lastige hieraan is het feit dat ook je water mee reageert, en dat er in gasvorm ook constant stoffen verdwijnen.

Weet iemand trouwens 100% zeker of er tussen de concentratie van een opgelost zout, en de dichtheid van de resulterende oplossing een linair verband bestaat? Anders is het sioso een verloren zaak. :P

Als ook ik hier totale onzin uitkraam dan hoor ik het graag van je hoor, er bestaan in ieder geval twee verschillende soorten PVC lijmen (niet merken maar soorten) van die hele dunne, en die heb jij denk ik, of gel/spleetvullend en die heeft User1 (en ik ook trouwens)


Inderdaad. Ik gebruik gewoon de verkeerde lijm. Nogmaals, het spijt me. ^_^
Link to comment
et lastige hieraan is het feit dat ook je water mee reageert, en dat er in gasvorm ook constant stoffen verdwijnen.
Dat lijkt me nu net niet zo erg omdat je steeds weer water toevoegt maar er zitten natuurlijk allerlei voetangels aan, zoals het feit dat het soortelijk gewicht van NaClO3 groter is dan dat van NaCl.
Hierdoor voeg je denk ik méér water toe dan je in de beginstand had. Verder de door jou genoemde concentraties ionen, zijn die significant of niet?

Ik was eigenlijk naar een grafiekje of tabel op zoek waar je je concentratie zo zou kunnen aflezen, niet gevonden vandaar dat ik zelf wat ben gaan prutsen met getallen.
Link to comment

ik heb mijn bestelling anodes binnen 1 setje platina en 1 setje mmo nog even oude computer voeding aanpassen en dan kan ik aan de slag. als reactie vat heb ik een afsluitbare glazen spaghettie pot .
ik maak me alleen nog wat zorgen over het zuiveren van het perchloraat schijnt toch niet zo eenvoudig te zijn.

Link to comment

Hhhm de materialen die je gaat gebruiken lijken me oké. Wat voor een inhoud gaat de cel krijgen en wat is de oppervlakte van je elektrodemateriaal? Ik zou eerst eens een paar batches chloraat maken, zo krijg een beetje indruk van de efficiency e.d. van de cel. Perchloraat kost veel tijd en eist veel van je cel..

Het zuivereren van je perchloraat is inderdaad lastig ik heb een aantal keren perchloraat geprobeert te maken, ik vindt het nog wel lastig om te kunnen zien of er geen significante chloraat-vervuiling in zit, de destructiemethode met peroxodisulfaten lijkt mij tot nu toe het beste. Alleen heb ik die stoffen niet meer, en ik kan er ook niet meer voor een redelijk prijsje aankomen..

Zou je misschien iets aan je hoofdlettergebruik en opmaak van je bericht willen doen?

Edited by pyrobass
Link to comment

Met een MMO anode is KClO3 een fluitje van een cent (als je je computervoeding goed ombouwt dus met extra belastingsweerstanden) Is inderdaad aan te raden om eerst te oefenen met NaClO3 o.a. dicht krijgen van je cel, hoeveelheid substraat (heb je zo'n 6" bij 2" mesh ding? doe dan 2 liter), temperatuur controle, amperage controle corrosie, omzetten naar KClO3 etc.
Ik heb methyleen-blauw en indigo-karmijn besteld maar zoals gewoonlijk niet binnen de drie weken geleverd.
Het eerste is om perchloraat aan te tonen (bijna een must want op dat moment stop je je MMO cel, en verkloot je je anode niet zoals ik gedaan heb) Het tweede gebruik je om chloraat aan te tonen, das weer handing tijdens je chloraat destructie, daar waar ik dus nog nooit geweest ben.
Ik heb genoeg besteld voor een weeshuis en e.e.a. is vrij duur dus je kunt wel wat van me overnemen maar ik ben er niet tot 1 maart. Heb je dan nog interesse (en dat heb je tenzij je het zelf hebt aangeschaft of hebt opgegeven ^_^) PM me dan even.
Ow ja, wat je ook nodig hebt is zo'n grote glazen hittebestendige laboratorium eh.. 'vaas'. Dit om je substraat in te koken. Heb het geprobeerd in roestvrij staal maar dat werd een zootje. Succes

Edited by pdfbq
Link to comment

Sorry pyrobass, ik zal in het vervolg beter op mijn hoofdletter gebruik en opmaak van mijn berichten letten.

Pdfbg ik heb zeker interesse in die methyleen-blauw en indigo-karmijn,ik neem in maart wel even contact met je op.

Ik heb net mijn computervoeding omgebouwd en ga van het weekend eens proberen om wat naclo3 te maken.

Ik heb nog een vraag,ik weet dat je een verzadigde oplossing van nacl moet maken maar waarom gebruiken we geen overmaat aan zout? Is het niet zo dat wanneer de natrium en chloor ionen "opraken" het niet opgeloste zout dan weer oplost?Dan hoef je dus minder snel je oplossing te vervangen.

Edited by guladjawa
Link to comment

Goede vraag maar wat mijn gedachtegang is: Ik wil op een gegeven moment een oplossing met zo weinig mogelijk NaCl zodat *hopelijk* er wat NaClO3 te scheiden valt door in te koken. Dus zover inkoken dat je NaCl nog steeds voor het verzadigingspunt zit maar je NaClO3 erboven zodat dit uitkristalliseert. Dat wat je overhoud na oogsten gebruik je natuurlijk weer opnieuw want dat zit nog boordevol NaClO3 dus zou ik in mijn geval dan weer aanvullen to 2 liter en weer verzadigen met NaCl en weer laten lopen tot perchloraat begint te ontstaan. Nu zal je oogst groter zijn.
Btw... even in het weekend wat NaClO3 gaan maken lukt denk ik niet. Wel KClO3 als je LoSalt gebruit

Edited by pdfbq
Link to comment
Het idee van een dichtheidsmeting voor zoiets was ik eigenlijk zelf nog nooit opgekomen. Het idee is erg interessant, maar of je er nauwkeurige data uit haalt is helaas nog maar de vraag. Als ik binnenkort eens tijd heb lijkt het me wel leuk om hier eens aan te rekenen. Het lastige hieraan is het feit dat ook je water mee reageert, en dat er in gasvorm ook constant stoffen verdwijnen.

Weet iemand trouwens 100% zeker of er tussen de concentratie van een opgelost zout, en de dichtheid van de resulterende oplossing een linair verband bestaat? Anders is het sioso een verloren zaak. ^_^
De dichtheid is niet lineair met de concentratie, simpelweg omdat het volume verandert als je de oplossing maakt. Wat je wel zou kunnen doen is een ijkreeks maken, en aan de hand daarvan de concentratie bepalen met behulp van de dichtheid. Als je echter een mengsel van ionen hebt, zul je voor een beetje betrouwbaar resultaat moeten anticiperen hoeveel chloraat er gevormd is bij een bepaalde chloride concentratie, en je ijkreeks daarop aanpassen. Dit gaat je uiteraard een enorme massa rekenwerk opleveren voor een op zijn best plausibel resultaat.

Ik denk dat je veel beter gewoon chloride teststrips kunt kopen, en de concentratie na een 10x of 100x verdunning meten. Let wel op, je meet de chloride concentratie, en niet de concentratie natriumchloride. Je zult dus nog een omrekenfactor moeten gebruiken, en daarvoor is kunnen rekenen met de mol een must.
Link to comment
k heb nog een vraag,ik weet dat je een verzadigde oplossing van nacl moet maken maar waarom gebruiken we geen overmaat aan zout? Is het niet zo dat wanneer de natrium en chloor ionen "opraken" het niet opgeloste zout dan weer oplost?Dan hoef je dus minder snel je oplossing te vervangen.


Er wordt een overmaat NaCl toegevoegd omdat, wanneer alle chloride ionen zijn omgezet in chloraat en zijn chemische broertjes wordt er langzaam weer meer chloride opgelost, wanneer ook de overmaat is opgelost weet je dat bijna alle chloride is omgezet in een verbinding met een hogere oxidatietoestand. Let wel op: dat laatste wil niet zeggen dat alles in chloraat is omgezet, vaak is er nog een grote concentratie Cl- en ClO- aanwezig, dit is natuurlijk gemakkelijk op te merken aan geur...

Let erop dat de natrium-ionen totaal niet meedoen aan de reactie, opraken kunnen zij dus niet. Het zijn enkel "tribune-ionen". In oplossing bestaan zouten zoals NaCl en NaClO3 feitelijk helemaal niet, alleen de ionen zijn aanwezig, je spreekt pas weer van een zout wanneer de ionen in een vast kristalrooster zijn gerangschikt..
Link to comment
De dichtheid is niet lineair met de concentratie, simpelweg omdat het volume verandert als je de oplossing maakt.
Die begrijp ik niet. Dichtheid heeft toch niets met volume verandering te maken. Je meet toch het gewicht van 1cm3. Ik dacht dat Leander bedoelde dat er misschien natuurkundige zaken gaan spelen, net zoals bij water dat bij 4C op z'n zwaarst is.
Link to comment

Als je 1 liter water neemt en je lost daar 1 kg ammoniumnitraat in op, dan verandert het volume. Daarom is dichtheid niet lineair net de concentratie.

Er zijn ook teststrips voor chloride concentratie op de markt, dat is veel nauwkeuriger en makkelijker ^_^ .

Link to comment

Toch gaat hier iets mis.
Theoretisch: Als ik achter elkaar 100 blokjes van 1cm3 NaCl in 1 liter water gooi stijgt het totale volume met 100cc en het gewicht met +- 210 gram. Deze stijging is steeds 1 ml en 2.1 gram (lineair dus) als deze beide lineair stijgen zal het totale soortelijk gewicht van de bak ook lineair stijgen (gewicht/volume). De vraag was: Wat er gebeurt als je je blokje steeds eerst laat oplossen, gaan er dan andere zaken spelen?

Er zijn ook teststrips voor chloride concentratie op de markt, dat is veel nauwkeuriger en makkelijker ^_^ .
Makkelijker als je ze hebt ja :P Vooralsnog duurt zo'n bestelling bij mij minimaal drie weken als ik ze als particulier al ergens kan vinden. Ik kan me herinneren dat ik er al eens naar gezocht heb en ze waren ook vrij duur. Zo'n euro per meting.

Het zou echt wel super handig zijn als er een gewicht tabel was waarmme je met gewicht verandering kan bepalen hoeveel NaCl er omgezet is. Iedereen heeft wel een weegschaal en iets om volume mee te bepalen

edit: Nog wat spaties toegevoegd en een storende cc in ml veranderd Edited by pdfbq
Link to comment

De totale massa van alle materie in de cel blijft gelijk (wet van behoud van massa). De verandering in gewicht van de cel vertelt je dus alleen hoeveel materie de cel verlaten heeft of erin is gestopt, verder niks.

Het probleem met concentratie bepalen aan de hand van de dichtheid is dat er inderdaad andere zaken gaan spelen. De watermoleculen gaan zich op een specifieke manier rond de ionen coordineren. Dit geeft je geen lineair verband tussen dichtheid en concentratie, ook niet als je corrigeert voor volumeveranderingen.

Een ijkreeks met NaCl oplossingen is niet betrouwbaar. Dat werkt alleen als je ook natriumchloraat en alle andere ionen die vormen in de cel in exact de goede verhouding aan je ijkreeks toevoegt, en laat je die concentraties nou precies niet weten.

Een ander alternatief voor teststrips is titreren. Of je daar echt blij van wordt is een tweede...

Link to comment
  • 2 months later...
Als ik achter elkaar 100 blokjes van 1cm3 NaCl in 1 liter water gooi stijgt het totale volume met 100cc en het gewicht met +- 210 gram. Deze stijging is steeds 1 ml en 2.1 gram (lineair dus) als deze beide lineair stijgen zal het totale soortelijk gewicht van de bak ook lineair stijgen (gewicht/volume).
Bovenstaand is onzin (stierenpoep) :lol:. Van bijvoorbeeld 100/1 110/2 120/3 is het resultaat (100, 55, 40) nou niet bepaald lineair...

Edoch... De dichtheid versus %gewicht grafieken van NaCl en NaClO3


Ik zou zeggen, lineair genoeg om een redelijke schatting te kunnen maken van de hoeveelheid NaCl in je substraat aan de hand van het soortelijk gewicht van het substraat.

Mijn gedachte en berekening hieronder.
Belangrijk is dat de cel steeds wordt bijgevuld tot het start-volume met water.
links de beginsituatie, rechts na een theoretische 100% run

De gewichts toename van de gehele cel zal na een 100% run het 'gewicht van de NaClO3' - 'gewicht NaCl' - 'gewicht verdreven substraat' zijn.

Mijn excel sheet met temperatuur correctie bij een eerste run (Start met verzadigde NaCl oplossing):
In mijn cel begon bij een dichtheid van 1.325 perchloraat te ontstaan. Algemeen wordt aangenomen dat dit bij 10% NaCl gebeurt en dat komt exact overeen met de tabel op 60C.

Op dezelfde manier kun je ook een tweede run uitrekenen


edit: Op verzoek van Leander de eenheden bij de tabellen en Excel Sheets gezet Edited by pdfbq
Link to comment

IK denk niet dat het helemaal klopt wat je hier noemt. Maar voordat we naar conclusies gaan, heb ik eerst wat vragen over je data.

First of all: Definieer je eenheden! Dit is echt heel irritant. Vooral in de excel sheets staan allerlei getallen waarin ik geen idee heb wat het is. Er zijn namelijk nogal wat mogelijkheden zoals oplosbaarheid, in gram per liter oplosmiddel of gram per liter oplossing? Of per 100ml? Of bedoel je gram per kilo oplosmiddel? Of per kilo oplossing? :lol:

Dichtheid is verder in gram/cm3!


Tabel 1 en 2:

- Door de wijze waarop je de eerste twee tabellen presenteert, geef je de indruk dat je 75+ individuele metingen met een nauwkeurigheid van 3 significante cijfers hebt gedaan. Klopt dit?

- Het is statistisch gezien onmogelijk dat het doen van een aantal metingen op een dusdanige nauwkeurigheid een perfecte rechte geeft. Je hebt altijd te maken met zogenaamde 'blunders', oftewel meetfouten. Ik doe zelf laboratoriumwerk, dus ik weet waar ik over praat. Zelfs als ik een hele middag zou doen over het stellen van een enkele ijklijn, zouden de gegevens nog niet zo uniform zijn. Verklaring?

- In de praktijk zul je, wil je adv de dichtheid een bepaalde omzettingsgraad willen kunnen berekenen, een bepaald verband tussen beide grafieken moeten afleiden. Stel, ik geef je een oplossing van 1.15 gr/cc, kun jij dan adv deze gegevens zeggen wat de verhouding Cl/ClO3 is?

Tabel 3:

- Betreft het hier massa of volume?

Excel Sheets 1 & 2:

- Wat betekenen de 'in solution' dichtheden van NaCl en NaClO3? in kolom B?

- Hoe kun je dichtheden geven voor zoutoplossingen die sterker zijn dan de hoeveelheid zout die er uberhaubt in kan oplossen? '100% NaClO3 (aq) ' bestaat niet. En nogmaals, hoe kom je aan de grote hoeveelheid data met drie significante cijfers?

- Hoe kan het dat de data niet overeenkomen met deze uit tabel 2? Een 25% oplossing van NaClO3 geeft bijvoorbeeld in beide grafieken een totaal andere dichtheid.

Link to comment
First of all: Definieer je eenheden!
OK
Tabel 1 en 2:
- Door de wijze waarop je de eerste twee tabellen presenteert, geef je de indruk dat je 75+ individuele metingen met een nauwkeurigheid van 3 significante cijfers hebt gedaan. Klopt dit?
Ga er vanuit van wel. De NaCl grafiek komt hier vandaan en de NaClO3 van hier (beetje naar beneden scrollen)
- In de praktijk zul je, wil je adv de dichtheid een bepaalde omzettingsgraad willen kunnen berekenen, een bepaald verband tussen beide grafieken moeten afleiden. Stel, ik geef je een oplossing van 1.15 gr/cc, kun jij dan adv deze gegevens zeggen wat de verhouding Cl/ClO3 is?
Nee. Ik ken je beginsituatie niet (dat is nu juist het hele idee).
Tabel 3:
- Betreft het hier massa of volume?
Volume
- Wat betekenen de 'in solution' dichtheden van NaCl en NaClO3? in kolom B?
Zouten hebben opgelost een andere dichtheid dan 'droog'. Om de berekening enigszins simpel te houden heb ik de gemiddelde dichtheid van de opgeloste zouten aan de hand van tabel 1 en 2 berekend. Dit kan m.i. omdat de afwijking van het gemiddelde klein is.
- Hoe kun je dichtheden geven voor zoutoplossingen die sterker zijn dan de hoeveelheid zout die er uberhaubt in kan oplossen? '100% NaClO3 (aq) ' bestaat niet. En nogmaals, hoe kom je aan de grote hoeveelheid data met drie significante cijfers?
Die 100% staat voor 100% van de toegevoegde NaCl omgezet naar NaClO3 (niet handig neergezet van mij inderdaad). Je wil stoppen bij 90% omdat je dan nog 10% NaCl overhebt en daarna de kans op kapotte anodes toeneemt.
Alles wat 'roze' is is berekend, 'paars' is vast en in 'geel' voer je de beginsituatie in (substraat volume, dichtheid en toegevoegd zout). Links onder zie je staan 1% increase met daaronder een getal, dat is de dichtheids toename per procent omgezette NaCl. Dit getal gebruik ik om de rechter tabellen uit te rekenen. Die 3 cijfers achter de komma heb ik nodig omdat ik de dichtheid ook op drie cijfers achter de komma meet (100ml wegen op weegschaal met 2 cijfers achter de komma en delen door 100).
- Hoe kan het dat de data niet overeenkomen met deze uit tabel 2? Een 25% oplossing van NaClO3 geeft bijvoorbeeld in beide grafieken een totaal andere dichtheid.
Nogmaals, dat is een misverstand, die 25% betekent dat van de toegevoegde NaCl 25% is omgezet naar NaClO3. De dichtheid is de dichtheid van het substraat dus water NaCl NaClO3 hen hopelijk weinig andere stoffen. Wat je dus doet is je meet je dichtheid en temp, zoekt in de Excel Sheet bij de juiste temp jou dichtheid en vervolgens weet je hoeveel % NaCl er is omgezet naar NaClO3.
Link to comment

Het klopt! :lol:

Bij een bekend beginvolume dat je goed constant weet te houden, kun je mbv de dichtheid iets zeggen over de omzettingsgraad.

Ik meende dat het niet zou kunnen vanwege ontsnappende gassen, maar het waterstof (en evt zuurstofgas) vul je steeds weer aan met water. Het chloorverlies is verwaarloosbaar omdat je de PH laat oplopen tot 9, dan ontsnapt er geen Cl2 meer. In een setup met PH controle geld dit dus niet.

Link to comment
  • 2 months later...

Tadaa!

Mijn nieuwe chloraatcel (NaClO3) 20 liter! Loopt nu iets van 30+ ampère door. Doel: Ammonium perchloraat.
Bevat: NaCl ongeveer 6 Kilo.
Na hopelijk na zo'n dagje of 40 draaien is 90% omgezet wat zou betekenen dat er bijna 10 Kilo NaClO3 gevormd is.
Dat krijg je er niet allemaal uit maar zo'n 7 kilo moet kunnen.
Mijn ervaring is dat als je eenmaal redelijk zuiver NaClO3 hebt er 'in een wip' NaClO4 gemaakt en chemisch gezuiverd is.

Nog even iets anders maar wel belangrijk om te weten:
Een glazen cel (in ieder geval een 2.2 liter IKEA pot) ruïneert je anode!

Het glas corrodeert en komt op de een of andere manier op je MMO anode terecht en isoleert deze vervolgens. Niet meer schoon te krijgen.

Als ik aan de Ammonium perchloraat stap toe ben open ik wel een nieuwe topic.

Edited by pdfbq
Link to comment

Netjes Pdfbq.

Maar dus je kunt beter geen glazen pot gebruiken voor een cel ?
Of zou het aan de pot van de IKEA liggen ?

Ik zelf zie wel veel mensen die een cel bouwen met een glazen pot.

PS: weet jij misschien ook waar ik een anode en een kathode zou moeten kopen/vinden, denk dat het beste een titanium en een titanium oxide mix net zoals Dennis aan het begin van deze topic.

Link to comment

Netjes! Voor Amperc is het wel de rendabel om zo'n cel te laten draaien ja.

Zorg alleen wel dat je product helemaal vrij is van xClO3 verontreiniging anders krijg je mss de stof Amchloraat (en die wil je niet).

Ben benieuwd hoe het gaat verlopen. Hoe ga je de NaClO4 omzetten naar amperc?

Wat denk je dat de prijs dan ongeveer wordt per kg zuivere Amperc?

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...