Jump to content
PyroForum.nl

Chloraat dmv electrolyse


dennisman

Recommended Posts

Heb ik over zitten denken want ik heb dus een keramiek oven maar er zijn een paar dingen die het lastig maken.
Het smeltpunt van KClO3 is 356oC en het kookpunt 400oC
Je hebt denk ik temperatuurmeting nodig die redelijk accuraat in die regio kan meten en ook dat heb ik maar...
Kan er niet bijvoorbeeld een hoop zuurstof gas ontsnappen die de verwarmingselementen van de oven laten oxideren?
Is de reactie 4KClO3 -> KCl + 3KClO4 of meer iets in de trant van 2KClO3 -> KCl + KClO4 + O2?
Is een onsje of twee gesmolten KClO3 van rond de 380oC niet een heel eng 'goedje'?

Een groot voordeel van jou voorstel dennisman is dat je snel perchloraat kunt maken.
Door de grote oplosbaarheid van NaClO3 moet je je cel voor de eerste keer heel lang laten draaien (twee weken of zo) en bijvullen met NaCl om überhaupt natriumchloraat te kunnen oogsten.

Volgens Wouter Visser is het omzetten van chloraat naar perchloraat dan niet meer zo'n heel langdurige klus.
Eén ampere zou in 24 uur 40 gram chloraat naar perchloraat om moeten zetten, dus als je iets van 5A kunt draaien zet je in 24 uur die twee ons ook om. Is voor mij voorlopig een meer ontspannen manier (met de juist anodes dan :))

Link to comment
  • Replies 669
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Een paar jaar geleden heb ik wel eens zeer geschikt anode materiaal aan diverse pyro hobbyisten verkocht. Toen het op was bleef er vraag naar . Lange tijd ben ik er niet meer achter aan gegaan, maar dat gaat nu veranderen(als het meezit)

Het gaat om Ru-MMO gecoate titanium anodes in plaat vorm/strekmetaal . Die coating is ontworpen voor hypochloriet productie.
Daarmee zijn problemen met anodes verleden tijd. Na het maken van een paar kilo NaClO4 nog niets aan te zien !

Voor de rest is natuurlijk de constructie van je cel , de bedrading en het vermogen+ spanning van je voeding van groot belang bij het produceren van Cloraat/Perchloraat
Het is nog niet zo makkelijk om daadwerkelijk een ampère of 30 door je cel te laten lopen bij slechts een volt of 5 . Kwestie van weten waar je op moet letten.

Link to comment

Ben al een paar weken aan het experimenteren met een chloraat cel en een van de dingen die ik geleerd heb is dat véél vermogen wel meer opbrengst geeft maar ook voor een hoop problemen zorgt.

Alles staat of valt bij de anode en deze zijn, tenzij je een goede zelf kunt maken, duur per cm2 en dus duur per A.

Met 10A over 5V bij een rendement van 50% zet je per 24 uur 50 gram NaCl om naar 90 gram NaClO3 of 109 gram KClO3
Even ruw gezegd. Weekje draaien met 10A levert je een pond KClO3 op.

Je kunt met die 10A alles simpel houden. Een niet te dure niet te grote anode, één computervoeding (30A gaat echt niet met één), kleine pot, 2.52mm koperdraad kan net, simpele aansluitingen tussen de verschillende componenten, koelen of verwarmen is eenvoudig etc.
Wil je later toch groter dan kun je altijd nog anodes bijkopen.

Vraag: Wie weet een GOED afsluitbare, doorzichitge pot van 1 liter+ met BEWERKBARE deksel te koop?. Een van de lastigste problemen die ik ben tegengekomen is het dicht krijgen van je cel. Al die IKEA potten of Curver zooi zijn zo lek als een mandje als het om overdruk gaat.

Link to comment

Hey, ik heb een vraagje:

Als ik NaClO3 met KCl oplos, krijg ik KClO3 en NaCl. Chloraat bind zich dus "liever" aan K dan Na. weet iemand de hele volgorde van waar het zich aan bind. (Bijv. (weet niet of het zo is))Het liefst Barium, dan Kalium dan Natrium enz.)

Edited by Pyrex
Link to comment
Ben al een paar weken aan het experimenteren met een chloraat cel en een van de dingen die ik geleerd heb is dat véél vermogen wel meer opbrengst geeft maar ook voor een hoop problemen zorgt.

Alles staat of valt bij de anode en deze zijn, tenzij je een goede zelf kunt maken, duur per cm2 en dus duur per A.

Met 10A over 5V bij een rendement van 50% zet je per 24 uur 50 gram NaCl om naar 90 gram NaClO3 of 109 gram KClO3
Even ruw gezegd. Weekje draaien met 10A levert je een pond KClO3 op.

Je kunt met die 10A alles simpel houden. Een niet te dure niet te grote anode, één computervoeding (30A gaat echt niet met één), kleine pot, 2.52mm koperdraad kan net, simpele aansluitingen tussen de verschillende componenten, koelen of verwarmen is eenvoudig etc.
Wil je later toch groter dan kun je altijd nog anodes bijkopen.

Vraag: Wie weet een GOED afsluitbare, doorzichitge pot van 1 liter+ met BEWERKBARE deksel te koop?. Een van de lastigste problemen die ik ben tegengekomen is het dicht krijgen van je cel. Al die IKEA potten of Curver zooi zijn zo lek als een mandje als het om overdruk gaat.


Ik denk wel dat 50 % rendement een te positieve inschatting is . Ik deed er met een ampère of 25 meer als een week over om 1,5 tot 2 liter electrolyt om te zetten.

De elctrodes waarover ik sprak waren totaal niet duur omdat dit materiaal grootschalig wordt toegepast in industriële toepassingen.
Wel moest ik de platen zelf tot kleinere stukken verwerken.

Goede potten vinden is inderdaad eenprobleem , misschien gewoon zelf met rubber ringen aan de slag gaan. Edited by Atmosphere1
Link to comment
Ik denk wel dat 50 % rendement een te positieve inschatting is . Ik deed er met een ampère of 25 meer als een week over om 1,5 tot 2 liter electrolyt om te zetten.
Dat is toch ongeveer 50%? in 2 liter gaat 700 gram NaCl, dat is omgezet 1.260 gram NaClO3 of 1.463 gram KClO3
dus voor een pond KClO3 had je ongeveer 8.8 ampère week nodig. Maar misschien stel ik me een en ander iets te positief voor. Mijn punt was eigenlijk meer dat als je niet heel veel nodig hebt je beter met een iets kleinere setup kunt beginnen.

Of als je iemand weet die handig is met een freesbank kan je zoiets als dit maken.
Weer begonnen dennisman ? :) Edited by pdfbq
Link to comment
Weer begonnen dennisman ? :)


Nee helaas niet, de omstandigheden laten het niet toe jammer maar helaas.

Deze foto's had ik al eens een keer gedownload en is niet van mij, ik zou ook grotere platen gebruiken maar het ging me om de plaat nylon waar hij ze ingemaakt had. Edited by dennisman
Link to comment

Ik heb zelf redelijk goede ervaring met PVC afvoerpijp als reactievat. Dit is verkrijgbaar in 110 en 125mm PVC, van zo'n 3mm wanddikte. Hiervoor kun je gewoon lijm einddoppen en ook schroefdoppen kopen, die je gasdicht kunt verlijmen. Hiervoor moet je wel goed schuren, ontvetten, en niet te kinderachtig omgaan met de PVC lijm. Voor de schroefdoppen moet je een scherpe rand maken op de je buis, die zich een beetje in het rubber van het deksel 'graaft' als je het geheel aandraait. Ikzelf heb hiervoor een dikkere rubberen ring gemaakt, om het oorspronkelijke te vervangen, aangezien ze met een scherpe rand vrij gauw slijten. Ook is het niet 100% resistent tegen de omgeving van een chloraatcel. (De PVC zelf dus wel!) Het deksel is zo'n 3mm dik, wat stevig genoeg is om electrodes in te lijmen. Het enige nadeel is dat je niet kunt zien wat er gebeurd, omdat het geheel niet doorzichtig is. Maar luchtdicht was het wel.

Wat ook belangrijk is, is de mate van overdruk waarmee je werkt. Meestal zette ik mijn cel gewoon op de werkbank, met een afvoerslangetje naar buiten via het raam. Ik heb meerdere malen gemerkt dat je cel, die onder deze omstandigheden perfect luchtdicht blijft, plotseling toch begint te lekken wanneer je de slang via een aquariumsteentje in natronloog borrelt. Vooral die rubber ring was even knooien voordat dat ook op deze manier goed luchtdicht bleef, maar uiteindelijk is het toch gelukt.

Link to comment
Heb je getest of er sporen van chloraat in je perchloraat zitten?
Dat hoef je niet te testen, die zitten er altijd in :)

By the way.
http://denoraanodes.com/merchant2/merchant...ory_Code=ANODES
Minimum order $250 en weet de verzendkosten niet maar $56.88 voor 5 bij 10 cm is echt heel goedkoop. Deze zouden dus misschien goed zijn voor perchloraat.
Ik heb nu een platina anode van 10 bij 1.25 cm (is mesh) en daar loopt gewoon 5A over. Edited by pdfbq
Link to comment
  • 2 weeks later...

@guladjawa
Ik wil ook perchloraat maken en ben al tijdje bezig. Is volgens mij echt wel lastig.
Ik heb ook een platina anode maar het probleem daarmee is dat ie nogal klein is 10 bij 1.2 cm (bij mij loopt er 5A bij 5V over) en dat is voor perchloraat geen probleem maar eerst moet er chloraat gemaakt worden en dan is 5A wel weinig. Heb ook een MMO anode gekocht voor chloraat nu en die trekken makkelijk 10A en zijn niet zo duur (hmm... relatief gezien dan).
Wat ik o.a. gelezen heb hier http://oxidizing.110mb.com/chlorate/chlorate.html en hier http://www.wfvisser.dds.nl/indexEN.html (maar de laatste is nu gehackt of wouter heeft er zelf een slotje op gezet) is dat platina anodes corroderen wanneer je chloraat maakt en je NaCl concentratie wordt laag OF wanneer je perchloraat maakt en je hebt überhaupt nog NaCl sporen. Dit betekent dat je je cel met een platina anode dus ook niet gewoon door kunt laten lopen maar op een gegeven moment chloraat moet oogsten en daarmee in een aparte cel verder moet gaan. (Hoe ik de natriumchloraat chloride vrij moet krijgen is mij nog een raadsel overigens).

Hou ons op de hoogte en als je bij de stap *perchloraat* bent dan stel ik voor dit in de topic 'KClO4 d.m.v. elektrolyse' te doen. Ik zal die topic in de gaten houden en iedereen die het daar nog over carbidschieten durft te hebben een report aan z'n broek geven. Ik zelf kan straks even niets want ben twee maanden weg maar als ik terugkom wordt er vrolijk verder gehobbyd.

Edited by pdfbq
Link to comment
ik heb het stuk even gelezen en pt anode is dus ongeschikt om chloraten
Met pt kun je wél chloraat maken maar je kan 'm niet laten 'doorlopen' zeg maar. Je moet je NaCl gehalte boven de 100g per liter houden of zo, dat moet je even nalezen.
Maar volgens mij is het inderdaad handiger om twee cellen te hebben, een met een mmo (of MnO) anode en een met platina.

Overigens denk ik nu wel een goede cel afsluiter gevonden te hebben. Het lijkt erop dat siliconenkit goed tegen het milieu in een cel kan. Nadeel is dat het nogal slap is dus ik lijm nu met twee componentenlijm en bescherm dit dan met siliconenkit. Bij mij wordt de twee componentenlijm ook gewoon weggevreten anders. Heb nu een IKEA pot, op de rand siliconen gesmeerd en daar de gesloopte deksel dan op vastgedrukt met klemmen. Dicht! En het mooie is dat die deksel dus niet plakt aan de siliconen ^_^
Link to comment

Ik denk dat PVC lijm een geschikte kandidaat is.
Deze lijm bestaat voornamelijk uit Vinylchloride (en wat oplosmiddelen) deze stof is al gechloreerd en zal hoogst waarschijnlijk niet bijzonder veel moeite hebben met chloor gas.

Edited by User1
Link to comment
Ik denk dat PVC lijm een geschikte kandidaat is.
Klinkt goed maar volgens mij plakt PVC lijm vrij slecht aan glas, siliconenkit extreem goed. Ik gebruik de siliconenkit nu als afsluit rand zeg maar. Dus spuit een sliert rondom de rand van de pot en druk dan de gladde ppc o.i.d. deksel erin. Nu blijft die kit flexibel en lijkt bestand tegen het milieu (in ieder geval enkele dagen want zolang loopt e.e.a. nu). Door die flexibiliteit sluit mijn pot dus nu heel makkelijk prima gasdicht en omdat siliconenkit niet plakt op de kunststof deksel kan ik ook makkelijk de pot open en dicht doen.
Wat ik wel nog ga proberen is de twee-componentenlijm delen af te schermen met PVC lijm. Is misschien makkelijker en beter dan siliconen (op die plaats). PVC lijm wordt te hard en plakt te slecht op glas voor de rand denk ik.

*&%# Volgens mij heb ik mijn MMO anode gesloopt. Ik vulde de pot bij met water (niet met verzadigde zout oplossing) en ineens gebeurde dit:
Ik had nog een 7.5A lopen, deed zo'n 150 ml water erbij zodat anode weer geheel onder substraat stond en er gebeurde vrij weinig met het ampèrage. Keek een uur later en het ampèrage was gezakt naar 3.5A ongeveer. Ook een geheel verse cel krijg ik niet meer hoger dan 5A terwijl ik met de anode toen deze nieuw was makkelijk 10A haalde (ahum heb 'm ook wel eens vet boven de 15A gehad).

Wat ik nu denk is dat ik door het toevoegen van water het NaCl gehalte onder een kritische grens gebracht heb. Ik las op de bekende sites dat MMO anodes prima tegen een laag chloride gehalte kunnen en ik had bekerend (aan de hand van soortelijk gewicht) dat ik nog zo'n 75g per liter NaCl heb maar kennelijk ging er iets mis. F**K. Edited by pdfbq
Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...