Jump to content
PyroForum.nl

Chloraat dmv electrolyse


dennisman

Recommended Posts

  • Replies 669
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Zie post 477 pagina 24 het vierde plaatje van mij, dit is een koper stuk met 2 staafjes en dan weer een koper stuk dit levert een weerstand die je dan kunt meten, bij deze shunt is het zo als de weerstand 60milivolt bedraagt (tussen de twee staafjes) dan gaat er 100amp door dus eenvoudig te meten met een multimeter.

Edited by dennisman
Link to comment
  • 3 weeks later...

Titanium is helemaal niet bruikbaar als anode. Dat corrodeert zo weg. Wat wel te gebruiken is, en ook nog redelijk met huis tuin en keuken meteriaal te maken is;

- Grafiet
- Looddioxide*
- Mangaandioxide*
- Platinum
- Magnetiet

* Kan alleen icm een substraat gebruikt worden.

Als kathode is zowat elk metaal te gebruiken, aangezien de e- oxidatie van je metaal voorkomt. RVS is denk ik het makkelijkte en goedkoopste alternatief.

Link to comment
Ik ben nogal nieuw met scheikunde en elektrolyse, maar scheikunde is nu al mijn lievelingsvak!


Ik wil je enthousiasme niet bederven (in tegendeel zelfs) maar weet wel waar je aan begint, chloorgas is niet echt fijn spul weet je :P Lees dit topic een paar keer door (tja het kost je een paar uurtjes..) dan heb je al een heel aardige kant en klare beschrijving over hoe je een cel zou kunnen bouwen :P Tevens lijkt het me handig, zeker omdat je nieuw bent in de chemie, je wat te verdiepen in de basis, dit kleine beetjes kennis vergemakkelijkt dit soort projekten enorm.

Voor vragen kan je me wel pm'en.

- Grafiet
- Looddioxide*
- Mangaandioxide*
- Platinum
- Magnetiet


Je hoeft natuurlijk niet persee een anode zelf te maken (ook al is dit wel erg makkelijk) MMO anodes, die vaak besproken zijn in dit forum, zijn redelijk makkelijk om te verkrijgen en hebben een hoge corrosiebestendigheid.

Oja, mijn 3e PC voeding heeft het begeven ik denk dat ik toch maar een keer op zoek ga naar een ander type voeding aangezien ik er niet veel heil in zie om voor de zo veelste keer weer een nieuwe voeding om te bouwen en te solderen.... Gebruikt iemand hier een ander type voeding? Zo ja welke? Edited by pyrobass
Link to comment
Ok Thanks. Dus als kathode kan ik gewoon RVS nemen en anode Grafiet. Ik ben nogal nieuw met scheikunde en elektrolyse, maar scheikunde is nu al mijn lievelingsvak! :P


Ik heb wel een stap voor stap handleiding voor je hoe je een elektrolyse bak bouwt.
Voor kaliumchoraat of pergchloraat. Ik zelf wacht er nog ff mee om dat te doen , omdat dat chloorgas geen fijn spul is. Stuur maar ff een PB
Link to comment

Je kan er gerust mee beginnen, het was alleen maar even een waarschuwing, alleen even om het feit dat je een dergelijk projekt niet moet onderschatten. Ik ben ook (teminste dat vindt ik zelf) ervaren in de chemie en pyro, maar zelfs ik vindt het redelijk lastige materie om mee te werken.

Chloor is prima mee te werken en weg te lijden tijdens de elektrolyse, je moet alleen wel alles zo gasdicht mogelijk maken anders staat straks je hele schuur onder de Cl2. Cl2 is niet het enige gas dat voor risico's kan zorgen ook de H2 die vrij komt tijdens de elektrolyse kan voor ontploffingen zorgen in een gas lekkende cel of slecht geventileerde schuur (maar dat risico is wel een stuk minder groot dan dat je chloorvergiftiging op loopt, een zeer klein risico dus. Zie wikipedia over knalgas. )

Stuur maar ff een PB


Tot wat moet ik jouw een pm sturen?

Ik ben btw een tutorial aan het schrijven voor chloraat/perchloraat elektrolyse, alle theorie probeer ik samen te vatten die op internet en dit forum te vinden is in een korte en krachtige handleiding. Ik zal deze als daar behoefte aan is, posten? :P
Link to comment
Titanium is helemaal niet bruikbaar als anode. Dat corrodeert zo weg.


Daar ben ik het niet helemaal mee eens, gewoon blank Ti geleid namelijk helemaal geen stroom in een oplossing met zout.
Daarom wordt dit ook als anode materiaal gebruikt,omdat je dan bij beschadiging geen zorgen hoeft te maken dat het Ti metaal wordt aangetast.
Link to comment
Daar ben ik het niet helemaal mee eens, gewoon blank Ti geleid namelijk helemaal geen stroom in een oplossing met zout.


Waarom kan het dan zonder problemen als kathode materiaal worden gebruikt? Ik dacht altijd dat Ti stroom alleen maar in 1 richting kon geleiden, dus wel als kathode maar niet als anode zonder coating omdat de stroom dan andersom loopt, met een coating zal de anode wel geleiden.

Ik hoor dat er behoefte is aan een tut :P ik zal hem direct posten als hij af is, ik ben er denk ik nog een midagje mee bezig.

Edit: Ik ben er nu in totaal 3 midagen mee bezig geweest maar ik merk dat kort wel lastig gaat worden ik zit nu aan 8 kantjes. Edited by pyrobass
Link to comment
Kun je inderdaad nog wat meer toelichten Dennisman? Elk metaal geleid toch stroom?


Titanium wordt, evenals aluminium, tegen corrosie beschermd door een natuurlijke, afsluitende oxidelaag. Zeer belangrijk is de bestendigheid van deze laag tegen chloride-ionen. Daardoor is het metaal bestendig tegen zeewater en vormt het een alternatief voor roestvrijstaal in een chloridebevattend milieu.

De oxidelaag op een titaniumelektrode in water gedraagt zich als een selectieve geleider. Een kathode van titanium laat een elektrische stroom gemakkelijk door, maar een anode van titanium heeft een veel hogere potentiaalgradiënt in het oxide nodig om dezelfde stroom door te laten. Als men echter titanium platineert door met een kathodisch proces platina op en in het oxide af te scheiden wordt het oxide ook in anodische richting doorlaatbaar voor stroom. Dit systeem wordt veelvuldig toegepast als anodemateriaal bij elektrolyses, bij galvanische processen en bij kathodische bescherming in een chloridebevattende omgeving.

Dit heb ik even van Wikipedia.

Daarom heb ik er ook een Mno coating opgemaakt hierdoor wordt dus Ti ook in de anodische richting doorlaatbaar.
Dit zelfde proces gebeurt ook bij de echte MMO coatings maar die gebruiken nog betere oxides die meer stroomgeleiden. Edited by dennisman
Link to comment
Hier is ie dan mijn tutorial. Mocht er iets niet kloppen of als iemand nog aanvullingen heeft dan hoor ik dit uiteraard graag.


Edit: heb nog een paar minuscuule foutjes gewijzicht.

Mooi werk en nettjes gedaan.
Ik zag nog een puntje wat gewijzigt kan worden:

Perchloraat onstaat niet bij meer dan 5V maar waneer al het chlorine verbruikt(omgezet) is naar ClO3 dan pas begint de vorming van Perchloraat.
En enkel om het gewenste amperage te behouden wordt dan het voltage verhoogt(ClO3 geleid minder stoom dan ..Cl dus meer weerstand Edited by dennisman
Link to comment
Een opmerking, het woord voltage is onzin in de nederlandse taal.
We spreken dan over spanning niet over voltage.


Ja maar het wordt nog wel in het nederlandse spraakgebruik gebruikt (ja en ik weet dat het eigelijk foutief is.)

Ik ga de bestaande versie toch een keer flink na kijken en wat fouten eruit halen, er staan toch nog een hoop fouten in en bovendien krijg ik reacties dat ik wat belangrijke dingen vergeten ben. Edited by pyrobass
Link to comment

Beste mensen,

Ik wil samen met een vriend mijn profielwerkstuk doen over electrolyse. We willen een electrolyse uitvoeren van KCl en eventueel nog meer stoffen om chloraten en perchloraten te kunnen maken. We zijn van plan om platina electrodes te gaan gebruiken.
We vroegen one echter af hoe we het best het gevormde chloorgas kunnen afvoeren en het liefst gelijk neutraliseen of afbreken tot andere onschadelijke of makkelijk afvoerbare stoffen. Hoe doen jullie dit ?
Wij zitten natuurlijk met een panische leraar die doodsbang voor chloorgas is, niet geheel onterrecht natuurlijk, dus we zoeken een goede oplossing.
We kunnen het natuurlijk ook gewoon in de zuurkast doen, maar we zijn ook benieuwt naar andere oplossingen.

We hopen dat jullie ons kunnen helpen en het zou eventueel mogelijk zijn dat we met nog weer vragen komen.

Groetjes, yellowcard

Link to comment

Je kunt gewoon het gas wat er uit je cel komt door een NaOH oplossing leiden. Dit geeft;

Cl2 + 2 NaOH (aq) → NaOCl + NaCl + H2O

En het waterstofgas ontsnapt onaangetast.

Gebruik bij voorkeur een aquariumsteentje oid. zodat het oppervlakte tussen je Cl2 en de oplossing maximaal is. De verkregen oplossing kun je simpelweg na afloop door de gootsteen mieteren. De oplosbaarheid van NaOCl is ~30 gr/100ml, en de opgeloste NaOH moet altijd molair 2:1 zijn tov je chloorgas. Je kunt nu berekenen hoeveel je nodig hebt door de precieze hoeveelheid Cl2 te berekenen, maar simpelweg 'overkillen' door een halve liter natronloog te gebruiken is de wat meer 'pyroforum style' aanpak.

Daarnaast kun je het vrijgekomen Cl2 gas ook weer gebruiken voor het syntheseren van andere stoffen, zoals FeCl3 en SnCl4, die uitsluitend dmv chloorgas te bereiden zijn. Hierbij zou ik achter dit reactievat alsnog een gaswasfles met natronloog zetten voor de zekerheid.

Edited by Leander
Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...