Jump to content
PyroForum.nl

Chloraat dmv electrolyse


dennisman

Recommended Posts

  • Replies 669
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ziet er heel mooi uit, een erg mooi alternatief voor als je geen MMO anode kan vinden. Alleen heb je nog wel mangaannitraat nodig dat is ook niet makkelijk te verkrijgen, of kan je MnO2 oplossen in HNO3?

Ik ga denk ik een keer Kaliumperchloraat maken wat is de optimale voltage die je moet hebben voor perchloraat? (zelf dacht ik aan 6 volt ofzo.) Hoe kan ik er zeker van zijn dat er absoluut geen chloraat meer in mijn batch zit? Ik had wel gelezen dat je de batch moet smelten en dan wachten tot het gestold is doordat kaliumperchloraat een hoger smeltpunt heeft. (Dus chloraat kapot maken dmv. een autoredox-reactie.)

Edited by pyrobass
Link to comment

Mangaan nitraat is simpel te maken met salpeterzuur en mangaancarbonaat.

De perchloraat cel draait nu bijna 5 dagen met een oplossing van NaCl bij 4.7 volt en 24amp er is nu wel een verkleuring van het electrolyt zichtbaar een beetje bruinig waarschijnlijk van Mn02, verder geen zichtbare erosie van de anode dus tot zo ver lijkt het nog goed tegaan.

Als dit project ook slaagt dan zal ik het complete foto verslag/tut beginnen, nog 3 dagen volgens de calculator.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Beter gebruik je als anode een 5mm potloodvulling.

Je gebruikt een metalen deksel dus pas op..., een zoetstof pot heeft dezelfde grootte maar dan met een pastic deksel.

Met een grafieten anode moet je cel niet hoger dan 38 graden worden, 30 graden is een mooie tempratuur.
Je kan met grafiet geen perchloraat maken.

Edited by cojonesm
Link to comment
Een grafieten anode kun je coaten door hem even in lijnzaadolie te houden en hem dan laat drogen?


Neen. Je zult daarvoor eerst het reactievat vacuum moeten trekken. Hierbij trekt de olie veel beter in de duizenden porieuze holtes. Gewoon in lijnzaadolie dumpen geeft bij mij nooit geholpen. Bedenkt er wel bij dat door de coating je reactieoppervlakte wel verkleind word.
Link to comment
Mijn vraag is klopt deze opstelling?
Ps de katohde en de anode zijn van RVS.


Nee helaas wordt dit niks, ja een grote groene/zwarte rommel.
Je kunt idd beter eerst beginnen met een grafiet anode om een beetje onder de knie te krijgen en dan eens verder kijken naar een stuk Ti en dat te coaten en daar mee lukt het zeker.

Geeft een wolfraam kathode minder vervuiling dan een RVS kathode?

Dat denk ik wel maar gezien het geringe opp. van z'n staafje lijkt het me ook niet echt geweldig.
Bij mijn cel heb ik ook wel rvs geprobeerd en de ene plaat rvs geeft geen vervuiling en de ander weer wel en dat ligt gewoon aan de kwaliteit van het rvs je kunt het best de 316 nemen.

En natuurlijk ook aan het aantal amp wat voor kathodischebescherming zorgt.
Link to comment
  • 5 weeks later...

De rotzooi die op de bodem ligt lijkt me geen chloraat of perchloraat te zijn, chloraat/perchloraat slaat altijd neer in iets glinsterende platte of kubus vormige kristalletjes, dit lijken me eerder metaal-hydroxides die gevormd worden aan de kathode doordat er te weinig Ampères door de cel stromen... Maar misschien dat tijdens afkoelen wel iets kristallen worden gevormt. (Alleen als er kalium-ionen in de oplossing aanwezig zijn natuurlijk.)

Het kan ook een beetje vervuiling zijn van het zout zoals jodium.


Dan zit er wel erg veel KI in het zout, lijkt me niet erg gezond :P .
Link to comment
Ik ben begonnen met Losalt .
Er stroomde 1.8 amp door heen, waarom zo weinig weet ik ook niet want op de draden naar de elektroden stond wel 18 amp.( Ik gebruik koolstof elektroden ).
weeet iemand warom er zo weinig apere door heen stroomt??

gr tim

hmm wat voor draden gebruik je want misschien leveren die te veel weerstand....
Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...