Jump to content
PyroForum.nl

Chloraat dmv electrolyse


dennisman

Recommended Posts

  • Replies 669
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Erg mooi, jammer dat ik niet in een voeding durf te kloten, :angry:

Maarja zeer mooi gedaan, heb een soldeerbout , doe de opleiding ict, weet hoe een voeding werkt, maar durf er nog niet aan te kloten... :D

Ooit volgens mij geleerd dat er altijd spanning op een voeding staat(kan ook een CRT monitor zijn hoor :) )

Ik heb nog trouwens zo'n 500 gram kcl staan, me moeder gebruikt het ook, op er eitjes enzo, ze had gehoord van de huisarts dat het was voor hartritme stoornissen was ofzo.

Maar ja het zal wel, je heb zeker een mooie yield... :P


Lttrz

Link to comment

Een te hoge spanning is alleen maar vermogensverlies, de truc is dus de spanning zo laag mogelijk te houden en daarbij de weerstand van je gehele circuit heel laag te houden zodat de stroom zo hoog mogelijk is.
Door de spanning over de cel te verhogen wordt de stroom ook hoger maar er zal dan onnodig veel warmte in je cel worden ontwikkeld en veel verlies aan vermogen opleveren. Dus wil je meer stroom dan haal je beter de weerstand omlaag .

Voor KClO3 productie zou ik ook gewoon NaCl als beginstof nemen , omdat je dan met een liter electrolyt ongeveer een kilo KClO3 kunt maken .

Bij de omzetting naar perchloraat wordt je celweerstand hoger waardoor men adviseerd een hogere spanning te gebruiken ,maar noodzakelijk is het niet wanneer er nog voldoende stroom loopt .
Ik heb het hele proces op dezelfde spanning gedaan , NaCl naar NaClO3 naar NaClO4. op 5,5 volt

M'n voeding is een ringkerntrafo die nu is voorzien van een electronische vermogensregelaar aan de primaire zijde .

Link to comment

Ik dacht dat het zo was dat er tussen bij de 2-3,5 volt ongeveer KClO3 gevormd wordt, en als je het voltage opschroeft tot 5-7, dat dan KClO4 gevormd wordt. dat de gevormde stof dus afhankelijk was van het voltage. Volgens jou dus niet Athmosphere1? Wanneer wordt er dan KClO3 en wanneer KClO4 gevormd als je constant 5,5 volt gebruikt? Hoe heb je dan invloed op wat er gevormd wordt?

Link to comment

Ik heb ook maar eens een elektrolysecel gemaakt. :angry:


Een kleine cel, maar ik heb ook grotere potten waar dezelfde deksel op past. En ik werk toch meestal klein.
Elektroden zijn koolstofstaafjes, cel is luchtdicht.
Ik ga NaCl als elektrolyt gebruiken, en dan onzetten in KClO3 en Ba(ClO3)2 dmv neerslagreacties.

Het buisje dat je ziet is om gassen af te voeren naar buiten, terwijl de cel gewoon binnen in de vensterbank staat. Een opening voor de thermometer moet ik nog maken.

Nu wil ik als voeding een pcvoeding gebruiken, en gewoon het 5v deel van een molex stekkertje nemen. Hoeft deze niet open. (Heb ik bij een andere voeding wel gedaan, die staat nu bij mijn kogelmolen)
Het is een oude voeding met een 220v aanknop in plaats van een mobo-powerswitch. Vermogen is 150watt

Nu vroeg ik mij af wat voor stroom er door de cel moet lopen, en of ik een weerstand nodig heb, of gewoon los kan gaan. :)
Ook moet ik wss nog ergens een ampèremeter ronselen, aangezien mijn multimeter kaduuk is.

gr,
Stijn

Link to comment

Ik denk dat ik dit ook eens ga proberen, alleen ik wil dus vooral kclo4..
Als ik een stuk Titanium weet te regelen, kan ik dat gebruiken als anode en kathode?
Stel ik gebruik 2 computervoedingen (alleen dan 7 volt), het moet boven de 60 graden blijven lukt dat vanzelf, of zou ik de cell nog extra moeten verwarmen?
Zijn er verder nog extra dingen waar je rekening mee moet houden als je perchlotaat wil gaan maken?


Groeten bamibal

Link to comment

Ik heb alleen titanium als kathode als anode een titanium mixed metaloxide, deze zijn echt goed naar een paar weken zie je nog geen enkel spoortje van aantasting,

(het moet boven de 60 graden blijven lukt dat vanzelf, Bamibal) Hoe groot maak je de cel ?1,2,3 liter.

Bij mij blijft rond de 40/50grC met dus twee voedingen a 200 watt 20 amp max, wel in een houten schuur dus hoe kouder het word buiten hoe moeilijker het is om de cel op temp te houden zonder bij verwarming.

(Stijn) men zegt 1amp per 100 ml , dus jou voeding is 150 watt en ongeveer 15 amp op 5 volt 1a1,5 zou kunnen maar niet met die kleine koolstaafjes,

Ik zal alle rode draden nemen en alle zwarte voor het max vermogen.

Link to comment

Het max Ampere ligt vooral aan de cel. Zo heb ik gehoord dat ze het amperage soms niet eens boven de 3-4 krijgen. Op 20 A hoef je dus niet echt te rekenen. Als je het tóch haalt heb je wel heel snel je KClO3 klaar :angry: .

@Dennisman-> Heb je nou dus 5 volt op je cel gezet als ik het goed begrijp? Hoe kan het dan dat er niet op z'n minst voor een gedeelte KClO4 gevormd is?

Link to comment

Ik zal kijken of ik ergens grotere elektroden kan vinden. Maar dat wordt nog even zoeken denk ik.
Als iemand mij aan een goede anode kan helpen zou ik dat zeker waarderen! :D

En uit de uitleg van Dennisman:

dus jou voeding is 150 watt en ongeveer 15 amp op 5 volt 1a1,5 zou kunnen

*shame* Ik ken die formules van spanning/vermogen/stroomsterkte niet uit mijn hoofd. :angry:
Dus zou iemand deze uitleg even kunnen verhelderen?
Hoe kom je op 15 amp bij 5v? En waarom zou dan 1 à 1.5A kunnen? En niet gewoon 15? :)
Link to comment

Als de weerstand hoger wordt zal het aantal Ampere dalen. Het voltage kun je regelen door de voeding, het amperage wordt dan automatisch geregeld door de cel. Je kunt de weerstand vermideren door bv meer zouten in je water op te lossen, de elektrodes een groter oppervlak geven of misschien wel je elektrodes dichter bij elkaar te zetten. Dit kan natuurlijk weer andere problemen veroorzaken. Als je het voltage en amperage weet kun je de weerstand berekenen met U/I , Het aantal volt per ampere dus.

Link to comment

Maar...
Is het überhaupt mogelijk om NaClO3 te maken met deze koolstof elektroden? Ik weet dat de kathode eigenlijk alles mag zijn, maar ik had toch twee koolstof staafjes. Wat C verontreiniging boeit me niet zo. Dat wordt er wel uit gefilterd.

Ik kan het natuurlijk gewoon proberen, daar niet van. Chloorgas wordt weggeleid, en thermometer zit er inmiddels ook luchtdicht ingebouwd. Maar ik heb geen zout. :angry: Is zeer toevallig nét op. Dus morgen ff kilootje halen.

Link to comment

Ooo foutje van mij, 1/1,5 bedoelde ik het aantal liter wat je met die 15 amp.kan doen.

Het kan wel maar die van jou zijn wel erg dun 3/4mm dus weinig opervlakte dan zal er ook weinig amp. door heen stromen.

En de afstand is erg groot wat ook weer veel weerstand op levert.

@Bami)Je wilt dus7 volt er op zetten ga je 7 volt zelf maken door 2 keer 3,5 volt in serie te zetten? of een (echte) 2 keer 7volt paralel te schakelen.

paralel dan verdubbel je het amp en blijft het aantal volts gelijk.( dus wat ik heb 2 keer 5 volt 20 amp word max 40 amp.

Bij een serie verdubbel je de volts en blijft het amp gelijk.

Er zal mischien wel wat Kclo4 gevormt zijn maar ik behandel het als Kclo3 , ik kan het niet aan tonen dus gewoon veiligheid.

Link to comment

Chloorgas moet juist weer oplossen. Als er veel chloorgas vrij komt moet je dat proberen op te lossen, want dat moet je chloraat worden. Geen Cl is dus ook geen chloraat als je het extreem ziet.

@Dennisman-> Volgens mij klopt dat niet helemaal wat je daar zegt. Als je 2 voedingen van 7 volt paralel schakeld kun je inderdaad 2X zo veel amperes aan, maar dat wil niet zeggen dat er ook 2X zo veel stroomt. De weerstand bijft het zelfde, dus zal er niet meer A gaan stromen. Dit kun je alleen berijken door de weerstand lager te maken (zoals je zei door de elektroden dichter bij elkaar te zetten bijvoorbeeld) of het voltage te verhogen(wat je niet wil). Als je maar 3 A of zo door je cel krijgt en je voedingsbrond 20 A aan kan, heeft het dus geen zin om er nog één op aan te sluiten. Je kan met het zelfde voltage het aantal ampere alleen verhogen door de weerstand te verlagen dus. Of het moet al zo zijn dat je voeingsbron een hoge weerstand heeft, maar daar gaan we maar niet van uit.

Link to comment
Er zal mischien wel wat Kclo4 gevormt zijn maar ik behandel het als Kclo3 , ik kan het niet aan tonen dus gewoon veiligheid.


Dit is erg slim! Aangezien KClO4 zeer stabiel is en geen hypergolische mengsel heeft en KClO3 wel, je zal alleen een hele enkele keer TE VEEL zuurstof hebben :angry: maar wie vind dat nou te veel?? LOL

Jurrrrr
Link to comment
Ik kan ongeveer de zelfde pot gebruiken als jij hebt, 3 liter, dat lijkt mij wel lekker :angry:...
Maar als ik 7 volt gebruik wordt hij opzich niet warmer dan bij 5 volt? Anders moet ik 1 voeding meer gebruiken, 3 dus..

En maakt de afstand tussen de elektroden veel uit?


Even dit schopje, want mijn vraag zijn jullie vergeten volgensmij.
Link to comment
Volgens mij klopt dat niet helemaal wat je daar zegt. Als je 2 voedingen van 7 volt paralel schakeld kun je inderdaad 2X zo veel amperes aan, maar dat wil niet zeggen dat er ook 2X zo veel stroomt. De weerstand bijft het zelfde, dus zal er niet meer A gaan stromen. Dit kun je alleen berijken door de weerstand lager te maken (zoals je zei door de elektroden dichter bij elkaar te zetten bijvoorbeeld) of het voltage te verhogen(wat je niet wil). Als je maar 3 A of zo door je cel krijgt en je voedingsbrond 20 A aan kan, heeft het dus geen zin om er nog één op aan te sluiten. Je kan met het zelfde voltage het aantal ampere alleen verhogen door de weerstand te verlagen dus. Of het moet al zo zijn dat je voeingsbron een hoge weerstand heeft, maar daar gaan we maar niet van uit.

En volgens mij is Bami een beetje scheel.
Weerstand hoger = warmer voor de duidelijkheid.
Gr33tZ
Link to comment

Ik heb dus besloten om een regelbare voeding te kopen.

Die voltages boeit het als het ver boven de 5-7 volt zit?

Gestabiliseerde 12V - 13,8V voeding 10 A
- Output voltage:12V - 13.8V (DC)

- Output current: 10A Constant, 12A Max.

Is dit goed genoeg voor stel een litercel(of een halve liter?)?, ik durf echt niet in een voeding te gaan kloten.

Als dit werkt, hoef ik alleen nog electrodes te zoeken, wat nog redelijk lastig is, maar ik heb toch niet zoveel haast...

Bvd.


Ltttrz

Link to comment

@Bami, ik denk dat het met die boortjes niet echt zal gaan lukken,maar je zou het kunnen proberen.

@Pepcore een regelbare voeding is perfect maar je voltages zijn niet echt geschikt 12/13,8V zijn niet echt handig en het is wel een hele tamme voeding 10 ampere.

Wat wel zou kunnen is bv die 12V voeding te gebruiken en dan er twee cellen op aan te sluiten en die in serie te zetten dan krijg je door beide cellen 6V.

Wat ik gehoort heb werken wolfraam electrodes ook, dit zijn pennen van 3,2mm dik en 15 cm lang deze worden gebruikt bij het mig of tig lassen dat weet ik niet helemaal zeker en de prijs valt ook nog wel mee 9 euro per stuk.

Hier een adres voor de echte anodes ( http://www.magneto.nl/nl/index.html ) maar voor mij hebben ze niets kunnen doen, voor minder dan 300 euro beginnen ze niet eens.

Mijn electrodes komen van een bedrijf wat Chloor cellen maakt voor zwembaden hier ben ik via via aan gekomen, het is best moeilijk aan te komen als paticulier.

En in speciale verwarmings ketels zitten ze ook in als kathodische bescherming, gewoon blijven zoeken en proberen.

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...