Jump to content
PyroForum.nl

Chloraat dmv electrolyse


dennisman

Recommended Posts

Hey allemaal,

Zonet stond er bij het afval een oude computer met voeding.
Ik heb de voeding eruit gehaald, maar nu heb ik geen idee hoe ik deze dan zou moeten gebruiken of dat deze wel bruikbaar is.

Geldt voor mij hetzelfde als Cojonesm; alle rode draden aan elkaar solderen en de zwarte draden ook?
Of verschilt dat weer per voeding?
Ik heb hier de kleuren: rood, oranje, groen, blauw, paars, wit, geel en zwart.

Ik heb er voor de zekerheid even een paar foto's erbij gedaan van de info en hoe het er van binnen uitziet.

Link to comment
  • Replies 669
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ik heb ervaring met wolfraam elektroden, meerdere andere members hebben volgens mij ervaring met looddioxide.

Zoals je misschien weet heeft mijn cell geen KCLO3 kunnen produceren, door verkeerd voltage denk ik, maar de wolfraam elektroden hebben denk ik zo een 2 weken nonstop gedraait als ik het bij elkaar optel.
Op een temperatuur van zo een 55graden, ik zou bij wijze van spreken ze nu weer in hun verpakking kunnen doen en terug brengen naar de winkel, aangezien ze er nog precies als nieuw uitzien.

Maarja de elektroden zijn niet zo duur, dus als je wil weten of het werkt test ze uit...
Ik heb ongeveer deze, behalve dan dat ze van ergens anders komen.
100% Wolfram / per doos 10 st.
Elektrode 2,0 x 150 mm € 9,00

Dan heb je toch een redelijk reactie oppervlak als je deze gebruikt met een RVS strip...
Lttrrzz



Geloof me ik weet hoe chloor ruikt ;) , en zo rook het buiten...

En er kwamen piepkleine belletjes die leken op te lossen en er was ook een soort van werveling zichtbaar, dus ze werken wel, alleen niet voor mij. :P

EDIT: klopt je leest er heel weinig over, het enige wat ik er lang geleden over vond was dit.
http://www.geocities.com/CapeCanaveral/Cam...te/calcium.html

Dat het dus niet voor calciumchloraat gebruikt kan worden, omdat er calciumhydroxide ophoopt op de elektroden:
Tungsten, useless
Hij zet het er speciaal bij, anders had ie het denk ik ook wel gezet bij KCLO3(?); dat wolfraam onbruikbaar is bedoel ik, maar je heb gelijk er staat ook niet bij dat je het wel kan gebruiken.

Maar ik heb geloof ik ergens anders gelzen dat het gewoon wel gebruikt kan worden voor KCLO3, ik weet helaas niet meer waar..

Edit: ik heb gevonden dat wolfraam gebruikt kan worden voor de electrolyse van water, ik heb tevens gevonden dat het niet snel word aangetast..
Lttrrzz



Maar het hoeft ook helemaal niet te bruisen, er moet stroom lopen. Als het hard bruist betekent dat dat er gas ontsnapt, en dat hoeft helemaal niet zo veel met chloraat productie.

Zet er eens een Ampèremeter tussen, alleen daaruit kun je betrouwbaar opmaken of er stroom loopt.

Daaruit kun je direct opmaken dat de elektroden zéker wel geleiden.



Voor zover ik weet is het bruisen wel nodig. Er komt dan H2 vrij en dat is het bijproduct van de chloraatproductie. Als er niks bruist mag je er vanuit gaan dat er vrijwel geen stroom loopt. Ik heb ook nog nooit gehoord dat er niks bruist, maar dat er wel veel stroom loopt.



Ik ben eens even wat na gaan lezen en ben er achter gekomen dan Ti inderdaad niet zo geschikt is als anode dus nu ga ik hem gebruiken als kathode.
Ik heb de wolfram electroden op beide polen getest en ik heb de volt en amperes gemeten maar er stroomde echt niks van electriciteit door mijn oplossing. Ik heb daarom de moed opgegegeven en ik ben de wolframs terug gaan brengen naar de winkel. Ik kreeg gelukkig mijn geld terug!
Nou hoor ik van jullie dat ik eigenlijk veel beter een MMO anode kan gebruiken. Ik ben eens op zoek gegaan en nou heb ik een bron gevonden in Engeland. Die dingen zijn echter best prijzig. Maar ik denk dat ik het er maar voor over moet hebben. MMO zal de stroom ook wel beter geleiden als grafiet neem ik aan dus dan zal ik ook meer ampere krijgen in mijn cell, toch?

ps: 63,5 mm bij 15,24 mm geplatinaseerd plaatje kost een kleine 50 euro. Is dit de moeite waard? Of is mijn cell van 800 ml daar veel te groot voor?



Ik ben vandaag weer even bezig geweest met de electrolyse want ik word er helemaal gek van dat ik geen titanium of geplatineerde anodes kan vinden. Daarom heb ik mijn wolfram staafjes weer even van een laag stof ontdaan. Hier heb ik een mooie anode van gemaakt. Dat moest trouwens met smeltlijm want soldeertin hecht niet. Als katode had ik een dikke grafietstaaf.
Daarna even mijn electrolysecel in orde gemaakt. Aangezet heel mooi bruisen bij de wolfraam sticks. Ik even snuffen bij het afzuiggat, huh, geen chloorlucht¿?! Vreemd. Wie weet hoe dit komt? Zal al het chloor oplossen? Dat lijkt me stug.
Ik had het geprobeert met een verzadigde NaCl oplossing en een verzadigde KCl oplossing.


Wolfraam, de grote vraag.
Werkt het nou wel of niet?

Als het werkt kan ik waarschijnlijk dingen voor jullie regelen.

Ik ga het deze week hopelijk nog testen. Jullie horen van me!
Link to comment
Hey allemaal,

Zonet stond er bij het afval een oude computer met voeding.
Ik heb de voeding eruit gehaald, maar nu heb ik geen idee hoe ik deze dan zou moeten gebruiken of dat deze wel bruikbaar is.

Geldt voor mij hetzelfde als Cojonesm; alle rode draden aan elkaar solderen en de zwarte draden ook?
Of verschilt dat weer per voeding?
Ik heb hier de kleuren: rood, oranje, groen, blauw, paars, wit, geel en zwart.

Ik heb er voor de zekerheid even een paar foto's erbij gedaan van de info en hoe het er van binnen uitziet.

Rood is altijd 5v+
Geel is altijd 12v+
Oranje is altijd 3.3v+
Groen is altijd Power on
Paars is altijd standby 5v+ (Handig voor standby-ledje en zo)
Wit is altijd 5v-
Blauw is altijd 12v- (Beide niet nuttig voor jou)
Zwart is altijd Ground (GND, 0v)

Dat geldt voor alle ATX voedingen. ;)
Link to comment

Kijk hier maar eens welke anodes geschikt zijn voor Chloraat/Perchloraat.

http://www.geocities.com/CapeCanaveral/Cam...ate/anodes.html

En het tungsten metaal is wolfram.

En hier voor de mensen die een Mangaandioxide anode willen maken een komplete uitleg hoe het moet dit ziet er goed uit en dit is zeker wel thuis te doen, alleen zal Ti als basis metaal miss wel tegen vallen om te vinden.
Dit ga ik nog wel een keer testen ik hier nog een ronde schijf Ti liggen,ik denk dat ik er volgende week eens aan begin.
http://www.geocities.com/CapeCanaveral/Cam...orate/mno2.html

Edited by dennisman
Link to comment

Ik denk dat ik binnenkort weer eens wat MMO-Ti electrode platen ga aanschaffen , en dan kunnen anderen daar ook van profiteren . De vorige keer had ik 2 keer een A4 formaat aan electrode plaat ,welke in vele stukken is gezaagd en vervolgens naar een hele reeks mensen is verstuurd.

Ik laat het wel weten hier als ik het weer heb .

Link to comment

Eindelijk heb ik hem dan een MMO anode ;)

Ik heb al en pot van een halve liter die ik ga gebruiken als cel, de kathode bestaat uit een stuk rvs, een kunstof slangetje moet voor de gasafvoer zorgen, ik ben een systeem aan het bedenken om het gas een loogoplossing te laten lopen.

Nu alleen nog even op zoek naar een nieuwe ATX voeding, mijn oude heb ik opgeblazen toen ik ijzer(III)oxide aan het maken was. Op sommige sites staat dat je ook een acculader als voeding kunt gebruiken, alleen leveren deze bijna altijd 12v. (Niet echt handig dus.) Het aantal Ampères verschilt hier en daar wel wat. Zou dergelijk type voeding bruikbaar zijn?

Ik zal binnenkort wel foto's maken van de vorderingen.

Edited by pyrobass
Link to comment

Ik zou geen nieuwe ATX voeding kopen, dat is echt zonde van het geld.
Je hebt ook geen zware voeding nodig want je trekt toch niet zoveel stroom en als je dat wel doet zal je waarschijnlijk vlink moeten gaan koelen om het geheel op juiste temperatuur te houden.

Lekker tweede hansje of nog beter...een uit oude PC halen.
Ikzelf heb vorig jaar een aantal PC's weggedaan....NA de voedingen eruit gehaald te hebben.
En daar heb ik dus geen spijt van :P

btw, je hebt niet echt veel aan 12V !

Voor het maken van chloraat zou ik niet hoger gaan dan 5V en voor perchloraat was het zo uit het hoofdje geloof ik 7V wat nodig was.

Ik heb de mazzel dat mijn chloraatbadje bij 5V precies tussen 38...40 graden blijft wat redelijk optimaal is voor het vormen van chloraat. De enige pest die ik heb is het afbrokkelen van grafiet waardoor in mum van tijd alles zwart ziet en er een sterke lamp bij moet pakken om te zien hoeveel chloraat is neergeslagen ;)

Wordt dus toch zoeken naar MMO anode !

Voor de kathode gebruik ik nu een door een collega afgeschreven onderdeel dat uit titanium bestaat.
Hier heb ik een electrode van gemaakt door het te beverstiggen aan een koperen buisje (gesoldeerd) en vervolgens in te gieten in giethars om contact van het koper met oplossing uit te sluiten.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Ik ben vanmorgen met de cel bezig geweest hier kwam ik probleem nummer 1 tegen, hoe krijg ik de elektroden in de deksel? Het lukt met niet om een nette spleet in de deksel te krijgen waar de elektroden inpassen. Eerst heb ik een testje gedaan met een blikschaar en een andere deksel maar dit is niet echt netjes gelukt ;), wat is de beste methode om dit te doen?

bij de C elektroden is dit eenvoudig, gewoon een gat boren.

Link to comment

Wat ook kan is het zoveel mogelijk uitboren met kleine boor en de rest uitvijlen.
Blad van slijpschijf is gewoon te breed en beschadigd teveel.


Het ziet ernaar uit dat ik vandaag een mazzeltje heb !
Beetje struinend tussen 2de hands materiaal zag ik ineens ergens in een hoekje een doosje wat mijn aandacht trok.
Het zal toch niet.........?!

En...ja hoor, echt electrodes voor electrolyse van.....platinum ?!
Gewoonlijk zijn deze van platinum en alles lijkt erop dat het zo is.

Ben nu op kleine schaal (bekerglas 150ml) Lo-salt oplossing aan het electrolyseren en het lijkt erop dat de electrodes (100% zeker voor anode) geen reactie aangaan met de oplossing. Platinum ! Oppervlak ik wel wat klein maar, ik heb er meerdere ingeslagen en kan zo het totaal oppervlak vergoten.

Hier ben ik echt heel blij mee want ik ben die grafietbende echt zat. Uitfilteren van grafiet valt namenlijk niet echt mee, de deeltjes zijn klein en passeren deels het filtreerpapier.

Ook heb ik gisteren een adres gevonden waar KCL verkocht wordt. Moet er wel een aardig stuk voor reizen en weet de prijs nog niet. Als iemand een adres weet in de omgeving Amsterdam/Utrecht zou dat mooi zijn, dat scheelt me een flinke reis.

Sporen van Natrium in chloraat verpest met name de groene vlamkleuring in combinatie met Bariumnitraat.
Stroniumnitraat voor rode vlamkleuring heeft minder last van natriumsporen.

Edited by HEman
Link to comment

Ja...ik zit ook nog te wachten dat ik plots wakker schiet uit deze droom, maar ik ben er echt tegenaan gelopen terwijl ik zocht naar groot bekerglas. Na het vinden van een 3000ml bekerglas zag ik ze ergens in een hoekje leggen.

Echter zat er een beetje veel glas om de platinum plaatjes (waar twee gaten in geboord zijn om geleiding te verbeteren). Normaal worden de electroden van onderaf gemonteerd (geplaatst) in het electrolyse glaswerk.
Daar ik ze van bovenaf wil monteren heb ik deel van glas weggeknipt. Hiervoor heb ik glas deels verhit en snel laten afkoelen in koud water waardoor je glas begint te brokkelen en makkelijk te verwijderen is waar nodig.

Heb nu 2x platinum kathode geplaatst naast een titanium anode dat deel van een afgedankte tandwiel is voor een sportfiets. Dit tandwiel heb ik gesoldeerd aan messing buis die ik vervolgens ingegoten heb (giethars) in een 16mm PVC pijp om contact van pijp en soldeerpunt met oplossing te vermijden.

Link to comment

Update...

Heb mijn opstelling in tussentijd in stappen verbeterd.
Deze week de laatste platinum electrodes die er (gelukkig) nog lagen gekocht.

Grootste deel van de week met 5x anode gewerkt en vandaag uitgebreid naar 8x anode.

Gebruik nu 8x Platinum anode en 1x Titanium kathode.
Ik heb tevens een verwarmingselement geplaatst die ik vroeger gebruikte in mijn etsbak (voot etsen van printplaten). Deze ooit gekocht in dierenspeciaalzaak (gemaakt om aquarium op temperatuur te houden)
Op deze wijze weet ik nu de temperatuur tussen 65...70 graden te houden.

De laatst gemete stroom is 5.5 Ampere

Afstand verkleinen (gehalveerd) tussen anode en kathode leverde mij niet veel winst op in stroomsterkte.

Resultaat na een week draaien (heb het vrijwel contineu laten draaien) geen aantasting van anode en oplossing vrijwel kleurloos. De lichte kleuring is van blijkbaar niet 100% zuivere titanium kathode. Maar dit is te verwaarlozen en heb nog het andere tandwiel (iedem van titanium) in reserve.

Link to comment

Het probleem is een beetje dat je slechts 5 Ampere hebt lopen , dan duurt het weken voordat je een liter hebt omgezet . En waarom gebruik je niet eerst Natriumchloride? Wanneer je geen zuivere KCl hebt is er geen enkele reden om niet met Nacl te beginnen.

Bij gebruik van zuivere KCl of low salt zal je cel weerstand relatief hoog worden. Dat heb je met NaCl juist niet ,dan loopt er meer stroom .

Link to comment

Ik ben van afgestapt van het idee om een ronde pot te gebruiken, toen ik gisteren in de kast aan het snuffelen was kwam ik een soortelijke kubus vormige glazen bak als die van HEman tegen (ongeveer halve liter). Ik heb een stuk plexieglas afgeszaagt, nu is het alleen een probleem om een gasdichte koppeling te maken, natuurlijk heeft een ronde pot een deksel met mooi schroefdraad.

HEman hoe maak jij het luchtdicht? Zelf zat ik de denken aan een rubberen pakking, en dan de plexieglas deksel met soort een klemconstructie vast te zetten.

Ik begin ook met NaCl, het omzetten is toch hardstikke makkelijk, het enige probleem is de Natrium vervuiling.
Ik begrijp alleen niet hoe het komt dat NaCl beter stroom geleid dan KCl, maken en de soorten metaal-ionen soms het verschil?

Edited by pyrobass
Link to comment
Ik begrijp alleen niet hoe het komt dat NaCl beter stroom geleid dan KCl, maken en de soorten metaal-ionen soms het verschil?


Als je KCl elektrolyseert ontstaat er gelijk KClO3 wat meteen neerslaat en dus geen stroom meer geleidt.
NaClO3 blijft opgelost en geleidt dus wel stroom.
Link to comment

Ik ben altijd in voor experimenteren !

Heb dan vandaag ook maar eens NaCL (in plaats van Lo-Salt) gepakt.
Inderdaad, het geleid beter ! Moet nog afwachten wat het moet gaan doen op 70 graden, maar:

40 Graden - Lo-Salt = 3.5 Ampere
40 Graden - NaCL = 5.5 Ampere

70 graden - Lo-Salt = tegen de 6 Ampere


Er komt wel aanmerkelijk meer CL vrij bij NaCL oplossing vergeleken met Lo-Salt oplossing.
Dus moet straks ook maar wat gaan doen aan de afvoer van gassen.
Dit was met Lo-Salt te verwaarlozen. Door de natuurlijke luchtstroming op mijn zolder bleef er weinig CL hangen.

Het handige van een glazenbak met rechtehoeken is beter te gebruiken inhoud (voor electrodes, thermometer, verwarmingselement). Het nadeel is inderdaad afsluiten. Die glazenbak werd geloof ik verkocht als plantenbak. Zag toevallig vorige week bij (bieieieieip) Blokker (bieieieip) nog wat staan dat er erg veel op leek.

Een oplossing kan zijn aan de onderkant van kunststofplaat een plaat lijmen die precies in je bak valt (licht klemmend). Je kan deze eventueel met vaseline insmeren voor een betere luchtafdichting. Maar dit is slechts een idee die ikzelf ook nog niet in de praktijk heb uitgeprobeerd.

Heb nog een gaswasfles leggen, eens nadenken of ik deel van CL kan gaan wassen.

Wat wel een nadeel is van NaCL....je kan niet zien wanneer er Chloraat ontstaat.
Er is geen neerslag meer. En met Lo-Salt dan weer KClO3 neer laten slaan geloof ik niet in ivm te grote "vervuiling" van NaCL in Lo-Salt. Dan moeten we dus achter KCL aan :)

Edited by HEman
Link to comment

Het verschil in geleidingsvermogen (in het begin van de reactie) ligt niet zo zeer aan het verschil in metaalionen, maar aan de hogere concentratie Cl-, aangezien NaCl veer beter oplosbaar is. Als de reactie vordert zal bij Na+ het chloraat inderdaad in oplossing blijven. Een nog betere geleiding en effectientie kan behaalt worden door de cel langer te laten draaien, en de Cl- concentratie hoog te houden door steeds NaCl toe te voegen als de reactie vordert. Het is hiervoor wel vereist dat je de efficientie van je cel ongeveer weet!

Edited by Leander
Link to comment

70 graden - NaCl - 7 Ampere
80 graden - NaCl - 8 Ampere

Resultaten zijn beter vergeleken met Lo-Salt maar toch ook weer niet schokkend hoger.
Ben nu weer gestopt met verwarmen van cel om te kijken tot welke temperatuur deze afkoeld.

Link to comment

Het hele punt is oom nog eens dat je met NaCl als begin stof veel meer KClO3 kan maken . In een lite rlost zo'n beetje een kilo op.

Begin gewoon met een overmaat aan NaCl , een laag zout op de bodem dus . Dit onopgeloste NaCl zal wanneer er NaClo3 gevormt word gaan oplossen . Op deze manier behoud je maximale geleiding .

Link to comment
Wat wel een nadeel is van NaCL....je kan niet zien wanneer er Chloraat ontstaat.
Er is geen neerslag meer. En met Lo-Salt dan weer KClO3 neer laten slaan geloof ik niet in ivm te grote "vervuiling" van NaCL in Lo-Salt. Dan moeten we dus achter KCL aan :)


als je met NaCl als begin stof werkt heb je altijd weer NaCl als restproduct. De NaCl in lowsalt doet er dan niet toe , het maakt niets uit .

Zo wie zo is het onnodig zenuwachtig te worden van NaCl, want het is niet moeilijk je KClO3 zuiver te krijgen d.m.v. herkristallisatie . Met een pan en een gasfornuis en water kun je het voor elkaar krijgen , een koel/vries kast is niet eens nodig.
Link to comment

Ik heb op dit moment inderdaad een NaCl oplossing met een overmaat aan NaCl (1....2mm bezonken op de bodem bij 52 graden)

Temperatuur blijft nu zonder verwarming op 52 graden staan bij stroom van 5.5 Ampere.
Hoef nu in iedergeval voor dezelfde stroom (vergeleken met Lo-Salt) niet meer te verwarmen.
Dat scheeld toch weer in de stroomkosten (verwarmingelement = 200W)
Tja, ik woon niet meer bij moeders en heb al een DIKKE stroomrekening van PC's en servers die ik thuis heb draaien :)

Van de week maar ff een berekening maken van hoelang ik de cel moeten laten draaien om de NaCl in NaClO3 / NaClO4 om te zetten. Vanuitgaande met een efficientie van 50%

CL vorming (als gas in ruimte) valt achteraf wel mee.

Ik heb nog wel een kilo K2CO3 leggen. Kan deze straks laten reageren met HCl om KCl te krijgen.
Kan ik straks (....2 weken verder) kijken of ik KClO3 / KClO4 kan laten neerslaan.

Beschouw dit toch als een experiment. Ik heb nog KClO3 van titanium/grafiet cel die ondanks wat vervuiling van grafiet prima werkt. Kan hier nog ff genoeg testen mee doen (maken van stars)

Link to comment
Temperatuur blijft nu zonder verwarming op 52 graden staan bij stroom van 5.5 Ampere.
Hoef nu in iedergeval voor dezelfde stroom (vergeleken met Lo-Salt) niet meer te verwarmen.
Dat scheeld toch weer in de stroomkosten (verwarmingelement = 200W)
Tja, ik woon niet meer bij moeders en heb al een DIKKE stroomrekening van PC's en servers die ik thuis heb draaien :)

Van de week maar ff een berekening maken van hoelang ik de cel moeten laten draaien om de NaCl in NaClO3 / NaClO4 om te zetten. Vanuitgaande met een efficientie van 50%


Met 5.5 ampere valt de stroomrekening wel hoor.

Ik heb zelf ondervonden dat 50% efficientie wel tegenvalt om te halen.
En hoe ik de efficientie om hoog kan krijgen zonder kalium/natriumdichromaat zou ik zo niet weten.

zou het aantal volts meespelen in de vorming van chloraat mijn cel draaide op 3,5 volt 50amp en ik heb zelf het idee dat er bij 5 volt 50 amp meer chloraat gevormt wordt.
Link to comment

Een strakke temperatuurcontrole en een licht zuur milieu geven al een beter rendement. Verder geven grotere elektroden een groter reactieoppervlak, waardoor de reactie logischerwijs ook sneller verloopt, maar dan heb je meer ampères nodig om je kathode heel te houden. Verder heeft je oude elektrolyt herbruiken ook een gunstig effect op de efficiency, naar horen zeggen scheelt dat zelfs 10%. Een hoger voltage kan ook wel eens werken, maar dat is afhankelijk van de afstand tussen de elektroden. Bij een grotere afstand is een iets hoger voltage beter, omdat de weerstand van de cel dan een rol gaat spelen in de geabsorbeerde energie. Een sterk geconcentreerde oplossing gebruiken geeft logischerwijs ook sneller resultaat, en een hoger rendement doordat de weerstand van de cel vermindert. Regelmatig aanzuren met HCl tot een pH tussen 5 en 6 geeft ook een hoger rendement.

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...