Jump to content
PyroForum.nl

Chloraat dmv electrolyse


dennisman

Recommended Posts

  • Replies 669
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ik heb nog zon MMO anode liggen.
Doe er niet echt veel meer mee, ben een beetje gestopt met het echt actief bezig zijn met de chemie.
Zit ook met school dus weinig tijd, als ik nog iets maak is het met 'kant-en-klare' stoffen.
Dus als er nog iemand intresse heeft?
PM me je bod maar dan meld ik wel wie het meest geboden heeft.
Of doe het in de topic, als dat mag?

Youri

Link to comment
  • 3 weeks later...
  • 2 months later...

Eventjes heel conreet wat zijn financieel en praktisch gezien nu de beste anode en cathode?
Ik heb wel een aantal expirimenten gedaan met deze electrolyse maar ben er nogsteeds niet over uit.
Ook heb ik alle pagina's gelezen :D .
Maar zouden mensen met ervaring op dit gebied even heel concreet kunnen zeggen wat ze gebruiken.
Voeding vind ik niet zo interesant omdat ik wel redelijk wat electra achtergrond heb.
Het liefst natuurlijk titanium maargoed dat is mij wat te.

Link to comment

Ik ben vandaag weer even bezig geweest met de electrolyse want ik word er helemaal gek van dat ik geen titanium of geplatineerde anodes kan vinden. Daarom heb ik mijn wolfram staafjes weer even van een laag stof ontdaan. Hier heb ik een mooie anode van gemaakt. Dat moest trouwens met smeltlijm want soldeertin hecht niet. Als katode had ik een dikke grafietstaaf.
Daarna even mijn electrolysecel in orde gemaakt. Aangezet heel mooi bruisen bij de wolfraam sticks. Ik even snuffen bij het afzuiggat, huh, geen chloorlucht¿?! Vreemd. Wie weet hoe dit komt? Zal al het chloor oplossen? Dat lijkt me stug.
Ik had het geprobeert met een verzadigde NaCl oplossing en een verzadigde KCl oplossing.

Link to comment

Ik heb het ook maar eens geprobeerd met een 400 ml cell met als anode een grafiet stift en als kathode een RVS strip. Ik had er een LO-Salt oplossing ingedaan maar de poolen per ongeluk verkeert om gedaan :P. Als voeding een accu lader 6 volt en Max. 6 ampère (er liep op dat moment 5 amp. doorheen). Toen ik na ongeveer een uurtje terug kwam was de hele RVS strip tot aan de rand weg en het was echt een vieze drap.

Ik ga het morgen weer proberen alleen nu goed :D .


Groeten, Shark007

Link to comment

Ik zou niet graag chloraten maken met zilveren elektroden, en niet alleen vanwege de prijs. Zilver vreet volgens mij vrij makkelijk weg in een dergelijk agressief milieu. Verder wordt er vrijwel zeker wat zilverchloraat gevormd, en dat heeft vrijwel zeker goede initiërende eigenschappen. Ik neem aan dat je liever geen primair explosief in je mooie stars of flash wilt hebben.

Link to comment

Nu is dat uiteraard ook wel vet maar daar heb je absoluut een goed punt.
Ik heb mogelijk beschikking over titanium legering zou dat een goede optie zijn?
Het is niet de bedoeling dat ik overkom als iemand die totaal niet weet waar hij over praat
ik volg een opleiding in deze richting.. Maar ik bedoel daarmee dat als er staal in zit verwerkt.

Trouwens is het theorerisch niet het beste om je chloorgas zo diep mogelelijk in je oplossing te laten ontstaan
zodat het langer de tijd heeft op te lossen.

Edited by User1
Link to comment

Er zijn veel verschillende anodes voor het maken van chloraten als eerste en de duurste platina anode voor zowel chloraat als perchloraat.
Dan heb je nog de MMO anodes dit zijn anodes van Ti met een stroom geleidende oxidelaag.
Ook heb je Ti met een looddioxide coating dit zijn ook zeer goede anodes voor chloraat en perchloraat.
,, grafiet ,, ,, ,, ,, ,,, ,, ,,

Ook alleen grafiet is bruikbaar als anode maar is alleen voor het maken van chloraat , en hier voor moet je wel een goede kwaliteit grafiet voor gebruiken.

Het laatste wat je zou kunnen gebruiken is gewoon lood zonder coating maar dit zal direct beginnen te oxideren en je product zeer zwaar vervuilen met gifitge lood verbindingen.

Link to comment

Dit kan een goedkope en een goede anode zijn,ik zal hier volgend jaar eens mee gaan testen.
Maar dan ga ik ze wel zelf maken met mangaansulfaat en zwavelzuur dmv elctrolyse ik moet alleen dan nog een goed basis materiaal vinden.
Op die site gebruiken ze grafiet maar hier is moeilijk aan te komen en dan heb ik het niet over staafjes van 8cm.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Hi....om te beginnen....de beste wensen voor 2008 !
Hopelijk allemaal nog met de 10 vingers aanwezig :P

In het verleden genoeg gerommeld met HE's.
Maar vandaag de dag kan je hier maar beter niet mee bezig houden.
Dus..we zoeken het maar eens in de Pyro hoek :D

Ook ik ben begonnen met (een poging tot) het maken van chloraat dmv electrolyse.
Hierbij focus ik me in eerste instantie op kaliumchloraat.
Helaas op dit moment geen bron voor puur kaliumchloride en moet het dus met Lo-salt doen (60% KCL / 40% NaCL)

Voeding....zoals velen...een ATX-voeding (PC voeding). Heb vorig jaar aantal PC's afgedankt en naar de schroot gebracht....na voedingen eruit gehaald te hebben. Altijd handig

Electroden: RVS voor kathode en Koolstof (originele electrode gekocht bij dump) voor de anode.
Helaas...ook deze koolstofelectrode brokkeld af en hele oplossing licht vol met koolstof.

Bij een verzadigde oplossing van Lo-salt en momenteel 2x koolstof anode tegenover 1x RVS kathode en nu loopt er een stroom van 2,8 A. Dat had ik liever hoger gezien maar heb afstand tussen anode en kathode al tot minimum gebracht. Een nog kleinere afstand gaat kosten van de veiligheid (kortsluiting) en kortsluiting wil ik uitlsuiten ivm vorming van het explosieve waterstofgas.

De lage stroom heb ik waarschijnlijk te danken aan de hoge weerstand van de koolstofstaven (zijn redelijk grote/lange staven....beduidend groter dan in bv batterijen)

Temp. schommeld tussen 32....34 gradenC.

Waar ik meeste pest in heb is de koolstofbende in de oplossing. Dit vermoeilijkt ook het zicht op eventueel gevormde kaliumchoraat. Dus het wordt zoeken naar geschikt alternatief materiaal voor de anode.

Op dit moment nog geen bevredigend resultaat.....hopende op verandering in de vorm van neergeslagen KCLO3

Edited by HEman
Link to comment

Electrolyse van Lo-salt staat nu een aantal dagen te draaien.
Langzaam vormt er zich steeds meer neerslag dat waarschijnlijk bestaat uit KCLO3 gemengt met grafiet.
Op dit moment ziet het eruit als blackpowder en is dus niet goed te zien hoeveel KCLO3 neergeslagen heeft.

Als ik zeker weet dat het allemaal goed gaat werken wil ik wel inversteren in goede electrode.
Op dit moment vind ik resultaten van Dennisman er goed uitzien waar ik met enig jaloezie naar zit te kijken.

Over het zelf aanbrengen van een coating op electrode zie ik tot nu toe weinig over geslaagde resultaten.

Wat ik met het KCLO3 ga doen weet ik nog niet helemaal.
Hoewel ik/men eenvoudig voor weinig geld aan veel KNO3 kan komen is zelf maken van oxidators altijd leuker.

Ik heb nog geen bron voor AL-poeder en gaat Flash dus (nog) niet door.

Heb net mijn electrode bekeken en het ziet ernaar uit dat ik morgen 1 electrode minder heb (tweede grafiet anode heb ik later extra bij geplaatst).
Ook mijn kathode (RVS) begint nu toch langzaam te oxideren, dat is jammer !

Edited by HEman
Link to comment
Ook mijn kathode (RVS) begint nu toch langzaam te oxideren, dat is jammer !


Dit komt omdat er te weinig amp door je cel heen gaat, bij genoeg amp krijg je de kathodische bescherming.
Als nu je grafietstaven helemaal verdwenen zijn kun je de oplossing even 15min koken om het chlorine te verwijderen en dan gelijk door een filter heen gooien om je grafiet resten te verwijderen.
Daarna rustig laten afkoelen en als er chloraat gevormt is zal dit in schilfertjes naar beneden zakken wat trouwens violet op kleurt in het licht.

Oja, hou er rekening mee dat een chloraat wel even een heel stuk krachtiger is dan een nitraat (KNo3) Edited by dennisman
Link to comment

Ik ga vandaag of morgen de "oplossing" filtreren en dan het residu wat voornamenlijk zal moeten bestaan uit KCLO3 en grafiet weer "oplossen" in heet water. KCLO3 zal dan weer moeten oplossen en grafiet natuurlijk niet.

Dan weer filteren en filtraat wat voornamenlijk oplossing van water en KCLO3 zou moeten zijn (met wat sporen KCL/NaCL) vervolgens voorzichtig deels indampen en laten drogen.

Ik weet dat KCLO3 krachtiger moet zijn dan KNO3 maar eigenlijk heb je dan wel AL-poeder nodig om dit dan ook te benutten. Ik weet niet of het gemengt met Houtskool nog zoveel krachtiger is dan BlackPowder.
Ik weet dat flash snel is daar ook ik wel eens vuurwerk uitelkaar gehaald hebt.
Met name kruit van strijkers is snel, maar staat me iets van bij dat hier een ammonium oxidator in zit.

Maar eerst maar eens kijken of ik ook KCLO3 heb en niet alleen maar Natriumhypochloriet (bleekwater) heb zitten maken :P

Eerst straks dan maar de test met HCL (zoutzuur) en dan kijken of het wil branden in combinatie met houtskool.

Zal vandaag of morgen tevens foto's uploaden van nieuw en gebruikte grafiet electrode's.
Nou zijn de electroden vrij lang en kunnen dus nog een tweede ronde mee (ben dus helft van elke electrode kwijt)

Link to comment
Dan weer filteren en filtraat wat voornamenlijk oplossing van water en KCLO3 zou moeten zijn (met wat sporen KCL/NaCL) vervolgens voorzichtig deels indampen en laten drogen.


Indampen is niet nodig,als je het zo doet als in de bovenstaande post van mij.
En naar afkoeling zal KClO3 altijd neerslaan en de KCl/NaCl blijven dan gewoon opgelost en dan hier na de vloeistof met KCl/NaCl voorzichtig afgieten en dan de KClO3 kristallen nog een keer herkristaliseren voor een zuiver produkt vrij van NaCl.
Herkristaliseren gaat als volgt: voor elke 350gr KClO3 gebruikje 1 liter schoonwater breng het aan de kook en laat het een aantal min koken dan weer afgieten in een pot laten afkoellen en de schone KClO3 kristallen slaan dan weer neer.
Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...