Jump to content
PyroForum.nl

Raketbrandstoffen op basis van chloraten


Recommended Posts

Dag mensen, mijn rocketry skills beginnen te beteren. Ik heb nu al 8 raketjes omhoog gekregen op Sobero's manier. (Zeer goede manier) En 2 op een geïmproviseert mengsel. (Gingen ook zeer hoog!)
Binnen kort ga ik proberen om er een kleine payload mee omhoog te tillen :(

Greets, Max

Link to comment

Core is zeker niet altijd nodig , in het geval van zuivere chloraten hoeft dat niet ,of steker nog het moet soms zonder core om een CATO te voorkomen.

Op zich is kaliumnitraat een gunstigere oxidator dan cloraten voor raketjes omdat er meer gassen bij vrijkomen zoals N .

nog wat mogelijke mixen : KClO3 of NaClO3 met PU-lijm 7 : 3
deze heb ik nog niet getest , alleen wel met KClO4 .

Link to comment
  • 2 months later...

Mijn sucsesvolste mix tot nu toe is: Natriumchloraat (89%) en sucrose, met een zelfuitgerekende verhouding.
Mijn raketjes vliegen redelijk goed en recht, en ik heb er al een paar keer een payload mee kunnen tillen.
Zijn er voordelen en (of) nadelen aan natriumchloraat en sucrose?
Het is ook 1 keer (per ongeluk) gelukt dat de nozzle er uit knalde maar het raketje nog altijd een mooie hoogte behaalde. Vloog het raketje dan zonder nozzle of kwam het door de lucht verplaatsing bij het uitknallen van de nozzle?
Ik heb geen idee hoe snel bp-raketjes branden, maar ik denk dat het wel zou mogelijk zijn dat ze op chloraten "nozzle-loos" kunnen vliegen.

Een tweede vraag is: "Is het verstandig om gips te gebruiken als nozzle in de raketjes?

Alvast bedankt (voor mijn misschien wel domme vragen), Max

Link to comment

Natriumchloraat/suiker is gekend om zijn erg grote hygrosopiciteit (sp?), veel groter dan andere natriumchloraatmengsels, dus dat is wel een nadeel... Zo te zien is het wel een krachtig mengsel als ze al een eindje nozzleless kunnen gaan.

Ik heb geen ervaring met gipsen raketnozzles maar IIRC hebben andere members er wel succes mee gehad (?). Ik blijf alleszins bij bentoniet...

P.S.: er bestaan geen domme vragen... ;)

Link to comment

Ik ben al een tijdje van plan om KClO3 te maken. Ik kan aan redelijk lage prijs veel NaClO3 komen. en dat is tot nu toe de enige oxidator die ik heb waarmee ik niet zuinig mee hoef te zijn. ;)

Ik heb al eens een synthese van kaliumchloraat gezien d.m.v. electrolyse. En ik heb nog 3 pc-voedingen, dus ga ik die eens proberen!
Het eerste wat ik er mee ga maken is de propelant met PU-lijm, die lijkt me wel interesant.

Ik laat jullie wel eens wat zien van mijn rocketry als het me lukt een filmpje op de site up te loaden.

Gr33ts, Max

Link to comment
Als je NaClO3 hebt hoef kun je dat makkelijk omzetten naar KClO3 met een neerslagreactie. Daarvoor heb echt geen elektrolyse nodig om KClO3 te maken.

Zo maak ik ook regelmatig KClO3 (dit is tot nu toe mijn enige oxidator).
Ik heb al een groot aantal testen gedaan met H3 raketjes er waren er veel (een 3-tal) die als hun nozzle eruit schoot ze zelfs nog tot 50 meter verder vlogen.
Een vloog er zeer traag een meter verder ;) best wel grappig om te zien.
Link to comment

Bij het maken van motoren is het zeer handig om uit te kunnen gaan van bepaalde zekerheden . voorbeeld : de nozzle en de eindstop moeten er niet eerder uitknallen dan dat de motorbehuizing het begeeft . Dit kan onder andere door voldoende lengte te pakken voor de nozzle en de eindstop.

Bentoniet is zeer geschikt om in droge vorm tot een vaste massa te slaan die nooit zal gaan inkrimpen.

Link to comment

Mijn raketjes hadden een (niet zo kwaliteitsvolle) zelfgerolde huls met een
Id van 14 mm
een hulsdikte van 3mm
bentoniet eindstop dat ongeveer even lang was als de ID (op het gevoel gevuld)
moter van ongemalen LQ-H3 de lengte varieerde de beste waren 6-8 cm lang
De eindstop sprong er niet meer uit vanaf een nozzle van 3mm.

Ik hoop dat jullie iets aan mijn bevindingen hebben, ik wens de personen die zich ook met chloraat-raketbrandstoffen willen bezighouden allesinds veel succes.

Link to comment

Dit past volgens mij beter in "Chloraten dmv electrolyse". Anyway, zoals je daar had kunnen lezen:

Maak een verzadigde oplossing NaClO3, en een verzadigde oplossing dieetzout (of beter KCl) en voeg deze bij elkaar. Omdat KClO3 slechter oplosbaar is dan NaClO3 zal dat zout neerslaan. Vervolgens filteren en drogen, en je bent klaar. Volgens mij kun je, als je precies de oplosbaarheid weet van KClO3, en je weet hoeveel NaClO3 je hebt opgelost, gewoon je dieetzout toevoegen (in de goede hoeveelheid) zonder het eerst op te lossen. Dat scheelt je praktisch werk, maar kost wat rekenwerk...

@Stijn hieronder: Ik bedoelde idd KCl ;) , heb het even verandert.

Link to comment
Maak een verzadigde oplossing NaClO3, en een verzadigde oplossing dieetzout (of beter KClO3) en voeg deze bij elkaar.

Jij bedoelt zeker KCl... ;)

Dit kan nuttig zijn, de oplosbaarheden van...

KCl: ----- 35.0 g/100 ml (20 °C) NaClO3: - 101.0 g/100 ml (20 °C) NaCl: ---- 34.0 g/100 ml (20 °C)

KClO3 ----- 7.3 g/100 ml (20 °C)


Link to comment

Hou er wel rekening mee dat je dieetzout slechts 66% KCl bevat en als je weedkiller gebruikt het percentage van je NaClO3vindt je op je zak (de rest die beiden bevatten is telkens naCl en verwaarloosbare onzuiverheden). Maar als je daar nog niet bent opgekomen wat is dan je chemische kennis?
Meschien is het verstandiger om nu back on toppic te gaan.

OOOHH ik heb bij mijn oma nog een paar kilo's (ik denk bijna 50) 88% NaClO3 weedkiller gevonden nu heb ik gelukkig wat minder zuiverwerk ;).
Ik heb ook nog een winkel gevonden waar er minder oude zakken lagen van 70% dus als je hoge concentraties zoekt kun je beter bij traag verkopende winkels gaan kijken.

Link to comment
Dit past volgens mij beter in "Chloraten dmv electrolyse". Anyway, zoals je daar had kunnen lezen:

Maak een verzadigde oplossing NaClO3, en een verzadigde oplossing dieetzout (of beter KCl) en voeg deze bij elkaar. Omdat KClO3 slechter oplosbaar is dan NaClO3 zal dat zout neerslaan. Vervolgens filteren en drogen, en je bent klaar. Volgens mij kun je, als je precies de oplosbaarheid weet van KClO3, en je weet hoeveel NaClO3 je hebt opgelost, gewoon je dieetzout toevoegen (in de goede hoeveelheid) zonder het eerst op te lossen. Dat scheelt je praktisch werk, maar kost wat rekenwerk...


Maar het moet uiteindelijk toch oplossen voor het een reactie kan aangaan met de NaClO3

Voor het uitzuiveren maakt het weinig uit hoe hoog het percentage NaClO3 van je weedkiller is omdat je toch altijd NaCl krijgt bij de neerslagreactie.
Link to comment
  • 2 months later...

Beste mensen!
Ik heb het wat moeilijk met mijn KNO3 bronnen (duur of ver weg) dus doe ik het rustig aan met mijn KNO3. Mijn KClO3 haal ik nog altijd uit de welgekende weedkiller, wat ook wat werk is, dus ga ik vanavond eens proberen een raket te maken op gewoon weedkiller (60%NaClO3) met suiker, je hoort mijn resultaten nog!
Ik zal het mengsel in een pannetje doen, met water, dit laten uitdampen en als het nog net niet droog is, dan ga ik overstappen naar de oven. Deze volledige procedure zal ik met de nodige bescherming doen want het is nog altijd chloraat!

EDIT:
Ik heb er ondertussen een reeks raketten mee gemaakt: de diameter was 1.5 cm en de nozzle is perfect tussen 4-4.5mm ik heb er eentje gehad die knalde bij 4mm (misschien slechte eindstop). Deze pijltjes schieten krachtig en gaan snel. Ik ga morgen eens een grotere maken (bij deze was de fuel 1 a 1.5cm hoog). Ik heb daarjuist ook een tweetraps gemaakt, maar de ene ontplofte en de andere ging niet aan dus morgen een tweede poging.
Het enige nadeel van het mengsel is dat het lastig te drogen is en snel terug vochtig wordt (een uurtje in open lucht :P). Nu ga ik nog eens candy propellant maken om te vergelijken :).

Link to comment

Ik heb gisteren met Pjee en Infernoman een vuurpijltje op chloraatbasis gemaakt. Het was een exemplaar van elektrobuis van pcv met eindstoppen van bentoniet. Het resultaat staat in mijn onderschrift. (de knal van een nitraat ongeveer...)

Link to comment

Ik heb gisteren ook een cato gehad, waar een gram flash niet aan kan tippen :P , waarom nog flash maken? :P
ik heb de vergelijking gedaan en de KNO3 mix brand een heel stuk sneller, maar chloraat is voor mij nog altijd eenvoudiger en zeker goed genoeg, beter dan BP. Hopenlijk raak ik snel aan zo'n zak KNO3 (jah die stomme terroristen! :) )
Ik ben ook van plan eens te gaan experimenteren met PUR, maar ik dacht gelezen te hebben dat deze mixen zeer traag branden (0.1 mm/sec !)? Zou ik deze kunnen laten 'uitkristaliseren' onder aceton ofzo?

@ de mod's:
Als ik experimenteer met PUR en verschillende oxidators zou ik daar dan een appart toppic over openen?

Link to comment

@Miech: Je kunt ook geen begrip (MOAC) meer bedenken of je krijgt met plagiaat te maken. :)
Overigens was de MOAC in kwestie wel de briljantie zelve: Aangestampt en met relatief korte core bereikte een - weer - relatief kleine hoeveelheid H3 wat ik tot nu toe met geen flash voor elkaar heb gekregen. :P

Link to comment
  • 2 weeks later...

ik heb het experimenteren na die vele cato's terug verder gezet :)!
Mijn voorlopige verhouding: id: 15mm en nozzle: 4mm
Als mijn reeks testen met nozzle 4mm zijn afgelopen ga ik eens 3,5 proberen.

De core ben ik nog aan het uizoeken maar ik denk dat ik aan 3cm raak.
Deze raketten vliegen zeker 50m hoog met 1a2cm brandstofhoogte en komen ZEER slecht op gang zelfs met een core van 2cm. Ik ga nu nog onderzoeken als ik de core nog dieper kan maken en om mijn lont af te dekken zodat hij alleen op het einde van mijn core de brandstof ontsteekt.
ik heb ook al een lading van 40g meegegeven maar hij begon schuin te vliegen, dus moet ik kijken om mijn stok nog wat meer naar de staart uit te balanseren. Ik denk dat deze raket 40g zeer slecht op goede hoogte gaat krijgen.

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...