Jump to content
PyroForum.nl

Bariumchloraat


Duvel

Recommended Posts

Hey iedereen,

Ik kwam laatst op 't idee om Bariumchloraat te kopen.. alleen dat is nergens (voor mij) te koop hier in Nederland.
Daarom plan 2: zelf maken! :lol:
Maar hoe?
Ik dacht aan Bariumcarbonaat te laten reageren met Zoutzuur.
BaCO3 + HCl --> HCO3 + BaCl2
Ik weet niet hoe het geflikt gaat worden met de Chlooratomen, maar daar zal heus wel een oplossing voor zijn.
En vervolgens de Bariumchloride elektrolyseren tot Bariumchloraat.. en voila!

Goed plan, en klopt 't ook een beetje? B)

Duvel

@ Bunhead: Als je geen antwoord kan geven op het topic-onderwerp, post dan ook niks! Net zulke off-topic posts kunnen we missen. (Prophet)

Link to comment

Bijna alles klopt aan je reactievergelijking, alleen bestaat HCO<sub>3</sub> niet maar is het H<sub>2</sub>CO<sub>3</sub>.

Daarnaast kom je BaCl<sub>2</sub> uit en heb je uit je HCl maar 1 Cl<sup>-</sup>atoom, het komt er dus op neer dat je 2HCl zal nodig hebben.
De reactie gaat dan als volgt:
BaCO<sub>3</sub>+2HCl--->H<sub>2</sub>CO<sub>3</sub>+BaCl<sub>2</sub>

Het H<sub>2</sub>CO<sub>3</sub> vervalt in water en CO<sub>2</sub> dat verdwijnt uit de oplossing in dus hou je nog bariumchloride in oplossing over.

Link to comment

Ik heb uit eigen ervaring vernomen dat elektrolyse met chloraten of perchloraten als eindproduct goed functioneren met wolfram elektroden.

Die zijn niet makkelijk te vinden maar kunnen gekocht worden als TIG naalden bij het lassen, let wel op dat deze niet direct goedkoop zijn en niet overal te verkrijgen.
Je kan aan de hand van oplosbaarheidstabellen weten of alles omgevormd is naar chloraat maar er bestaan vast wel makkelijker manieren.

Link to comment

Ik weet niet precies meer hoe het ging maar ik probeer te veel mogelijk te typen wat ik wel nog weet. Je begint met 2 lappen Pb. dat leg in verdund zwavelzuur en dat elektrolyseer je. Je ziet dat het voltage omhoog gaat (ik dacht omhoog). Je ziet ook dat het lood van kleur begint te veranderen. Je kunt je lappen lood beter in een hoekprofiel buigen voor je het electrolyseerd, lood is niet zo sterk. Ik weet alleen niet meer hoe je zag wanneer ze klaar waren.

Link to comment
  • 2 weeks later...

hallo,

Ik heb vandaag 2 Titaan met eenRuthenium mixed metal oxide coating besteld voor de productie van kalium chloraat/perchloraat.

afm. l maal B. 30/5 cm bestand tegen max 60 amp, en een levens duur van 5 jaar bij continu gebruik dus een eenmalige aanschaf.

Ik hou jullie op de hoogte hoe het gaat..

Link to comment
  • 9 months later...

Als ik een blauwe kleur in men fonteinen wil krijgen, is bariumchloraat van technische kwaliteit dan goed te gebruiken of moet ik deze eerst zuiveren?

-Sorry voor het omhooghalen van een oud topic,

Link to comment

Voor pyro doeleinden is technische kwaliteit vrijwel altijd zuiver genoeg voor het verkrijgen van goede kleuren. Je hoeft je bariumchloraat dus niet te zuiveren. Wat ik me wel afvraag is hoe je met een bariumzout een blauwe kleur gaat krijgen. Barium wordt meestal gebruikt voor groen. Voor blauw kun je beter koperzouten gebruiken

Link to comment
Voor pyro doeleinden is technische kwaliteit vrijwel altijd zuiver genoeg voor het verkrijgen van goede kleuren. Je hoeft je bariumchloraat dus niet te zuiveren. Wat ik me wel afvraag is hoe je met een bariumzout een blauwe kleur gaat krijgen. Barium wordt meestal gebruikt voor groen. Voor blauw kun je beter koperzouten gebruiken


Oeps,

foutje van de zaak. Het moest koperchloraat zijn.

Sorry :)
Link to comment

Ik heb zowel koper- als bariumchloraat gemaakt. Koperchloraat via elektrolyse, want dat lost best goed op, en bariumchloraat via een neerslagreactie met natriumchloraat en bariumchloride (in heet water, en daarna laten afkoelen). De bariumchloride moet je daarna nog wel minimaal 5 keer oplossen in kokend heet water, en daarna laten herkristalliseren, anders is er een significante gelige kleur aanwezig in je composities.

Mocht iemand nog specifieke vragen hebben, dan kun je PM-men.

Link to comment
  • 3 weeks later...

Ik kan aan een stainless steel anode komen voor $12. Ze zijn 30cm lang en 1cm diameter. De vorm (rond dus) lijkt mij vrij ongemakkelijk om mee te werken maar ik zou het toch graag proberen. Ik wil alleen weten of een gewone stainless steel anode wel geschikt is voor het maken van bariumchloraat of het beter is van een Ti anode te kopen. Normaal zou het met stainless steel anoden moeten gaan, maar ik wilde eigenlijk weten of ze lang meegaan voor het maken van bariumchloraat?

Alvast bedankt

Link to comment

De RVS en Ti kun je gebruiken als Kathode, niet als Anode. Niet bij het maken van chloraat en perchloraat iig. Voor Chloraat kunnen koolstofstaven uit een 6 volt batterij gebruikt worden. Voor perchloraat heb je echt MMO Anodes nodig. Als Kathode kun je dan RVS of Ti gebruiken.

Link to comment
  • 6 months later...

Ik zal weer eens een oud topic leven in blazen, ik heb een stuk tekst gevonden over het maken van bariumchloraat zonder electrolyse maar met behulp van kaliumchloraat.
Zie de tekst het is met een vertaler omgezet naar nederlands nou eigenlijk krom nederlands maar het is wel te begrijpen.

Onderaan de originele engelse tekst


Niet elektrolytisch vereist de productie van het chloraat niet elektrolytische methode van het Barium van het maken Ba(ClO3)2 een andere beginnende materialen, maar werkt zeer goed. Door Tinman zult u nodig hebben: KClO3 Het water van de Ammoniak van het wijnsteenzuur (C4O6H6, een onschadelijk, goedkoop materiaal dat uit fruit wordt gehaald) en of het Hydroxyde van het Barium of het Carbonaat van het Barium gebruikte ik altijd het hydroxyde, maar ik zie niet waarom het carbonaat niet eveneens zou werken. Als u BaCO3 van of natriumcarbonaat of natriumbicarbonaat maakt, ben zeker om al natrium te verwijderen, of uw definitief product zal worden vervuild en u niet groen geven u wil. Dit kan VELE wassen vereisen. BaCl2(aq) + Na2CO3 (aq) 2NaCl (aq) + BaCO3 (ppt) Of BaCl2(aq) + 2NaHCO3 (aq) 2NaCl (aq) + BaCO3 (ppt) + H2O + Co2 (g) Een kleine steekproef van gewassen BaCO3 kan op een zorgvuldig ijzer (dat u de spijker teveel verwarmt of het een gele kleur zal tonen, gebruik het eind van de één van beide spijker) worden gezet spijker (gebruik koperdraad) en in de vlam van een propaantoorts worden gehouden om te zien of is er geen gele kleur van natriumverontreiniging. Als er zijn, houd wassend het tot er niet zijn. Nu, maak een oplossing van wijnsteenzuur in heet water en voeg genoeg ammoniak toe om ammoniumbitartraat te maken. Voeg geen bovenmatige ammoniak toe: C2O6H6(aq) + NH4OH (aq) C2O6H5NH4 + H20 [ ik zal u de juiste gewichten volgens deze vergelijkingen laten uit voorstellen. ] Daarna, maak een dichtbijgelegen verzadigde oplossing van KClO3 in dichtbijgelegen-kookt water om aan het ammoniumbitartraat van vorige rxn. toe te voegen: KClO3(aq) + C2O6H5NH4 (aq) C2O6H5K (ppt) + NH4ClO3 (aq) Het kaliumbitartraat (room a.k.a. van tandsteen) is slechts met mate oplosbaar in koel water, en dit verlaat ammoniumchloraat in oplossing nadat u het koele rxnmengsel hebt gelaten. Probeer niet om NH4ClO3 te isoleren, het in oplossing verlaten waar het stabiel zal zijn. Tot slot voeg BaCO3 aan NH4ClO3 sol'n toe en kook koken, koken tot u niet meer ammoniak ruikt die weg komt. Voeg water toe noodzakelijk om vloeibaar volume te handhaven: 2NH4ClO3(aq) + BaCO3 (aq/dunne modder) + [ kokend ] Ba (ClO3)2 (aq) + 2 NH3 (g) + H2O + Co2 (g) Het koken kan verscheidene uren vergen. Dit zal u met een oplossing van Ba(ClO3)2 verlaten, misschien hebbend een lichte kaliumverontreiniging, die vlam geen kleur zal beïnvloeden. Blijf kokend tot u kristallen van bariumchloraat ziet verschijnen, koel en filter laten. De filtraatalcoholische drank kan tot ze droog zijn voor verdere productherwinning zijn verdampt, indien gewenst. Als u beslist een elektrolyse te doen, is het niet de moeite waard het maken van het Perchloraat van het Barium, aangezien het hygroscopisch is. IMHO, Ba(ClO3)2, wanneer gebruikt met juist comp, maakt superieure green aan om het even wat ik gemaakt met enkel Ba(NO3)2 als colorizing agent heb gezien. Zoals u correct veronderstelde, zal het gebruiken van kaliumbicarbonaat (als u het) kunt gemakshalve worden in plaats van natriumbicarbonaat het natrium elimineren dat probleem vervuilt, en KHCO3 zal hier reageren op de zelfde manier zoals NaHCO3. Maar het moet nog een redelijk gezuiverd afgewerkt product zijn. Ik zeg dit omdat enkele problemen ik u over het slechte geluid van vlamkleuren zeer zoals een verontreinigingsprobleem heb zien posten.

Non-Electrolytic production of Barium chlorate
A non-electrolytic method of making Ba(ClO3)2 requires some other starting materials, but works very well.
By the Tinman
You will need:
KClO3
Tartaric Acid (C4O6H6, a harmless, inexpensive material extracted from fruit)
Ammonia water
and either Barium Hydroxide or Barium Carbonate
I always used the hydroxide, but I don't see why the carbonate wouldn't work as well. If you make BaCO3 from either sodium carbonate or sodium bicarbonate, be sure to remove all the sodium, or your final product will be contaminated and not give you the green you want. This may require MANY washings.

BaCl2(aq) + Na2CO3(aq)----------------> 2NaCl(aq) + BaCO3(ppt)

Or

BaCl2(aq) + 2NaHCO3(aq)---------------> 2NaCl(aq) + BaCO3(ppt) + H2O + CO2(g)

A small sample of the washed BaCO3 may be put on an iron (careful that you don't heat the nail too much or it will show a yellow colour, don't use the end of the nail either) nail (don't use copper wire) and held in the flame of a propane torch to see if there is any yellow color from sodium contamination. If there is, keep washing it until there isn't.

Now, make a solution of tartaric acid in hot water and add enough ammonia to make ammonium bitartrate. Do not add excess ammonia.:

C2O6H6(aq) + NH4OH(aq)---------------> C2O6H5NH4 + H20

[i'll let you figure out the proper weights according to these equations.]

Next, make a near saturated solution of KClO3 in near-boiling water to add to the ammonium bitartrate from the previous rxn.:

KClO3(aq) + C2O6H5NH4(aq)-------------> C2O6H5K(ppt) + NH4ClO3(aq)

The potassium bitartrate (a.k.a. cream of tartar) is only sparingly soluble in cool water, and this leaves ammonium chlorate in solution after you have let the rxn mixture cool. Do NOT try to isolate the NH4ClO3, leave it in solution where it will be stable.

Finally, add the BaCO3 to the NH4ClO3 sol'n and boil. boil, boil until you no longer smell ammonia coming off. Add water as necessary to maintain liquid volume:

2NH4ClO3(aq) + BaCO3(aq/slurry) + [boiling] ------> Ba(ClO3)2(aq) +2 NH3(g) + H2O + CO2(g)

The boiling may take several hours. This will leave you with a solution of Ba(ClO3)2, possibly having a slight potassium contamination, which will not affect flame color.

Continue boiling until you see crystals of barium chlorate appear, let cool and filter. The filtrate liquor may be evaporated to dryness for further product retrieval, if desired.

If you decide to do an electrolysis, it is not worth making Barium Perchlorate, as it is hygroscopic.

IMHO, Ba(ClO3)2, when used with the right comp, makes a superior green to anything I have seen made with just Ba(NO3)2 as the colorizing agent.

As you correctly guessed, using potassium bicarbonate (if you can conveniently get it) instead of sodium bicarbonate will eliminate the sodium contaminating problem, and KHCO3 will react in the same manner as NaHCO3 here. But it still must be a reasonably purified finished product. I say this because some of the problems I've seen you post about poor flame colors sound very much like a contamination problem.

Edited by dennisman
Link to comment

Vandaag eens aan beziggeweest.
Eerste stappen gaan zonder problemen. Alleen krijg ik na het toevoegen van BaCO3 een melkachtige suspensie. Na een kwartier koken was er nog zeker ammoniak te ruiken, maar helder worden wil het niet.
Morgen zal ik verder gaan met koken en hopen op een nette oplossing, volgens voorschrift kan het koken nl enkele uren duren, en ik heb nog maar een half uurtje gehad.
Wel word ik gek van de kookvertraging, kooksteentjes en glasparels hebben geen nut, alleen continu roeren. En dat is zeer irritant als het een uur of twee gaat duren. Morgen maar op een kookplaatje met roermotor gooien. :P
Van het hele proces heb ik foto's, welke ik zal plaatsen als alles klaar is.
Gr33tZ

Link to comment
×
×
  • Create New...