Jump to content
PyroForum.nl

Zwavelzuur


Mesh5

Recommended Posts

Ik had een paar vragen over zwavelzuur (google en forum-zoekacties leverden weinig op).
Zonde dat het andere topic daarover gelocked is (ik snap trouwens niet waarom,
wat is er mis met een topic hebben over elk stofje en die behouden? Dan hoeven
mensen ook geen nieuwe te maken).


1. Aangezien ik zelf nog geen zwavelzuur heb leek het mij leuk om zelf te maken.



Zwavelzuur kan ook op een andere manier worden aangemaakt. Ook hierbij verbrandt men eerst zuivere zwavelkristallen:

S + O2 => SO2

Als men het zwaveldioxide onmiddellijk met water laat reageren ontstaat er zwaveligzuur:

SO2 + H2O => H2SO3

Dit is een instabiel zuur dat bij blootstelling aan ongebonden zuurstof in zwavelzuur verandert:

2H2SO3 + O2 => 2H2SO4


^Bron http://nl.wikipedia....wiki/Zwavelzuur


Nou heb ik weinig chemische basiskennis en zou ik hieruit opleiden dat ik
zwavel zou moeten verbranden en daarna laten regeren met water en later
gewoon laten staan, klopt dit enigzins?


De practischere manier om eraan te komen zou zijn om gewoon een
zwavelzuur houdende gootsteenontstopper te kopen (95-98%)
Nu ben ik van plan om (in de toekomst) een poging tot NitroGlycerine
te wagen (met m'n pa, jazekers) en lijkt mij een 5 procent verontreinigde
zwavelzuur niet fijn. Kopen jullie hiervoor speciaal zwavelzuur of maakt
het weinig uit of je ontstopper of 99% zwavelzuur gebruikt?


Tot slot leek het mij leuk om een hoeveelheid waterstofgas te maken door het
zuur over ijzer te laten lopen, heeft iemand hier ervaring mee?


P.S. Als dit topic een foutief topic is dan ben ik van mening dat er
toch eens duidelijkere regels moeten komen over wat voor een topics
nou wél en niet mogen worden gemaakt.

Link to comment

Koop het maar gewoon als ontstopper. Ik denk dat ik liever 10 euro wil betalen voor een liter 97% zwavelzuur, dan een kapot geoxideerde huid. Loop gewoon een aantal bouwmarkten binnen en kijk op elke verpakking van de ontstoppers die je tegenkomt. Je komt er vast ook wel wat andere leuke/handige stoffen tegen.

Link to comment

Wat voor opstelling heb je dan nodig?

Ik dacht aan zoiets:


De buis waar de S in zit is aan de achterkant open, zodat er O wordt in gezogen, door de hitte reageerd de S met de O2 tot SO2, dit wordt door de H2O gezogen, dit wordt vervolgens H2SO3.
Misschien met wat onzuiverheden uit de lucht.

Link to comment
Shit ik ben opgelicht mad.gif ik betaalde het dubbele


Ik vind 10 euro ook nog duur hoor. Ik kan ook wel een liter of 5 voor een paar euro krijgen, maar dat is maar 34% ofzo. En ik ben wel zo lui (en rijk genoeg) om dan maar een geconcentreerde versie voor een 10'tje te doen.


Verder vind ik Duvel's idee wel aardig, alleen dank ik dat ik practisch zeker weer dat vrijwel alle SO2 uit de open kant drijft. Het gas moet namelijk wel het water naar beneden drukken, en dat kost meer energie dan uit een open kant wegstromen.

Trouwens, geeft het affakkelen (naverbranden) van SO2 geen SO3? en SO3+H2O is H2SO4.
Link to comment
Verder vind ik Duvel's idee wel aardig, alleen dank ik dat ik practisch zeker weer dat vrijwel alle SO2 uit de open kant drijft. Het gas moet namelijk wel het water naar beneden drukken, en dat kost meer energie dan uit een open kant wegstromen.
Maar toch niet als je één of andere vacuumpomp oid aan het "afzuigende einde" plaatst...
Dan lijkt 't 'een beetje' op een waterpijp...
Link to comment

Jazeker (http://nl.wikipedia.org/wiki/H2SO3).

Als dit reageerd met ongebonden zuurstof zou je zwavelzuur moeten
krijgen (ongebonden zuurstof is pure O2 ofzo?).

Maareuhh als zwavel verbrand komt er toch SO2? Dat verbrand daarna
toch met een blauwe straling, of gebeurt dit op een hogere hitte?

Hoe kan je dan SO2 krijgen als het binnen 5 min (zelf getest met 2 gram) verder verbrand?

Of heb ik het nu helemaal mis?


EDIT na Duvel: Doh, SO3 is zeker een gas?

Ik dacht dat Zwavel eerst een SO3 wordt als het vloeibaar wordt maar dat is zeker gewoon nog
zwavel (maar dan vloeibaar), en dat die SO3 (eigenlijk zwavel) daarna weer verbrandde naar een andere stof.

Link to comment

Jazeker.. :lol:

Zuurstof
Gasvormig chemische element, symbool O, atoomnummer 8 en molair gewicht 15,9994 g/mol. Dit is een van de belangrijkste elementen van het periodiek systeem, omdat het een rol speelt in de celademhaling van de meeste levende wezens en ook omdat het een rol speelt in verbrandingsprocessen. Zuurstof is het meest voorkomende element in de aardkorst. Bijna een vijfde van het luchtvolume bestaat uit zuurstof. Ongebonden zuurstof komt meestal voor in gasvorm als diatomaire moleculen (O2). Maar het kan ook voorkomen in triatomaire vorm, als ozon (O3).

Bron: http://www.lenntech.com/elementen-periodiek-systeem/o.htm

Als het verder verbrand, dan krijg je volgens mij SO3, H2O + SO3 --> H2SO4 Voilá.. Zwavelzuur .. B)

Link to comment

Ach ja, ik ben hier om te leren.

Mensen bedankt voor de reacties tot nog toe, moge dit nog een heel leerzaam topic worden.


P.S. Ja, ik weet dat dit bericht geen informatieve inhoud. Ik ben gewend aan fora
waarbij de reply en edit knop precies andersom zitten dus druk ik nog wel eens op reply i.p.v. edit, sorry!

Link to comment
Koop het maar gewoon als ontstopper. Ik denk dat ik liever 10 euro wil betalen voor een liter 97% zwavelzuur, dan een kapot geoxideerde huid. Loop gewoon een aantal bouwmarkten binnen en kijk op elke verpakking van de ontstoppers die je tegenkomt. Je komt er vast ook wel wat andere leuke/handige stoffen tegen.


Sterker nog, ik zag bij de XXXXXXX( :lol: ehh, dit mag toch wel??) 99% puur staan!
Samen met andere 99% pure zuren.


srry van dat XXXXXXXXX B) .

Hoe vaak moet er nog verteld worden dat er via het forum GEEN bronnen worden gegeven?
Je weet het en moet dan toch nog 2 keer in je post er een vermelden. Dat is een Warning.
Tyneman
Link to comment
  • 2 years later...

Bedankt, heb meteen even Firefox gedowned.

Ik heb net even gekeken wat dat uitgekookte zuur nu voor een dichtheid/percentage heeft, helaas heb ik een te kleine weegschaal en een te grote maatcilinder :P heb nu zwavelzuur met een dichtheid van 1,87 :P
(gemeten over +- 100 gram)

In ieder geval is het geen kattenpis, het vreet in een minuut door een handdoek, en wordt snel flink heet i.c.m. HNO3 68% het is imo toch iets van >96%

Link to comment

Ik heb gister een flacon zwavelzuur gekocht (500ml) bij de lokale dhz zaak. Het is gootsteenontstopper en het gehalte zwavelzuur is 17,95mol/l (96%). Toen ik in de fles keek trof ik een prachtige heledere, kleurloze, iets stropirige vloeistof aan, zoals het hoord dus :P . De zwavelzuur kostte mij alleen wel E8,50.

Edited by pyrobass
Link to comment
  • 2 weeks later...

Beste mensen,

ik heb hier nog een aantal liter zwavelzuur staan, prachtig 96%. Dit staat hier echter al een paar jaar, en de inhoud van de fles is donker geworden. Echt goede donkergrijs. Ik denk dat het nu een jaar of 4-5 oud is.
Iemand tips wat er mee te doen? Gaat het mee met de chemokar, of is het nog bruikbaar?

Link to comment

Is het zwavelzuur donkergrijs als je in de fles kijkt?, of het spul zelf?
Mijn eerste fles(96%) had ook zo'n soort van kleur, maar aleen in de fles nml.

Ik heb eens een liter meegenomen uit frankrijk, toen ik de dop eraf draaide was het koolzwart :o
Theo heeft er een keertje MHN mee gemaakt maar dat krijgt er dus ook een lelijke bruine kleur van.
Het oog wil ook wat :huh:

Verder heb ik het zo'n beetje opgestookt aan WFNA maken samen met AN, daar is het iig zeker bruikbaar voor.

Link to comment

Hier eveneens ook een fles staan waarvan de inhoud pikzwart is, beetje verontreinigd dus en had geen idee door wat (had het zo gekregen) dus maar geen nitraties mee gedaan.
Wel kwam het laatst nog goed van pas bij een verstopping :o . Net maar even een nieuw flesje gehaald van de wel bekende onstopper.

Link to comment
  • 2 years later...

Dat kan werkelijk vanalles zijn.
Wat gebeurt er als je een kleine hoeveelheid aan de kook brengt ?

Vaak zitten er allerlei stoffen bij om het minder corrosief te maken , daarmee dus je pvc afvoer leidingen 'heel' te houden.

Edited by User1
Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...