Jump to content
PyroForum.nl

Nieuws Topic [OUD]


morpheus

Recommended Posts

ik krijg btw ook vaak vragen van: "kun je ANFO detoneren met flash" en "is het waar dat je met kunstmest en suiker een soort TNT maakt?".


Van dergelijke vragen wordt ik gewoon echt slecht. Dan snap je dus ook waarom mensen die zulke vragen stellen op dit forum zo zwaar worden afgestraft, ook al is het hun eerste keer hier!
Link to comment
  • Replies 155
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ik krijg gelukkig niet zulk soort vragen. Ik sta onder een kleine kring mensen bekend als DIY chemist, met een grote uitvalshoek naar de "duistere" kant van het vak. Ik ben wel eens gevraagd hoe je de beste knal zelf kan maken, dan geef ik ook wel een goed advies dat haalbaar is, maar een crofty hoef ik gelukkig geen uitspraak over te doen naar mensen die ik ken.

Ik ken echter wel vreemde figuren die het aan de scheikundeleraar voorleggen, dan moet die ze elpen met de calculatie van drukopbouw en en minimum hoeveelheid crofry en maximale knal. Gelukkig kwam dat er niet doorheen, anders had ik die docent knettergek gevonden.

Link to comment
  • 3 weeks later...

Bron en rest van het artikel: http://www.pzc.nl/zeeland/zeeuws-vlaandere...ticle835174.ece

Kinderen mogen geen Crofty kopen in Hulster supermarkt
door Sheila van Doorsselaer

HULST - De politie heeft de medewerkers van de Golff-supermarkt in wijk Langs de Linie in Hulst verzocht geen Crofty gootsteenontstopper te verkopen aan kinderen. In de wijk zouden al van Crofty vervaardigde doe-het-zelfbommen zijn ontploft.


bla bla bla

maar dan komt dit stukje

Helmich stelt dat hij vermoedens heeft dat op de Liniedijk in de wijk een of meer Croftybommen tot ontploffing zijn gebracht. De immer oplettende wijkbewoner J. de Vaan stelde tijdens de wijkraadvergadering dat hij de vlammen door de bommen op de Liniedijk zelf heeft gedoofd en dat hij jongens zag wegrennen.


Ik heb ze zelf nooit gemaakt en dat was ik ook niet van plan, maar ik heb nog nooit een filmpje gezien waarvan de boel in de fik vloog lol ;)
Link to comment

Whahaha echt weer zo'n geval van het zwart maken van anderen zodat je zelf beter overkomt. Zeker weer zo'n oud vervelend mannetje die de hele dag voor het raam zit te kijken naar andere mensen. Dat hoort ie een knal en doet ie alsof hij de held is. Als dat een crofty was zullen er heel waarschijnlijk geen vlammen geweest zijn. Wat een dikke leugenaar.

Link to comment

Als de crofty bom voordat ie werd opgeblazen naast iets brandends lag dan zou er best een steekvlam kunnen zijn.

Maar ik snap het niet die man zegt dat ie het heeft uitgedoofd, maar het is toch de H2 die brandt dan zou de vlam toch van korte duur zijn.

Dan hoeft die man het toch niet het vuur uit temaken, het is niet alsof er een vloeistof brand ofzo.\



Lttrz

Link to comment

Vanochtend stond er een artikel in de krant over een jongen die gewond zou zijn geraakt door een crofty bom, naast het artikel stond nog een extra stukje onder het kopje "Natronloog" en in 3 zinnen uit het artikel heeft de krant zich volkomen belachelijk gemaakt, dit stond er ongeveer:

..."Het spul in de fles explodeert"...
..."De natronloogdampen uit de fles kunnen ernstige brandwonden en ademhalingsproblemen veroorzaken"...
..."Wat de bom ook extra gevaarlijk maakt is dat er stukken fles alle kanten op vliegen"...


Wat ze al niet verzinnen... ;)
Pjee
Link to comment

De mensen die dat schrijven zijn echt te stom voor woorden...
Natronloogdampen ... kom op ik kan me er niet veel bij voorstellen, wat wel kan is natuurlijk Natronloogspetters (of heb ik dit deel verkeerd begrepen!?).
Exploderen, die reactie is nog langzamer dan dat ik een scheet in de fik zou zetten (sarcasme).
Mentos + Cola als ze daar nou zetten exploderen... Dat is natuurlijk ook niet waar maar dat komt veel dichterbij dan een langzame reactie als deze...

Jurrrrr

Link to comment
wat wel kan is natuurlijk Natronloogspetters (of heb ik dit deel verkeerd begrepen!?).


Dat heb je goed begrepen, ik ga btw straks een zeikbrief naar de krant schrijven met in ieder geval een '...knap dat iemand in de krant mag schrijven als hij minder dan een 14 jarige ofzo weet. ;)
Pjee

@ Pepcore: You get the point...
Link to comment
als hij minder dan een 14 jarige ofzo weet. ;)


Hij weet waarschijnlijk wel meer als een 14 jarige. :D .
Maar natuurlijk niet over chemie, dit neemt niet weg dat hij eerst wat onderzoek mag doen,
voordat ie dingen opschrijft...


Lttrz
Link to comment
Als je het meteen onder de kraan houdt -> niets.
Maar als je het gewoon laat zitten voor een uurtje, tot je het gaat voelen.... :D

Zo enorm sterk is de concentratie niet die ze gebruiken, een dopje NaOH in een kwart liter water. Maar inderdaad wel genoeg blijkbaar...
Plus het wordt erg warm, dat kan ook bijdragen aan de corrosiviteit..

Al met al een vervelend gebeuren. ;)


Als je zo'n kleine concentratie gebruikt niet nee, maar ik vermoed dat de meeste mensen die crofty's maken toch wel een wat hogere concentratie gebruiken. Toen ik in mijn k3wl-tijd crofty's had gemaakt kreeg ik er ook een in mijn buik. Direct afgespoeld, maar toch een tweedegraads brandwond ter grootte van een klein a4... maargoed, ik heb ervan geleerd en ben nu iig bijzónder voorzichtig als het gaat om zuren en basen.

van de pijnlijke ongelukken leer je toch het meest, helaas..

grtz
Link to comment
http://www.mediatv.nl/reportage.php?r=35

Brandweer maakt crofty-bom onschadelijk

Ridderkerk - Zaterdagmiddag heeft de Ridderkerkse brandweer een Crofty-bom onschadelijk gemaakt. De brandweer die met diverse eenheden ter plaatse kwamen troffen de Crofty-bom in een prullenbak aan.

Door de bom lek te prikken kon worden voorkomen dat de bom ontplofte. Na het onschadelijk maken van de bom ging de brandweer inzetbaar.



....
Link to comment

:)
Een hele afzetting :D , het leek me trouwens een metalen prullenbak dus ze konden hem net zo goed af laten gaan...

Verbaast me dat de eod er niet is bijgeroepen...

Wel vaag zagen ze de crofty neergelegd worden ofzo, of had iemand ze gewaarschuwd?
Volgens mij zijn ze er wel snel bijgeweest anders was ie al afgegaan.

Zie ze ook met zijn allen er na kijken, wat is dat nou? ;)

lttrtz

Link to comment
Btw, je kan toch ook gewoon de dop eraf draaien? ;)


Natronloog fonteintje?

Trouwens, als je een gat prikt in zo'n fles dan krijg je toch ook
natronloog dat alle kanten op wil? Dan kan je dat ding beter in zo'n
prullebak laten dan een brandwonden riskeren.

Treurig dat hele verhaal, laat weer zien hoe druk ze daar bij die overheidsinstanties zijn.
Link to comment
Trouwens, als je een gat prikt in zo'n fles dan krijg je toch ook
natronloog dat alle kanten op wil? Dan kan je dat ding beter in zo'n
prullebak laten dan een brandwonden riskeren.


Als de druk nog niet te hoog was en je het gaatje vanboven erin prikt (zodat de "mix" vanonder ligt) zal er niet al te veel nantronloog uitspuiten. Verder is het inderdaad wel een spijtig verhaal, ze doen alsof het een echte gevaarlijke bom was. Weer meer negatieve effecten. :/
Link to comment

Ik had hem persoonlijk gewoon af laten gaan,
ik zou niet naar iets toelopen waarvan ik niet wist wanneer het afgaat...
Niet dat die brandweermannen veel risico hebben gelopen met hun beschermende kleding en gezichtmaskers enz..

Lttrz

Link to comment
Guest
This topic is now closed to further replies.
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...