Jump to content
PyroForum.nl

Nieuws Topic [OUD]


morpheus

Recommended Posts

  • Replies 155
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Damn it sucks to be right :D

Jongen en hond gewond door 'croftybom'

GORINCHEM - Een 11-jarige jongen uit Gorinchem is woensdag zwaargewond geraakt aan een oog toen een zelfgemaakt explosief van gootsteenontstopper ontplofte.

Twee dagen eerder raakte in Gorinchem een hond gewond aan tong en bek toen het dier snuffelde aan een zogenoemde croftybom en die afging. Dat heeft de politie donderdag bekendgemaakt.


Naar aanleiding van de twee incidenten hebben de GGD en de gemeenschappelijke hulpdiensten in Zuid-Holland-Zuid jongeren en hun ouders gewaarschuwd voor deze gevaarlijke rage. Volgens de instanties kan de ontstopper grote schade aan mens en dier aanrichten en moet het chemische goedje buiten bereik van kinderen en jongeren gehouden worden.

Kruidvat

Drogisterijketen Kruidvat stuurde woensdag een bericht naar alle filialen waarin het personeel wordt opgeroepen extra op te letten bij de verkoop van gootsteenontstopper aan minderjarigen.










Zoals ik gister al zei, Nu mensen weten wat het is zullen er juist meer slachtoffers door vallen :)

11 jaar :P

EDIT: Was net ook op het jeugdjournaal, Nee dat kijk ik normaal niet :P

Link to comment

Ze spelen er niet op in, 24 oktober, kruidvat geeft er korting op crofty, hond raakt gewond door crofty, 25 oktober, mensen gooien croftybom in bus met mensen, 26 oktober, jongetje van 11 raakt zwaar gewonf door croftybom.
Ze spelen er dus niet op in maar waren gewoon een aanleiding denk ik.

Link to comment

Hier wordt ik dus echt niet goed van he. Zelfs Chemixtry wordt genoemd omdat er iemand gezegd zou hebben dat ''explosieven'' maken nog makkelijker is dan een cake bakken. Puur hufterig gedrag van een, zo blijkt, niet al te slimme verslaggever. artikel . Een stukje naar beneden scrollen voor zijn ''fantastische en sensationele'' artikel.

Link to comment
Een fles Crofty kost nog geen twee euro... Die 80 cent korting gaat echt niet voor meer mongolen zorgen. Kruidvat heeft gewoon de pech net dat spul in de aanbieding te hebben voordat het groot in het nieuws komt.

Gr33tZ

Dan zouden ze wel hele slechte timing hebben gehad.
Nee ik denk ook niet dat het vanwege het prijsverschil is, maar vanwege de aanbieding, dat mensen door die aanbieding op ideeën zijn gekomen.
Link to comment

Als je het meteen onder de kraan houdt -> niets.
Maar als je het gewoon laat zitten voor een uurtje, tot je het gaat voelen.... :P

Zo enorm sterk is de concentratie niet die ze gebruiken, een dopje NaOH in een kwart liter water. Maar inderdaad wel genoeg blijkbaar...
Plus het wordt erg warm, dat kan ook bijdragen aan de corrosiviteit..

Al met al een vervelend gebeuren. :)

Link to comment
Wat doet dat met je, als geconcentreerd loog in aanraking komt met de huid? Lijkt me toch niet prettig. blink.gif


Zie mijn experiment in chem algemeen -> piranhaoplossing. Daar staat ook wat loog doet. Het reageert als een soort dieselmotor, komt langzaam op gang en vreet dan diep door.

Verder blijven die croftyterroristen een triest verhaal ja...
Link to comment
Hier wordt ik dus echt niet goed van he. Zelfs Chemixtry wordt genoemd omdat er iemand gezegd zou hebben dat ''explosieven'' maken nog makkelijker is dan een cake bakken. Puur hufterig gedrag van een, zo blijkt, niet al te slimme verslaggever. artikel . Een stukje naar beneden scrollen voor zijn ''fantastische en sensationele'' artikel.




IDD
Als de pers gewoon zn grote bek dicht houd was er helemaal niks gebeurt :P Vorige week stond bijna het complete recept in de krant, toen vielen er slachtoffers dus komt het weer in het nieuws, gister jeugdjournaal, nu weer in de krant :D Hoe meer mensen dit horen hoe meer ze dit gaan proberen en dus ook meer slachtoffers. En tenslotte krijgen wij natuurlijk een slechte naam :)
Link to comment

Er stond laatst een groot stuk over "croftybommen" op de voorpagina van Trouw. Best sneu dat sommige zo debiel zijn om zoiets in de bus te gooien. Een politiewoordvoerder vergelijkte de knal met die van een lawinepijl, beetje overdreven vind ik.

maarja, de daders moeten flink gestraft worden.

Link to comment
vergeleek de knal met die van een lawinepijl, beetje overdreven vind ik.


De vergelijking ging niet echt over de knal, maar meer een vergelijk in 'zwaarte'. En daar is zeker wat voor te zeggen. In vegelijking met een rotje in de bus gooien is een crofty bom even gevaarlijk als een lawinepijl. 10 mensen onder de geconcentreerde NaOH zonder een kraan in de buurt om af te spoelen, dit zie ik als veeeeel meer als een rotje. Vandaar waarschijnlijk het vergelijk met een lawinepijl. Niet om de knal zelf.

Gr33tZ
Link to comment

Vergeet niet iedereen ook dat een een semi-splinterbom is? Het is toch plastic wat net als een pvc knaller uit elkaar knalt, of zie ik het nu verkeerd? Ik weet ook niet zo goed wat er overblijft na een crofty knal, ik heb niet echt(lees: geen) ervaring met die dingen.

Btw: Ik ben het wel eens met Tyneman. Loog is niet bepaald een fijn goedje om op je te krijgen, dus dat lawinepijl kan ik me wel voorstellen.

Link to comment

Doordat de druk langzaam word opgebouwd is de kans op een scheuring op een zwakke(re) plek in het plastic erg groot. Dit geeft dus wel een knal, maar meestal geen fragmentatie omdat de fles openscheurt. Bij bv. HE's word er direct heel veel druk op de complete behuizing gezet waardoor hij veel sneller zal versplinteren. Dus bij een Crofty is IMO de kans op fragmentatie minder groot dan de kans op brandwonden door NaOH.

Gr33tZ

Link to comment

AAARRGGHH; Massive attack of the k3wls:

RIJSWIJK - De zogenoemde croftybom lijkt een rage te worden. Verschillende politiekorpsen kregen dit weekend te maken met de van gootsteenontstopper gemaakte explosieven.

De politie in Tilburg arresteerde vrijdagavond drie mannen wegens poging tot zware mishandeling. De drie hadden een croftybom naar een fietsende vrouw gegooid. De vrouw bleef ongedeerd. Uit buurtonderzoek bleek dat de mannen eerder ook al een aantal bommen hadden laten ontploffen.

Een motoragent vatte eerder op de dag in Hengelo een 13-jarige jongen in zijn kraag die een zelfgemaakte bom liet ontploffen op een skatebaan. De jongen kreeg een bekeuring.

In Doetinchem betrapte een surveillerende agent zaterdagmiddag vijf jongens van 14 en 15 jaar, terwijl ze een bom in elkaar te zetten. De jongens kwamen er voorlopig af met een preek, maar politie en justitie bezinnen zich nog op een vervolg.
Link to comment

Damn, en het lijkt alleen maar erger te worden. Het wordt tijd dat ze het zwaar gaan bestraffen, een bom op een pleintje verdient meer dan alleen maar een (waarschijnlijk milde) boete! Degene die dergelijke dingen naar mensen gooien moeten zeer zwaar gestraft worden naar mijn mening! :)

Link to comment
:D Vriend van me zei vandaag dat hij ergens wat leuks had gelezen. Moet je een fles nemen en daar gootsteenontstopper en aluminiumfolie in doen... :)
Ik dacht echt wtf kerel gaat het wel goed met je?
Heb hem dat ook maar even sterk afgeraden :P


Same here, Ik sta bij vrienden ook bekend als pyro/chemie aanhanger dus ik werd al van verschillende kanten gevraagd om mee te helpe met crofty bommen. Heb het ze idd ook afgeraden, heb het zelf nooit gemaakt en wou ik ook zo houden ook.
Link to comment

Ik hoorde pas over de crofty toen ik er k3wls naar zag vragen. En het idee alleen al dat je bijtende zooi in een flesje doet om druk op te bouwen etc.. vind ik ziek.

Ik krijg btw ook vaak vragen van: "kun je ANFO detoneren met flash" en "is het waar dat je met kunstmest en suiker een soort TNT maakt?". Omdat ik (helaas genoeg) bij veel mensen bekend sta als het scheikundepikkie.

Verder ben ik het ermee eens dat dit veel zwaarder gestrafd moet worden. Dit is bijna vergelijkbaar met een aanslag.

Link to comment

Volgens mij is de crofty de laatste tijd zo populair geworden door de nieuws aandacht,

K3wls to be, die er nog nooit van gehoord hadden kwamen er door de nieuws aandacht waarschijnlijk achter dat ook hun simpele zielen deze dingen kunnen maken.

Ik heb het denk ik in de afgelopen weken 3 keer op het nieuws gezien hoe crofty bommen gemaakt kunnen worden, snappen die mensen nou niet dat je het zo alleen maar nog meer uit de hand laat lopen.


Lttrz

Link to comment
Guest
This topic is now closed to further replies.
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...