Jump to content
PyroForum.nl

Nieuws Topic [OUD]


morpheus

Recommended Posts

Eerste vuurwerkvangst Gelderland
APELDOORN - Met vangsten in Apeldoorn en Harderwijk heeft het vuurwerkteam van de politie Noord- en Oost-Gelderland deze week zijn eerste partijen illegaal vuurwerk van dit jaar opgespoord.

Vrijdag werd in Apeldoorn 450 kilo in beslag genomen. Het ging volgens de politie om ongeveer dertig Chinese rollen en honderd zogenoemde supervlinders. De 54-jarige eigenaar is inmiddels verhoord.

Eerder deze week stuitte het vuurwerkteam in Harderwijk op ruim 90 kilo zwaar vuurwerk. Vorig jaar nam het team in totaal ruim 10.000 kilo in beslag.


Jongen (8) mist vingertoppen door vuurwerk
AMSTERDAM - Een 8-jarige jongen is in Volendam twee vingertoppen kwijtgeraakt toen een stuk vuurwerk in zijn hand ontplofte. Hij had donderdag op een schoolplein achtergelaten vuurwerk gevonden, dat niet was ontploft. Achter zijn woning explodeerde het vuurwerk alsnog, meldt de politie vrijdag.

De politie wijst erop dat de laatste weken in Volendam herhaaldelijk zwaar en minder zwaar vuurwerk wordt afgestoken. Het risico dat kleine kinderen niet afgegaan vuurwerk vinden is daardoor groot.

De politie laat weten extra aandacht te geven aan vuurwerkoverlast en roept getuigen op zich te melden.


En het begint weer langzaam te komen: steeds dichter naar 31 december :)
Link to comment
  • Replies 155
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Man man man,

De politie wijst erop dat de laatste weken in Volendam herhaaldelijk zwaar en minder zwaar vuurwerk wordt afgestoken. Het risico dat kleine kinderen niet afgegaan vuurwerk vinden is daardoor groot.


Dat is inderdaad een zeer spijtige zaak en ook inderdaad niets aan te doen. Oud en nieuw heeft zijn voor- maar ook zijn nadelen. :/
Link to comment

Voorpagina artikel uit het Brabants Dagblad van 19 oktober 2006:

Zwaarder vuurwerk nu legaal
van een verslaggever


Donderdag 19 oktober 2006 - Tilburg - Zwaardere vuurwerkpotten en ’Chinese rollen’ zullen eind dit jaar legaal in Nederland te koop zijn. Hiermee wil de Nederlandse overheid de verkoop van illegaal vuurwerk terugdringen. Justitie heeft hiervoor samen met de Nederlandse vuurwerkimporteurs nieuwe regels opgesteld. Uw mening? Reageer op De Kwestie "De regels voor zwaar vuurwerk kunnen best soepeler"

Vuurwerk dat in Nederland wordt verkocht is volgens liefhebbers minder spectaculair, omdat de Nederlandse wet strenger is dan die in de omringende landen. Nederlanders gaan daarom naar België om hun (in Nederland verboden) vuurwerk te kopen.
Om die illegale handel in te dammen, heeft de Nederlandse overheid onlangs de regels voor ’cakeboxen’ (siervuurwerk) en ’Chinese rollen’ (knalvuurwerk) versoepeld. Zware uitvoeringen van beide artikelen zijn bij vuurwerkliefhebbers zeer populair. Volgens de nieuwe regels mogen ze meer kruit bevatten en luider knallen. De wijzigingen kwamen tot stand na overleg tussen het ministerie van Justitie en de Nederlandse vuurwerkimporteurs.
In de cakebox, een doos met daarin kartonnen buisjes waaruit kometen de lucht in schieten, mag bijvoorbeeld nu 500 gram kruit zijn verwerkt in plaats van 200.
„Ongeveer 20 procent van het tot nu toe verkochte vuurwerk is illegaal. Het komt met name via België naar Nederland“, zegt Jasper Groeneveld, manager bij vuurwerkproducent Lesli BV in Lichtenvoorde. „De politie heeft niet voldoende mankracht om meer bij de grens te controleren. Daarom hebben we het Rijk voorgesteld de regels in Nederland te versoepelen, waardoor het minder aantrekkelijk wordt om vuurwerk in België te kopen.“

Ongevallen

De verruiming van de regels zal volgens de organisatie Consument en Veiligheid echter niet leiden tot vermindering van de illegale handel. „Die handel zal pas ophouden als vuurwerk geheel wordt afgeschaft“, meent woordvoerder Cees Meijer. Hij verwacht overigens ook niet dat door het toestaan van zwaarder vuurwerk het aantal ongevallen zal toenemen. „Daarop heeft de hoeveelheid kruit niet veel invloed. Wel zal het letsel ernstiger zijn als er iets misgaat.“
Link to comment
OOSTERHOUT - Een woning in de Voltastraat in Oosterhout is in de nacht van maandag op dinsdag ernstig beschadigd door een ontploffing. De politie vermoedt dat er een explosief naar binnen is gegooid.

De ontploffing in de huurwoning vond rond 03.00 uur plaats. De bewoners van het pand, die niet gewond zijn geraakt, konden de brand die hierdoor ontstond zelf blussen. Op het moment van de explosie waren er drie personen in het huis.

Alle ruiten aan de voorzijde van het huis zijn gesprongen door de knal. Omdat er in de muren en in meubels inslagen van scherven te zien zijn, gaat de politie er vanuit dat er een explosief naar het huis is gegooid. De politie verricht dinsdag uitgebreid onderzoek in de buurt.


EDIT: Volgens RTL ging het om een handgranaat...
Marokkaanse famielie enz.
Op beelden was een bank te zien waar een flink gat met zwarte 'randen' in zat.
Link to comment

(Novum) - Een onbekend projectiel is vrijdagochtend ontploft in een woning in Woerden. Na de explosie ontstond een kleine brand waardoor de ruiten sneuvelden. Dat meldt de politie. Niemand raakte gewond.

Het incident vond plaats rond 03.15 uur aan de Jan Tooropstraat. De politie zette de omgeving af en stelde direct een onderzoek in naar de oorzaak van de ontploffing.

Link to comment

Volledig mee eens Ananas, volledig mee eens. alleen zitten er wel weer wat vreemde dingetjes aan het artikel. Ik verwacht ook neit dat het volledig perfect is, maar dingen moeten wel kloppen.

De sites geven niet alleen nauwkeurige instructies voor het maken van de explosieven, ze tonen ook het resultaat: opgeblazen afvalbakken of wegsmeltende stukken asfalt.


Met een croftybom? De groeten. No way dat je daarmee een vuilnisbak kapotblaast, evenals het wegsmelteen van asfalt. Ik zie ook wel eens zulk soort filmpjes, ook met prullenbakken, en die blijven gewoon heel. Asfalt wegsmelten kijkt me ook nogal onwaarschijnlijk.
Link to comment

Asfalt wegsmelten doe je met thermiet oid, prullenbakken opblazen zal wel met APAN of hele grote flash knallers gedaan worden. Ik denk dat ze hier het k3wl gedrag in het algemeen bedoelen, niet alleen de crofty's.

Maar als dit inderdaad zwaarder gestrafd gaat worden ed, dan kan dat wel eens positief zijn.

Link to comment
Crofty bommen worden nu gezien als een zwaar misdrijf, hopelijk dringt dat het enthousiasme om die levensgevaarlijke dingen te maken wat terug. :D


Dat hoop ik ook alleen dat gaat natuurlijk nooit gebeuren :P Doordat ze er nu een heel artikel over gemaakt hebben weten ineens veel meer mensen wat het is en zal nu dus veel populairder worden want zeg nou zelf. 1 op de 1000 mensen wist eerst wat een crofty bomb was, Nu weet iedereen die de krant heeft gelezen het :). Nou hoop ik maar dat de rest van de jeugd net zo weinig kranten leest als ik dan heeft niemand het gezien . :P
Link to comment

Kom kom, dit is echt niet de eerste keer dat er een 'bomrecept' open en bloot in de media staat. En in hoeverre zijn destijds het aantal kewle zelfmaakbommen toegenomen?

En tja, met crofty smelt je geen gaten in het asfalt, maja, we moeten natuurlijk ook weer niet teveel op de media vertrouwen. Juiste details in artikels zijn vaak nog een groot probleem daar.

Link to comment
En tja, met crofty smelt je geen gaten in het asfalt, maja, we moeten natuurlijk ook weer niet teveel op de media vertrouwen. Juiste details in artikels zijn vaak nog een groot probleem daar.


Klopt, en daar maak ik me nou ook altijd zo kwaad om. Of je er een prullenbak mee opblaast zal mensen een worst wezen, dat kan met illegaal vuurwerk ook. Maar mensen zien niet graag een gat in asfalt, hun auto of iets dergelijks. Het zijn volgens mij noujuist de kleine onware dingetjes zijn die indruk maken.

Bewijs dat een croftbom niet een prullebak aan gruzelementen brengt. Ik zag niet dat het een dikke petfles of een klein spaflesje was.
Link to comment

Prullenbak opblazen, muurtjes o.i.d. oplbazen, het is allemaal hetzelfde: Vandalisme. Iets waardoor deze hobby in een zeer slecht daglicht wordt gesteld en iets wat ik zelf ook helemaal niet kan apprecieren!

PS: Met een crofty bom kan je heus wel een kleine vuilbak oplazen. :) in een paar stukken toch, niet reduceren tot niks zoals een HE het zou doen natuurlijk.

[EDIT]Nja Nitro, op het filmpje heb je inderdaad gelijk, maar ik heb toch al iets anders gezien. Waarschijnlijk zullen de meeste niks aanrichten, maar sommige wel, hangt ook af van wat voor prullenbak het is natuurlijk.

Link to comment
Bewijs dat een croftbom niet een prullebak aan gruzelementen brengt. Ik zag niet dat het een dikke petfles of een klein spaflesje was.


WTF! :):P Dat is mijn woonplaats! Ik ken die plek en ik herken zelfs namen van mensen van de bijgevoegde site.

Afijn, gevolg door deze onzin is wel dat kruidvat nu geen NaOH meer aan minderjarigen verkoopt. Op deze manier blijft er niks meer over van bronnen.
Link to comment
BRUNSSUM - Een onbekende man heeft woensdagmiddag een handgranaat afgeleverd bij de milieustraat in Brunssum. Hij vertelde dat het om een speelgoedgranaat zou gaan, maar na zijn vertrek kreeg een medewerker de indruk dat de granaat toch echt zou kunnen zijn, meldde de politie woensdagavond.

Argwanend belde de man de politie, die zich over de granaat ontfermde, en gelijk het Explosieven Opruimingscommando (EOC) inschakelde. Die bevestigde aan de hand van de beschrijving dat het om een echte handgranaat gaat. Donderdag komt het EOC de handgranaat ophalen om hem elders onschadelijk te maken.

De medewerker van het milieupark was volgens de politie vergeten om, zoals voorgeschreven, het kenteken van de auto van de brenger van de handgranaat op te schrijven, zodat het moeilijk te achterhalen is wie de verdachte is.

Gesellig weer :P

"Onschadelijk maken", right...


AMSTERDAM - Een gebouw van de publieke omroep in Hilversum is woensdagmiddag ontruimd toen bij de hoofdredacteur van VARA's TV-magazine een verdacht pakketje werd bezorgd.

Het pakketje, zonder afzender, zou een tikkend geluid maken. De gealarmeerde hulpdiensten besloten het gebouw van Nederland 3, waarin de omroepen VARA, NPS en VPRO gevestigd zijn, volledig te ontruimen.

Onderzoek wees uit dat het pakketje een kookboek en een kookwekker bevatte, waarna het omroeppersoneel weer aan het werk kon - zo meldden bronnen tegenover NU.nl.

Terroristische dreiging, oké; maar dit... :)
Link to comment

Roomser dan de paus!

De groeten, mensen moeten het weer totaal opblazen als een bom. Letterlijk. Je hoort een wekker tikken en het móet een bom zijn. Maarja, het is zelf ook een tv-business persoon, dus hij leeft in die wereld, en zit er blijkbaar mentaal in vast.

Over die handgranaat ben ik niet helemaal uit hoe ik daar tegenover sta, verder wel een bizar verhaal. En ga er inderdaad maar niet vanuit dat die handgranaat wordt ontmanteld of onschadelijk wordt gemaakt. Die gaat mooi in de doos met granaten mee terug naar de basis of eht onderzoekslab om te kijken of het nog kan worden gebruikt.

Link to comment

Grappig, ik schrok eerst al toen ik Brunssum zag staan, maar gelukkig niks extreem ernstigs.
Volgens mij was die vent of extreem dom en moest gewoon van z'n granaat af dus leverde em maar bij het milieupark in met een smoes zonder na te denken over de gevolgen die het kon hebben, of hij had wat verborgen frustraties... of allebij natuurlijk.
Die 2e is al helemaal grappig, die vent had zeker te veel tv gekeken, welke terrorist gebruikt er nou weer een bom die tikt :)

Link to comment
Guest
This topic is now closed to further replies.
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...