Jump to content
PyroForum.nl

Vuurpijl met payload


Guest wolkje

Recommended Posts

Guest wolkje

Hallo allemaal.

Ik heb eindelijk een vuurpijl met payload gemaakt.
Eigenschappen:

-STOK LENGTE: 57cm
-STOK GEWICHT: 7gr was een mooie rechte bamboestok
-MOTOR STUWSTOF: 6gr BP
-TOT GEWICHT: 35,72gr
-PAYLOAD: GP round stars gemaakt uit GP/dextrine/ijzervijlsel
-MOTOR NOZZLE: 4mm Al folie
-ID MOTOR: 16mm en een core geboord tot bijna de hele motor door

De vuurpijl vloog eerst 3 meter omhoog maar daarna ontplofte de payload en motor, de nozzle vloog uit de motor en de eindstop van de payload vloog eruit, gelukkig kwam er toch nog een mooi oranje regen van stars uit en dat maakte het wel OK, maar toch zou het mooier geweest zijn als ie hoog in de lucht ontplofte.
Ik denk dat ik al weet wat ik fout deed de lont naar de motor was commercieel en brandde dus traag, maar het lont naar de mayload toe (mijn homemade BP fuse) brandde veels te snel.


Ik heb een mooie foto van de pijl, zal deze zo snel mogelijk posten.




Volgende keer beter.



Greetz wolkje

Link to comment
  • Replies 61
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ik denk dat ik al weet wat ik fout deed de lont naar de motor was commercieel en brandde dus traag, maar het lont naar de mayload toe (mijn homemade BP fuse) brandde veels te snel.



Misschien een idee om je payload te laten activeren door een passfire in je eindstop van je pijl.
maak een klein gat (2mm) in je eindstop en doet daar een beetje gp/bp in en dan daar je payload op monteren.

Zo doe ik het ook, alleen mijn payload zitten wel eens wat scheef. :)



http://geocities.com/mini_bielecki/r_yloads.htm
site met uitleg en foto's


Groet Sickman
Link to comment
  • 1 month later...

Beste mensen :lol: ,

Hier een pijl van mij met payload. Beschrijving:

ID huls = 13mm
Nozzle = 3mm
Core = 4mm
Eindstop onder = 3g bentoniet
Eindstop boven = 2g bentoniet
Lading = 6.5 gram Bp

Payload is Stuk Al folie nkoker rol, beide einden ge hot-glued met een Al puck eronder. Door 1 van de 2 de lonte, die door een 2mm gaatje ging dat was geboort in de bovenste eindstop van de vuurpijl.

Foto pijl (totaal woog hij 60g):
post-2-1156775968_thumb.jpg.cad7fd03adf5

Film van de Vuurpijl:
HPIM1325.mpg

Nou mensen, dat werkte erg goed :D ! Ik ga denk ik maar eens wat blauwe stars maken voor de payload !
Wat hier in zat aan star comp. was Winokur #25. Stijn heeft hier een PDF'je van volgens mij. 40 compo's.

Alleen zorgen dat de pijl wat hoger komt, en de payload dus wat later afgaat. Maargoed, dat is een kwestie van ''instellen'' B).

Link to comment

Die lift-off zag er indrukwekkend uit! En die payload gaf een mooie klap :lol:

Begrijp ik het goed dat je een stuk koker van een rol aluminiumfolie aan 2 kanten hebt gedicht met platgeslagen proppen aluminiumfolie en lijm? Waar bestond je burstcharge uit?

Heb zelf een tijdje terug een grote pijl (45g bp) met een heel kleine testpayload (6g aan ministerren) gemaakt en ontstoken, maar dat werd een daverende CATO, zal het filmpje en de specs ervan eens uploaden een deze dagen.

Link to comment

Waarom zou je 45g Bp in een vuurpijl doen... Met minder gaan ze ook omhoog met veel kracht hoor.
De stars waren denk ik gebroken bij de burst, anders zou je ze wel zien vliegen. Nu zie je alleen beetje vuur en glitter, wat gewoon de restanten zijn van de kapotte stars ( het poeder ) zo ongeveer denk ik.
Er zat ook 1 blauwe star bij, daar is helemaal niks van te zien. Die is dus gewoon niet aangegaan, ik had hem niet gecoat. Voortaan ef coaten met Bp.
Misschien ga ik zelf wel round stars proberen te maken :D .
En tja, met die payload die te vroeg afging is gewoon een kewstie van een langere lonte maken en meer gram Bp in de vuurpijl B) .

Ja, 2 aluminiumfolie puck, en die zitten ge hot glued zodat ze er niet uitschieten.

Er komen meer pijlen aan. Ik vond de pijl er trouwens op zich zelf ook wel mooi uit zien :lol: .

Link to comment
De stars waren denk ik gebroken bij de burst, anders zou je ze wel zien vliegen. Nu zie je alleen beetje vuur en glitter, wat gewoon de restanten zijn van de kapotte stars ( het poeder ) zo ongeveer denk ik.

Langer laten drogen..
Ik heb hier ook nog 36 Winokur #25 stars liggen, die zijn na een week nog steeds fin te knijpen. (Had er dus eerst 37 :lol:)

Komt door het weer, als je ze snel droog moet hebben moet je ze in de excicator leggen.

De beste test is met al je kracht proberen samen te knijpen, als het lukt zijn ze nog niet goed droog.
Het kost je een star, maar geeft echt zekerheid. Als ze écht droog zijn lukt het je echt niet.
(Zoals de blauwe stars die mijn hele vakantie gedroogd hadden. Alleen met een hamer fijn te rammen, en ik ben écht niet zwak in mijn vingers of zo B).)
Link to comment
Waarom zou je 45g Bp in een vuurpijl doen... Met minder gaan ze ook omhoog met veel kracht hoor.

Als dat goed gaat is het echt indrukwekkend om mee te maken! Je hebt dan een vonkenstaart van meer dan 2 meter en het geluid van een opstijgende 747. Maar je hebt gelijk, minder is praktischer en veiliger.
Link to comment

Wanwege het Succes van de vorige vuurpijl, heb ik er nog een gebouwt B) !

Foto:
post-2-1156967013_thumb.jpg.efea068c47f3

Ziet er precies hetzelfde uit, behalve dat het kapje nu blauw is, en de Payload-koker is net ietsje langer.
Totaal een andere vulling zit er nu in de payload. Er zitten, 15 stuks, zelfgemaakte rolled stars in. Ik heb ze om Romeinse kaard balletje gerolt, dus dat is de core, die dus rood of groen is. Daaromheen zit de est van de star, die blauwe is. Daaromheen nog een kleine Bp coating.

Foto:
post-2-1156967007_thumb.jpg.6cd540e2596b

Waren ong. 7-9mm doosnede. Zitten er 15 van in de payload, met allemaal Bp ertussen. Beide eindstoppen meer Al puck met hot glue.

Hier is een van de stars, brandend. Deze heeft groene core.
Blauw_Groene_core_round_star.mpg


Hier nog een filmpje van een blauwe pumped star, uit injectiespuit. 3g Star.
Blauwe_ster.mpg


Nou, het resultaat van de pijl komt vanavond :D !
En oja, er zit 7g Bp in om hem de lucht in de krijgen :lol: .

Link to comment

Hier de vuurpijl vaarover ik vertelde, en waarover in mijn vorige post wat word verteld.

Erg geslaagt vond ik hem zelf :D ! Alleen de bovenste eindstop knalde er volgens mij uit, je ziet ook dat ze omhoog schieten een beetje en rustig naar beneden vallen. Ze worden niet echt weg geknalt, wat misschien ook wel fijn was omdat het in mijn achtertuin was met mijn ouders en tante.
Zoals je niet super goed ziet, zijn de stars echt mooi blauw. Op het filmpje lijken ze een beetje wit, maar in et echt waren ze mooi blauw B). Je ziet ook de kleurwisseling erg mooi... :lol: .

En niet te vergeten, een heerlijke lift-off , 7g bp.

Groetjes, Yellowcard

Blauwe_star_Payload.mpg

Link to comment

"ooooow GEWELDIG"
hahaha, nee maar is mooi gedaan voor een eerste pijl, als je nu Whistle als break had gedaan was het al vele malen mooier geweest door een grotere verspreiding van stars, en waren alle stars waarschijnlijk aangegaan.
Ik tel er namelijk nu maar 9, terwijl je er 15 in had.

Link to comment

Wow egt mooi !. Dit is het beteren werk.

En die raketmotor doet het ook lekker lang. Egt super hoog.
Kunnen we nog meer van je verwachten yellow ;) ? zou wel mooi zijn. Ik zelf ben nu ook klijne testjes aan het doen met vuurpijlen. En het lukt aardig B) .

Edit:
Ik wil dus als payload een star aan een parachute maken en, die uit mijn vuurpijl schieten.
Maar ik heb niet egt een idee hoe ik dit moet doen want, je moet wel zorgen dat je parachute niet verbrand.
En natuurlijk een star wie wat langer brand dan normaal.
Iemand advies ??

Link to comment

Bedankt mensen :D . En natuurlijk komt er meer, er komt altijd meer... ;) .

Whistle kan Inderdaad, alleen was ook wel belangrijk dat dus de bovenste eindstop er uit knalde he, want als je een Al koker knalt door middel van Bp, schieten die stars ook wel ver denk ik :P . Door het eindstop-geval zijn ze denk ook niet allemaal aangegaan. Maar tochaardig B)

Link to comment
  • 1 month later...

Ik heb ook een vuurpijl met payload gemaakt!
Mijn eerste. :D

Alleen heb ik hem 2 maanden terug gemaakt, en gister afgestoken, dus weet ik de maten en massa's niet meer. :)
Payload was een schepje whistle en 4 Winokur #25 stars. Die kies ik niet meer, agz ze niet écht goed zichtbaar zijn.

Maar goed, filmpje. :P
Vuurpijl.ASF

De payload ging te vroeg af, ondanks dat het gaatje mooi aan de zijkant zat. Maar daar is wel wat op te vinden denk ik.
Ook kwam hij niet écht goed van de grond, maar ik had de nozzle te breed geboord. (0.5mm te breed)

Ook was dit slechts vijzel-mp voor de motor, dus ik ben er erg blij mee! :P
Vanaf nu ben ik vuurpijlen-fanaat. :P

Maar mijn shells blijven ook komen hoor!
Binnenkort een exemplaar met D1 glitter en dragon eggs, dat is mijn plan.

gr.
Stijn

Link to comment

Leuk dat je eens een payload-vuurpijl hebt gemaakt :D ! Jij gaat nu Payload-vuurpijlen maken omdat ik dat altijd doe, en ik maak nu de laatste tijd mortieren omdat jij dat altijd doet :) .

Maargoed, ze zei je dat je gaatje moi aan de zeikant dat ? Het gaatje waar de lonte van je payload in je vuurpijl gaat ? Ik doe dat altijd anders. Ik boor een 2mm gaatje in mijn bovenste bentonieten eindstop, en daar doe ik dan de lonte van de payload in, zodat hij net bij het Bp komt van de Motor. Dan kun je gelijk je payload handig monteren op je motor.
Als je hem dan aansteekt, brand de motor eerst op, en als de motor klaar is met brandde, vliegt je pijl nog een stuk door door de snelheid die hij heeft, en in die tijd brand de lonte vanje payload en dan (bij mij altijd na ongeveer) 2 seconden gaat je payload af :P .

Snappie ?

Groetjes, Yellowcard :P

ps. Stijn kun je eens uitleggen hoe jij je shell's zelf maakt ? Ik bedoel niet de inheid met lontes en eventuele eindstoppen bij cilinders maar gewoon hoe je het ''omhulsel'' maakt ? In de goede topic dan he. b.v.d.

Link to comment

Ik denk dat dit topic wel het goede topic is hoor :) het gaat hier over vuurpijlen met PAYLOADS.

Ik heb een niet al te dikke koker gerold met 25mm ID, 1mm wanddikte.
Die gebruik ik voor de payloads van vuurpijlen.
Dan twee passende stukjes karton uitknippen, en erin lijmen, de een met een lontgaatje.

Degene met lont er eerst in lijmen met smeltlijm, dan de payload vullen, en de ander erin lijmen.
Ik heb deze payload niet gespiked, en dat lijkt ook niet nodig als ik het zo zie.

Dan kun je er nog een punthoedje opzetten, weegt maar 0.1g, en zorgt vast voor meer aerodynamica. :P

gr.
Stijn

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...