Jump to content
PyroForum.nl
Nitroglycerin

Piranha oplossing

Recommended Posts

Beste mensen,

vandaag ben ik op een leuk idee gekomen wat absoluut niet zonder gevaar is, maar wel interessant. Mods of Gamekeeper, als jullie het een "fout" topic vinden mag het worden verwijderd, er wordt het zeer gevaarlijke oplossingen gewerkt.

IK RAAD IEDEREEN AF OM TE DOEN WAT IN DIT TOPIC STAAT. IK BEN NIET AANSPRAKELIJK. VOOR VERDERE VERKLARING: ZIE ONDERSCHRIFT

Mijn idee was om te onderzoeken welk zuur het meest de menselijke huid aantast. Vrees niet, ik ga geen druppel op mijn huid laten vallen. Ik zat er aan te denken om van een aantal zuren uit te testen op een gekocht stuk vlees; bieflappen, kipfilet en dat soort spul.

De zuren die ik wilde testen waren:

Azijnzuur

Citroenzuur

Zoutzuur

Zwavelzuur

Salpeterzuur, rood rokend en geconcentreerd

Piranha oplossing

Nitreerzuur (thnx mr. stijntje)

Koningswater (3 conc HCl + conc HNO3)

Ik zal ook wat basen doen.

Waarschijnlijk Ammoniakoplossing 25% of meer, NaOH, KOH en natriumcarbonaat


Als het kan wil ik ook nog waterstoffluoride proberen te krijgen, maar dat is erg onwaarschijnlijk. Fluorantimoonzuur zou ook leuk zijn, maar dat wordt allemaal te exotisch.

Het grote punt is nu, de piranha-oplossing. Zover ik weet is dit het meest corrosieve/agressieve spul wat er is(lees: wat je zelf kan maken). Het bestaat uit 3 delen geconcentreerd zwavelzuur en 1 deel 30% waterstofperoxide. Het is een opmerkelijk goedje wat HF glas kapot maakt. Je moet de H2O2 bij het zuur gieten, wat ook opmerkelijk is. Organische materie kan ontploffen in aanraking met piranha, dus ook isopropylaclohol en aceton. Je moet dus gewoon glas gebruiken, geen HF glas als voorzorgsmaatregel.
Hier is een site: http://web.princeton.edu/sites/ehs/labsafe...nfo/piranha.htm. Er staat wel wat info over Piranha. Nu vraag ik me ook af of Piranha-oplossing een stukje kipfilet doet ontploffen.

Reacties en ervaringen zouden fijn zijn.

Groeten,
Nitro

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik weet niet of het thuishoort op dit forum. Maar daar laat ik de anderen zich graag over uitspreken.
Persoonlijk vind ik het wel een interessant onderzoek, hoewel erg gevaarlijk.

Maar, werkend met mililiters en in een zuurkast, is het imo best veilig uit te voeren.

Die Piranha oplossing is wel gruwelijk gevaarlijke shite. Zonder een goede, veilig zuurkast moet NIEMAND hieraan beginnen. Een rondvliegend stofje kan genoeg zijn voor een smerige explosie met spetters overal.
Als je de oplossing maakt, maak het dan in een ijsbad en koel het voor gebruik tot zeker onder de 10C.

Verder ben ik erg benieuwd naar je resultaten. Ik zou zelf graag wat toevoegen, maar ivm de vakantie heb ik de aankomende 5 weken geen goed lab ter beschikking :)

Gr33tZ

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is inderdaad alleen goed hanteerbaar met een zuurkast. Of mij eigen "portable zuurkast", een foto fixeerbak. Er zitten speciale gaten in waar je met je handen in kan, verder is het volledig afgesloten, alleen een open en sluitbaar ventilatiesysteem. Je kan door een donker rood glazen raampje kijken.

Zou een koelend waterbad gevaarlijk zijn of noujuist een redding? Drie mogelijkheden van het waterbad:

Het koelt en zorgtdat de temperatuur niet uit de pan reist.

Het koelt wel, maar als de temperatuurstijging te groot is knapt aan de onderkant volledig en mengt de piranha met het water. Als het een vuile eigenschap heeft met water te reageren is het niet al te best.

De piranha maakt het glas net niet helemaal kapot door de warmte, maar er komt al wel een klein spleetje in de buis waardoor water binnen komt. Een geiser met piranha ontstaat en zeg maar hallo tegen je problemen.


Als je geen goeling gebruikt en je buis knapt zal het enkel lekken of helemaal op de (ANORGANISCHE) ondergrond terecht komen en zo blijven als het is.

Zou je het trouwens onschadelijk kunnen maken door er MnO2 bij doen wat de H2O2 katalyseert naar water en zuurstof, waardoor je verdund zwavelzuur overhoudt?


Maar, werkend met mililiters en in een zuurkast, is het imo best veilig uit te voeren.


Ik zou het even in liters gaan doen zeker :P:) .

Share this post


Link to post
Share on other sites
Zou je het trouwens onschadelijk kunnen maken door er MnO2 bij doen wat de H2O2 katalyseert naar water en zuurstof, waardoor je verdund zwavelzuur overhoudt?

Vorming van gas in deze oplossing lijkt me voor veel spetters zorgen. Beter gewoon in veeeeel water gooien.

mengt de piranha met het water. Als het een vuile eigenschap heeft met water te reageren is het niet al te best.

Je H2O2 bestaat al voor 70% uit water, dus de grootste temperatuurstijging heb je met het toevoegen. Als het daarna breekt en je water/ijsbad is groot genoeg zal het gewoon verdunnen zonder al te veel problemen imo.

helemaal op de (ANORGANISCHE) ondergrond terecht komen en zo blijven als het is.

Als er enige vorm van organische rest op de ondergrond zit kan dit direct tot exlosies leiden. Ik zou zeker kiezen voor een waterbad.
Veel water en weinig piranha is de veiligste oplossing. De kans dat het door een klein breukje waterinstroomd is erg klein, en zal in een zuurkast weinig kwaad kunnen.

Gr33tZ

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mmm, varkens huid he, daar zeg je me wat. Ik zal wel eens vragen bij de slager.

Verder kan dat zuur dat jij bedoelt bijna elk sterk zuur zijn, het zou zelfs nog een loog kunnen zijn. Veel metalen worden aagevreten/geoxideert door een sterk zuur of loog. Weet je ook een naam waar het op leek, of een beschrijving van het zuur? Koningswater kan goud en platina oplossen, misschien bedoel je dat? (Ik heb gezien dat er ijzeren plaat staat)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sterke basen zijn beter om menselijk vlees op te lossen dan zuren. Je kunt in een verzadigde NaOH-oplossing zelfs bot en kraakbeen oplossen, iets wat met bijna geen enkel zuur lukt of heel erg traag gaat.

Btw is het ook wel leuk om een beetje Mn2O7 te testen op een stukje vlees :)
Maar MnO7 is wel een vrij gevaarlijk stofje, en er is een kans op (kleine) explosies als het in aanraking komt met organische stoffen.

Mn2O7 maak je door (voorzichtig!) een beetje geconcentreerd zwavelzuur to druppelen op een hoopje kaliumpermangenaat. Volgens mij staat hier ergens op het forum een filmpje van Mn2O7 (misschien van Tyneman?).

Share this post


Link to post
Share on other sites

:) Nitro, ben je niet een zuur (lees: mengsel) vergeten?
Ik ben wel erg benieuwd wat er gebeurt als ik mijn hand in een nitratiebadje voor NC of zo steek! :P
Nitreerzuur dus, met 98% H2SO4 en 69% HNO3. Daar werken heel wat mensen hier regelmatig mee!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ach ja! Vergeten. Ik zal het er even bij editten. Het is inderdaad een "krachtig" mengsel waar velen mee werken, en wat zeker niet fijn zal zijn om over je heen te krijgen. Bedankt! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest

Ik heb trouwens ook een leuk zuurtje gevonden,
Ik weet niet of het in je macht ligt om dit te gebruiken. :)

Maar ik vond het wel grappig om dit hier te posten:



Het sterkste zuur

Onderzoekers van de Universiteit van Californië hebben het sterkste zuur ter wereld gemaakt. Het is minstens een miljoen keer sterker dan geconcentreerd zwavelzuur en een van de minst corrosieve stoffen.

De formule van dit ‘superzuur’ is H(CHB11Cl11). Volgens de makers is het dit het eerste ‘superzuur’ dat in een fles kan worden opgeslagen. De vorige recordhouder, fluorozwavelzuur, was zo corrosief dat het zo door het glas heen beet.

,Het nieuwe zuur is zo weinig corrosief, omdat het na het afstaan van het waterstofion chemisch zeer stabiel is.

Het cluster van de 11 booratomen en het koolstofatoom vormen een icosaeder (een regelmatig twintigvlak).

Christopher Reed, een van de onderzoekers, vertelt dat het “onderzoek wordt gedreven door het maken van moleculen die nog nooit eerder zijn gemaakt.” Het volgende doel van de groep is om de carboraanzuren te gebruiken om het inerte gas xenon aan te zuren, omdat “het nog nooit eerder gedaan is”.

http://www.nature.com/news/2004/041115/pf/041115-5_pf.html


NG bedoelde je met Fluorantimoonzuur-fluorozwavelzuur
Of heb je het over dit sterkste zuur.

Lttrz

Share this post


Link to post
Share on other sites
NG, kun je aan fosforzuur komen? Dan lijkt me dat wel een leuk zuur om hier te testen.


Kan ik wel aan komen ja, ik zal het mee bestellen met mijn volgende bestelling.
Wat is hier zo speciaal aan? Ik heb me er nooit in verdiept.

NG bedoelde je met Fluorantimoonzuur-fluorozwavelzuur
Of heb je het over dit sterkste zuur.


Ik bedoel echt fluorantimoonzuur, een binding van waterstoffluoride en antimoonpentafluoride. 20000000000000000000 maal zo sterk als 100% zwavelzuur, dat is toch wel iets sterker dan een miljoen keer. Ik weet wel dat carboraan inderdaad een ontzettend sterk zuur is, maar was dat neti het sterkste organische zuur? Bij HFSbF5 (fluorantimoonzuur) bindt de F- van HF een heel sterk aan de SbF5, dat een SbF<sub>6</sub><sup>-</sup> ion vormt. Daardoor heeft het proton(H+) vrij spel.

http://en.wikipedia.org/wiki/Fluoroantimonic_acid Daar staan de sterkste zuren even onder elkaar.

Ik heb even gekeken, ik kan aan fluorantimoonzuur komen, maar dat is veel te duur. Dat gaat me voor 50 gram ongeveer 300 euro kosten :)
Ik kan ook aan P-carboraan komen, en ook aan de anderen, maar dat is tijdelijk niet beschikbaar.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest

Ik vind het wel grappig dat ze zeggen dat ze nog sterkere dingen willen maken.

Gewoon omdat het nog nooit gedaan is. :)
LOL


Lttrz

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik ben wel erg benieuwd wat er gebeurt als ik mijn hand in een nitratiebadje voor NC of zo steek!


Dan wordt je huid deels genitreerd, geoxideerd, en "gereduceerd" (niet letterlijk :P ) tot koolstof lol. :)

PS: @ Pepcore, je post heeft niet echt een zinnige toevoeging aan dit topic, zulke posts achterwege laten s.v.p.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is trouwens best interessant als je kijkt wat H2SO4 doet met WC-papier. Moet je eens ongeveer een halve mililiter op een stukje(een aantal lagen) cellulose wc-papier laten vallen. Het wordt eerst opgenomen, daarna gaat/eet het er doorheen en na een seconde of 30 is het gitzwart, koolstof dus. :P:) Ik vraag me dus ook af wat het doet met dierlijk/menselijk weefsel.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik vraag me dus ook af wat het doet met dierlijk/menselijk weefsel.


Zoals ik hierboven (ongeveer) zei, hetzelfde in principe. Je huid wordt ook terug naar koolstof omgezet. Je huid ziet er dan verbrand uit (zwart dus) maar dat is dus de koolstof eigenlijk. Ik heb het al eens gezien met een paar druppels zwavelzuur op iemand zijn hand, door een ongelukje, het klopt hoor. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
Zoals ik hierboven (ongeveer) zei, hetzelfde in principe. Je huid wordt ook terug naar koolstof omgezet. Je huid ziet er dan verbrand uit (zwart dus) maar dat is dus de koolstof eigenlijk. Ik heb het al eens gezien met een paar druppels zwavelzuur op iemand zijn hand, door een ongelukje, het klopt hoor. :)


Ik heb ook wel eens een paar druppeltjes op mijn hand gekregen,volgens mij duurt het redelijk lang Voordat de huid naar koolstof word omgezet.(ik heb het er gewoon na een 10 seconden met een doekje afgeveegt en daarna onder voldoende water gespoeld).
Want ik voelde het geeneens.

Ik heb het ook een keer op een theedoekje gedaan(1druppeltje)
Het brande er meteen doorheen en het begon een beetje te roken.

Zou het te maken hebben dat je huid vocht bevat of licht het gewoon aan de samenstelling van je huid?

Lttrz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het water in / op je huid kookt direct in contact met H2SO4.
Dit geeft de eerste smerige brandwondjes/blaren.
Daarna pas zal de reactie doorgaan in het uiteenvallen tot koolstof, zoals hierboven beschreven.
Dit zal in je huid minder snel gebeuren omdat er meer water aanwezig is als in een droge theedoek.

Gr33tZ

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inderdaad, het zwavelzuur moet er al een tijdje op blijven vooraleer het echt effect heeft. Als je het direct afspoelt is er geen probleem, als je het gewoon wat afveegt met je hand, wel. Normaal zou de irritatie genoeg zijn om een belletje te doen rinkelen, maar sommige mensen zijn nu eenmaal niet normaal. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
Inderdaad, het zwavelzuur moet er al een tijdje op blijven vooraleer het echt effect heeft. Als je het direct afspoelt is er geen probleem, als je het gewoon wat afveegt met je hand, wel. Normaal zou de irritatie genoeg zijn om een belletje te doen rinkelen, maar sommige mensen zijn nu eenmaal niet normaal. :P


Ik voelde het gewoon niet,bedoel je dat ik niet normaal ben? :)

Ik had een lange tijd geleden gehoord dat je zwavelzuur niet gelijk met water moest afspoelen,maar eerst moest afvegen.

Omdat je anders brandwondjes kon krijgen van de hitteontwikkeling,volgens mij hoorde ik dit in de winkel waar ik het kocht.
Is dat waar of wou die gozer gewoon interresant doen?


Lttrz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is mogelijk, aangezien je water bij een zuur doet. Echter denk ik dat dat een kleine kans van "slagen" heeft. Zwavelzuur kan water doen koken als het bij elkaar komt, dus het kan inderdaad brandwondjes veroorzaken. Maar als je naar de hoeveelheid water en de hoeveelheid zwavelzuur kijkt lijkt het me onwaarschijnlijk. Pas als je een grote plens op je hand hebt kan ik me dat voorstellen, geen 0.3 x 0.3 mm druppeltje. Als je een klein druppeltje op je hand krijgt lijkt het me echter slechter om het uit te smeren, aangezien het wordt versprijdt en een groter corrosieoppervlak heeft. Bij grotere plenzen en druppels(als dat al druppels zijn) zou ik het zo snelmogelijk op laten zuigen door een stukje wc papier, en daarna overvloedig water gebruiken om het te spoelen. Later nog eeen keer met een (waterstof)carbonaatoplossing erover en dan moet alles weg zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waterstof peroxide is ook leuk als je het vlees waar je het op test een albino-look wilt geven. Ik heb vandaag ook weer een mooi wit plekje er bij gekregen op mijn hand tijdens het opruimen van 30% H2O2 oplossing. Ik kon mijn wit geworden hoornlaag er gelukkig grotendeels afpeuteren, en ik heb er niets van gevoeld.

Zou toch raar zijn als je aangesproken wordt dat je cum op je hand hebt zitten :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haha, dat zou inderdaad raar zijn. Ik heb ook wel eens weaterstofperoxide 30% op m'n hand gekregen. Eerst voel je niets, en na 3 minuten wordt het warm en begint het te jeuken. En dan heb je een mooie en verdachte witte plek.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest

Ik heb een keer 35% in een open wondje gehad.(me labo handschoentjes waren op :P )

Nou dat voel je echt meteen(natuurlijk bij alle irriterende stoffen :) ),

En ik heb gemerkt dat die witte vlekken na 1-2 dagen vanzelf wel vervagen.

Maar ik weet idd niet of je er zo lang mee rond wil lopen :P .


Lttrz

Share this post


Link to post
Share on other sites

De vlekken wie ik wel is op mijn hand heb gekregen waren in enkelen uurtjes weg.
Ik had een keer een klijn flesje H2O2 35% gekocht die man waar ik het kocht had het niet goed dicht gedraait en het kwam allemaal op me hand :) Allemaal witten vlekken :P Nouw allemaal is overdreven maar best veel. Snel af gespoelt en natriumbicarbonaat oplossing gemaakt, en me hand er in gedaan en afgespoelt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

  • Similar Content

    • By Snooby
      Loodnitraat is een belangrijke stof bij het vervaardigen van diverse HE's, waaronder uiteraard loodazide. Omdat ik het bijna niet gebruik heb ik genoeg aan enkele grammen, vandaar dat ik het liever zelf maak dan een kg oid te moeten kopen. Let op bij het maken van loodnitraat omdat het giftig is en mogelijk kankerverwekkend. Draag daarom handschoenen en een stofmaskertje. Doe de synthese buiten omdat loodnitraat samen met het water dat je verdampt mee de lucht in kan stuiven.



      40 ml salpeterzuur 67% aangedund met water tot 60 ml. Daarna zo'n 30 gram daklood erbij en verhitten in een oliebad. Zo loopt de temperatuur rustig op tot 125 graden (ongeveer). Reactie laat zich duidelijk herkennen door het vrijkomen van NoXgassen (bruin, giftig). Als de reactie tot zijn einde loopt doe je er wat water bij en filtreer je eventuele loodresten. Daarna damp je de oplossing rustig in (voor mensen met geen magneetroerder, gebruik een oliebadje om redelijk gecontroleerd de oplossing uit te koken, en meteen het loodnitraat te drogen).

      Echter, na 2 x opnieuw uitdampen (waaronder eentje met filtratie van de heldere loodnitraatoplossing) blijft mijn loodnitraat een zeer lichte groene gloed houden..




      Ik vroeg mij dus af of jullie denken dat dit invloed kan hebben bij het maken van LA.. Ik gebruik namelijk zoveel mogelijk zuivere stoffen. Het is iig geen kopernitraat aangezien dit niet in daklood voorkomt. Ik heb het daklood niet helemaal goed gewassen dus mogelijk komt het van wat plantresten oid. Het betreft een zeer kleine verontreiniging, maar ik wilde jullie ook even wat over loodnitraat vertellen, hehe. Grt
    • By Duvel
      Omdat ik erg geintresseerd ben in crackling stars, wilde ik ze ook maken.
      En JA, ik weet dat loodoxide (Pb3O4) heel giftig is.
      En JA, ik heb er theorie over.
      Maar goed, ergens had ik gelezen dat je het ook zelf kan maken, door lood boven een salpeterzuur bad te hangen, en dan het zuur verhitten zodat de dampen op het lood neerslaan.

      Maar ik dacht zelf aan iets anders, ik had iets gelezen over een loodaccu en toen kwam ik op het volgende idee .
      Is dit mogelijk d.m.v. elektrolyse:
      H2SO4(aq) + 3Pb (s) --> Pb3O4(s) + 2H(g) + S(s) ???

      De anode & cathode zijn van lood (vandaar het lood in het schema hier boven).

      Commentaar en antwoorden zijn welkom.
    • By N2O
      Hallo,

      Ik Ben dus N2O.
      Ben 16, ik Woon in oost-vlaanderen en dwaal al een dik half jaar rond op dit forum dus heb ik besloten van me te registreren.

      Ik heb al redelijk veel ervaring met chemie(algemene proeven), Secondaire explosieven(NG, HDN, AN-Dynamiet,...), pyrotechniek(paar raketjes(?), fontijnen en stars, niet zo veel dus) enz...

      Ik heb ook de regels al een aantal keer gelezen.

      Mijn volgende projecten:
      -Rokend salpeterzuur maken
      -RDX
      -IPN
      -Methylnitraat

      Als er nog vragen zijn, stel ze maar:)

      Mvg N2O
    • By Nitroglycerin
      Ik start dit onderwerp op voor de mensen die geinteresseerd zijn in HE's, het gaat hier om de essentiele stof voot HE's : Salpeterzuur, ookwel bekend als Nitric acid.

      Ik heb de laatste tijden het internet eens afgezocht naar salpeterzuur (rokend en geconcentreed), en het viel mij op dat er bijna niets over de verkoop ervan te vinden is, er zijn 3 sites die het verkopen, tegen een redelijke prijs, maar er de vloeistof is of 40% of 52% of 60%, en voor He's heb je rokend of geconentreerd nodig.

      darom wil ik aan de mensen op het forum vragen of ze manieren kennen om WIT rokend salpeterzuur of geconcentreerd salpeterzuur te maken, de manier KNO3+ H2SO4 is er een maar dan krijg je rood rokend (het bevat NOx in zich(en is daarmee totaal ongeschikt voor HE's, maar als het goed is kun je er Ureum bij doen en dat hoort de NOx weg te nemen)

      als jullie nog andere manieren kennen om salpeterzuur te concentreren, plz post het hier.

      Ik ven niet verantwoordelijk voor wat je ermee gaat doen en denk eraan, het is een sterk bijtend zuur, je vinger erin houden en je hebt ontzettende pijn, geloof mij maar, en bij het inademen kan je eerst een beetje high achtig worde, maar bij hogere concentraties/hoeveelheden kun je eraan doodgaan omdat het je vanbinnen wegvreet/weg oxideerd
    • By morpheus
      In de vakantie verzint een mens gekke dingen, zo ook dit:
      Ik had het idee om aluminiumnitraat te maken. Nog geen eventuele toepassing ervoor, gewoon om het maken... (Verveling hè )

      Ik vond op Wikipedia dat dit gemaakt kan worden door aluminiumhydroxide te laten reageren met salpeterzuur.
      (met 'gewone' aluminium gaat dit niet of moeilijk "because of its protective oxide layer")

      Dus ik denk: ik maak eerst aluminiumchloride en dit zet ik vervolgens om tot Al(OH)3 door een neerslagreactie met NaOH.
      Nadat ik al was begonnen met het maken van de AlCl3 kwam ik erachter dat een oplossing van AlCl3 met water al reageert tot Al(OH)3, maar daarover worden veel verschillende dingen beweerd op het WWW.
      (De inhoud van m'n reageerbuisje klopt wat dat betreft al redelijk met de wiki-beschrijving "a gelatinous precipitate of aluminium hydroxide": het is inmiddels een lekker grijs papje)

      Voor de AlCl3 had ik btw een reageerbuisje gevuld met 5 ml 37% zoutzuur, en daar in kleine porties aluminiumpoeder aan toegevoegd. Dit wilde ik dan doen tot er geen H2 meer werd gevormd, zodat ik 't dat kon filteren en een oplossing van AlCl3 zou overhouden. Maar dat feest gaat dus al niet door...

      Nu mijn vraag: heeft iemand een idee welke reacties er precies zijn opgetreden?
      En of er een manier is om dit alsnog om te zetten in Al(NO3)3 ?

      Omdat het nu grijs is heb ik geen idee wat het precies is: Al(OH)3 is volgens wiki Wit, maar bij het roeren van het papje ontstond er geen H2, wat bij de toevoeging van aluminiumpoeder nog wel gebeurde.
      Dan komt de grijze kleur dus volgens mij niet door nog niet-gereageerd aluminiumpoeder...


      EDIT:
      Na een nachtje bezinken heeft het bovenste, waterige laagje een (licht-)gele kleur.
      Er is dus iig wat AlCl3 overgebleven...
      EDIT 2:
      Een foto:


      (De opmaak hierboven is bagger, maar dit komt niet door mij: ik heb de vele onnodige tussenregels proberen te verwijderen, maar dit is mij niet gelukt )
    • By HEman
      Ik ga op deze forum verder onder de naam HEman.
      Vroeger een TV-serie wat ik keek, maar hier HE als veel gebruikte afkorting van HighExplosives.
      Tja...moest wat verzinnen.

      Als kind af aan diverse hobby's als electronica, computers, sport en...chemie
      En dan moest je aan vakrichting kiezen en dat was bijna chemie geworden.
      Altijd al gek geweest van geluid en licht en vuurwerk/explosieven als de extreme voorbeeld hiervan.

      Rommelen met HE's doe ik niet echt meer, daar is het de tijd niet meer voor.
      Vroeger kreeg je hoogst "op je donder" omdat je bezig was met stoute dingen.
      Echter vandaag de dag maakt men er direct een spektakel van en wordt je als voorbeeld gesteld.
      Als men aan de weet komt dat je een litertje 33% waterstofperoxide in huis hebt zet men je wijk af, laat de hele week evacueren en komt het verhaal in zo'n beetje alle dagbladen te staan.
      Naar mijn idee allemaal overdreven bullshit maar voor de overheid de gelegenheid om een grootschalige oefening te houden waarvan jij dan de rekening van geprecenteerd krijgt.
      Daar ik mischien een stoute jongen ben wordt je vandaag de dag aangezien voor een (mogelijke) terrorist.
      En daar zit ik toch ook niet echt op te wachten.

      Helaas is het de overheid zelf die foute dingen doet met deze kennis in de vorm van oorlogsvoering

      Ik ben wel van mening dat het niet goed is als alleen de overheid deze kennis in handen zou hebben.
      Iets te grote machtpositie in extreme tijden.

      Voorzichtigheid staat bij mij altijd bovenaan. Ik zeg dan ook altijd tegen mensen...het gevaar schuilt in het geen dat je juist niet weet of als het te laat is wist. Weet dus waar je mee bezig bent !!!!

      Bij mij gelukkig niet veel meer misgegaan dan kokende salpeterzuur door de keuken door het op iets te grote schaal maken van Kwikfulminaat (kan dus niet op grote schaal ivm heftige termische reactie) Wat er dan gebeurd....het begint in enkele seconden ineens HEFTIG te koken. Voor mij toen een run naar de douche om zuur van me af te spoelen en vervolgens te zien wat salpeterzuur doet met je keuken. Achteraf nog ff het recept doorlezen en ja daar stond het: "maak het niet in grotere hoeveelheden"

      Nu nieuwschierig wat men nog thuis kan maken aan pyrotechnische produkten kwam in op deze forum terecht en na het lezen van diverse toppics aangemeld als lid.
    • By N2O
      OK, vandaag heb ik geprobeert om DCM uit verfafbijt te destilleren wat niet zo heel simpel bleek.
      Ik begon dus mijn destilleer opstelling op te bouwen:


      vervolgens goot ik 200ml verfafbijtmiddel(met een groen kleurtje) in mijn beker:


      ik verhitte het verfafbijtmiddel met een warm waterbad tussen 45-55°C:


      Na wat gedestilleerd te hebben goot ik hetgene dat nog in de erlenmeyer was terug in het blik en de rest bekeek ik even:

      -Het waren 2 lagen?:


      -na een half uurtje in een flesje te laten staan goot ik het voorzichtig terug in de maatbeker:


      -vervolgens alles nog eens in het flesje , eens goed schudden en alles was weer troebel?
      hoe kan dit komen en wat is men DCM?

      Mijn theorie is dus:
      Het hele kleine laagje(echt mega klein)op de onderkant van het flesje is water, de rest is DCM.
      eensje het schud komt het water in veel kleine bolletjes rond te zweven in het DCM.
      Wat na verloop van tijd naar boven gaat, samenklonterd en weer naar de bodem zakt.
      Kan dit correct zijn?
    • By dennisman
      De Mno2 anode hoe te maken,en wat heb je nodig:

      Zoutzuur 30%
      Mangaan nitraat------Dit kan simpel worden gemaakt door salpeterzuur te laten reageren met Mn carbonaat.
      Salpeterzuur 38%/52%
      Verfafbrander
      Rvs buis of ijzer waar de brander en Ti plaat in past.
      Titanium plaat,staaf ect
      Spiritus

      Als eerst begin je met het schuren van je Ti plaat gewoon ruw met de straaljager en als laatst nog even met de hand en met een fijn schuur papier waterproof bv.



      Als je hier mee klaar bent vul je een pot waar je Ti plaat in kan en laat de bovenste paar cm van je plaat vrij,vul nu deze pot met 30%zuutzuur en zet deze in een pan met water en verwarm nu de pan.
      Wat er nu gebeurt is dat de Ti ge etst wordt, en het zoutzuur kleurt hier bij violet/blauw.



      Wanneer dit klaar is zal je Ti plaat donkergrijs verkleurt zijn (duurt 15min) reinig je de Ti plaat met gedestileerd water en niet meer met de handen aanraken.

      Nu maak je een oplossing van Mn nitraat ongeveer 100gr per liter en een scheut spititus en een paar ml salpeterzuur.


      Hang hier nu je Ti plaat een paar sec in eruit halen en even laten uitdrupelen, hang nu de plaat in de buis boven de brander en laat hem bakken voor 15 min tussen de 300 C en 500 C




      Haal de plaat na 15 min er uit en veeg hem voorzichtig af met een zachte doek nu even laten afkoelen en weer dompelen in de Mn nitraat oplossing herhaal dit nu z'n 30 keer en tussen elke 10 keer even 30min door bakken en de allerlaatste coating bak je de plaat een UUR.






      Nu is de anode klaar voor gebruik het is verstandig om hem eerst even een paar uur laten electrolyseren in een oplossing van NaCl en dit zal helemaal rose worden gooi dit dan weg en begin opnieuw met een fris electrolyt dit zal nu schoon blijven.

      Het maximale amperage per cm2 is tussen de 50 en 100 mili amp beter is het om op 50 te blijven, deze anode kan max 40 amp aan.

      En met deze anode is het beter om alleen Chloraat te maken bij een laag chlorine zal de coating weg vreten.


      Veel succes Dennisman,,

      Bron:Internet capecanavel.
  • Popular Now

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×