Jump to content
PyroForum.nl

Piranha oplossing


Recommended Posts

Dat begrijp ik ook niet. Waterstofperoxide is geen zuur hoor :P (of wel :) , ik zou geen reden zien dat het zuur zou zijn).Verder is dit een topic over zuren die de huid aantasten, geen oxidatoren. We weten nu dat H2O2 de huid kan aantasten. Maargoed, ik moet eerst weer even wat chems gaan bestellen. Ongeveer 75 kilo aan zuren en basen :P . Als ik terug ben van mijn vakantie, waar ik ook even rond zal kijken naar leuk lab spul en chems zal ik de proef op de huid van een dood dier, of een stuk vlees uit proberen.

Link to comment
NG, kun je aan fosforzuur komen? Dan lijkt me dat ook wel een leuk zuur om hier te testen.


Fosforzuur zit in cola. Dit hadden ze al bij Mythbusters getest: ze hadden een biefstuk in cola en in fosforzuur gedaan. Na 48 uur was de fosforzuur biefstuk nog niet opgelost, maar hij viel wel uit elkaar. (de cola biefstuk werd alleen maar bruin en ranzig..)
Link to comment

Sorry..
Maar ik wou alleen maar duidelijk maken dat fosforzuur waarschijnlijk niets doet als je het op een stuk varkensvlees druppelt.

Als je dan je vorige post had begonnen met: Ik denk dat fosforzuur niet veel resultaat oplevert bij deze testen omdat... en dan je post. Dan had het (voor mij) in orde geweest. Ietsjes duidelijker dus. :)

Link to comment
  • 2 months later...

Morgen is waarschijnlijk de grote dag voor dit experiment. Ik zal een lap verkenshuid kopen bij de slager (of gewoon een speklap met zwoerd, waarvan ik dan alles daarop druppel, dan heb je ene mooie "teststrip"), en alle chemicalien zijn binnen.

De chemicalien waarmee van start zal worden gegaan zijn:

Citroenzuur (s) 100%

Zoutzuur 30%

Zwavelzuur 96%

Salpeterzuur 69%

Piranha oplossing (96% H2SO4/H2O2 30%

Nitreerzuur (thnx mr. stijntje)

Koningswater (3 conc HCl + conc HNO3)\\

Ammoniakoplossing 25%

NaOH verzadigde oplossing\

NaOH parel

Natriumcarbonaat verzadigde oplossing

Mespunt soda

Fosforzuur 75%


Van elke oplossing zal een druppel worden geplaatst op de huid.

foto's worden gemaakt bij:

0 minuten
2.5 ,,
5 ,,
10 ,,
15 ,,
30 ,,
60 ,,
2 uur
3 ,,

Het eindresultaat zal worden afgespoelt en de diepten van de kuiltjes zullen worden gemeten en gefotografeerd.

(Als ik morgen een verotte kater heb kan het nog wel eens maandag of volgende week worden, maar ik denk het niet)

Als jullie nog een goed idee hebben voor het experiment kun je dat nog wel posten, ik zal kijken of ik dat ook nog voor elkaar kan krijgen.

[edit] ik heb geen vette kater, dus het gaat door.[/edit]

Link to comment

Waterstofperoxide kleurt de huid gewoon wit omdat de huid oxideert ja, maar als je de waterstofperoxide nu heel lang laat inwerken kan het zijn dat het wel iets ergere resultaten geeft, dus misschien is het nog niet zo slecht.

Ik ben ook wel benieuwd naar het resultaat nitro. :)

Link to comment

Ik zal nu nog even snel een druppel H2O2 plaatsen.

Verder even tussenstandje.

Zwavelzuur begon direct te oxideren en ging daarna op een laag pitje verder. Nitreerzuur en salpeterzuur gaven ook direct gas, de druppel werd donker geel (van de NOx waarschijnlijk).

Het loog komt langzaam op gang en tuft door als een diesel.

Nu het ergste. Piranha oplossing.

In een woord: Hartverscheurend. Ik druppelde wat op de huid. De druppel gleed weg en liet DIRECT een weggevreten spoor achter. De opperhuid was gewoon echt helemaal WEG. Een spoor van Piranha devastation bleef zichbaar, en dat in een seconde of 3. Geen enken van de zuren heeft dat kunnen doen.

Link to comment

Goed Heren, daar gaan we.

Ik heb Ammoniak, soda en citroenzuur weggelaten. Inplaats daarvan komt waterstofperoxide 30%.
Dit experiment is niet volledig te vergelijken met je eigen huid. De temperatuur van deze hud was ongeveer 20 graden, er liep geen bloed of vocht door en het was vettig alsof het was ingevet.

De eerste foto: Zwavelzuur 96%. Twee druppels.

0 minuten, weinig waar te nemen.

[attachment319]

Salpeterzuur 96%. Twee druppels.

0 minuten, weinig waar te nemen.



Nitreerzuur, een mengsel van 65:35 Zwavelzuur:Salpeterzuur

0 minuten, enkel de rook die er vanaf komt is waar te nemen.



Zwavelzuur na 5 minuten. Er is een kring omheen gekomen, alsof het erin is gerokken. In het midden liht nog netjes zwavelzuur.



Zoutzuur 30%. twee druppels.

0 minuten, wenig waar te nemen.



Salpeterzuur(L)en Nitreerzuur® na 5 minuten. De druppels hebben evenals zwavelzuur een kring gekregen en de druppel is geel gekleurd van waarschijnlijk stikstofoxiden.



Konigswater, een mengsel van 3:1 Zoutzuur:Salpeterzuur

0 minuten, weinig waar te nemen.



Zwavelzuur na 10 minuten, het is er nog ietsje dieper in getrokken.



Salpeterzuur en nitreerzuur na 10 minuten. Het is nog iets geler geworden, verder is de kring ook iets voller geworden.



Koningswater na 5 minuten. Eveneens een lichte kring.



Fosforzuur 75%, twee druppels.

0 minuten, weinig waar te nemen.



Zwavelzuur na 15 minuten. Weinig verschil tenopzichte van de vorige waarneming.



Zoutzuur(L) en Salpeterzuur ® na respectievelijk 10 en 15 minuten. Zoutzuur heeft een lichte kring gekregen en lijkt witter. bij salpeterzuur geen/weinig verandering.



Nitreerzuur(L) en Koningswater® Kongswater lijkt een beetje verkleurd, Nitreerzuur bevat belletjes.



99% NaOH parel.

0 minuten, weinig waar te nemen.



Natronloog tot maximale concentratie.

0 minuten, weinig waar te nemen.



Het zuren "feest" na 35 minuten vanaf Zwavelzuur.

Van onder naar boven en van links naar rechts;
Zwavelzuur, Zoutzuur, Salpeterzuur, Nitreerzuur, Koningswater, Fosforzuur, Natriumhydroxide parel, Natronloog.

Veranderingen: see for yourself.



Het Zurenfeest opnieuw maar nu na 45 minuten.

Verandering See for yourself.

Piranha met verouderde H2O2 is bovenaan erbij gekomen.



De al eerder genoemde weggegleden piranha druppel. Het zuur heeft zo'n 3 seconden de tijd gehad om dit voor elkaar te boxen. Links fosforzuur en recht de NaOH parel.



Zwavelzuur en zoutzuur na 2 uur.



Nitreerzuur, Koningswater en bovenaan Natronloog na 2 uur.



Piranha na zo'n uur en een kwartier van productie.



Peroxide na 1 uur, slecht te zien.



Het zurenfeest na 3 uur



Alles wat er bij de laatste totaalfoto nog niet was en nu wel is Piranha.


De volgende foto's vereisen een zeer precis oog. Doordat de belichting een beetje in mijn nadeel werkte heb ik het niet super duidelijk kunne fotograferen, maar ik zal alsnog gewoon commentaar geven.

Nitreerzuur, hetzelfde als salpeterzuur, maar omdat ik niet meer genoeg ruimte had op het kaartje maar gewoon één foto genomen.

Het voelde als gewone huid aan, alleen de kleur was wel opmerkelijk. Er is aan de linker kant een deel van de kring te zien, die rijkt tot de vetlaag van de lederhuid. Verder is het wit (geoxideert?) binnen de lijnen van de kring.



Koningswater en Zoutzuur waren ook hetzelfde, eveneens voelde het als normale huid, waren de lijnen van de kring zichtbaar en was het binnenste helemaal wit.



Zwavelzuur

De zijkanten van de kring waren in tegenstelling tot bijv. salpeterzuur rond, het was niet dat de ring recht naar beneden in de lederhuid slog. Het was meer een vorm van een contactlens, een soort kommetje. Met als rand de rozige rand die we bij de andere zuren ook zagen.



De lijn die de Pranha druppel naar beneden trok, dit is dus in een aantal luttele seconden gebeurt. De kleurverandering is ook maar licht te zien, net als de andere foto's, maar dat kwam dus door het licht.



De NaOH parel en de Natronloogdruppels. Volledig doorgedrongen tot op de vetlaag van de lederhuid. Het voelde helemaal als een soort blubber aan, de huid werd dus gewoon afgebroknen tot een soort gelatinepudding, dit had ik nog niet gezien bij de zuren.



Deze kwam even ver als de Natriumhydroxide, maar was het niet totaal roze, maar diep roze, licht gegelatineerd. Binnennin was het helemaal geoxideerd en het boelde behoorlijk hard aan.



Fosforzuur, behoorlijk opmerkelijk. 75% omdat het anders te gevaarlijk zou worden, nou dat mocht duidelijk zijn. Het was ook weer roze, behoorlijk diepe tint. De textuur was echter zeer stroef, en echt hard. Niet zo hard als een knikker, maar toch behoorlijk harder dan een stuiterbal.



Waterstofperoxide. Een licht spoor van bleek, maar slecht te zien omdat de huid ook al behoorlijk wit was.



Tot zover het experiment, voor vragen is dit het topic. Ik zal hier nog wel wat kritiek en research van de resultaten posten.

Tot zover het experiment,

Groeten,
Nitroglycerin


Het was wel minder "hartverscheurend dan ik dacht trouwens. Toen ik het zag postte ik het snel, aangezien ik dacht dat het nog veel harder zou doorgaan, maar dat viel dus aardig mee omdat er een dikke vetlaag zat.

Link to comment

Ik vindt het redelijk gelukt, geeneen van deze dingen zou ik natuurlijk op mijn huid willen :) .

Maar dat piranhaa zuur ziet er wel het ziekst uit. :P

Mooi gedaan.


Lttrrz

Link to comment
×
×
  • Create New...