Jump to content
PyroForum.nl

Media


Duvel

Recommended Posts

Kunststof aarden met een draad heeft geen zin, aangezien het materiaal zeer slecht geleid. Aan de andere kant van de trommel (kant zonder aarde) kan zo meer dan 1000V potentiaalverschil staan. Het lijkt me eerder gevaarlijk.

Je moet er vooral op letten dat er geen sterk zonlicht op komt te staan, en dat de trommel nergens permanent langswrijft (metaal maakt niet uit). Meestal heb je dan niet zo'n last van statische elektriciteit.

Vonken slaat soiso niet over naar je loden media. Als er potentiaalverschil opbouwt aan de binnenkant word dat direct wel doorgeleid. Statische electriciteit heeft tijd nodig om op te bouwen en een bron van energie. In de trommel is alleen bewegingsenergie. Een electron gaat echt niet graag van een metaal naar een bagger geleidend kunststof.

Link to comment
  • Replies 135
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Een PVC trommel aarden met een sleepcontact geeft je een van de Graaff generator, oftewel nog meer atatische elektriciteit dan wanneer je het niet aardt. Verder functioneert je trommel tot op beperkte hoogte als kooi van Faraday, dus de inhoud van de trommel heeft het zelfde potentiaal als de trommel zelf. Goed opletten met legen is dus cruciaal, dat is het enige punt waar statische elektriciteit echt gevaar oplevert met betrekking tot een kogelmolen.

Link to comment
Een PVC trommel aarden met een sleepcontact geeft je een van de Graaff generator, oftewel nog meer atatische elektriciteit dan wanneer je het niet aardt. Verder functioneert je trommel tot op beperkte hoogte als kooi van Faraday, dus de inhoud van de trommel heeft het zelfde potentiaal als de trommel zelf. Goed opletten met legen is dus cruciaal, dat is het enige punt waar statische elektriciteit echt gevaar oplevert met betrekking tot een kogelmolen.


Een Van De Graaf Generator werkt op een hele andere principe de borstels zijn ten eerste niet geaard en er is een filterdunne holle koepel nodig van een hoogwaardig geleidend materiaal zoals zilver, koper of een aluminium legering dus met een draaiende PVC trommel en een koperdraadje ga je echt geen hoogspanningsbogen laten overschieten.
Het borsteltje aard eigenlijk men hele kogelmolen en het houd de container op zen plaats zodat die er niet kan uitwippen als er iets zou misgaan en ik veronderstelde dat je alles kon aarden zelfs isolators wat dus blijkbaar niet kan en aan de kooi van Faraday had ik nog niet gedacht.
Link to comment

Nou ik denk als je de lading "opslaat" in ene leidsche flesch, PVC bouwt moeilijk een lading op maar als je steeds dat kleine beetje overschot aan elektronen weet op te slaan kun je mischien nog wel een behoorlijk potentiaalveschil opwekken. PVC kan trouwens nooit als kooi van farraday optreden omdat het daarvoor simpelweg een te grote isolator is, de lading wordt maar moeilijk van buiten naar binnen getransporteerd waardoor toch al snel een potentiaal onstaat tussen de binnen en buitenkant...

Edited by pyrobass
Link to comment
  • 1 month later...
Een Van De Graaf Generator werkt op een hele andere principe de borstels zijn ten eerste niet geaard en er is een filterdunne holle koepel nodig van een hoogwaardig geleidend materiaal zoals zilver, koper of een aluminium legering dus met een draaiende PVC trommel en een koperdraadje ga je echt geen hoogspanningsbogen laten overschieten.
Het borsteltje aard eigenlijk men hele kogelmolen en het houd de container op zen plaats zodat die er niet kan uitwippen als er iets zou misgaan en ik veronderstelde dat je alles kon aarden zelfs isolators wat dus blijkbaar niet kan en aan de kooi van Faraday had ik nog niet gedacht.


Dark_Hero

Hierbij http://jnaudin.free.fr/html/jlnvdg.htm een goede tekening van een 'De Graaf Generator' (beetje naar beneden scrollen)

Voor zover ik het kan overzien heb je door een geaarde borstel tegen jou trommel te zetten zo'n beetje de helft van een VDG gemaakt!
Kijk onderaan de tekening. De aarde is de voeding!
Dus wat jij nu hebt is het lint (de trommel) en de onderste sleper. Alleen nog een bovenste sleper erop met iets om de lading in op te slaan en klaar is jou VDG maar dan met de een onsje of meer BP erin!
Ik zou mijn vingers er niet aan wagen.

Ik worstel overigens met hetzelfde probleem. Ik heb mooie loden ballen 12.5 mm maar een PVC trommel en dat laatste 'sucks'.
Ik weet niet of je de trommel ook 'media' mag noemen maar wie weet welk materiaal OK is voor de trommel??

1. Glas?? Gaat het mis dan vliegt het glas om je oren..
2. Keramisch? Zelfde euvel..
3. Staal Koper Aluminium? in combinatie met deksels die los kunnen schieten? Misschien (vonkt dit niet in combinatie met loden ballen?)
4. Anders?

Edit: uitroepteken geplaats. Edited by pdfbq
Link to comment

Aannemend dat je verstandig bent staat je kogelmolen niet binnen, dus heb je geen scherven in je lijf op het moment dat het fout gaat. Een PVC trommel is prima, maar een HDPE trommel zou beter zijn. Kijk eens bij de lokale legerdump of zeilwinkel voor die mooie witte vaatjes met een rood deksel. Eventueel zou je voor gebruik een paar plastic strips in je trommel kunnen lijmen (de zogenaamde lift-bars) om het rendement te verhogen.

Link to comment
  • 5 months later...

Dank je voor je snelle reactie Ooh :lol:. Het is een idee maar ik wou toch eerst nog even verder kijken.

Ik snap niet helemaal wat je bedoeld Berke, ik heb al een rubberen trommel, maar zelfs daarvoor heb je media nodig :D

Warez kwam met het idee om een staaf messing te kopen en er stukken van af te zagen. De prijs van een staaf messing is goed te doen maar waar ik me meer zorgen over maak is het zagen van honderden stukjes messing. Is dat te doen met een handzaag of is daar andere apparatuur voor nodig. Heeft iemand ervaring met messing media?

Link to comment

Ik heb nu keramische media en 16 loden ballen. Ik vind lood wel iets beter maar ik vind het weinig schelen. Lood beschadigt veel sneller en er komen allemaal deuken in.
Dus het is meer wat je zelf prettig vind dan dat de één echt veel beter is.

Link to comment
waar ik me meer zorgen over maak is het zagen van honderden stukjes messing. Is dat te doen met een handzaag of is daar andere apparatuur voor nodig.

:lol: Als je een zaterdagmorgen aan het zagen bent heb je ze wel,messing is rommel om te zagen.
Op ons bedrijf doen we het met een automaat. (en dat duurt al behoorlijk lang.)

Keramische media heb ik ook mee gemild,gaat goed. Maar mijn persoonlijke voorkeur gaat toch uit naar lood.
Ik giet ze zelf namelijk met een diameter van 25 mm. In een Aluminium malletje.
Bevalt me goed.
Ze zijn namelijk zwaarder dan de keramische variant en naar mijn mening ook minder van nodig in je trommel.
En wat betreft de deuken,valt dat bij mij reuze mee.En als je meer nodig hebt makkelijk zelf even bij te maken.
Link to comment
En wat betreft de deuken,valt dat bij mij reuze mee.En als je meer nodig hebt makkelijk zelf even bij te maken.


Bij mij wel. Ik heb ze niet zelfgemaakt en ze zijn vrij klein maar een tikje tegen de tafelrand en er zit een behoorlijke deuk in.
Het is heel broos materiaal.
Geen idee of het hoort maar hier is het wel het geval.
Link to comment
:lol: Als je een zaterdagmorgen aan het zagen bent heb je ze wel,messing is rommel om te zagen.
Op ons bedrijf doen we het met een automaat. (en dat duurt al behoorlijk lang.)

Keramische media heb ik ook mee gemild,gaat goed. Maar mijn persoonlijke voorkeur gaat toch uit naar lood.
Ik giet ze zelf namelijk met een diameter van 25 mm. In een Aluminium malletje.
Bevalt me goed.
Ze zijn namelijk zwaarder dan de keramische variant en naar mijn mening ook minder van nodig in je trommel.
En wat betreft de deuken,valt dat bij mij reuze mee.En als je meer nodig hebt makkelijk zelf even bij te maken.


Je hebt altijd de helft van de trommel inhoud aan media nodig, ongeacht het type dat je gebruikt.
Link to comment

Dat kan wel zo zijn, maar dat betekend niet dat elk materiaal even efficient werkt. Mijn ervaring met keramische ballen in een kleine lortone is dat ik het apparaat kan vullen, aanzetten en 2 dagen later wel is even kan gaan kijken of het al een beetje brand. En zelfs dan is de kwaliteit van het mealpowder teleurstellend. Het gebruik van een zachtere houtskool bevorderd de verbranding aanzienlijk maar nog steeds zijn de mill tijden veel te lang.
Als ik keramische ballen voor mijn nieuwe grotere lortone koop, ben ik weer een schot geld kwijt maar of ik tevreden ben met hun prestaties dat moet dan nog blijken. In mijn ogen is het dan beter om even wat meer moeite te doen en voor goede media te zorgen waarmee ik in 2 uur een prima mealpowder maak.

Dan wil ik ook nog even zeggen, en vat het niet persoonlijk op ener, dat jou advies een weleens subjectief zou kunnen zijn in verband met pyro-stuff. Het kan in je belang zijn dat keramiek in een goed daglicht staat. Ik wil best geloven dat het goed werkt, maar wat ik tot nu toe heb gelezen is dat Messing en Lood de efficienste media vormen waarbij aan lood het nadeel van slijtage en vervuiling kleeft.

Edited by explomaan
Link to comment

:lol: Halen we hier misschien twee dingen door elkaar.????
Dan doel ik op het schurende effect en plettende effect. (schurende effect in een Lortone.)

Ik gebruik een RVS trommel, en maak dus gebruik van een plettend effect met mijn loden media.
De loden ballen lopen constant over een een metaal met daar tussen mijn meal.
Dat heeft weinig effect als je een rubberen of een kunstof binnen mantel hebt.(lijkt mij)


Als je dus een zachte binnenmantel van je mill hebt denk ik dat je beter keramisch kan gebruiken.(schurende effect dus)


Interresant topic trouwens. :D

Link to comment

Als ik mijn 20 cm diameter trommel vul met loden media wordt het veel te zwaar om nog goed te laten "pletten" de ballen blijven eenvoudigweg liggen en de trommel draaid 'erdoorheen' als het ware, uiteindelijk veel slijtage aan de trommel dus. :lol:
Nu mil ik met 20 mm keramisch en 25 mm lood 3/1 in volume ongeveer en dat gaat goed.
Als ik geen loodvervuiling oid wil, vis ik ze er tussen uit.

Link to comment

Ik mill met keramische medie 16 mm. Eerst milde ik met lood, maar ik wilde me motor een beetje besparen. Ik mill met de albekende zwavelpot en de pot zit tot iets meer dan de helft vol. Precies 1 zakje. Het werkt echt perfect voor mij. Door de hoge hardheid van het materiaal word alles even fijn als met lood.

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...