Jump to content
PyroForum.nl

Media


Duvel

Recommended Posts

Guest Richard

Dat verflaagje gaat er hoe dan ook een keer af. Je kunt die vervuiling beter niet in je mealpowder of andere chemicalien hebben. Niet vanwege de brandgevoeligheid maar vanwege de verontreiniging.

Laat het gewoon even poosje in bentoniet of zand draaien. Dan schuurt dit er vanzelf af.

Link to comment
  • Replies 135
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

  • 3 months later...

Damn, die zijn HUGE.
Hoeveel wegen die wel niet per stuk? Het lijkt me niet dat zulke grote ballen erg efficient zijn, gezien het grote gewicht en het kleine raakoppervlak.
Maar als je nu een trommel hebt van 5Kg zou het best een uitkomst kunnen zijn. Zeker zuinig bewaren dus die ballen.

Link to comment

Ik zou er nog een flinke hoop ballen met grofweg de helft van die diameter bij doen. Daarmee zou je zeker een 50% groter rendement moeten krijgen, doordat het raakvlak van de media opeens veel groter wordt. Bij industriële kogelmolens heeft men vaak zelfs 5 verschillende diameters kogels, maar daar telt prestatie natuurlijk ook wat meer.

Link to comment

Ik heb nog wel wat verschillende maten ballen ongeveer 15 stalen van 15mm,en ook nog een hand vol stalen busjes uit een groot lager, 50 van 10mm maar dit is lood en dat lijkt me met staal en RVS niet zo geschikt.
Ik heb nog z'n oude ton hier liggen van een vijverfilter dit is van dat hele dikke kunstof met een schoefdeksel dus dat word mijn trommel.

Maar als ik alles bij elkaar optel heb je al een gigantisch gewicht aan alleen de media als dat maar wil rond draaien.

Link to comment
  • 5 months later...

Sorry voor het bumpen van een (redelijk) oud topic, maar ik had een vraagje over media. Met welke media kun je aluminium verpoederen? Ik weet dat het met staal kan, maar ik vroeg me af of je loden media ook hard genoeg zijn. Het zijn geen 100% loden ballen, maar gehard lood-antimoon (hardened lead-antimony media). En als het niet kan met die loden ballen, kan het dan wel met deze?

Mijn aluminium is trouwens al een poeder, maar nog heel grof. Weet de precieze mesh-waarde niet, maar te grof voor snelle flash. Heeft dit millen eigenlijk wel zin? Anders kan ik er net zo goed niet aan beginnen...

Link to comment

Staal is superieur voor fijnmalen van aluminium. Wat je doet in die ballmill is constant gigantische impact leveren op een stukje metaal zodat het moe word en breekt en/of scheurt. Hierbij is de impact veel belangrijker dan de massa van je media. Hoe harder (minder flexibel) de media en trommel zijn, hoe meer ´klappen je aluminium krijgt´. Ik herinner me dat Jeroen een keer aluminium heeft proberen te malen met lood, wat een soort van netjes zilvergrijs ingepakte loden ballen, zonder poeder gaf. :P

Stalen kogellagers zijn stukken goedkoper dan loden media, dus ik zou gewoon voor het eerste alternatief gaan. Dat alumina heeft zo zijn voordelen en nadelen. Dit is trouwens niets fancy, alumina is gewoon een andere naam voor Al2O3. Dat betekend dat die staafjes een soortelijk gewicht van ongeveer 4 gr/cc hebben, tegenover ongeveer 8 gram voor staal en 11 gr/cc voor lood. Het voordeel ervan is dat ze verschrikkelijk hard zijn, aangezien aluminiumoxide ook wel word gebruikt in freezen, schuurpapier etc. Het heeft een 9 op de schaal van Mohs, tegenover 4-5 voor ijzer, en 7/8 voor gehard staal. (Kogellagers zijn vaak van 52100 staal gemaakt, afgehard op 50-55 Rockwell, wat neerkomt of grofweg 7 Mohs.)

Edited by Leander
Link to comment
  • 1 month later...

Ik ben van plan om lood te gieten in koperen cylinders (zie de link van tyneman). Heeft iemand hier ervaring mee? vonkt koper? (volgens mij niet maar je weet maar nooit) en ik ga de lortone 45c gebruiken. Welke afmeting zou ik hiervoor gebruiken? 13mm of 16mm.

Link to comment
  • 3 months later...

Beste leden van het forum,

Sinds kort heb ik een kogelmolen en media. Ik ben alleen niet helemaal zeker of ik met dit media "zonder" gevaar green powder kan malen. Ik heb de media namelijk zelf gegoten van daklood dat ik gekocht heb op de bouwmarkt. Ik vraag me dus af, is daklood een legering? Zoja, is dit een legering die vonkt?
Voor de vloeibaarheid van het gesmolten lood voegt men soms tin toe en als dit het geval is bij mijn daklood vonkt het hier dan door?
Alvast bedankt en een gelukkig nieuwjaar met mooi vuurwerk.

Groeten, Willy

Link to comment
Beste leden van het forum,

Sinds kort heb ik een kogelmolen en media. Ik ben alleen niet helemaal zeker of ik met dit media "zonder" gevaar green powder kan malen. Ik heb de media namelijk zelf gegoten van daklood dat ik gekocht heb op de bouwmarkt. Ik vraag me dus af, is daklood een legering? Zoja, is dit een legering die vonkt?
Voor de vloeibaarheid van het gesmolten lood voegt men soms tin toe en als dit het geval is bij mijn daklood vonkt het hier dan door?
Alvast bedankt en een gelukkig nieuwjaar met mooi vuurwerk.

Groeten, Willy

Dakgoten zijn zink! Wel een legering trouwens, maar met wat weet ik zo niet. Het zal niet zo snel vonken, maar of het goed bruikbaar is weet ik ook weer niet. Als je toch gaat smelten zou je een legering van zink en lood kunnen maken, dat is extra hard, maar in welke verhoudingen weet ik ook niet. Ik weet niet veel vandaag hahaha ;) .
Link to comment

Als het zwart glimmend is, is het lood. Als het grijs is is het zink. Lood wordt nog steeds toegepast voor daken, en dan is het meestal al een alliage met zink voor extra duurzaamheid. De bouwvakkers gebruiken zelf trouwens wel zink, die mogen geen lood gebruiken van de ARBO wetgeving. De bouwmarkt verkoopt meestal wel gewoon lood, als het goed is staat het op de verpakking.

Link to comment

Is niet gevaarlijk. Dakdekkerslood bevat nauwelijks zink, althans niet dusdanig dat het smeltpunt sterk beneden het theoretische smeltpunt van zuiver lood komt te liggen, voor zover ik er ervaring mee heb. Om iets te laten vonken, heb je een metaal nodig dat als gevolg van zeer plaatselijke frictie zal ontsteken. Ballen van lood en bijvoorbeeld messing zijn daar simpelweg niet reactief genoeg voor, met name door de grote buigzaamheid.

Link to comment
  • 8 months later...

De type media die je het best kan gebruiken heeft te maken met de inhoud van de pot waarmee je milt.
Ik heb bijvoorbeeld een pot van 10 CM breed en 14 lang. Ik gebruik keramische media van 16 mm, balletjes. Als ik er bijvoorbeeld 20 in zou gooien zou ik er veel minder in kwijt kunnen en heb ik veel minder reactie-oppervlakte. Maar potten van 12 cm en groter in de breete kunnen beter media van 20 cm gebruiken, omdat je daar evenveel in kwijt kan als 16 mm in een 10 cm pot.
20 MM media is zwaarder maar heeft ook meer millcapaciteit nodig omdat waarschijnlijk veel meer sas in de pot zit. Je kan natuurlijk ook 50-50 20mm 16 mm gebruiken, dan profeteer je van allebei de fucties.

Link to comment

Zelf heb ik toch altijd twijfels gehad bij loden media zeker in combinatie met pvc containers deze kunnen namelijk een serieuze statische lading opbouwen...

Om even een voorbeeldje te geven:

ESD's kan je pas voelen bij 2000-3000V en wanneer je op een hete (droge) zomerdag met je arm over een plastic tuintafel gaat kan je dit gewoon horen knetteren dus zit je gemakkelijk aan een goede 1000V.
De lucht geleid elektriciteit ongeveer 1cm per 10.000V bij een normale luchtvochtigheid, dit wil zeggen dat je met 1mm vonken te maken hebt en als dit door een of andere reden van je container naar je loden media overspringt zit je volgens mij met een serieus probleem.
De kans is mischien maar 1 op honderduizend maar toch...

Edited by Dark_Hero
Link to comment

Ik gebruik een geaard koperdraadje dat tegen men container vrijft dit houd dan alles nog eens mooi op zijn plaats maar voor de personen die dit niet gebruiken denk ik toch dat er wat risicos aan verbonden zijn als je met lood gaat draaien.
Ook heb ik sinds kort men kogelmolen op een geaarde mat geplaatst ik gebruikte die als ik aan computers werkte.

En die antistatische spray is dat hetzelfde als die reinigings sprays voor bijvoorbeeld LCD en TFT schermen?

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...