Jump to content
PyroForum.nl
Cold Fire

Kaliumnitraat

Recommended Posts

Dat een stof in voeding wordt gebruikt wil niet zeggen dat het eetbaar is zo wordt ook goud en natriumbenzonaat in voeding gebruikt. Natriumbenzonaat reageert met vitamine C tot benzeen en dat is heel kankerverwekkend dus je ziet wat ze tegenwoordig allemaal in je eten steken en dan heb ik het nog niet over zoutszuur en zwavelzuur.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_E-nummers

P.S.: Aan de mensen die gaan proberen KNO3 bij een slager te kopen die gaan het je niet verkopen, het is alleen in speciale zaken te koop.

@hieronder: Ik heb het aan een goede prijs gekocht hoor, niet de prijs van kunstmest maar toch nog goedkooper dan sommige webshops.

Edited by lootens

Plus, KNO3 'food grade', dat gebruikt mag worden in Nederlands eten, is ongelooflijk duur. Dus al vind je een bron dan wordt je voor de meeste toepassingen afgezet. :blush:

ik heb 3 kilo food grade kaliumnitraat voor 11 euro gezien oke blijft iets aan de dure kant maar je hebt wel kaliumnitraat dan.

Ik heb een vraag, ik kan kiezen hoe zuiver ik mijn KNO3 wil hebben. Een deel wil ik ook voor de tuin gebruiken maar ook voor pyro. Dus mijn vraag is welke van deze genoemde KNO3 concentraties moet ik kiezen. (zie bijlage)

Hoe groot is het prijsverschil? Als First grade 2 euro is per kilo en, ik zeg maar wat hoor, high pure 15, dan zou ik voor First grade gaan, maar als het 2 en 3 is, voor High pure.

Hoe groot is het prijsverschil? Als First grade 2 euro is per kilo en, ik zeg maar wat hoor, high pure 15, dan zou ik voor First grade gaan, maar als het 2 en 3 is, voor High pure.

Het is standaard 25KG, maar de leverancier verkoopt het ook in kleinere zakken. Het ligt eraan hoeveel KG de klant wilt staat er. De prijs krijg ik nog te horen en als ik kijk naar mijn ervaring, kan ik als het goed is ''agriculture grade'' toch ook voor rookbommen gebruiken of niet? Edited by Almelo

Neem gewoon de meest onzuivere. Die is nog altijd goed genoeg voor alle toepassingen en waarschijnlijk het goedkoopst.

Ik zou gewoon de agriculture grade nemen.
Waarschijnlijk het goedkoopst en die 2% vervuiling, daar merk je niks van.

Ik heb ook gewoon de 98% kaliumnitraat. En het werkt helemaal prima dus als ik jou was zal ik de 98% variant gewoon kiezen.

Zoals D.L. al zei dat je die van 98% zou moeten nemen, heb er hier ooknoog een 25kg zak van liggen en het werkt perfect. :blush:
Werkt perfect voor pyro, maar wees wel voorzichtig met HE want je weet maar nooit.

Voor HE nitraties kan je best HNO3 gebruiken ipv KNO3. Tenzij het natuurlijk 99%pa is, maar dat is pure geldverspilling. Gewoon die 98% kopen. Dan heb je een fatsoenlijke prijs en je kan dat gebruiken voor verschillende doeleinden in de pyrotechniek en het is uitermate geschikt voor rookcomposities hoor.

Ik heb nog een leverancier die dit verkoopt: Multi-K GG 13.5-0-46.2 (staand kalisalpeter is 13-0-46). Als het aan mij ligt kan ik het ook gebruiken voor pyrotechniek(ook voor mijn moestuin natuurlijk :blush:). Dus wat denken jullie kan ik Multi- K GG ook gebruiken?

Die heb ik ook :lol:.. Is ongeveer 99% zuivere KNO3 dacht ik. Deze verhoudingen waren al eerder in dit topic voorgekomen, maar goed. Dus ja, hij is goed te gebruiken :blush:.

Ik heb die óók, werkt perfect hoor!

Ik betaal 17 euro voor 25KG.
Kopen die handel. :blush:

Edited by cojonesm

Ughhum ik denk dat veel mensen jalours zouden zijn op die prijs :blush:

als je kaliumnitraat beetpakt en je hebt een wondje dan gaat het heel erg branden en het lost eiwitten op dus als je het pakt komen er witte stipjes op je nagels :?

Nee, gezond spul is het niet, maar ik heb het zelf ook en geloof me je hand brand echt niet weg... :) (Je nagels blijven ook oké)

Alleen zou ik het inderdaad weg van wondjes houden want dat zou wel eens kunnen gaan jeuken/prikken...
Ik denk dat bijvoorbeeld Chloor (bleekmiddel) al gevaarlijker voor je huid is :blush:

Ik 24 euro, heb zo 't idee dat ik dus afgezet wordt :lol: .

Valt wel mee hoor, waar ik het haal 5KG voor 50 euro ofso. Maarja, ze zeggen wel dat het vanaf 99,5% puur is...

Ook vragen naar bronnen mag niet. Edited by Tyneman

Valt wel mee hoor, waar ik het haal 5KG voor 50 euro ofso.

50 Euro per 5 kilo met 99,5% zuiverheid, en daar maak jij alleen rookbommen mee?

Tenzij het voor je appelbomen is mocht je toevallig een boomgaard bezitten.
Hoewel dat een hint is zal ik ook nog ietswat zin-negers toevoegen.

Waarom maken al die gasten die rookbommen willen maken zich zo ongeloofelijk druk over zuiverheid.
Zelfs met een zuiverheid van 50% zal de mix nogwel roken. (50% suiker vervuiling :blush: haha )
Gebruik dan gewoon meer aangezien het dan toch niets kost.
Het enige waarbij zuiverheid er echt toe doet is in de scheikunde/HE.

Bij Bp zal een extreem lage zuiverheid een bagger product opleveren maar ook met maar 80%zuiverheid zal het nog werken.

(excuzes ik ben nogal melig)

Edited by User1

Hallo allemaal,

Na een lange tijd te hebben gespendeerd op zoek naar een methode om kaliumnitraat te synthetiseren is het op niets uitgelopen. Ik heb tevens de zoekfunctie van het forum gebruikt maar ik kon hier alleen een onduidelijk topic mee vinden waarin een methode werd geopperd, maar die niet is bewezen. Heeft iemand hier een duidelijke methode voor? Of is deze synthese vrijwel onmogelijk voor een persoon zoals ik die zich tevreden moet stellen met huis, tuin en keuken materiaal?

Alvast veel dank,

Naudin

Lekker zinloos is dit weer, er is al een heel topic over kaliumnitraat, daar staat ook hoe zelfs jij wat kan maken.

Je kan KNO3 synthetiseren uit AN en KCl. Je lost de NH4NO3 op, je flikkert er een gelijke hoeveelheid aan KCl bij, gooit het zaakje in de vriezer voor een paar uur, decanteer de oplossing droog de kristallen en klaar is kees.

Dat wordt een slotje gok ik.....

-REPORT-

Edited by pyrobass

Er is al een heel topic over kaliumnitraat, daar staat ook hoe zelfs jij wat kan maken.

Dat wordt een slotje.....

-REPORT-

Ik heb gezegd dat het daar niet bewezen is en dat het zelfs bij sommige mensen niet werkt. Waarom moet iedereen toch altijd zo aanvallend zijn op dit forum. Edited by Naudin

Mensen zijn niet aanvallend, je neemt niet de moeite om eens goed te zoeken naar de juiste informatie. Als je de vraag in het juiste desbetreffende topic had gesteld was er niet heel veel aan de hand geweest.

O en de methode werkt wel degelijk, zelf heb ik hem vroeger tig keer gedaan en hij is bovendien chemisch helemaal waterdicht.

Ik denk dat het weinig zin heeft om hier verder nog op in te gaan.

EDIT: Na 1 keer in de sectie scheikunde te hebben gekeken had ik na 5 sec het topic kaliumnitraat gevonden.

Je krijgt geen warning voor bumpen als je gewoon netjes je vraag formuleerd en ook echt iets nieuws toevoegd aan het topic, dus niet vragen naar de bekende weg. Hoe moeilijk kan dat zijn?

Edited by pyrobass

Mensen zijn niet aanvallend, je neemt niet de moeite om eens goed te zoeken naar de juiste informatie. Als je de vraag in het juiste desbetreffende topic had gesteld was er niet heel veel aan de hand geweest.

O en de methode werkt wel degelijk, zelf heb ik hem vroeger tig keer gedaan en hij is bovendien chemisch helemaal waterdicht.

Ik denk dat het weinig zin heeft om hier verder nog op in te gaan.

Bedankt voor je reactie
Toch wil ik nog even zeggen dat ik zeker mijn best heb gedaan. Ik heb het hele topic doorgelezen en zo ben ik erachter gekomen dat de manier bij verschillende mensen niet werkt, maar hij werkt dus wel. En als ik in dat topic een vraag had gesteld, zou ik toch wel weer een warning krijgen voor bumpen!
Bedankt

• Similar Content

• By XplosionFireworks
      Hallo allemaal,
      Ik zit sinds een week of 2 op dit forum. Ik ben nog nieuw met het maken van vuurwerk dus ik wil graag een paar dingen weten!
      Als eerste:
      Bij de winkel hebben ze NPK 13-0-46, is dit hetzelfde als 98% zuivere kalium nitraat?
      Ik had nagevraagd voor Kaliumnitraat ergens ze boden het volgende aan:
      Kaliumnitraat: 13,7% Nitraat en 46,3% Kaliumoxide is dit hetzelfde en is dit zuiver?
      En ik had begrepen dat je spuitzwavel kan oplossen in water, dit een dag moet laten staan en dan van de bodem schrapen?
      Is dit allemaal verkrijgbaar bij xxx of niet?
      En voor flash: is aluminiumvijlsel fijn genoeg om flash mee te maken?
      Een hoop vragen maar ik wil graag snel beginnen met experimenteren!

• By lnn1980
      Ik wil graag rookbommen maken,maar dan niet de gesmolten versies,Gewoon droog bij elkaar mengen.
      Wat zijn de beste verhoudingen van Kno3,suiker en parrafinne?
      Is het beter om de parrafinne te vervangen door natriumbicarbonaat,of kan dat er bij de parrafinne ook bij.
      Heb forums doorgelezen,maar over de droge mengsels is weinig te vinden.
    • By rookbommetje
      Ik heb geen idee of dit mogelijk is maar kan je kalium uit kno3 halen op een manier?

Zoja hoe zuiver is het eindproduct en in wat voor vorm vormt het? (bijvoorbeeld poeder ofzo)

sorry als dit een gigantisch domme vraag is
    • By ARG
      Hallo iedereen,

Ik heb even een stom vraagje. Ik wou zuivere KNO3 bestellen, maar er staat dat dit gebruikt wordt als bewaarmiddel voor vlees. Kan dit kloppen, of is dit niet het juiste? Ik hoop dat deze vraag me geen ban oplevert voor onnuttige vragen te stellen, anders mijn exucses.

Vriendelijke groeten.

• By pdfbq
      Een nieuw topic dit omdat ik vaak lees over lift charges waarvan wordt gezegd dat de black powder gebruikt misschien wel niet snel genoeg is.
      Als voorbeeld twee filmpjes waarbij ik denk dat de BP in filmpje 'b' snel zat is.

BP verhouding KNO3/C/S 75/15/10
      Het papiertje is zo'n a6 je, één gram BP over 11cm

Filmpje a:
      Houtskool van paardekastanje, KNO3 is pre-milled. Een uur in de ball mill droog.
      Filmpje b:
      Houtskool van paardekastanje, KNO3 is pre-milled.
      C en S zijn samen pre-milled 3 uur.
      Alles samen 2 uur in de ball mill vochtig (per 100g 6cc 25/75 spiritus water)

a: kastanje.mp4 b: kastanje_eerst_apart.mp4
    • By rookbommetje
      Hey mensen,

In alle youtube tutorials enzo over hoe je rookbommen draagt heeft bijna niemand uberhaupt handschoenen aan, laatstaan een stofmasker etc maaaarrrr ik lees net dat kaliumnitraat een irriterende stof is en dat bij inname via de mond zelfs de dood een gevolg kan zijn.

Dus is het een gevaarlijke stof om mee te werken of gaat dat om mensen die echt gwn lepels naar binnen werken?

mvg,
      Tim
    • By HackingDutchman
      Ik ben HackingDutchman en vindt et wel leuk om met oudjaar wat kno3 rookbommetjes te maken.

Heb ik voordat ik mij ga voorstellen op de hoogte gesteld van de forumregels? ja

Ben ik er van doordrongen dat het praktiserend bezig zijn met Pyrotechniek risicovol is en blijft? uiteraard

Weet ik dat het zelf maken van pyrotechnische devices in Nederland niet is toegestaan? yep

Ik kan van mijzelf zeggen dat ik na het besluit pyrotechniek te praktiseren nooit meer ga kloten aan commercieel vuurwerk! nooit gedaan en ook nooit van plan

Ik ga lezen tot ik een ons weeg en pas daarna zal ik de praktiserende kant zoeken! ja

Ik ga geen vragen stellen zonder dat ik eerst zelf heb gezocht! idem ja

Ben ik er van bewust dat het zelf maken van vuurwerk absoluut niet goedkoop is? zeker, maar +-8kg rookbommetjes kosten niet meer da 50 eurootjes

Ben ik er van bewust dat het zelf maken van vuurwerk ontzettend veel tijd kost en dat ik niet vlak voor O&N even gauw iets kan maken? uiteraard

En om dan maar gelijk met de deur in huis te vallen, waarom ik nu hier een account heb aangemaakt:
      Na 3 jaar kno3 ben ik toe aan iets nieuws, nu heb ik wat gelezen over lactose(melksuiker) en kcl (kaliumchloride).
      Nu heb ik tevens gelezen dat KCL makkelijk te krijgen is, in zakken van +-25kg bij Boerenbond&Welkoop en etc etc.
      Nu ben ik gaan zoeken naar lactose en ik heb na een 3 dagen zoeken nog maar 1 goede hit. 1 kilo lactose voor 9.90 euro op een site -B-rouwmarkt punkt enL en dat vindt ik eerlijk gezegd ietsje prijzig.
      Kortom, mijn vraag is nu: Waar kan ik anders lactose goedkoper halen en is er eventueel een vervangend iets voor lactose dat makkelijker en goedkoper te krijgen is?

(is een ''brouwwinkel'' misschien een goede optie?)

Ook zou ik graag een gekleurde rookbom maken maar kan geen kleurstoffen vinden, ik heb alleen 1 site gevonden waar recepten'1' voor gekleurde rookbommen staan maar al die chemicalien zijn gewoon niet te krijgen, dus weet iemand hoe ik een kleurtje aan mijn rook kan geven voor een prikkie? liefst heb ik rood, geel, oranje, blauw, paars en etc etc, geen zwart wit of grijs

Alvast bedankt voor de reacties

'1': http://chemistry.about.com/od/demonstrationsexperiments/ss/smokebomb_5.htm
      http://chemistry.about.com/od/demonstrationsexperiments/ss/smokebomb_6.htm

*update*
      Ik heb nog geen mengverhouding voor kcl en lactose, helemaal vergeten.....
      Ik wil er dus eentje maken nu met calciumchloride (voor oranje rook), kaliumchloride en lactose.

Is er eventueel ook nog een andere optie dan KCl?? met dezelfde/vergelijkbare/betere eigenschappen om een rookbom van te maken?
      ''Hogh Density'' suggereerde NatriumChloride NaCl als vervanger voor KCl.

• By Oscar
      Ik heb een paar problemen met maken van mijn rookbom. Het maken en afsteken gaan niet geweldig. Ik maak de rookbom van Kaliumnitraat, suiker en maïzena 60:20:20 (het is in grammen . Ik doe dat alles in een kom en voeg daar water bij. Maar elke keer gebruik ik te veel water. Ik heb een idee, maar ik weet niet of dit werkt.

Eerst maak ik de mix. 100 gram standaard. Ik schud alles in een bakje. Dan neem ik 10 ml water en doe dit in een bak. Dus 90% mix en 10% water (klopt dit wel?). Dan voeg ik steeds een beetje toe en roer het steeds goed. Zodat dat dit steeds dikker wordt. Zou dit werken?

Om het aan te steken gebruik ik een lont van salpeter papier (lijkt op die, die in spelen met vuur staat). Ik deed een beetje losse mix van kaliumnitraat en suiker (6:4), dat is mijn aansteekmix. Dat doe ik op een stukje papieren zakdoekje stak er een lont in en vouwde het dicht en maakt het vast met schildersplakband (witte plakband). Het werk niet. Ik heb eerst gewoon het lont erin gestoken en aangestoken. Maar het ging uit bij het plakband. Toen heb ik er een beetje aluminium folie omheen gedaan. Het ging weer uit. En als laatste heb ik het in een rietje gedaan. Zou het kunnen liggen aan de lont, dat ik het zakje te strak dicht heb gedaan of dat de lont niet genoeg lucht kreeg?

Ik heb een lont gemaakt door middel van een paar scheppen kaliumnitraat in water op te lossen en stroken kranten er in te dopen. Ik laat het voor ongeveer 10 minuten in zitten zodat het goed er in trekt. Dan hang ik het te drogen boven de verwarming. Tot het hard wordt. Zou het kunnen dat ik er te weinig kaliumnitraat het toegevoegd?

Mijn mix zit in een lucifers doosje. Het is bijna tot aan de rand gevuld. Als ik nou los de aansteek mix er los oplegt en er een lont in steekt. Dan het afdekken met een papier zakdoekje, wc papier of keuken papier en hem vast maken aan de onder kant. zou hij dan wel afgaan? En zou ik hem gewoon mee kunnen nemen zonder dat het kruid er uit valt, maar dat ik hem wel kan aansteken?
  • Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.