Jump to content
PyroForum.nl

Kaliumnitraat


Cold Fire

Recommended Posts

  • Replies 321
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Neem 1 theelepel van je spul in je zak en meng dit met een theelepel suiker en houd er een vlammetje bij.


Ja, dat ontbrand ,maar snel genoeg om een raket in de lucht te krijgen?
De filmpjes die ik tot nu toe al gezien heb op het forum geven toch een iets anders resultaat dan bij mij hier.

Ik zal het eens filmen en posten ,dan kunnen jullie zien hoe de ontbranding is .

Slecht...

Hier een mix van 75kno3 25suiker opgerold in een papiertje .
Geen zwavel toegevoegd .
video

Hier heb ik de brandstof in een pannetje verwarmd volgens 1 van de tutorials die ik hier ergens op het forum tegenkwam.
Verhouding is hier 50/50
brand lang en iets krachtiger .
Toch betwijfel ik de kwaliteit van het product .
brandstof 2 Edited by pixelmaniac
Link to comment
  • 4 months later...

Ik heb laatst een fles salpeter zuur gekocht en kan je daarmee KNO3 maken door salpeterzuur en kaliumcarbonaat bij elkaar te doen?
(HNO3 + KCO3 --> H+ + CO3- --> H2O(l) + CO2(g) dan hou je toch kaliumnitraat over of zit ik er dan heel erg naast?

Roel-p

Link to comment

Lekker zonde om salpeterzuur te gebruiken, nogal duur.
Ik snap niet wat iedereen moeilijk staat te doen, KOOP HET IN GODSNAAM GEWOON! Er zijn echt wel genoeg bronnen.
Bij de meeste moet je het gewoon bestellen van internet, en als je daar een hekel aan hebt dan heb je pech, dan kan je beter stoppen met deze hobby.

Link to comment

Rekenen is nergens voor nodig bij dit soort reacties. Neem gewoon een zooi kaliumcarbonaat en doe daar water bij (het hoeft nog niet eens op te lossen, zolang het maar volledig onder water staat). Druppel dan voorzichtig salpeterzuur erbij tot het niet meer bubbelt, roer het heel even door en damp het in.

Het stopt met bubbelen ergens rond een pH van 8 tot 9, dus dan heb je per liter grofweg 10-5 mol carbonaat rondzweven. Dat lijkt me uiteraard geen probleem. Doe deze reactie trouwens met niet al te grote batches als je niet gaat uitrekenen hoeveel van beide grondstoffen je nodig hebt, anders zou je nog wel eens een batch zeer onzuiver kaliumnitraat kunnen maken als je te kort aan salpeterzuur hebt. Gebruik overigens alleen glas voor alles wat met salpeterzuur in aanraking komt.

Link to comment

Klopt.
Als men een lichte overmaat salpeterzuur gebruikt dan zal het smelten/verwarmen van de KNO3 al genoeg zijn om de restanten salpeterzuur te vernietigen.
Zo zou een redelijk pure kaliumnitraat over gehouden kunnen worden.
Het gebruik van soda is denk ik het makkelijkste omdat dat relatief puur is en makkelijk te verkrijgen.
Praktisch kan dan wel zijn om de soda eerst droog te bakken ( dwz eerst het kristalwater eraf halen)
Pas hierbij wel op overigens neutralisatie reacties kunnen heel onaardig zijn.
Zorg ervoor dat het reactie vat afgesloten is maar dat het gas wel weg kan! , het bruist namelijk echt als een idioot.
De CO2 zorgt voor schuim/bellen die makkelijk 10x over het oorspronkelijke volume heen kunnen gaan.
Ook zorgt het voor een hele fijne nevel , en verneveld salpeterzuur is wederom onaardig.

Edited by User1
Link to comment

Willen jullie er op letten dat de topics op PF niet op mijn mailbox gaan lijken? Elke dag junk verwijderen is erg vermoeiend. :D

Welnu, ontopic aub. Alle overbodige posts verwijderd. Als iemand je in het vervolg tips mbt veiligheid geeft, neem die dan gewoon ter harte. Je hoeft je echt niet te verdedigen, aangezien niemand in je nek staat te hijgen mocht je toevallig geen brilletje dragen. Veiligheid is een persoonlijke zaak. Verder zijn er in mijn perceptie toch echt engere experimenten te bedenken dan een zuur base reactie met carbonaat.

Link to comment
  • 1 month later...

En kan je KNO3 maken door K2CO3 en NH4NO3 bij elkaar te doen?
CO32-+NH4+--> NH3+ CO2 + H2O. Wat je dan overhoud is toch KNO3? Maar toen ik dit zelf thuis probeerde rook ik geen ammoniak, wat heb ik dan fout gedaan?

Roel-p

Edited by roel-p
Link to comment

AN is geen NH3NO3 maar NH4NO3.
Moet eerlijk bekennen dat ik niet zeker durf te zeggen of het kan.
Overigens is het wel zo dat AC niet mogelijk is (ontleding) in een waterige oplossing.
Ook zou verhitten van de droge stoffen mits stochiometrisch wel meer zou kunnen geven dan alleen de decompositie van AN.

Btw Ammoniumcarbonaat word ookwel vlugzout genoemd

Edited by User1
Link to comment

Gebruiker1 heeft een testje gedaan zonet.

Maar eerst even dit:

Ammonium carbonaat:
*Smeltpunt: 58 graden C.
*Kookpunt : ? decompositie

Ammonium nitraat:
*Smeltpunt: 169.6 graden C.
*Kookpunt: 210 graden C (decompositie)

Natrium nitraat:
*Smeltpunt: 308 graden C.
*Kookpunt: 380 graden C. (decompositie)

(bron: wikipedia)

Gezien de bovenstaande gegevens is het dus mogelijk om alles thermisch te vernietigen behalve de NaNO3
Toch blijft dit enig sinds betrekkelijk
Kaliumnitraat ontleed pas bij 400 graden C. volgens wikipedia, dit zou dus nog mooier zijn.

Testje:

Hij nam een x hoeveelheid AN + ondermaat bakpoeder (natriumwaterstofcarbonaat).
Dit werd verwarmd tot +/- 300 graden op een hotplate.
In eerste instantie was een sterke NH3 lucht waarneembaar (Bah :P ).
Later smolt het mengsel ( doel hiervan was de thermische destructie van de ammoniumnitraat restanten)
Mengsel werd afgekoeld tot kamertemp en veranderde in een zeer harde amorfe massa (denk ik te wijten aan vervuiling en zeer snel afkoelen).
Hiervan werd een x hoeveelheid uit gehaald en tot poeder vermalen.
Dit poeder werd samen met poedersuiker vermengd.

Tot gebruiker1's verbazing brandt het op de zelfde karakteristieke manier als KNO3/suiker.
Het zegt niets over de puurheid van het materiaal.
Inmiddels durft hij wel te beweren dat iig een goed aantal procenten NaNO3 moet bevatten.
Misschien maar even testen met een kalium zout.

Nadeel is wel dat alle gebruikte stoffen zeer makkelijk oplossen in water wat purificatie zou kunnen bemoeilijken.


Al met al een dirty test en best geinig om ff te doen (koste me 15 min).
voila: proof of concept.

Edited by User1
Link to comment

Ik heb wel eens natriumnitraat gemaakt door gewoon ammoniumnitraat en soda (2:1 naar molmassa) grondig te mengen en uit te laten reageren, natuurlijk komt hierbij een flinke wolk ammoniak vrij, na een uur of 4 is het zaakje uitgereageerd en werd het mengsel ingedamt (er wordt immers veel water gevormt tijdens het proces) Het witte residu brande ook hetzelfde met suiker als KNO3, echter is het wel zeer hygroscopisch een dagje op de werkbank zorgde ervoor dat het alweer behoorlijk vochtig werd. Eigenlijk wel een leuke proef om te doen, de reactie is behoorlijk endotherm, de gemeten temperatuur was -3 graden celcius.

Het is al veel langer bekent dat die methode wel degelijk werkt alleen is het erg belangrijk om alles stochiometrisch af te wegen en ook netjes uit laat reageren anders kom je nooit van die ammonium ionen af. Als je alles netjes stochiometrisch afweegt zul je uiteindelijk een vrij zuiver product moeten kunnen verkrijgen. Alleen is deze methode nogal duur, kalium(waterstof)carbonaat is nogal prijzig, de KCl+NH4NO3 methode is zelfs nog goedkoper en garrandeerd een vrij zuiver eindproduct. Maar uiteindelijk is het goedkoopste om gewoon ergens paar kg KNO3 te charteren...

Edited by pyrobass
Link to comment
  • 1 month later...

Nou heb ik dus ook een vraag over kno3 ik ben al jaren bezig met vuurwerk ben nu inmiddels 26 en papa maar blijft voor mij toch nog steeds een leuke hobby.

Vroeger tot 4 jaar geleden maakte ik altijd zelf me eigen rookpotten en dat was puur voor de fun beetje mest met suiker en dat in een paar pringels bussen en ik had de grootste lol.

Maar nu ben ik die kennis uit het oog verloren en begreep dat ie inmiddels ook niet meer onder ons is.

Toen dacht ik me te herrinnneren dat ik het altijd met mest deed waar kno3 in zat dus ik zoeken op internet kon wel pure kno3 krijgen voor 125 euro en zuiverheid van 95.6% terwijl ik nu op meerdere forums lees dat het eigenlijk iets te veel van het goede is en eigenlijk de beste mest ergens kan kopen ben bij:

BRON

En kon het gewoon niet vinden en vond de prijs nogal veel 125 euro voor 25 kg wel kno3 puur natuurlijk maar toch.

Is dat ook duur?

Waar kan ik de goede mest kopen hier in de omgeving van zoetermeer is niks te vinden ook bij paar tuinders geweest en die wilden me niet helpen.

Zou een van jullie mij de goede kant op kunnen sturen zodat ik niet onnodig veel geld kwijt ben.

Link to comment

PF regel 7:

Het is niet toegestaan om concrete winkels, website's en personen voor het verkrijgen van chemicaliën middels dit forum bekend te maken. Ook geen specifieke prijzen, productnummers, plaatsen etc. die het zoeken via bijv. google vereenvoudigen.Vragen waar (bepaalde) chemicaliën verkrijgbaar zijn is eveneens niet toegestaan.
Link to comment
  • 1 month later...

ik heb ergens gelezen dat je ook kaliumnitraat kan maken door:
KCl (kaliumchloride) op te lossen in water en er vervolgens Zilvernitraat in de oplossing bij te doen. Het Zilverchloride slaat neer. Even filtreren en de oplossing indampen. Dan heb je kaliumnitraat of KNO3

Maar volgens mij is dit wel zeer duur.
Dus volgens mij kan je dat beter niet doen...
Maar misschien vergis ik mij

en ik heb gelezen dat je ook door NH4NO3 op te lossen in water... ongeveer 8 uur en dan de heldere vloeistof af gieten in een andere kom er wat LoSalt aan toe voegen en dat in de vriezer steken na 2-4 uur zullen er kristallen op de bodem liggen dat is KNO3 de rest dus de vloeistof giet je weg. De kristallen doe je in een handoek en leg je te drogen en klaar is kees (;

Maar ik heb nog een vraag (; en die luid als volgt...
ik heb pas kalkamonsalpeter gekocht en dat was 25 kilo denk ik, maar dit heb ik gebruikt om KNO3 te maken maar het is mislukt... Dus zo heb ik het gedaan: 340 gr kalkamonsalpeter in de vorm van witte bolletjes heb ik in 1liter kokend water gedaan de volgende dag de heldere vloeistof in een andere kom gedaan en er 223.5 gr LoSalt aan toe gevoegd en dat in de vriezer gestoken. achteraf had ik op de bodem wel iets liggen... het was niet echt kristal achtig maar ik denk zelf dat het eerder een mengeling van LoSalt en wat KNO3 was want als ik het wou testen.. ik had het helemaal laten drogen... en dus ik nam 3 hoeveelheden KNO3 en 2 hoeveelheden suiker en ik wou het aansteken maar hoe veel ik ook probeerde buiten enkele korreltjes die in brand gingen was er niks... Dus kan iemand mij zeggen wat ik verkeerd heb gedaan?

misschien moest ik de kalkamonsalpeter bolletjes eerst malen... of wat heb ik verkeerd gedaan ;d
ik zit nu namelijk met nog 24 kilo en zoveel kalkamonsalpeter en ik wou dat ik hier wel KNO3 van kon maken..
alvast bedankt

Edited by Tom
Link to comment

×
×
  • Create New...