Jump to content
PyroForum.nl

Eindstoppen tutorial


Tyneman

Recommended Posts

Ziet er mooi uit tyneman,
hoe lang was je ermee bezig geweest?

Ik vindt het eigenlijk wel jammer, dat die mensen gewoon te lui zijn om een topic door te lezen, maarja als tutorials maken het aantal domme vraggen vermindert vindt ik het een goed idee...


Lttrz

Link to comment

Ik heb nog wel een toevoeging..
Als je HE's maakt kan je als eindstop wel AN gebruiken, gewoon heel hard aanstampen net zoals bentoniet, wordt super hard, en maby heeft het nog een beetje nut bij de explosie ook.. SP heeft dit verschillende keren gedaan en ik vond het best geslaagd.

Link to comment

Mooi werk T!! lekker overzichtelijk.

Ik heb zelf lang gebruik gemaakt van snelcement-eindstoppen, inmiddels ben ik bentoniet-fan. Heb een kleine aanvulling voor snelcement-eindstoppen: een extra nadeel bij het maken van vuurpijlen is het gewicht van deze soort eindstoppen tov bijvoorbeeld bentoniet. Daarnaast droog ik dit soort eindstoppen niet op de verwarming omdat te snel drogen ook scheurtjes veroorzaakt.

Link to comment

Ziet er mooi uit,

Maar ik heb het wel eens gedaan met een prop zilverfolie, maar dat "plopt" er zo uit. Of die ik dan iets verkeerd..? ( ik neem een huls, doe daar een dikke prop folie in, en stamp dat uit alle macht aan, maar dan plopt het er zoo uit, of ligt het aan mijn kruitlading..?

Greetz Noot :angry:

Link to comment

Ik heb het geprobeerd met bentoniet, werkte goed, aan 1 kant. Andere kant had ik dicht gelijmd, maar toch plofte hij nog! :angry: Nu is de vraag natuurlijk, aan welke kant ging het nou mis? Ik heb rond gezocht maar kon de koker niet meer vinden...bah.

@ Nitroglycerin
Hoe dik is dat stukje karton dat je erin lijmt? Of wat lijm je er anders in?
Zou je maten/diktes willen geven?

grtz Cedy_NL

Link to comment

Ik gebruik nooit een stukje karton :angry: . Gewoon huls rollen, lijm erin (oeg dat het wel goed zit door de punt van het pistool er diep in te steken en de huls op de kop te houden en blijven vullen totdat je een goede dikte hebt, anders wordt het een dikke kliederboel. Daarna vullen met Flash (of een ander sas), lontje erin, en weer dicht lijmen. Let wel op! Maak eerst 0.05 gram flash en doe er de heetst mogelijke lijm op! Hiermee controleer je of de flash tegen de temperatuur is bestand en je niet je hand krijt raakt. Mijn eigen KClO3 flash doet dat niet, KMnO4 flash kan ik niets zeggen, dat doe ik tot nu toe alleen maar in bermuda's.

Oja, en je lont werkt als een schietlont als het in de lijm komt, daarom moet je opletten dat je genoeg gebruikt, een centimeter of 3. Misschien ga ik dit jaar wel de lont in het midden boren (hulzen ongeladen), dit moet minder lont verbruiken, maar is onhandiger en meer werk.

Link to comment
  • 3 weeks later...

Laten we er voor de duidelijk bij zetten dat NORMAAL visco uitgaat als het door smeltlijm moet. (Van dat asociale 3mm visco met een dubbel zo hoge brandsnelheid uitgezonderd)

Als ik het lont opzij door de huls doe lijm ik hem wel eens vast met NC lak. Dit om te voorkomen dat hij eruit valt. Maar als je lontgaatje al net ietsje te klein is blijft hij wel zitten.

Link to comment
  • 4 months later...

Jep ik ben en was me bewust van het verschil tussen ijzergaren en ijzerdraad. Mijn standpunt blijft toch hetzelfde....geen metaal i.c.m. (mogelijke) knallende devices (geld overigens ook voor pvc). Natuurlijk kan je het best gebruiken als je een veilig plekje heb om het af te steken, maar een ongeluk zit altijd in een klein hoekje en ik vermijd alle hoekjes het liefst.

Link to comment

Mijn excuses....als je vlas had genoemd had ik het gelijk begrepen. Kennelijk zijn er twee soorten ijzergaren. Ik kende deze benaming van ijzergaren niet. Ik ken alleen ijzergaren als in hele dunne draden van ijzer, zit o.a. wel eens gevlochten met kunststof vezels in schrikdraad. Ik hoop dat er geen andere mensen zijn die dezelfde denkfout maken.

Link to comment
  • 3 months later...

Ik gebruik meestal een beetje aluminium-folie, dit zet ik dan wel eens goed vast met wat lijm(gewone lijm geen hot glue).
Ik kende de hot glue methode niet, maar ga deze zeker proberen. Mijn moeder heeft die spullen namelijk liggen om een beetje mee te knutselen dus laat ik daar eens gebruik van maken!
Ziet er netjes uit en geeft mij als beginner weer een paar mooie ideeën!
Thanq Tyneman!

Greetz,
Stainz

(Goed) gebruik van hoofdletters en leestekens is verplicht. Lees de regels! Warned (by gamekeeper).
edit: ik heb hem wat verbeterd en zal er in het vervolg op proberen te letten!

Link to comment
  • 1 year later...

Ik weet dat dit topic al tijden dood is, maar ik wil toch even een nieuw experiment van mij erbij zetten, want ik ben er heel tevreden over. Als je echt kei en keiharde eindstoppen wil die met geen mogelijkheid kapot gaan, barsten of er uit knallen (en alle andere narigheid die ik over het hoofd zie), dan moet je je bentoniet een beetje vochtig maken met arabisch gom, en dan aanstampen/persen. Hierbij moet je natuurlijk wel even zorgen dat de inhoud van je pijl of wat dan ook niet ook vochtig wordt, maar een papiertje ertussen is meestal al genoeg. Hopelijk hebben jullie er wat aan!

Link to comment
  • 1 month later...

Heb deze oud en nieuw mijn mortieren op nieuw gemaakt. Ik heb er nooit veel thuis liggen. Als ik ze nodig heb, neem ik ze gewoon van me werk mee.

Maargoed, Een goeie tip om je stoppen mee te maken is Super Filler van knaus dacht ik.
Pak van 2 kg kost 3 euro ofzo. En dat spul droogt echt geniaal snel. 1 nacht en je hebt knoert hadde eindstoppen, in mijn 3 inch buis kon ik de volgende dag al shells afschieten zonder beschadigingen.

Link to comment
×
×
  • Create New...