Jump to content
PyroForum.nl

Vreemde Npk Waarde Kalisalpeter


Recommended Posts

hallo beste mensen,

Ik zal me even voorstellen aangezien dit mijn eerste post is: ik ben Jeroen. Ik woon in Hengelo en ik verdiep me nu ongeveer 1 jaar in pyro en chemie. Maar ik opende dit topic om een vraag te stellen:
Ik heb gisteren geinformeerd naar de zuiverheid van kalisalpeter bij (...ga ik niet zeggen...). Ik kreeg een mailtje terug dat de NPK waarde 13-38-46 was. Ik heb weinig ervaring met de NPK waarde van kunstmeststoffen en ik heb verder ook geen informatie over deze NPK waarde kunnen vinden. Nu is het zo dat de normale NPK waarde van kalisalpeter 13-0-46 is. Mijn vraag is nu: is dit kalisalpeter verontreinigt met kaliumfosfaat? De prijs is ongeveer 16 euro per 25kg. Hieronder het mailtje dat ik terug kreeg:

Goedendag,wij verkopen inderdaad dit product,en de prijs ongeveer 16 euro de verhouding is 13%-- 38%-- 46%.

Ik kon echt geen informatie op het internet vinden zowel als andere topics waar deze NPK waarde besproken werd.

alvast bedankt,
jeroen

Edited by gamekeeper
Link to comment

Welkom. woon je in Hengelo Overijsel, of Gelderland?

Stel je eens voor op het ik-ben forum.

N=stikstof (dit is meestal in de vorm van nitraat).
P=fofsor hoe hoger de P-waarde hoe minder geschikt voor pyro doeleinden (in de vorm van fosfaten).
K=Kalium hoe hoger de KN-waarden zijn hoe beter. (kalium-ionen).

Maar omdat bij jou de N-waarde lager is dan de P waarde is de kans groot dat het veel kaliumfosfaat bevat (K3PO4) het bevat wel wat KNO3 maar hoeveel....., je zou het totale percentage KNO3 kunnen uitrekenen. als het lager dan 50% is denk ik niet dat het de moeite waard is.

btw. er bestaat al een heel topic over KNO3 ik zou die maar eens goed doorlezen, volgens mij zijn daar NPK waardes wel eens besproken (maar ik kan het ook fout hebben.)

Edited by pyrobass
Link to comment

Ja het moet wel kunnen, je hebt toch percentages doorgemailt gekregen, dat is het percentage van ieder soort ionen, het enige probleem van jouw bron is dat je mest in verhouding heel veel fosfaat-ionen bevat en in verhouding minder nitraat ionen bij kaliumfosfaat komt het kaliumion wel 3 keer voor maar bij 1 mole KNO3 komt kalium-ion 1 keer dus denk ik dat het erg weinig kaliumnitraat bevat.

Link to comment

Probeer het anders gewoon ff uit, neem 6 gram KNO3 en 4 gram suiker, meng het goed en als het goed brandt dan weet je vrijwel zeker dat het KNO3 is. Uiteraard zou een minder % KNO3 ook branden mr zowieso niet zo goed. Je kan het ook even met elkaar versmelten als je geen residu over houd is 't goed spul.

Link to comment

Ja 16 euro is inderdaad best veel geld om te 'gokken' zeker als je heel veel grote hoeveelheden hebt anders zit je met een heleboel spul waar je totaal niks aan hebt, (mischien wel goed voor de plantjes :P ) ik zou gewoon even naar een tuincentrum gaan dan weet je zeker wat je koopt.

het is dus geen pure KNO3 het is denk ik een mengsel van nitraten (zoals KNO3 of mischien NH4NO3), kaliumfosfaat en andere rotzooi. Wat je wel zou kunnen doen is het zaakje extraheren en dan testen of het wil ontbranden met suiker.

pyrobrainiac was me net voor

Edited by gamekeeper
Link to comment
Ik niet.. Het is een totaal andere NPK waarde. Er hoort helemaal geen P in kaliumnitraat te zitten. En €16.30 vernaggelen is gewoon zonde.


Jep je hebt gelijk. Ik heb een nieuwe email gestuurd naar ''mijn bron'' en heb gevraagd of er kaliumfosfaat inzat (voor zover zij het begrijpen :D). Mij leek het namelijk erg onwaarschijnlijk, omdat ik echt om kalisalpeter heb gevraagd. Normaal is de NPK waarde toch 13-0-46 of niet? Ook heb ik al veel op google gezocht naar de NPK waarde maar ik kan hem nergens vinden. Als ik geen duidelijke reactie terug krijg van ''mijn bron'' denk ik dat ik gewoon een gokje moet wagen. :P

Ja 16,30 is inderdaad best veel geld om te 'gokken' zeker als je heel veel grote hoeveelheden hebt anders zit je met een heleboel spul waar je totaal niks aan hebt, (mischien wel goed voor de plantjes :D ) ik zou gewoon even naar een tuincentrum gaan dan weet je zeker wat je koopt.

het is dus geen pure KNO3 het is denk ik een mengsel van nitraten (zoals KNO3 of mischien NH4NO3), kaliumfosfaat en andere rotzooi.


Waar ik die kalisalpeter van plan was te gaan kopen, hebben ze volgens mij totaal geen verstand van chemie en dergelijke. Ik (16 jaar) liep er namelijk gewoon heen en vroeg: Hey verkopen jullie hier misschien ook kalisalpeter? Waarop de verkoper antwoorde: Bedoel je niet kalkammonsalpeter? Nee ik bedoel echt kalisalpeter. Ok, dat ga ik even in mijn database checken. Ja we verkopen wel kalisalpeter, maar dan moet het eerst bestelt worden bij de groothandel. Wil je het nu bestellen? Nee, ik wacht er nog even mee. Dus kan je hier wel de conclusie uittrekken dat die lui niet bepaald veel verstand hebben van wat ze verkopen en is de bron (leverancier waar ze het vandaan halen) misschien ook niet betrouwbaar. Edited by pyrobrainiac
Link to comment

hee,

Misschien heb ik het helemaal bij het verkeerde eind maar er viel me iets op in het kaliumnitraat topic. De nummers die in een post over een zak kaliumnitraat komen namelijk erg overeen met jouw cijfers.

Ik heb een zak 25 kilo kaliumnitraat gekocht, deze is nog redelijk zuiver
N-P-K waarde zijn 13.5 - 0 - 46.2

De 46.2 staat voor oplosbaar Kaliumoxide.

Verder staat er dat het kaliumpercentage 38.4 massaprocent is.


Deze cijfers komen verdacht veel in de buurt bij jou cijfers. het kan best dat de 38 die jouw bron noemde hetzelfde is als de 38.4 die in die post werd genoemd. Het staat op de 8ste pagina van het kaliumnitraat topic. Veel succes.

PS: de zak van de qoute was rond de 96 procent, volgens mij heb jij dezelfde en heb je dus een prima bron voor goede KNO3. Edited by Willy
Link to comment
Waar ik die kalisalpeter van plan was te gaan kopen, hebben ze volgens mij totaal geen verstand van chemie en dergelijke.


Er staan heel veel waarden op zo`n een zak. Het kan dus best dat die N-P-K waarden die de leverancier gaf andere waarden zijn, het kan net zo goed zo zijn dat de N-P-K waarden 13-0-46 zijn en dat de waarde 38 die de leverancier gaf de waarde is van het massa percentage van kalium zoals bij de post die ik in m`n vorige reply geqoute had. Dat probeerde ik te zeggen. IK hoop dat je me begrijpt pyrobass.

Ik denk dat je het beste nog wat informatie kan opvragen en/of misschien zelfs foto`s van de zak. Edited by Willy
Link to comment

Hey die quote was van mij:P

misschien zijn het wel N-K-K2O waardes. Dit is wel een beetje vreemd maar dan klopt het wel aardig.

Kaliumnitraat is 101 gram per mol kalium 39 gram per mol en stikstof 14 gram per mol. Het massapercentage stikstof in kalium ten opzichte van kaliumnitraat komt dan ongeveer overeen met 14% en 39%.

Link to comment

Ik ben vandaag een aantal cooperaties afgeweest in een mislukte poging om KNO3 te kopen.
De beste heren wisten niets van chemische formules en ze hebben me vanalles proberen aan te smeren, maar er zat geen KNO3 bij. Ik ben wel een zak tegengekomen waarop hetvolgende stond:

Kaliumchloride
oplosbaar
60% K2O

Verder stonden er geen percentages of iets dergelijks op. Maar ik vond dit een vreemde zak, waarvan ik de logica niet snapte. Ik ben toen advies gaan vragen bij iemand die er meer van wist, maar die had het alleen over "kali 33". Om heel eerlijk te zijn heb ik ook naar NPK 13-0-46 gevraagd, maar hier hadden ze nog nooit van gehoord. Volgens hen was het dan niet eens NPK meer. Ik weet nu eigenlijk niet wat ik met al die percentages en gehaltes moet, dus ik denk dat ik het op de KCl met NaNO3 manier moet doen.

Is de waarde 13,5-0-42,6 verkrijgbaar in Belgie dan, want dat verklaart een hoop waarom ik het hier niet kan vinden?

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...