Jump to content
PyroForum.nl

Vreemde Npk Waarde Kalisalpeter


Recommended Posts

hallo beste mensen,

Ik zal me even voorstellen aangezien dit mijn eerste post is: ik ben Jeroen. Ik woon in Hengelo en ik verdiep me nu ongeveer 1 jaar in pyro en chemie. Maar ik opende dit topic om een vraag te stellen:
Ik heb gisteren geinformeerd naar de zuiverheid van kalisalpeter bij (...ga ik niet zeggen...). Ik kreeg een mailtje terug dat de NPK waarde 13-38-46 was. Ik heb weinig ervaring met de NPK waarde van kunstmeststoffen en ik heb verder ook geen informatie over deze NPK waarde kunnen vinden. Nu is het zo dat de normale NPK waarde van kalisalpeter 13-0-46 is. Mijn vraag is nu: is dit kalisalpeter verontreinigt met kaliumfosfaat? De prijs is ongeveer 16 euro per 25kg. Hieronder het mailtje dat ik terug kreeg:

Goedendag,wij verkopen inderdaad dit product,en de prijs ongeveer 16 euro de verhouding is 13%-- 38%-- 46%.

Ik kon echt geen informatie op het internet vinden zowel als andere topics waar deze NPK waarde besproken werd.

alvast bedankt,
jeroen

Edited by gamekeeper
Link to comment

Welkom. woon je in Hengelo Overijsel, of Gelderland?

Stel je eens voor op het ik-ben forum.

N=stikstof (dit is meestal in de vorm van nitraat).
P=fofsor hoe hoger de P-waarde hoe minder geschikt voor pyro doeleinden (in de vorm van fosfaten).
K=Kalium hoe hoger de KN-waarden zijn hoe beter. (kalium-ionen).

Maar omdat bij jou de N-waarde lager is dan de P waarde is de kans groot dat het veel kaliumfosfaat bevat (K3PO4) het bevat wel wat KNO3 maar hoeveel....., je zou het totale percentage KNO3 kunnen uitrekenen. als het lager dan 50% is denk ik niet dat het de moeite waard is.

btw. er bestaat al een heel topic over KNO3 ik zou die maar eens goed doorlezen, volgens mij zijn daar NPK waardes wel eens besproken (maar ik kan het ook fout hebben.)

Edited by pyrobass
Link to comment