![]() ![]() |
Mar 12 2010, 15:02
|
|
![]() Group: Members Posts: 1.053 Joined: 8 August 2007 From: my lab ifcourse, where else Member No.: 2.039 |
Je draagt overigens wel een interessant punt aan.
Een methode die bijv in operatiekamers en dergelijk wordt gebruikt is het creëren van overdruk in de ruimte. Hiermee drijf je redelijk efficiënt de gassen af. -------------------- You've been running away for so long that you forgot what you are running toward.
|
|
|
|
Mar 13 2010, 20:42
|
|
![]() Group: Members Posts: 75 Joined: 4 November 2008 From: Babylon Member No.: 2.747 |
Geinspireert door de foto's van de zuurkast die lijkt op "bepaalde hokjes", vroeg ik me af of dit eventueel ook zou kunnen wanneer er geen (directe) afvoer is naar buiten.
Dit dan mbv een koolstoffilter die worden verkocht in "bepaalde winkels" om "bepaalde" geurtjes af te vangen. Iemand een idee of die filters NOxjes zouden afvangen? -------------------- “Let your plans be dark and as impenetrable as night, and when you move, fall like a thunderbolt.” (Sun Tzu)
|
|
|
|
Mar 13 2010, 20:48
|
|
![]() Group: Members Posts: 525 Joined: 2 August 2007 Member No.: 1.968 |
In principe is het bouwen van een écht goede zuurkast wel rocketsceince, ik heb mij laten vertellen dat op het lab een zuurkast aan tig wetten en regels moet voldoen, dat is een compleet boekwerk! Je kan daarbij denken aan de regels voor explosie- en brandveiligheid tot aan de arbo-regels voor hoogte van het werkblad dat voor rugklachten bij lang staand werken zou kunnen zorgen. Ook moeten die kasten ook om de zoveel tijd gekeurd worden. Bovendien is elk aspect van de luchtstroom zéér noukeurig berekend en doorontwikkeld, is iets wat ze niet even testen met een wierookstokje!! Het gebruik van hout is natuurlijk ook verboden
Wat wel gigantisch de luchtstroom verbeterd is het bouwen van een vernauwing die tot aan de onderkant van het werkblad loopt. Dit vergroot echt het lucht-verversende vermogen van de kast. Simpel de lucht aan de bovenkant van de kast opzuigen heeft bijna geen effect omdat er allemaal mini-wervelstormpjes ontstaan die de zuigwerking sterk verminderen. En ja bij een zelfgebouwde zuurkast zal er zowiezo áltijd wat lucht via de voorkant naar buiten gaan. Daarom hebben commerciele zuurkasten vaak aan de onderkant van het schuifraam een vliegtuigvleugel-vormig handvat zitten. Kortom voor de hobbyist kun je prima een zuurkast bouwen waardoor je respectievelijk veilig kunt werken, echter wil een echte goede maken dan komt er toch wel iets meer hogere wiskunde en aerodynamica bij kijken.. Mijn zuurkast is overigens bijna af, alleen de platen voor de schuine en rechte vernouwing voor de luchtstroom moeten nog geplaatst worden, ook de afzuiging zelf moet nog geïnstalleerd worden. Als ie af is maak ik wel een foto'tje. Ik zeg nu al: hij verdient niet de schoonheidsprijs maar ik heb eens zonder afzuiging al een proefje gedaan (kaliumchloraat+gummybear in reageerbuisje, blijft btw een leuke spectaculaire proef Bedenk je daarom dat niet de afzuiging maar de kast zelf het belangrijkst is, deze is dé directe buffer tussen jouw en het eventueel dreigende gevaar (brand, explosie, spattende zuren en zonder afzuiging ook tijdelijk tegen giftige gassen)! De afzuiging vormt slechts een middel om vervuilde lucht weg te krijgen waardoor het een efficiënter beschermingsmiddel wordt. This post has been edited by pyrobass: Mar 13 2010, 20:55 -------------------- "I love the smell of ethyl benzoate in the morning"
|
|
|
|
Mar 13 2010, 21:11
|
|
![]() Group: Members Posts: 1.053 Joined: 8 August 2007 From: my lab ifcourse, where else Member No.: 2.039 |
Eigenlijk denk ik wel dat afzuiging in dit geval het allerbelangrijkste is voor de mensen die er zelf een willen bouwen.
Het is namelijk het verschil tussen buiten en binnen staan, of ik zet mijn gasmasker op en dat gaat ook sterk vervelen. Het lijkt me niet ongegeneerd als we stellen dat het hier de hoogste prioriteit betreft. -------------------- You've been running away for so long that you forgot what you are running toward.
|
|
|
|
Mar 13 2010, 21:46
|
|
Ja oké daar heb je wel een punt, dat was inderdaad namelijk ook de reden dat ik die van mij ben gaan bouwen...
Aangezien het hier in Nederland nog best wel vaak wil regenen, en ik meestal op dat moment een proef wil gaan doen is die zuurkast wel dé beste uitkomst. Bovendien grenst mijn lab/werkplaats aan het 'woongedeelte" van mijn huis en ik ook nog huisdieren en gezindsleden heb die ook vrij willen kunnen ademen. Is dus het opzetten van een gasmasker voor mij geen optie... This post has been edited by pyrobass: Mar 13 2010, 21:48 -------------------- "I love the smell of ethyl benzoate in the morning"
|
|
|
|
Mar 14 2010, 15:20
|
||
![]() Group: Members Posts: 190 Joined: 16 October 2009 Member No.: 3.042 |
explosie- en brandveiligheid tot aan de arbo-regels voor hoogte van het werkblad dat voor rugklachten bij lang staand werken zou kunnen zorgen. Ook moeten die kasten ook om de zoveel tijd gekeurd worden. Even bovengenoemde regels buiten beschouwing latend, het gaat ons er denk ik om dat we geen fijne poeders of giftige dampen binnen krijgen, niet of onze rug niet te zwaar belast wordt Het gaat er bij mij nog steeds niet in dat er bij een ruimte op onderdruk gezet per definitie nog zaken naar buiten wervelen. Die vleugel is mooi maar is optimalisatie, dus met minder onderdruk hetzelfde resultaat berijken. Hier een foto van mijn kachel. Komt ook geen spatje rook naar buiten en is bijna hetzelfde principe als de zuurkast (gassen zijn in dit geval heet maar als de schoorsteen niet trekt heb je de boel gelijk binnen). Ik vind dat je niet moet afzien van het bouwen van een zuurkast omdat het 'rocket science' zou zijn er een te maken. @User1 Volgens mij is een zuurkast beter dan buiten staan tijdens proefjes! -------------------- Castles made of sand melts into the sea, eventually.
|
|
|
|
||
Mar 18 2010, 20:05
|
||
Een update. Wat toch wel vervelend was is dat als ik het venster naar beneden schoof, om met mijn gezicht achter het lexaan te kunnen zitten, het te hard begon te waaien binnen. Als volgt opgelost:
Overigens niet zelf bedacht, net zoals de luchtinlaat onder achter afgekeken van commerciële zuurkast. Had met de bouw al rekening gehouden voor deze extra lucht sleuven maar wilde eerst proberen zonder. Een interessant filmpje. Mijn kachel terwijl ie moeilijk aangaat. Je ziet super goed de luchtstroom aan de bovenkant en waarom een vleugelprofiel dus een verbetering zou zijn!
Mijn_film.wmv ( 869.84K )
Number of downloads: 45edit: even mijn hoofd weggefotoshopped This post has been edited by pdfbq: Mar 18 2010, 21:13 -------------------- Castles made of sand melts into the sea, eventually.
|
|
|
|
||
Mar 19 2010, 03:24
|
|
![]() Group: Members Posts: 468 Joined: 4 January 2006 From: Earth Member No.: 260 |
Ik zie en snap niet wat je bedoeld met een vleugelprofiel.
|
|
|
|
Mar 19 2010, 09:13
|
||
Ik zie en snap niet wat je bedoeld met een vleugelprofiel. Heeft te maken met de discussie over professionele zuurkasten. Die hebben een airfoil of vleugelprofiel aan het schuifraam. Dit om het effect wat je op het filmpje ziet, dat de rook naar de rand wordt gezogen, te verminderen of op te heffen. Als je een vleugelprofiel aan de rand hebt zal de rook niet naar de rand kruipen.edit: plaatje erbij gezet This post has been edited by pdfbq: Mar 19 2010, 10:04 -------------------- Castles made of sand melts into the sea, eventually.
|
|
|
|
||
Mar 19 2010, 11:42
|
|
Mooi dat je verder blijft verbeteren
Wat je eventueel zou kunnen doen is een stof nemen met een zeer lage geurdrempel zoals bijv H2S. Mocht je dan de geur waarnemen buiten de zuurkast kun je vastellen dat er een "lek" is. Overigens wil dat niet zeggen dat de kast totaal niet effectief is aangezien deze stoffen al bij een aantal PPM's waar te nemen zijn. -------------------- You've been running away for so long that you forgot what you are running toward.
|
|
|
|
Mar 20 2010, 20:54
|
|
![]() Group: Moderators Posts: 1.850 Joined: 16 December 2008 From: België Member No.: 252 |
Ja laten we even met giftige stoffen gaan checken of er geen "lekken" in de zuurkast zitten. :/
Komaan User1,van jou zou ik toch een beter voorstel verwachten. Als je dan toch gaat testen kan je evengoed gaan zorgen voor een zichtbare damp/rook zodat je direct visueel kan vaststellen of de zuurkast goed werkt. -------------------- Because, when you think about it, what did I really do? I crossed an imaginary line with a bunch of plants.
|
|
|
|
Mar 21 2010, 02:00
|
|
![]() Group: Members Posts: 468 Joined: 4 January 2006 From: Earth Member No.: 260 |
Ik vind het geen gek voorstel van User1 omdat je hele kleine spoortjes waterstofsulfide kan ruiken en het daarom veel nauwkeuriger is dan met rook werken. Natuurlijk moet je wel goed weten waar je mee bezig bent als je binnen met waterstofsulfide werkt. Geen rede om denigrerend te gaan doen in ieder geval.
|
|
|
|
Mar 21 2010, 16:09
|
|
Uiteraard gaat het dan om extreem kleine hoeveelheden en is dat niet giftiger dan achter een draaiende auto gaan staan.
Inderdaad is het veruit nauwkeuriger, maar natuurlijk is voorzichtigheid geboden. -------------------- You've been running away for so long that you forgot what you are running toward.
|
|
|
|
Mar 21 2010, 18:03
|
|
![]() Group: Moderators Posts: 1.850 Joined: 16 December 2008 From: België Member No.: 252 |
Ik vind het geen gek voorstel van User1 omdat je hele kleine spoortjes waterstofsulfide kan ruiken en het daarom veel nauwkeuriger is dan met rook werken. Natuurlijk moet je wel goed weten waar je mee bezig bent als je binnen met waterstofsulfide werkt. Geen rede om denigrerend te gaan doen in ieder geval. Aan mijn post was niks denigrerend bedoelt hoor, indien het zo over kwam, mijn excuses. Het is inderdaad mogelijk om veilig te werken met waterstofsulfide, en er zullen hier wel mensen genoeg zijn die dat kunnen. Echter zijn er ook genoeg mensen hier die weinig of niks van chemie kennen. Voor die personen wou ik het net duidelijk maken dat dergelijke dingen beter kunnen worden overgelaten aan mensen die weten wat ze doen. -------------------- Because, when you think about it, what did I really do? I crossed an imaginary line with a bunch of plants.
|
|
|
|
Mar 21 2010, 21:25
|
|
Voor die personen wou ik het net duidelijk maken dat dergelijke dingen beter kunnen worden overgelaten aan mensen die weten wat ze doen. Volgens mij weten personen die een zuurkast maken in plaats met hun neus boven dampen gaan hangen best wel wat ze doen maar dit terzijde Ik kom er net achter dat uitkoken in mijn zuurkast met de nieuwe constructie (dus de gleuven boven) niet gaat met de schuif voor een deel naar beneden. Dit komt omdat er een bel hete lucht/waterdamp bovenin ontstaat die dan vrolijk de gleuven uitkomt. Systeem werkt prima zolang je maar niet stevig gaat lopen koken. Hmmm... had het toch echt afgekeken van profi zuurkast. This post has been edited by pdfbq: Mar 21 2010, 21:31 -------------------- Castles made of sand melts into the sea, eventually.
|
|
|
|
Mar 21 2010, 22:56
|
|
Misschien heb je de gaten te groot gemaakt? Als de dampen er bovenuit komen wil dat zeggen dat er een werveling ontstaat door de gaten. Bij commerciele zuurkasten zitten er vaak openingen met vleugels in de vorm van luxaflex dus onder een hoek van ongeveer 45 graden en bij jou zitten de spleten verticaal, bij de zuurkasten bij mij op het HLO zitten die horizontaal.
-------------------- "I love the smell of ethyl benzoate in the morning"
|
|
|
|
Mar 22 2010, 00:06
|
|
Misschien heb je de gaten te groot gemaakt? Hmmm... dat weet ik niet, zou kunnen. Het gebeurde alleen toen ik (flink) aan het inkoken was.Bij normaal gebruik zeg maar zuigen die gleuven gewoon. Er komt tijdens inkoken een warme bel met lucht bovenin die op een of andere manier roet in het eten gooit. Bij inkoken schuif dus helemaal open laten maar zit me niet helemaal lekker toch... This post has been edited by pdfbq: Mar 22 2010, 00:06 -------------------- Castles made of sand melts into the sea, eventually.
|
|
|
|
![]() ![]() |
|
Lo-Fi Version | Time is now: 9th September 2010 - 08:55 |