Jump to content
PyroForum.nl

Caffeine


~yoda~

Recommended Posts

Caffeine is een poeder, en dus heeft indampen weinig zin.
Als je koffie met wasbenzine mengt en dat weer indampt zal je geen caffeine overhouden, maar niet te zuipen koffie.
De enige manier om het netjes te doen is idd met een soxhlet opstelling. Eerst extraheer je dan de caffeine met een goed oplosmiddel uit de koffie. Daarna kan je het extract indampen. je zal hiermee nooit hoeveelheden maken waar je iets mee kunt, of je moet 20 kilo koffie gaan extraheren.
Tevens is eigenlijk een rotatieverdamper en meerdere malen herkristallisatie nodig om enigsinds een zuiver resultaat te berijken.

Tot zover het antwoord op je vraag. Nu de forum-technische afdeling.
Zoals je kunt zien aan de verbeteringen die ik heb aangebracht laat je spelling zeer te wensen over. Als gevolg hiervan ben ik dan ook genoodzaakt om je een warning toe te doen komen.

Gr33tZ

Link to comment

Volgens mij gebruikt men in de industrie sublimatie voor de zuivering van cafeïne.
Het principe van cafeïnewinning staat overigens hier beschreven als huis, tuin en keukenproefje. Misschien dat ik dat ook nog eens ga proberen als ik ooit een lifetime supply aan koffie win of zo (of er zin in heb).

Link to comment

Vroeger werd het ook wel met active koolstof filters gedaan, en ik geloof dat het gebruikelijke proces in fabrieken tegenwoordig extractie dmv superkritische koolstofdioxide is. De overgebleven zooi wordt weer verocht als caffeine vrije koffie. Meestal is een een producent van caffeinevrije koffie ook een caffeineproducent, dus wellicht een optie om daar eens achteraan te bellen. Echter denk ik wel dat er minstens 50 kg afgenomen wordt of iets dergelijks.
Overigens zijn er wel acties geweest op het internet, zuivere caffeine, foodgrade. Ik heb het analyseformulier nog wel, erg goedkoop spul. :P

Link to comment

Ja, en als je erg desparate bent kun je het nog bij de smart-shop halen in herbal-x...

Daar zit alleen wel meer doorheen. Ik had zo'n pilletje gekregen van mijn toemalige vriendin en daarna dronk ik nog een slokje jagermeister, en toen stond ik te zweten, stuiteren (doe ik normaal ook al maar nu absurd erg) en een hartslag van 200...

Komt dat van alleen caffeine ?
'
Ik heb ergens ooit gelezen dat het ook gedaan kan worden door van 1kg koffie koffie te zetten, en dit vervolgens weer in te koken, dan houd je een zwarte brij over, deze kun je dan extraheren met chloroform en dan bekom je enigzinds zuivere caffeine.

Link to comment
Ik had zo'n pilletje gekregen van mijn toemalige vriendin en daarna dronk ik nog een slokje jagermeister, en toen stond ik te zweten, stuiteren (doe ik normaal ook al maar nu absurd erg) en een hartslag van 200...


Misschien allergisch :( Die shitpillen werken echt voor geen drol. Enige dat een beetje werkt is ephedra. Wordt al een tijdje niet meer verkocht in NL.

Verder zit er in koffie echt een minimale hoeveelheid caffeine, dus zul je idd bergen koffie moeten gaan extraheren. Bij de smartshop kan je ook zuivere potten caffeine halen. Even als mannitol, maar dit is wel belachelijk duur :P
Link to comment
Komt dat van alleen caffeine ?


Ik denk dat er ten dele ook een prachtig effect genaamd placebo achter zit. Of wist je tóen niet wat er in die pil zat?

Ik heb ergens ooit gelezen dat het ook gedaan kan worden door van 1kg koffie koffie te zetten, en dit vervolgens weer in te koken, dan houd je een zwarte brij over, deze kun je dan extraheren met chloroform en dan bekom je enigzinds zuivere caffeine.


Lijkt me zeker niet onmogelijk. Niets dat in de weg staat om de caffeine te laten ontleden of iets dergelijs. Alleen zou ik dichloormethaan ipv trichloor gebruiken omdat dat toch ietsje minder kostbaar is in mijn ogen. Echt zuiver zal je het trouwens niet krijgen, er zullen sowieso wel smaakstoffen of andere aromatische ketens mee gaan in de extractie.

Trouwens in sommige pijnstillers zit een combinatie van paracetamol en caffeine. Ik geloof 200 mg caffeine en 250 of 500 mg paracetamol. Niet dat ik iemand aanraad om daar een stuk of 10 van te eten, maar gewoon als toelichting.
Link to comment

In een normale kop koffie zit tussen de 0,06 en 0,09 gram caffeïne. Dit is echter vrij makkelijk los te kopen, dus ik zou alle moeite niet doen als het je alleen om de caffeïne gaat.

Als laatste, caffeïne kun je uit zuiver koffiepoeder extraheren met dichloromethaan of vloeibare CO2. Met dichloromethaan moet je het extreem goed zuiveren achteraf, omdat je dat niet binnen wilt krijgen. Vloeibare CO2 is veiliger, maar ook moeilijker te krijgen.
Ander nadeel van DCM is inderdaad dat kleur en smaakstoffen uit de koffie ook meekomen. Caffeïnevrije koffie is met vloeibare CO2 bewerkt. Hieruit concludeer ik dat de caffeïne erin oplost, maar de smaakstoffen niet. Dat zou toch saaie koffie opleveren..

Link to comment

Vloeibare CO2 bestaat alleen onder hoge of zeer lage druk. Dit lijkt me voor de doorsnee hobbyist niet haalbaar of praktisch.
Een eigenschap van cafeïne die de zuivering veel makkelijker maakt is dat het sublimeert bij 176oC. Je kunt dit toepassen door je ruwe cafeïne in een bekerglas te doen, en daarin een kurkdroog ander bekerglas met een ijs/zout bad te hangen. Door het geheel op een kookplaatje te zetten, sublimeert de cafeïne uit het buitenste bekerglas, en rijpt weer op het gekoelde binnenste. Op deze manier zou je het ook uit paracetamol kunnen halen, al zou ik je dat niet aanraden als je de exacte samenstelling niet weet.

@Hieronder: In die patronen zit vast CO2. Het sublimeert, en dan wordt het gas. Vloeibare kooldioxide is alléén mogelijk op het tripelpunt, en voor kooldioxide is dat redelijk complex om thuis uit te voeren.

Link to comment

In CO2 patronen zit vloeibaar CO2 onder 80bar (gem.). Je zou eventueel in een stalen vat een koppeling kunnen maken welke naar een duikfles gaat die je met CO2 hebt laten vullen (kan oa bij de brandweer of de wapenwinkel, hier kun je ook 88g CO2 patronen en 12g patronen kopen). Deze kun je in het stalen vat leeg spuiten en dan moet je onderin wel een heel klein gaatje hebben zodat de druk hoog genoeg blijft. Je vat hoeft in principe niet ultiem sterk te zijn, 1mm staal kan een druk van 700bar hebben in een buis van 1".

Link to comment

Ik zou even willen melden dat er weer een adres open is voor redelijk goedkope, doch zuivere caffeine. Een aantal zullen al wel weten waar. PM's zijn welkom, echter ga ik niet aan een 1 post account zeggen waar.

@ Miech: Een kurkdroog bekerglas met een ijsbad/zoutbad, en dat nog verwarmen? Ligt dat nou aan mij of volg ik nou niet helemaal wat je bedoelt? Of zet je nou in dat kurkdroge glas ook weer een ijs/zoutbad?

Link to comment

Gheheh, ik zal het proberen uit te leggen, want het is eigenlijk best simpel als je het snapt.

Men neme een bekerglas van (bijvoorbeeld) 100ml en doet daar de ruwe cafeïne in. Vervolgens pakt men een tweede, kleiner bekerglas van 75ml. In dit kleinere bekerglas maakt men een flink koud ijsbadje. De buitenkant van dit kleine bekerglas maakt men zo droog mogelijk.
Dit kleine bekerglas hangt men nu in het grotere, zodanig dat de bodem niet de binnenkant van het grotere bekerglas raakt. Door nu het geheel op een hotplate te verwarmen tot pak-em-beet 190 graden, sublimeert de cafeïne, en rijpt op de onderzijde van het kleinere bekerglas.

Hopelijk is het nu begrijpelijk, maar anders staat het ook met plaatje uitgelegd in de link die ik een paar posts hoger heb geplaatst. (Voor de luilak: hier.)

Link to comment

Caffeïne is een alkaloïd zoals velen al weten. Alkaloïden zijn zeer interessante stofjes :(.
Hier wat links in verband met Alkaloïd extractie.

http://designer-drugs.com/pte/12.162.180.1...alkastract.html

http://nepenthes.lycaeum.org/Extraction/extract1.html

Hint: met wikipedia an google kan je heel ver komen :P.

EDIT: Hoe krijg je het best DCM uit je uitgedampte stof?
Ik heb hier al een maand een uitgedampt bekertglas staan dat nog altijd naar DCM ruikt.

Link to comment

Stopfles denk ik met teflontape er tussen, in ieder geval iets waarvan je er vanuit gaat dat het luchtdicht is, het dan alsnog inwikkelen in teflontape en dit lekker hard aandrukken/aandraaien... Dan heb je misschien een paar % verlies over een jaar, dus dat is wel acceptabel zou ik zeggen.

Link to comment

Als je het hebt zou je ook parafilm kunnen gebruiken om het af te sluiten. Zelf bewaar ik vluchtige oplosmiddelen in een goede glazen fles met 2 laagjes parafilm over de open bovenkant, waarna ik de dop zo hard als ik kan eroverheen draai. Dit werkt goed. Je kan bij mijn TCM niet eens de geur reuken (helaas, want ruikt zooooooo lekker...) als je met je neus naast de dop ruikt. Voor DCM zou dit dus ook wel werken denk ik.

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...