Jump to content
PyroForum.nl

Sterrenmolen


Jaspertjuh

Recommended Posts

Voor de mensen met een laag budget heb ik een leuke manier om een sterrenmolen te maken, voor minder dan 10 euro!

- koop bij de blokker/marskramer/intertoys etc. een discobal (zo'n draaiding met van die kleurtjes bovenop)
haal dan de kap eraf, en monteer er een klein verfblik/bakje (rond) aan vast. (eerst lampje weghalen)
zet em schuin neer, stekker in het stopcontact, en dan hoef je er alleen nog maar stoffen in te doen, en een vloeistof.

Ik maak mijn stars al een tijdje op deze manier, en voor de mensen die van hun ouders geen echte star/ballmill mogen hebben, is dit de perfecte oplossing: stil, snel, en het werkt!

ik post binnenkort foto's

gr. jasper

Link to comment
  • Replies 159
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Haha. Effectief en gezellig, een discoballmill. Lijkt me wel handig, maar ik denk dat ik er een goedkoper kan maken aangezien ik veel materiaal via mijn werk kan regelen waarvoor ik niets of heel weinig hoef te betalen.

Ik kan nauwelijks wachten op de foto's. :)



Greets

Link to comment

Ja, maar zo'n grote wok pan lijkt mij ook niet echt een goedkoop alternatief? Of ben ik fout?
Ik zou binnenkort ook stars rollen (als mijn ballmil af is), zou ik dit goed kunnen doen in zo'n pot voor deeg in te maken? Een idee voor de core's: je kan van die mini-cracling stars gebruiken die je in de winkel uit zo'n groene 'knetter'balletjes kan kopen.

Link to comment
Guest Ericz

Damn! Jasper ! :)

Dit is echt zeker een goed idee aangezien ik echt niks mag van me ouders.
Ik weet ze te vinden die disco ballen !

Bedankt nogmaals ik ga er vandaag nog zo een maken !


Greetz , Eric

Ps . Ik PM je even voor meer details ;)

Link to comment

Sorry voor alle late reacties op de PM, en natuurlijk in dit topic.
Mijn internet lag er een tijdje uit, maar nu werkt alles (voorlopig) weer :)

@ duvel: ik gebruik als cores kleine kruitballetjes ;)
heel simpel te maken door een beetje kruit met een vloeistof te mengen (wel laten drogen).
dan maak ik een mengel van kruit en een beetje dextrine, dat doe ik in de "kogelmolen", er ontstaan dan steeds grote stars, een soort sneeuwbaleffect.
Voor beginnende Pyro's is deze methode perfect, en voor mensen die niks van hun ouders mogen, zoals ik en dus ook Ericz, is dit ook een mooie oplossing :P

gr. jasper

(Foto's volgen :))

Link to comment
  • 1 month later...
  • 1 month later...

Mooi stukje techniek Dennisman! Zou je eventueel wat meer specificaties kunnen geven? Over je motor, gebruikte materialen, grote van de stars (al dan niet even groot). Wat mij vooral interesseert zijn die witte dingen waarin je het rolt, het lijkt niet echt een emmer (misschien dat ik het verkeerd zie ofzo)

Ik wil eerst een degelijke kogelmolen kunnen maken, maar een starmolen wil ik ook nog bouwen. Ik vind die van jou en Richard zowat de mooiste die ik tot nu toe heb gezien (voor zover ik er heb gezien) dus als ik zo eentje als die van jou zou kunnen nabouwen, zou ik al heel tevreden zijn.

Link to comment

Die witte dingen zijn halve piepschuim bollen, ik heb er zelf ook nog wel een aantal liggen, alleen ik heb geen idee of het sterk genoeg is om lang dienst te doen.

In ieder geval heb ik nog een tip voor mensen die een starroller willen maken, ze hadden bij de ikea vorig jaar halfronde metalen schalen (wel met een licht platte bodem maar dat is niet te onderscheiden).

Ik weet niet of ze het nog hebben maar ik denk het wel, ik kwam net in ieder geval iets anders leuks tegen, een stenen mortier voor 3,99 en een marmeren mortier voor 8,99. Klik hier

Link to comment

Idd die halve bollen zijn van piepschuim ongeveer 2cm dik en een straal van 30cm deze heb ik van europa tuin ik geloof dat ze iets minder dan 3 euro kosten twee halve bollen.

Ik heb het in een uur in elkaar gezet gewoon echt simpel: wat heb je nodig 1halve bol , 1 lager 10mm, een stukje draadeind 10mm, een stukje slang om de moter aan het draadeind te monteren ,1 moter.

En een paar stukken houten balken, planken.

Een zakje mostert zaad kost iets van 1,50 en daar kun je heel wat sterren mee maken ik heb 1 zakje er in gegooit maar dat is wel wat te veel.

De sterren hebben een afmeting van 0,5 tot 1,5cm ik moet nog een zeef maken om op grote uit te sorteren,maar dat komt nog.

Link to comment
Guest Richard

Het verschil in grootte van de sterren heeft heel veel te maken met de vorm van je kom. Ik rol zelf met een platbodem, als je het een aantal keer gedaan hebt gaat het wel redelijk, maar goed is anders. Het mooiste is een ronde kom. Een soort cementmolen met kleinere opening dan de maximale diameter.

Kortom als jij nog zo'n piepschuim helft er tegen aan zet, is hij dicht. In één van beide helften maak je nu een mooi rond gat. De as zet je nu horizontaal en probeer het dan nog eens.

Ik ben rol nu nog met een cementkuip van 65liter, maar ik heb een piepschuim bol op maat gedraaid in de sterrenmolen zelf. Die ben ik nu aan het pasten met kraft papier. Vervolgens haal ik het piepschuim er uit en coat ik de binnenkant met NC-lak. Werkt deze vorm van de kom goed, dan maak ik hem vervolgens van polyester.

Mijn sterrenmolen met een 65liter cementkuip:


Enkele opmerkingen:
*Bij het gebruik van supergladde materialen zoals metalen kommen, zul je er deukjes in moeten slaan, zodat je sterren als het waren een beetje gaan springen en beweeglijker worden. Doe je dat niet, dan gaan de sterren slippen en de kleine sterren blijven klein en de grote sterren worden groot.

*De meeste zaden zuigen zich vol vocht waardoor je zaden opzwellen, wat resulteert in gescheurde sterren (en die weerstaan geen goede break). Bij Brouwland verkopen ze glasparels, 2 á 3 mm is prima.

*Gebruik een goede sprayer met een fijne nevel, één waarbij je ook met een klein beetje drukken op de knop nevel krijgt in plaats van druppeltjes of een straaltje.

*Als je zojuist gesprayd hebt, laat ze even doorrollen en spray nog eens een paar keer. Wacht daarna nog even gooi er dan een lepel sas doorheen.

*Meer kernmateriaal is beter, hierdoor is de kans groter dat je alleen op het kernmateriaal sprayd. Dat voorkomt dat er meer sas tegen de wand gaat zitten, dan op het kernmateriaal.

*Benader de einddiameter van je stars, zeef ze dan regelmatig en haal de grootte er alvast uit en rol vervolgens door.

Link to comment

:D een 65L kuip! Daar moeten heel wat sterren mee gemaakt kunnen worden... massaproductie :P Het ziet er wel heel pro uit.

Ben zelf aan het prutsen geweest met een soort afwasteiltje dat ik op een citruspers wil monteren, maar dat projectje ligt net als vele andere even stil, moet het binnenkort eens afmaken. Die tip over die gladde materialen gaat nog van pas komen, bedankt.

Link to comment

Vandaag even de aanpassingen uit gevoert wat richard zei de tweede halve bol er aan gemaakt met een mooi gat in het midden.

De resultaten zijn geweldig, alle stars zijn nu al van het zelfde formaat en geen sas meer wat tegen de wand aan plakt.

Ik heb nog geen glas parels dus deze zijn nu nog van mosterd zaad even kijken hoe dit verloopt, het is wel een andere comp. geworden

KaliumChloraat ,KoperOxide, Dexterine, Pvc(lijm)Dit is een makelijke sas om te maken en redelijk mooi blauw.

Foto's volgen nog.

Link to comment
Guest Richard

Ghehehehe, dat is super om te horen. Een vraagje overigens, zijn die piepschuimen schaaldelen ook in grotere diameters te verkrijgen? Liefst 50cm of groter.

Link to comment

Ik heb twee wokpannen met teflon laag omgebouwd tot sterrenmolen, maar dit werkte niet echt goed want het teflon is veel te glad, en zodra er dan teveel water bij is gedaan blijft de sas enkel nog tegen de pannen plakken. Kortom tijd voor halve piepschuim bollen.

Compleet offtopic @ Dennisman: is PVC-lijm dan samengesteld uit PVC opgelost in THF oid? Als ik dat wist had het me een hoop tijd en geld kunnen schelen bij het zoeken naar THF om mijn PVC-brandstof gebaseerde sterren te binden. Klopt het dus dat PVC-lijm gewoon uit PVC in oplossing bestaat en dus te gebruiken is in composities met PVC???

Link to comment

Ik denk dat ik een sterrenmolen ga maken van 2 halve IKEA stalen schalen, zou het genoeg zijn om de binnenkant eens goed te verkrachten met een schuurpapiertje of niet? Anders ga ik met een heel klein spijkertje de binnenkant bewerken tot er duizenden kleine deukjes zitten. (het is ±0,8mm staal) Vrij stevige bollen die een paar deukjes wel moeten kunnen hebben. Piepschuim lijkt me niet fijn, je komt altijd wel iets tegen dat je kommetje op lost zoals PVC lijm ook zou ik zeggen...

EDIT: Als motor ga ik een ventilatormotor gebruiken, dat is een motor met 3 snelheiden en als je er zelf aan gaat knutselen natuurlijk nog veel meer maar dit is voorlopig voldoende, 3 keer zoveel kans dat je de perfecte snelheid er tussen hebt zitten, de motor zelf heeft aardig wat vermogen, in ieder geval genoeg om zo'n schaal rond te jensen.

Link to comment

Dit zijn de grootste bollen die ik tot nu toe heb kunnen vinden (30cm) ik denk dat er vast wel grotere te vinden zijn.
(Ze zijn er wel kleiner misschien is dat wel wat voor om motieren te maken)

Offtopic: Ja pvc lijm is samen gesteld uit pvc en nog wat andere hulp middelen.
Ik doe het als volgt ik maal eerst mijn chems daarna weeg ik het aantal gram lijm af (iets meer als wat aangegeven is door de oplosmiddellen ect.) nu maak ik de lijm nog dunner met aceton en voeg dit toe aan de comp. goed door mengen en laten drogen.
Als het droog is weer verpoederen in een koffie molen ect. Dus de pvc lijm is hier niet de binder maar de chloordonor, dexterine is de binder.

En idd oplosmiddelen (pvclijm) gaan niet samen met piepschuim.

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...