Jump to content
PyroForum.nl

Natriumchloraat-salmiak-suiker rookbom


Hansjuh

Recommended Posts

I
Dat leest wat makkelijker, poedersuiker of gewoon suiker boeit trouwens niet, en salmiak kun je ook gewoon ammoniumchloride noemen.
NaClHO3 met NH4Cl met C12H22O11 dus...
Ik neem aan dat de NaClHO3 dan met de NH4Cl moet reageren... En daarbij komt denk ik H2O vrij, maar hoe exact weet ik niet.
EDIT:
Rood = Klopt niet.
Link to comment

Dan blijft er alleen maar over dat stoffen met elkaar reageren want de rest klopte ook niet :)
Au = Goud
Cl = Chloor
EDIT:
Stond trouwens wel een beetje van op GK:

Rook compositie #3
Ammoniumchloride 55
Kaliumchloraat 48
Sucrose 18
Link to comment

Als je denkt dat ch voor Chloor staat terwijl het Cl moet zijn dan zou ik maar beginnen met enige scheikundige kennis opdoen voordat je met chloraten gaat spelen.
Een ongeluk zit in een klein hoekje, en met Chloraten wil er wel eens een groot ongeluk uit dat kleine hoekje komen :)

De basiscursus chemie op deze site zou een leuk begin zijn om je kennis wat uit te breiden.

Gr33tZ

Link to comment

@ Hansjuh. Punten en hoofdletter zouden fijn zijn.

Ik las op de site experimenten online, dat de natriumchloraat en de suiker voornamelijk voor de hitte zorgen. Zou dan ook mischien de natriumchloraat kunnen vervangen door nartiumnitraat?

Link to comment

Een bekende rook compositie die hier erg op lijkt is:

KClO3 : Suiker : NH4Cl ... 7 : 3 : 8

Hierbij word, zoals GK al zei, Ammoniakgas (NH3) en zoutzuurgas (HCl) gevormd. Dit reageert in de lucht weer tot NH4Cl .... Salmiakrook.

Als ik deze in de klas doe proef ik nog heel de dag dropsmaak in mijn mond :)

Gr33tZ

[edit] Gelijk maar even gemaakt en gefilmt ;)
http://members.pyroforum.nl/Tyneman/Roker10g.wmv
[/edit]

Link to comment
@ Hansjuh. Punten en hoofdletter zouden fijn zijn.

Ik las op de site experimenten online, dat de natriumchloraat en de suiker voornamelijk voor de hitte zorgen. Zou dan ook mischien de natriumchloraat kunnen vervangen door nartiumnitraat?



Sorry, maar dat zou ik niet weten. Ik heb namelijk niet zoveel verstand van scheikunde.
Link to comment
Geen HCl in je rook dus..



Dacht ik eigenlijk al, HCl werd vroeger gebruikt als boobytrap (of alleen samengeperst?). Dat kan nooit echt goed zijn.


Ik hou het toch maar bij simpele rookbommen, ik zie niet in waarom
ik chloraten zou stoppen in een rookbom (behalve voor het smaakje dan :)).
Lijkt me duur en vooral potentieel gevaarlijk.
Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...